GRECO, afiliat Consiliului Europei, decizie împotriva României din cauza legilor Justiției

Dora Vulcan | 11.12.2017

Decizia a fost luată printr-o procedură ad-hoc, folosită în împrejurări excepționale, atunci când există amenințări reale cu privire la modificarea și scăderea standardelor în lupta împotriva corupției. Decizia a fost luată la nivelul Grupului European pentru lupta împotriva corupției, GRECO, afiliat CE.

Pe aceeași temă

 

 

Consiliul Europei anunta ca masurile luate de majoritatea PSD-ALDE de modificare a legilor Justitiei vor fi evaluate pentru ca „schimbările ar putea afecta lupta împotriva corupţiei și independența sistemului judiciar" și reprezintă ”un risc major”.  

 

Oficialii romani trebuie sa ofere explicatii pana pe 15 ianuarie.

 

„Schimbarile afecteaza lupta impotriva coruptiei si independenta sistemului judiciar”, afirma oficiali ai Consiliului Europei. O asemenea decizie de „evaluare” se aplica in „cazuri exceptionale, cand exista un risc major”.  Evaluări vor fi făcute atât în cazul României, cât și în cazul Poloniei. Și în această țară sunt discutate măsuri menite să modifice organizarea sistemului judiciar.

 

 Decizia a fost luată printr-o procedură ad-hoc, folosită în împrejurări excepționale, atunci când există amenințări reale cu privire la modificarea și scăderea standardelor în lupta împotriva corupției în țările afiliate GRECO. Decizia a fost luată la nivelul Grupului European pentru lupta împotriva corupției, GRECO, organism afiliat Consiliului Europei.

 

Verificările urmează să fie făcute la începutul anului viitor, în a doua parte a lunii ianuarie și pe parcursul lunii februarie și apoi analizate în sesiunea plenară a GRECO din martie.

 

Oficialii statului român sunt așteptați să prezinte informații cu privire la legile justiției care sunt în prezent în dezbatere parlamentară, până în 15 ianuarie, cel mai târziu.

 

„În Parlamentul României au intrat recent trei propuneri legislative privind sistemul judiciar, care urmează să fie adoptate în procedură de urgență. Mai multe instituții din România și din străinătate și-au exprimat îngrijorarea că aceste propuneri afectează eficiența luptei împotriva corupției și subminează independența sistemului judiciar. De asemenea, în ceea ce privește Polonia, temeri asemănătoare au fost exprimate în privința a două proiecte de lege privind reorganizarea Curții Supreme și a Consiliului Național al Justiției”, se arată în comunicatul Consiliului European.

 

***

 

Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor a fost adoptată miercuri pe articole într-o şedinţă-maraton care a durat peste 12 ore, votul final fiind însă amânat pentru că PSD - ALDE - UDMR nu au reuşit să strângă suficienţi deputaţi pentru a adopta actul normativ. Singura modificare adoptată de plen faţă de varianta comisiei a fost obligativitatea statului de a se îndrepta împotriva magistratului care a săvârşit o eroare din rea-credinţă sau gravă neglijenţă. 

 

De asemenea, joi, Comisia parlamentară specială pentru legile Justiţiei a votat înfiinţarea unei secţii de investigare a unor infracţiuni din justiţie, care va funcţiona în cadrul Parchetului General şi va avea drept competenţe exclusive efectuarea urmăririi penale pentru infracţiunile de corupţie şi infracţiunile contra înfăptuirii justiţiei săvârşite de procurori şi judecători.

 

Printre cele mai importante modificări adoptate la legea 303/2004 se numără interdicţia pentru preşedintele României de a refuza numirea procurorilor şi judecătorilor simpli, introducerea controlului ierarhic superior, inclusiv din partea ministrului justiţiei, asupra procurorilor şi statuarea obligativităţii pentru magistraţi de a depune anual declaraţii pe propria răspundere că nu sunt agenţi acoperiţi ai serviciilor secrete, iar rolul verificării acestor declaraţii revine comisiilor parlamentare de control al SRI şi SIE.

 

Camera Deputaţilor este primă cameră sesizată în acest caz, urmând ca forul decizional să fie Senatul.

 

De asemenea, luni comisia lui Iordache a adoptat cu 14 voturi ”pentru” şi 5 voturi ”împotrivă”, un raport de admitere pentru legea 304/2004 privind organizarea judiciară, urmând ca actul normativ să fie înaintat plenului Camerei Deputaţilor.  Cele mai importante modificări aduse de comisie legii privind organizarea judiciară privesc înfiinţarea unei direcţii speciale pentru investigarea procurorilor şi judecătorilor, inăsprirea condiţiilor pentru a ajunge procuror DNA sau DIICOT şi obligativitatea ca procurorul-şef al DNA să obţină avizul CSM dacă vrea să înfiinţeze servicii teritoriale.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22