De același autor
Plagiatorul Ponta, care dupa patru ani a pierdut, in sfirsit, titlul fraudulos de doctor, l-a si stamplat cu singurul argument aflat din totdeauna in tolba comunistilor si semidoctilor, cel de ”fascist”. Cred ca sfinta indignare care loveste in Marius Bostan provine din faptul ca are dreptate in multe puncte. A spus lucrurilor pe nume si a rascolit musuroiul de ipocrizie.
Da, sunt multi profesori care ”isi bat joc de meseria lor”, ascunzindu-si incompetenta, lehamitea si lipsa de har sub pretextul ”salariilor mici”. Si, da, salariile sunt nerusinat de mici in invatamintul gimnazial, dar pe aceleasi salarii sunt mii de profesori care isi fac treaba cu daruire si dragoste. Si aici ajungem la fondul problemei, la marele adevar spus nu doar de ministrul Bostan, ci de multi altii, mai competenti decit ministrul in probleme de educatie: salarizarea uniforma, care nu tine seama de performanta profesorului. E o problema veche, (ras)discutata, dar niciodata rezolvata din cauza opozitiei acerbe a sindicalistilor si politicienilor mereu in cautare de electorat manipulabil. E simplu. Cind ai un profesor care isi bate joc de ore si elevi, facind din materie o chestie plicticoasa si arida, nemaivorbind de lipsa de la ore, isterii, pile, nepredat, in sfirsit, tot cortegiul care insoteste un profesor slab, si cind in aceeasi scoala si la aceeasi clasa uneori ai un profesor care isi face treaba cu dedicatie sau macar cu constiinciozitate, care stimuleaza elevul, imaginatia si interesul pentru materia sa, etc- am avut toti astfel de profesori minunati-, dar amindoi sunt platiti cu aceeasi leafa (de mizerie), rezultatul este de suma nula. Adica, profesorul dedicat va continua sa-si faca treaba bine pentru ca isi iubeste meseria si elevii, desi probabil ca s-ar simti mai motivat daca performanta i-ar fi rasplatita inclusiv financiar, iar celalalt, incompetentul si scirbitul de meserie, va continua si el motivat fiind ca leafa (de mizerie) merge nestirbita de lipsa lui de performanta. Asta e realitatea pe care o cunosc prea bine toti cei din sistem, in frunte cu ministrul, inspectorii si liderii de sindicat. E un adevar, expus mai brutal acum de Marius Bostan, care supara, care produce o veritabila fratie a incompetentei. E un statu-quo pentru supravietuirea caruia se duce o lupta crunta si bine organizata de peste 20 de ani. E o parte importanta a dezastrului din educatie.
Solutiile insa exista, ele au fost expuse in nenumarate rinduri de fostii ministri Miclea si Funeriu, au fost cuprinse in legea educatiei elaborata in perioada Basescu, au ajuns chiar pe masa negocierilor cu sindicatele. Refuzul acestora a pornit de la argumentul ca nu se poate compara performanta unui profesor de la Cuca Macaii cu cea a unuia din Bucuresti, de exemplu. Ca nu ar fi corect sa ii evaluezi pe ambii dupa performantele elevilor la testele nationale sau la Bacalaureat, din motive evidente. Sindicalistii s-au facut insa ca nu inteleg scopul introducerii in legea educatiei a evaluarilor periodice, incepind din clasa a II-a pina la cele din clasa a VI-a. E vorba de compararea unui profesor nu atit la nivel national, cit cu el insusi. Mai precis, compararea propriilor performante. Iar daca acestea exista, salarizarea sa fie in functie de ele. Mai mult, evaluarile nationale sunt un indicator sigur si exact, nu supus intereselor si presiunilor locale, politice sau de orice natura ar fi ele.
