Propunere UNJR: direcție de investigare a magistraților. Șeful ei, numit de CSM, nu de Președinte

Dora Vulcan | 07.12.2017

Comisia speciala condusă de Florin Iordache a reluat joi discuțiile pe proiectul PSD-ALDE de modificare a Legii privind organizarea judiciara cu dezbaterea propunerii UNJR care cere infiintarea unei Sectii speciale pentru investigarea "infractiunilor din justitie", comise de judecatori si procurori.

Pe aceeași temă

 

 

 Potrivit acestei propuneri a UNJR, procurorul-sef de sectie este numit si revocat de plenul Consiliului Superior al Magistraturii, fara ca Presedintele Romaniei sa fie inclus in procedura asa cum prevede acum legea in privinta procurorilor-sefi de sectii. Propunerea vine dupa ce Iordache a anuntat marti la comisie ca PSD nu mai sustine infiintarea unei Directii speciale separate pentru investigarea infractiunilor comise de magistrati, asa cum prevede proiectul initial, ci o sectie in cadrul Parchetului General, scrie Hotnews.ro. 

 

Live text (Hotnews.ro):

 

13.00 Se amana votul pe acest amendament pentru pana dupa pauza, ora 14.00.

 

12.50 Se discuta un amendament al UNJR si AMR de a se introduce concursul la accederea procurorilor la DNA. Propunerea este criticata de Parchetul General.

 

Iordache: "Noi ne dorim ca accesul in aceasta structura sa se faca prin concurs si concursul sa se faca in fata sectiei de procurori. Organizat - interviu, neinterviu, scris…regulament pe care il face sectia de procurori din CSM. Cate locuri, cum se desfasoara, data etc. Nu cred ca tebuie sa fugim de titulatura de concurs, pentru ca mai transparent decat un concurs, publice, dar nu trebuie sa sperie pe nimeni. Si depasim momentul."

 

Kuglay (PG): "Dumneavoastra nu ascultati tot ce spunem noi. Daca exista un astfel de concurs trbeuie sa reganditi si alte institutii din cariera profesioanala a procurorilor. Transparenta exista si acum."

 

12.30 S-a votat o modificare privind DNA - pentru infiintarea birourilor teritoriale va fi necesar avizul Sectiei procurorilor CSM:

 

(1) În cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie se pot înfiinţa servicii teritoriale, servicii, birouri şi alte compartimente de activitate, prin ordin al procurorului şef al acestei direcţii, cu avizul secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.

 

12.25 S-a votat propunerea din initiativa legislativa PSD-ALDE care prevede ca DIICOT trebuie sa faca un raport anual pe care il prezinta la CSM si ministrului Justitiei, iar ministrul isi va prezenta concluziile asupra raportului de activitate Parlamentului. In prezent, aceasta prevedere se afla in legea in vigoare doar pentru DNA.

 

Art. 79^4 - Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism elaborează anual un raport privind activitatea desfăşurată, pe care îl prezintă Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii şi ministrului justiţiei, nu mai târziu de luna februarie a anului următor. Ministrul justiţiei va prezenta Parlamentului concluziile asupra raportului de activitate al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.”

 

12.15 S-a modificat vechimea necesara pentru a intra la DIICOT, de la 6 la 8 ani, la propunerea DIICOT:

 

(3) Pentru a fi numiţi în cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, procurorii trebuie să nu fi fost sancţionaţi disciplinar, sa aiba o buna pregatire proefsionala, o conduită morală ireproşabilă, o vechime de cel puţin 8 ani în funcţia de procuror sau judecător şi să fi fost declaraţi admişi în urma interviului organizat de comisia constituită în acest scop".

 

11.50 A inceput dezbaterea pe articole, cu modificari la art. 79 privind DIICOT.

 

11.43 Iordache a propus ca si astazi sa se lucreze pana la 19.00, cu pauza de la 13.00.

 

11.36: Stelian Ion propune ca inainte de a fi adoptat raportul final pe lege in comisie, draftul sa fie trimis la consultare catre CSM. Iordache a supus la vot, propunerea a fost respinsa, fiind votata de USR si PNL.

