„NEGRU PE ALB“ - Bienala Alb negru, ediţia a V-a

Fara Autor | 26.10.2017

2017 / 10 / 27

Pe aceeași temă

La Muzeul de Artă din Satu Mare (Piaţa Libertăţii nr. 21) se deschide pe 27 octombrie, la ora 17.00, cea de-a cincea ediţie a Bienalei Alb negru.

 

Alb-negru? Ce faci cu această restricţie, cum o priveşti dincolo de estetic? Ce ar însemna renunţarea la culoare? E o limită sau tocmai o libertate de desfăşurare fără apăsarea culorii? E alb-negru condiţia unei producţii, să-i spunem aşa, „artistice”? Când alegi alb-negru pentru fotografia ta cu telefonul? De ce alb-negru în atelierul unor artişti? Ține el de un gest al eleganţei, al eliminării pestriţului, al eliminării totale a registrului culorii? Poate fi alb-negru o decizie culturală? E alb-negru legat de melancolie, de stări triste, îl încarcă el în vreun anumit fel pe privitor? Îmi impune alb-negru un soi de conduită? Pe de altă parte, am crescut cu imagini alb-negru la tv. E o imagine a sărăciei, a unei lipse. Print-ul alb-negru e o decizie (şi) economică. Dar alb şi negru sunt şi totala eleganţă, bunul-gust.

În acelaşi timp, privim alb-negru din perspectivă lingvistică: negru pe alb e clar, e indiscutabil, ferm, vizibil. A face din alb negru şi din negru alb e inconsecvenţa, e puterea de convingere. Alb-negru ţine de viziunile maniheiste cu care creştem în copilărie, pe care le depăşim cu vârsta, atunci când realizăm că viaţa e plină de nuanţe. Dar oare structura noastră mentală nu invită în mod continuu la o privire epurată de nuanţe? Toate scenariile politice de manipulare sunt gândite prin această ramă: bun versus rău, „salvatorul naţiunii” versus „maleficul” – două poziţii riscant de uşor permutabile, discursuri care ne sunt livrate frust, în alb şi negru.   

 

Ediţia din acest an propune, pe lângă discursul curatorial marcat prin prezenţa lucrărilor de artă în spaţiile de expoziţie, şi un discurs al alegerilor artistice: de ce alb-negru în operele lor? O întrebare adresată unui număr de artişti, ale căror răspunsuri pătrund în intimitatea actului artistic. Scenele de artă (nu le privim şi pe ele uneori în alb şi negru?) se împletesc şi ele, într-o propunere expoziţională care porneşte de la liniile negru pe alb ale copilăriei, până la imaginarea unei lumi în alb-negru.

 

Artişti: Antal Anamaria, Zoltán Béla, Lola Berciu, Anca Benera şi Arnold Estefan, Irina Botea Bucan şi Jon Dean, Aurelian Busuioc, Radu Ciobanu, Alexandru Ciubotariu, Eduard Constantin, Cristina David, Daniel Djamo, Erdei Ștefan, Miron Ghiu, Nicu Ilfoveanu, Adelina Ivan, Láng Eszter, Eugen Munteanu, Nyiri Zoltan, Cristina Oprişa, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Virginia Pişcorean, Csila Râpă, Valer Sasu, Szemak Zsuzsana, Luciana Tămaş

Curator: Daria Ghiu

 

Cu ocazia vernisajului, vineri, 27 octombrie, de la ora 17.00, are loc o masă rotundă pornind de la De ce alb-negru? O discuţie despre alegeri artistice şi scene de artă. Discuţia va fi înregistrată şi va deveni o ediţie viitoare Arte frumoase, o emisiune marca Radio România Cultural.

 

Sâmbătă, 28 octombrie, ora 12.00 se va face la un tur ghidat în expoziţie.

 

Bienala rămâne deschisă până pe 8 noiembrie.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22