Mircea Miclea a explicat de mai multe ori acest concept care putea fundamenta salarizarea diferentiata. ”Daca se aplica periodic, aceste evaluari permit compararea unei scoli nu numai cu media nationala, ci si cu ea insasi. Se poate vedea ce a facut un invatator cu elevii sai din clasa a II-a pana in clasa a IV-a: a redus din deficientele de invatare sau nu. Se poate vedea ce a facut o scoala cu elevii ei din clasa a IV-a pana in clasa a VI-a: le-a sporit performantele sau nu. Atunci cand a fost conceputa legea educatiei, aveam in vedere si acest lucru: de a folosi evaluarile periodice ca un revelator care sa arate cat de eficient este un profesor si o scoala. Daca in clasa a II-a, 30% dintre elevii tai raspund gresit, iar in clasa a IV-a ai acelasi procentaj, oare unde este valoarea adaugata pe care tu, ca scoala sau ca profesor, ai adus-o in cei 2 ani de activitate didactica? Prin urmare, pe baza acestor rezultate, profesorii si scolile ar trebui sa elaboreze solutii de remediere si de optimizare a performantelor, iar reusitele profesorilor/ scolilor in acest demers trebuie recompensate, asa cum se cuvine!”
Mergind mai departe, daca un profesor ( de romana, sa zicem) obtine constant rezultate proaste la toate evaluarile periodice, iar la examenul de Capacitate sau la Bacalaureat nici 50% dintre elevii sai nu reusesc sa obtina peste nota 5 (exista suficient exemple) atunci acel profesor isi da masura incompetentei si trebuie penalizat ( inclusiv financiar) in consecinta. Si indepartat din sistem daca persevereaza. Pentru ca vina nu e copilului, ci a lui care reuseste sa-l indeparteze de scoala si sa-i strice mintea”.
Asadar, Marius Bostan are dreptate. Si nu doar aici. Are dreptate si cind spune ca invatamintul este grevat de mentalitatea comunista. Care tine in primul rind de programa, de ceea ce sunt pusi elevii sa invete. Informatii stufoase si inutile, intr-o minunata limba de beton ceausist, teoretizare excesiva, nimic practic si interactiv, mai nou, transformarea internetului in dumnezeul profesorilor comozi si blazati, intr-o sursa de ”inspiratie” grosolana sub pretextul ”adaptarii la nou”. Imaginatia si creativitatea sunt sufocate in fasa, prea putini elevi sunt sprijiniti sa-si dezvolte aptitudinile si sa-si gaseasca vocatia. Domneste mediocritatea, cenusiul, blazarea, un imens dispret fata de scoala. Sunt enorm de multe de spus aici, programele si planurile-cadru sunt mosmondite de ani de zile la minister fara sa produca acea reala schimbare si adaptare la provocarile vremii. Da, invataminul romanesc a ramas din acest punct de vedere comunist pina in fibra lui. Cititi, va rog, analiza facuta de Mircea Miclea in articolul ”Planul-cadru pentru invatamantul gimnazial: mestesug de tampenie” si veti intelege mai bine cum si de ce intregul sistem lucreaza doar pentru el si deloc pentru copii. E vorba de planul- cadru, elaborat de ministrul Adrian Curaj impreuna cu o comisie de specialisti.
Unde nu are dreptate Marius Bostan este punctul in care afirma ca metalitatea comunista se datoreaza gratuitatii invatamintului. In primul rind, invatamintul nu e gratuit, asa cum scrie frumos in Constitutie, asta e doar o alta ipocrizie crasa. Nu exista parinte in tara asta care sa nu fi bagat adinc mina in buzunar pentru a sponsoriza sistemul. Pentru ca fondul clasei, banii colectati pentru”cadouri” si cei pentru manualele care sunt, mereu, insuficiente sau hartanite, asta inseamna: sponsorizarea indirecta a sistemului. Nu are rost sa mai discutam ca adevarata taxa scolara, care face din gratuitatea educatiei o gluma macabra, este cea pe meditatii. Adica, scoala paralela pe care o platesc parintii ( doar cei intr-adevar saraci nu baga bani in meditatii) pentru a suplini cit de cit ineficienta si incompetenta scolii de stat. Nu reusesc intotdeauna, pentru ca golul lasat de scoala nu poate fi acoperit de citiva meditatori, ei sunt utili, in special, pentru promovarea examenelor.