 

11.32: Scantei afirma ca a fost o "bataie de joc" faptul ca ieri seara in plen, aproape de miezul noptii, prin vot politic, majoritatea a votat altceva decat in comisie la raspunderea magistratilor, care era un amendament chiar al asociatiilor profesionale pe care initial l-a agreat majoritatea parlamentara.

 

11.28  Reprezentanta Parchetului General, Irina Kuglay, a atras atentia ca principala problema nu o reprezinta faptul ca magistratii nu sunt consultati pe fiecare amendament in timp real, ci faptul ca insittutii cheie din justitie sunt reconfigurate de pe o zi pe alta prin amendamente, in conditiile in care magistratii au facut observatii pe proiecte de legi.

 

11.13: S-a aprobat prin vot ca in zilele de Doliu National - 14-16 decembrie (joi, vineri si sambata saptamana viitoare) comisia sa nu lucreze. 

 

11.03 Ion (USR): Si noi dezavuam comportamentul violent.

 

11.01: Marton Arpad: "Tara asta are o legislatie privind protestele si toata lumea trebuie sa o respecte. Niciodata nu am multumit celor din strada celor care au protestat violent."

 

10.58: Replica Stelian Ion: "Sa fim comparati cu Ion Iliescu care a chemat minerii, adica sa comparati oamenii care protesteaza pasnic in fata parlamentului cu minerii care au venit cu batele in bucuresti este inimaginabil."

 

10.46 Marton Arpad (UDMR): "Am vazut la televizor momentul in care deputatii USR au iesit cu telefoanele si le-au multumit protestatarilor ca au aparat statul de drept. Mi-am amintit de iunie '90 cand presedintele Ion Iliescu le-a multumit minerilor."

 

10.34 Si Stelian Ion (USR) propune suspendarea sedintei. Acesta aminteste de protestele de strada de ieri seara. "As vrea sa gasim o modalitate ca in rapoarte sa se regaseasca taote amendamentele respinse in aceasta comisie."

 

Stelian Ion ii reproseaza lui Iordache ca niciodata nu a convocat biroul comisiei speciale pentru ordinea de zi si ca este anormal sa primeasca o propunere de modificare a a legii noaptea, pe care sa o citeasca dimineata pe drum spre comisie.

 

10.25 Senatoarea PNL Iulia Scantei a precizat ca propunerea de amendare a legii a UNJR a fost transmisa pe mail membrilor comisiei la ora 00.30 noaptea, si s-a intrebat daca la acea ora s-au pronuntat judecatorii membri in uniune. Aceasta a facut apel si la suspendarea comisiei pe durata doliului national.

 

10.20 Iordache deschide sedinta prounand ca, dupa ce finalizeaza Legea 304 astazi, sa se treaca si la a treia lege din pachet, Legea 317 privind CSM, unde sa aiba loc "dezbateri generale.". 

 

 

 

Cum propune UNJR sa se modifice in acest sens legea

 

"După articolul 88 se introduce o nouă secțiune, Secțiunea a 21- “Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie”, alcătuită din art.881 - 8810, cu următorul cuprins:

 

Art. 88^1–Infiintarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) În cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție se înființează și funcționează Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie care are competența de a efectua urmărirea penală pentru infracțiunile săvârșite de judecători și procurori, inclusiv judecătorii și procurorii militari si cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.

 

(2) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie își păstrează competența de urmărire penală și în situația în care, alături de judecator sau procuror, sunt cercetate și alte persoane.

 

(3) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul României.

 

(4) Procurorii din cadrul Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală în cauzele prevăzute la alin. (1). În cazul infracțiunilor săvârșite de judecătorii și procurorii militari, dispozițiile articolului 56 alin. (4) din Codul de procedură penală nu sunt aplicabile.

 

(5) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie conduce Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie prin intermediul procurorului şef al acestei Sectiii.

 

(6) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie soluţionează conflictele de competenţă apărute între Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie şi celelalte structuri sau unităţi din cadrul Ministerului Public.

 

Art. 88^2–Activitatea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie îşi desfăşoară activitatea potrivit principiului legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic.