Dar vom vedea, ca in fiecare an, dimensiunea dezastrului din invatamint doar peste citeva zile cind se vor afisa rezultatele de la Capacitate. Vom vedea atunci cit de subtire este stratul elevilor peste medie. Iar acesta este exclusiv rezultatul profesorilor care isi respecta profesia si al meditatorilor. E adevarul care inflameaza mereu fratia incomptentilor.
Comentarii 21
Mihai_B - 07-06-2016
Părerea elevilor (cca 2010) Idolul nostruu /Este Monicaaa Iară modelu / De dezvoltarea E ptițipoanca / Cuuu silicooaneee Părerea unui profesor (cca 2014) la întrebarea ”Cum alte cadre didactice nu au 6 case din meditații ? ” GHINION Părerea unui tehnocrat, 2016 ... nu mai e cazul să o citez. Ce facem doamnă, reinventăm focul, roata și vasul de lut (lăsăm apa caldă pe mai încolo) ? La așa set de valori propus, așa SUCCESURI, că doar peștele se împute .... nu spui de unde, da se curăță de la coadă. Iar restul vine pe cale de consecință cum iubesc juriștii să spuie.
Răspundejulius001 - 07-06-2016
"....absolventul de la facultate de mecanica ma intreba .... ATENTIE ... care-i orizontala si care-i verticala ( si nu era deloc beat ! )".....sunt absolventi de politehnica sau economie care intrebati cat fac 1/2 plus 2/3 raspund 3/5...clasa a treia primara
RăspundeLiviu din Timisoara - 07-05-2016
Doamna Pora, JUMATATE DINTRE FOSTII MEI COLEGI DE FACULTATE, produsi ai " invatamantului ceausist " si-ar fi putut da un doctorat ca cele din ziua de azi, fara discutii. Si daca ceea ce am vazut eu ca doctori in stiinta se recomanda drept crema a ceea ce scoate invatamantul romanesc...situatia este jalnica, alarmanta. Plus mercurialul din facultati. Repet: la nivel de scoala doctorala vezi in curs formula lucrului mecanic, asa cum se face in clasa a IX-a de liceu...sau notiuni de electricitate asa cum se fac in clasa a X-a. Pe astia ar urma sa ii trimiti la specializari prin Germania, Olanda ? Cu toate astea, citesc intr-un manual de matematica din clasa a VI-a ... metoda lui Gauss pentru calculul unor sume ... se rup in figuri stiintifice de te minunezi.
RăspundeLiviu din Timisoara - 07-05-2016
Subscriu ideii ca profesorul este conducatorul si factorul major al reusitei elevului. Ce inseamna reusita elevului tine de capacitatea profesorului de a stabili o conexiune inversa cu elevul, capacitatea lui de a-si adapta stilul si nivelul la cel al elevului. Cred ca astea nu se invata in scoala, ci se rafineaza acolo. Daca se poate preda fizica la un liceu de cartier ? Da, se poate daca esti constient, ca profesor, cu cine stai de vorba si daca stii cu adevarat ce ai de facut. Dar chiar trebuie sa-ti cunosti materia si sa nu te crispezi la prima provocare a unui adolescent. ( O profa insulta din greu, in cancelarie, elevii. Cu gandul ca poate are de predat o materie dificila si nu stabileste comunicarea cu ei, o intreb ce preda;" - Psihologia, domnule ! ". Fara comentarii, da ? )
RăspundeMIHAI 2 - 07-01-2016
//pe aceleasi salarii NERUSINAT DE MICI sunt sunt mii de profesori care isi fac treaba cu daruire si dragoste // Ba nu ! Nu exista asa ceva. Abia asta este o minciuna si o ipocrizie. Daca exista vreun profesor care isi face treaba nu cu daruire si dragoste , dar macar onorabil acela e deja un caz fericit , desi aproape sigur omul e si conectat la invatamantul paralel, castiga din meditatii , adica ia de la bogati si poate, simte nevoia sa le dea o sansa si elevilor publici. *** In ziua in care parasea invins activitatea de realizator tv Moise Guran a facut si el o vrajeala din asta pe tema MEDICILO R CARE EMIGREAZA. Si printre altele a plimbat ursul indelung pe la Hexipharma ca sa argumenteze ca medicina romaneasca e bine finantata - dar fura golanii - si a ajuns la concluzia ca rusine sa e fie medicilor roamani plecati in Brexitzia in loc sa steia colea unde canta doina strabuna. *** Ei bine daca tot ne aratam unii pe altii - TU ESI COMNIST .....BA TU.....imi permit sa identific si eu doi comunsti. O tovarasa care considera ca profesorii trebuie sa emane DARUIRE SI DRAGOSTE cu stomacul gol din cauza salariilor nerusinat de mici si un tovaras destul de puriu , dar care afiseaza permanent zambetul de tanar comsomolist si cae le pretinde medicilor romani sa fie mai fraieri si sa ramana aii pe maldarul de gunoi primind un salariu de 20 de ori mai mic decat al unei asistente din Scotia Libera.
Răspundeion - 07-01-2016
Bostan are dreptate. Se vad si rezultatele : o gramada de semidocti, prost crescuti rau tare - dincolo de normele mninime ale decentei celor 7 ani de-acasa - si inculti rau, fie profesori la catedra, fie absolveti cu pozitii in presa si industria culturala de teapa Costi Rogozanu care scriu in afara subiectului subiectului cu aplomb, fara nicio grija modica de informare, intr-o anarhie de insulte si magarii. Am avut un Vadim Tudor, acuma avem mai multi - si cica sunt tineri, moderni, progresisti.
Răspundenicu - 07-01-2016
PS. Degeaba cautati reforme institutionale. Adevarata reforma vine din sanul academiei care trebuie sa castige un statut legal si financiar separat de ministerul invatamantului. Nu ministerul confera calitatea educatiei ci academia care nu se ghideaza dupa principii politice ci ghideaza politicul. Nu ministerul, si in cele din urma, nu politica, confera substanta. In Europa, lume aflata in coma, ministerele ghideaza, si tocmai de aceea aveti problemele in cauza. Mai precis, cata vreme principiile cercetarii care se rasfrang la toate nivelurile sunt controlate de stat, nu veti avea in Romania sau in Europa comunista performanta.
RăspundeAndreea Pora - 07-01-2016
Am predat. Cind un profesor scoate generatii de elevi incapabili, la finele celor 8 clase sau, mai rau, la Bacalaureat, sa scrie corect, sa citeasca cursiv, sa inteleaga un text, sa stapineasca macar cele 4 operatii matematice de baza ai cui e vina? UItati-va pe rezultatele de la evaluarile periodice, pe cele de la Capacitate ( las BAC-ul la o parte) si o sa vedeti ca aproximativ 10% dintre elevi nu obtin nici macar nota 5 (totusi intra la liceu, oricare ar fi el) cu note de 2 si 3. Cunoasteti studentii care sunt la nivelul MIAU? Eu da. Aici nu mai e vorba de dragoste de carte, ci de ”analfabetism functional”. Opinia mea e ca vinovati sunt pofesorii. E ca un malpractice in medicina. Profesorii, ca si medicii, ar trebui sa raspunda, inclusiv financiar, pentru asta. Puneti problema gresit. Invatamintul e pe cascada Niagara, iar salarizarea in functie de performanta (masurabila) a fi parte a solutiei. Plus, schimbarea urgenta a curriculei.
Răspundeprofesoru - 07-01-2016
E clar că traiţi in lumea dvs. Ca sa intelegeti, mergeti si predati cateva săptămâni într-un colegiu industrial. Încercaţi să le treziţi copiilor respectivi dragostea pentru învăţătură, pentru lectură (există desigur şi elevi la care prinde chestia asta, dar ei sunt în minoritate într-un colegiu industrial.) Mă îndoiesc că după o astfel de experienţă aţi mai scrie articole de genul ăsta. Încă o dată vă întreb: trebuie să depindă salariul medicului de faptul dacă reuşeşte sau nu să-l motiveze pe pacient să renunţe la vicii şi să-şi ia tratamentul? Pentru că exact aşa ceva cereţi în privinţa salariilor profesorilor.