 

(2) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie este independentă în raport cu instanţele judecătoreşti şi cu parchetele de pe lângă acestea, precum şi în relaţiile cu celelalte autorităţi publice ori structuri sau unităţi din cadrul Ministerului Public, exercitându-şi atribuţiile numai în temeiul legii şi pentru asigurarea respectării acesteia.

 

(3) Este interzisa delegarea sau detasarea de procurori in cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie.

 

(4) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie funcționează cu un număr maxim de 20 de procurori plus personalul auxiliar de specialitate aferent care va fi stabilit prin Regulamentul de ordine interioara al Ministerului Pubic.

 

(5) Numărul de posturi al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie poate fi modificat prin Ordin al Procurorului General, la solicitarea procurorului sef Sectie, cu avizul conform al Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

 

(6) În scopul efectuării în mod temeinic a activităţilor de descoperire şi de urmărire a infracţiunilor ce intra in competența sa, Sectia poate folosi, cu acordul Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, specialiştii din cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

 

(7) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se asigură de la bugetul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

 

Art. 88^3– Organizarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se poate organiza în servicii si birouri conduse de procurori şefi.

 

(2) Serviciile si birourile din cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se pot înfiinţa şi se pot desfiinţa prin ordin al procurorului şef al Sectiei, cu avizul Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

 

Art. 88^4–Conducerea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie este condusă de un procuror şef de sectie, ajutat de un procuror-șef adjunct, numiți în funcţie de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile prezentei legi.

 

(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, procurorul şef al Secției pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie din justiție emite ordine cu caracter intern.

 

Art. 88^5 – Numirea si revocarea procurorului sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Procurorul sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie este numit in functie de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, in urma concursului organizat in acest sens de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

 

(2) Conditiile pentru ca un procuror sa se inscrie la concursul pentru ocuparea postului de procuror sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie sunt similare celor de la art. 887  alin. 3 lit. a)-e).

 

(3) Fiecare candidat va depune un curriculum vitae, declaraţiile prevăzute de art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările ulterioare, un proiect privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere şi de orice alte înscrisuri considerate relevante.

 

(4) Plenul CSM, dupa evaluarea candidatilor si a proiectelor, si in urma unui interviu transmis in direct, dat in fata plenului, va numi procurorul sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie.

 

(5) Procedura de numire va fi detaliata intr-un Regulament aprobat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

 

(6) Revocarea din functia de procuror sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se face de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in caz de neindeplinire a atributiilor specifice functiei sau in cazul in care acesta a fost sanctionat disciplinar.

 

 

Art. 88^6 – Numirea si revocarea procurorului sef adjunct al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Procurorul sef adjunct al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie este numit in functie de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea motivata a procurorului sef Sectie, dintre procurorii deja numiti in cadrul Sectiei.

 

(2) Numirea in functia de procuror sef adjunct al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se face pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.

 

(3) Revocarea procurorului sef adjunct al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se face de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea motivata a procurorului sef de Sectie, în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor specifice funcţiei.

 

Art. 88^7–Numirea procurorilor in cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se încadrează cu procurori numiţi de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în limita posturilor prevăzute în statul de funcţii, aprobat potrivit legii. 

 

(2) Perioada de numire este de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.

 

(3) Pentru a participa la concursul pentru numirea in cadrul Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, procurorii trebuie sa indeplineasaca cumulativ urmatoarele conditii:

 

1. să nu fi fost sancționați disciplinar sau pentru abateri de la Codul deontologic in ultimii 5 ani;

2. să aibă cel puțin gradul de parchet de pe lângă curte de apel;

3. sa aiba o vechime efectiva de cel puţin 18 ani în funcţia de procuror;

4. sa aiba o bună pregătire profesională,

5. sa aiba o conduită morală ireproşabilă.

 

(5) Concursul prevazut la alin. 4 constă în:

1. un interviu transmis in direct, sustinut in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii;

1. o evaluare a activitatii din ultimii 5 ani;

2. o  evaluare a unor acte întocmite de candidaţi din ultimii 3 ani de activitate. 