RăspundePopa - 07-01-2016
Ministrul Bostan are dreptate in totalitate. Reforma, ar trebui sa inceapa cu reducerea cu 75 de procente a numarului de universitati, care oricum nici nu exista dat fiind topurile de profil, reevaluarea profesorilor de la gimnaziu si pana la dottorii din universitati, reeintroducerea examenelor nu si a mediilor obtinute pe baza santajului meditatiilor, pentru admiterea in licee si universitati. Cei care nu intra sa li se ofere sansa profesionalelor fara examene de admitere dar cu examen de absolvire.
RăspundeAndreea Pora - 06-30-2016
Trecind peste tonul insultator, va rog sa va mai informati. In multe tari din Europa invatamintul public e gratuit. Mai mult, sunt state ( nordice) in care exista si universitati gatuite. Ceea ce am spus eu in emisiune este ca in Romania invatamintul asa zis gratuit este o ipocrizie ( spun asta si in articol). Dincolo de etichetarile ideologice gratuite pe care le vi le permiteti, in Romania principala cauza a abandonului scolar (17%, enorm!) este totusi saracia. Dar sunt suficiente institutii private de invatamint si in Romania. Ce referiri am facut eu la invatamintul de cercetare??? Ca sa fiu in ton cu dvs: spuneti bazaconii.
RăspundeAndreea Pora - 06-30-2016
Motivatia de a invata tine si de profesor, poate char in primul rind.
RăspundeAndreea Pora - 06-30-2016
Nu sunt de acord cu dvs, ceausismul a produs cel putin tot atita analfabetism, doar ca nu era recunoscut oficial si nu se vorbea despre el. Liiceele industriale ( rebotezate acum pompos in colegii) erau dezastru. Copiatul, inclusiv la BAC, era la ordinea zilei. Ce sa mai discutam despre interdictia de a lasa repetenti. Liceele de elita le numarai pe degete, ca si acum, dar 80% din sistem era praf ( ca si acum). Sa nu uitam si sa nu edulcoram. Diferenta era la facultate din cauza examenelor de admitere si a concurentei mari.
RăspundeLiviu din Timisoara - 06-30-2016
Suntem nevoiti sa recunoastem ca " invatamantul ceausist " n-a produs atata analfabetism , n-a permis furtul ca in codru la examene ( pana nu venise Funeriu cu ideea camerelor ). Ati gresit fiindca ati desfiintat examenele de admitere infiintand prea multe facultati - asa incat toti sunt primiti fara noima. Absolventa de fizica la masterat ma intreba ce-i aia incompresibil ... absolventul de la facultate de mecanica ma intreba .... ATENTIE ... care-i orizontala si care-i verticala ( si nu era deloc beat ! )...profesoara de fizica spunea la ora " curenti de conventie " cand aia erau curenti de convectie in lichidul incalzit, iar la SCOALA DOCTORALA in anul I , cursul de " Management al resurselor energetice " gasea de necesar sa contina formula lucrului mecanic , aia din fizica de clasa a IX-a.Si ar cam fi cazul sa terminati cu Harap Alb la Bacalaureat si poate ne explicati ce mare om al istoriei a fost Lapusneanu asta de apare periodic la acelasi examen.
Răspundeprofesoru - 06-30-2016
Mă îngrijorează faptul că elucubratiile d. Miclea, inclusiv la cele din articolul "Planul cadru ......" pot fi luate în serios. D. Miclea şi cei care îi promovează ideile trăiesc în lumea lor, o lume în care elevii sunt dornici să-şi însuşească deprinderi şi cunoştinţe, dar mulţi profesori nu reuşesc să se ridice la înălţimea exigenţelor. Realitatea dură e că majoritatea elevilor nu vor să înveţe, vor doar diplome fără efort. Dacă nu le pot obţine fără să înveţe, preferă să se lipsească de ele şi să încerce să se descurce altfel în viaţă. Iar rezultatele muncii profesorului depind în foarte mare măsură de motivaţia şi efortul depus de elevi. Aceştia trebuie să şi înveţe. Poţi să duci un cal la apă, dar nu-l poţi face să bea, dacă el nu vrea. O comparaţie bună ar fi cu munca medicilor: medicii pot obţine rezultate cu pacienţii care urmează prescripţiile. Dar ce vină are medicul dacă pacientul continuă să bea, să fumeze şi să nu-şi ia tratamentul? Îi poate fi imputată lipsa de rezultate în privinţa acestuia? Nu contează, d. Miclea&comp. vor morţiş salarizarea "după merit".
RăspundeAlinaP - 06-30-2016
De acord cu autoarea, adevarul deranjeaza pe unii. Au sarit prea multi sa-l condamne, ba sa-i ceara si demisia domnului ministru pentru cele spuse si printre ei nu sunt numai cei vizati direct. Din pacate domnul ministru a avut dreptate dar asa se intampla cand cineva are o viziune corecta, e indepartat, ne trezeste din somnul nostru cu dorinta de reforme si de schimbare.
Răspundebogdan - 06-30-2016
Problema cea mai grava la noi in educatie este ca nu exista mecanisme interne, decentralizate si ad-hoc, de autoresponsabilizare, feed-back si imbunatatire/dezvoltare a procesului educational, ai oameni care cu impunitate sunt niste baroni mai ceva ca baronii politici la catedra sau scoala lor, iar deasupra lor exista doar un sistem politizat de comanda si control format din inspectorate si consilii universitare, unde functiile se liciteaza si negociaza la partid. Plus un dezastru in selectia cadrelor, spirit de casta, mediu ostil de lucru si haos organizational/managerial, cam cei mai rai ajung sus (unde se castiga si bine, pentru nivelul mediu al tarii, si chiar pentru nivelul mediu din Bucuresti care e o anomalie in afara mediei, mai ales la universitar dupa titularizari sau cum se cheama, sa nu mintim), cei mai rai sau prost calificati ajung sus cu exceptii izolate si marginalizate.
RăspundeFLORIAN D. MIREA - 06-30-2016
Solutia pentru criza din invatamant este foarte simpla si se poate realiza in cativa pasi: 1) Sa nu se mai admita la nici o scoala cadre didactice necalificate si nici chiar cadre care de ani de zile nu reusesc titularizarea 2) Toate posturile libere din invatamant sa fie ocupate doar de licentiatii cu medii cuprinse intre 9 si 10, de olimpicii nationali si internationali 3) Intrucat 99 la suta din cadrele didactice astfel selectate vor fi superperformante, Guvernul va admite, in sfarsit, ca salariul minim in invatamant sa inceapa de la 1000 de euro net lunar 4) Devenind un sector foarte atractiv din toate punctele de vedere, magistratii se vor lasa de magistratura si se vor face profesori; ministrii se vor lasa de ministere si se vor face profesori; parlamentarii se vor lasa de palavrageala si se vor face profesori; avocatii se vor lasa de avocatura si se vor face profesori; lucratorii serviciilor speciale se vor lasa de specialitatea lor si se vor face profesori et ainsi de suite. Invatamantul romanesc va deveni cel mai performant din UE si nimeni nu se va mai plange de nimic. Elevii cei mai imbecili din nastere vor iesi din scoala romaneasca genii (ca Ponta).