 

(6) Interviul constă în verificarea pregătirii profesionale, a capacităţii de a lua decizii şi de a-şi asuma răspunderea, a rezistenţei la stres, precum şi altor calităţi specifice. La interviu poate participa si un psiholog, care poate pune intrebari candidatilor.

 

(7) Evaluarea prevazuta la alin. 5 lit. b) se efectuează de un procuror si un judecator din cadrul Inspectiei Judiciare, care vor evalua durata si complexitatea cazurilor lucrate de procuror, rata de achitari, restituiri, condamnari, eventuale sesizari facute din partea persoanelor cercetate;

 

(8) Evaluarea prevazuta la alin. 5 lit. c) se efectueaza de o comisie desemnată de secția de procurori a Consiliului Superior al Magistraturi, formată dintr-un un formator de la Institutul Național al Magistraturii și 2 procurori de la Parchetul de pe langa Înalta Curte de Casație și Justiție, propuși de Procurorul General.

 

(9) Punctajul maxim ce poate fi atribuit la probele de concurs este de 100 de puncte, distribuite astfel:

a) 50 de puncte pentru proba prevăzută alin. (5) lit. a);

b) 30 de puncte pentru proba prevăzută la alin. (5) lit. b);

c) 20 de puncte pentru proba prevăzută la alin. (5) lit. c).

 

(10) Punctajul minim pentru a fi declarat admis la concurs este de 70 de puncte.

 

(11) Numirea in functia de procuror din cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie se va face de catre plenul Consiliului Superior al Magistraturii in limita posturile vacante si in ordinea punctelor obtinute.

 

Art. 88^8 – Renumirea ca procuror in cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Renumirea ca procuror in cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie se poate face o singura data, pe o durata de 3 ani.

 

(2) Cu trei luni inainte de expirarea primului termen de numire, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii va analiza cererea depusa de procurorul care solicita innoirea mandatului, avand in vedere evaluarea activitatii desfasurate de acesta in perioada primului mandat.

 

(3) La data încetării activităţii în cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, procurorul revine la parchetul de unde provine.

 

(4) De la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii care au activat în cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie isi pastreaza gradul profesional procuror al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si justitie şi salarizarea corespunzătoare acestuia.

 

Art. 88^9 – Evaluarea si revocarea procurorilor

 

(1) Procurorul şef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie evaluează, anual, rezultatele obţinute de procurorii din cadrul secției.

 

(2) Procurorii numiţi în cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie pot fi revocaţi de  Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la cererea motivata a procurorului şef al Secției, în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor specifice funcţiei sau în cazul aplicării unei sancţiuni disciplinare.

 

(3) In cazul revocarii, procurorul revine la parchetul de unde provine si îşi redobândesc gradul profesional de execuţie şi salarizarea corespunzătoare acestuia avute anterior sau pe cele dobândite ca urmare a promovării, în condiţiile legii, în timpul desfăşurării activităţii în cadrul direcţiei. 

 

Art. 88^10– Atributiile Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie

 

(1) Atribuţiile Secției de Investigare a unor infracțiuni din justiție sunt următoarele:

a) efectuarea urmăririi penale, în condiţiile prevăzute în Codul de procedură penală, pentru infracţiunile prevăzute la art. 881 alin. (1);

 

b) conducerea, supravegherea şi controlul actelor de cercetare penală, efectuate din dispoziţiile procurorului de către specialisti sau ofiţerii de poliţie judiciară, în cauzele privind infracţiunile prevăzute la lit. a);

 

c) sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru luarea măsurilor prevăzute de lege şi pentru judecarea cauzelor privind infracţiunile prevăzute la lit. a);

 

d) elaborarea raportului anual privind activitatea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitieşi prezentarea acestuia Plenului CSM precum si procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, nu mai târziu de luna februarie a anului următor;

 

e) constituirea şi actualizarea bazei de date în domeniul infracțiunilor aflate în domeniul de competență;

 

f) exercitarea altor atribuţii prevăzute de lege.

 

(2) Reprezentarea in instanta la Inalta Curte de Casatie si Justitie se face de procurori din cadrul Sectiei Judiciare a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar in teritoriu de catre procurori din cadrul parchetului de pe langa instanta la care se judeca cauza."

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22