Răspundenicu - 06-30-2016
Va urmaresc chiar acum interventia televizata pe postul B1 TV. Dincolo de faptul ca tonul este inutil isteric (m-am plictisit sa va ascult aiureala dupa 1 minut) mi se pare cel putin hilar ca vorbiti despre "mentalitatea comunista". In primul rand doamna Poara, mentalitate comunista aveti chiar dvs. In momentul in care spuneti "scoala trebuie sa fie gratuita" - sunteti deja comunista, sau cel putin socialista. Scoala "gratuita" este ineptia comunistilor. Sa va fie clar, daca nu ati inteles pana acum : scoala nu a fost si nu va fi "gratuita". Salariile profesorilor, printre altele, sunt platite din taxele populatiei sau in mod direct. Deci nu e gratuita, nu a fost niciodata si nu ar fi nici macar atunci cand profesorii ar accepta sa predea fara sa obtina in schimb un salariu. Apoi, cresterea salariilor profesorilor nu se poate face in conditiile in care economia, adica cei care muncesc pe branci in privat sunt taxati, nu se dezvolta.. Nici macar in conditiile in care bugetul ar creste problemele nu se revolva. V-ati intrebat vreodata care este motivul pentru care cele mai bune universitati ale lumii sunt toate, absolut toate, private? Columbia University, Harvard, NYU, MIT, etc toate private. Dvs doriti performanta fara insa a plati. Iar aici nu e vorba doar de salariile profesorilor, dar si de fonduri individuale de cercetare, deplasari in strainatate la conferinte, publicatii etc. Credeti ca aceste lucruri se fac cu buget de stat? Aruncati o prvirie peste clasamentele mondiale si veti vedea ca nici macar universitatile publice din tari cu un buget de invatamant superior Romaniei nu fac mare branza. Dincolo de balbaiala ideologica pe care o debitatati, mai faceti si o confuzie de baza intre invatamant de cercetare si cel de baza. Va sugerez ca inainte de a discuta asemenea probleme sa va lamuriti diferentele ideologice intre socialism si captialism si abia apoi sa discutati probleme de invatamant. Best.
RăspundeFilon Daniel - 06-30-2016
La cum este invatamantul in Romania,începusem sa ma obisnuiesc si cu plagiatul lui Puie Monta :)
Răspundebogdan - 06-30-2016
Rar mi se intampla sa subscriu fara rezerve la un articol din presa noastra : asta e exact la fix! profesorii din Romania, nu toti, dar marea lor majoritate isi bat joc cu nesimtire de meseria lor! nimic nu e mai demoralizant si mai de prost-gust pentru un elev sau student (universitarii sunt chiar mai magari in domeniul asta!) decat sa ti s eplanga un profesor la ora ca are salarii mici, ca si cum tu ca elev sau mai ales ca student ai fi milionar, parca tu nu traiesti tot in Romania, ba uneori intr-o Romanie mai saraca sau cheltui mult studiind la departare de casa si locuind cu 2-3 in camera si toatela pe hol intr-un centru universitar! Nu mai pun la socoteala ca exista un grup mare de profesori preuniversitar (de romana, de matematica si alte cateva domenii selecte, desen tehnic pe care se intra la arhitectura etc) care si-au transformat meseria la catedra intr-o firma pentru meditatii private, nu pentru elevi care nu pot tine pasul ci pentru elevi buni carora nu li se mai preda la scoala la nivelul necesar sa intr ela o universitate sau liceu bun din varii motive, cum ar veni la noi se face scoala de doua ori! iar profesorii universitari, mai ales aia fixati pe post, castiga de regula o gramada de bani - pentru nivelul economic al Romaniei - din tot felul de proiecte oficioase, joburi secundare in politica si birocratie etc, incat pe unii ii vezi mai des la televizor decat la facultate! Sa mai adaugam faptul ca spriritul de corp profesional e foarte subred in Romania, exista o birocratie a inspectoratelor scoalre si o casta de rectori si decani care n-are nimic cu managementul educational asa cum se practica in Occident : cu asociatii de studii, sesiuni de pregatire, jurnale academice, circuit de conferinte s.am.d. care se produca eefectiv cunoastere si sa reproduca specialistii care sa continue procesul educational si de cercetare. In concluzie : este o rusine nationala si o demonstratie de falsa decenta publica, o mostra perfecta a dezorientarii si ambiguitatii morale romanesti, faptul ca ministrul Bostan a fost pus de premierul Ciolos sa isi ceara scuze pentru niste afirmatii perfect adevarate si valabile, spre satisfacatia unora dintre - imi pare rau sa o zic - ipocritii din sistemul de educatie romanesc!
Răspunde