Pe aceeași temă
2. Exorcismul cotidian
Pentru a purcede la un exorcism, orice preot ortodox va deschide Molitfelnicul. În ediția din 2002, de pildă, Molitfele Sfântului Vasile cel Mare ori cele ale Sfântului Ioan Gură de Aur le va găsi la capitolul Dezlegări și molitfe – vechi termen slavon pentru rugăciuni. Slujbe, în fond, consonante cu toate celelalte din volum – alături de Liturghier, principalul ghid al activității liturgice a preotului, una strict formalizată. Respectivul capitol cuprinde şase rugăciuni, dintre care trei cer dezlegarea de blesteme și două – molitfele menționate – îl blestemă pe diavol. În ceea ce privește spovedania, absolvirea finală a penitentului presupune pronunțarea și a următoarei expresii: „... te iert și te dezleg de toate păcatele tale...“. Să remarcăm că un același verb, decisiv, a ajuns să fie asociat și cu spovedania, și cu exorcismul: a dezlega. Să fie oare vorba de același sens teologic? Privind mai îndeaproape, una e a fi dezlegat de o povară, pe care conștiința o tot ducea în cârcă, iar alta e a fi eliberat de o forță care îți paraliza, cel puțin parțial, voința. Blocaje interioare pot apărea oricând în viața omului, dar nereușita (temporară) de a te mobiliza eficient nu e identică cu imposibilitea (datorată legării de către altcineva cu lanțuri mutilante). A le echivala – ceea ce se întâmplă în mintea multor preoți ori credincioși – riscă să deturneze accepțiunile ambelor practici. Astfel încât spovedania devine un mic exorcism, în timp ce exorcismul ajunge să corespundă unei spovedanii mai abisale – comparabilă cu apelul terapeutului la hipnoză. Ținta pare aceeași: alungarea duhurilor rele în favoarea celor bune – ceea ce se întâmplă și în cazul celorlalte slujbe din Molitfelnic: sfeștanii, botezuri, masluri etc. La urma urmei, nu asta înseamnă duhovnicie? Le invocăm pe unele și le gonim pe celelalte. Toate acestea, însă, ajung ușor să semene cu un război spectaculos, dar în care omul nu prea are un rol dincolo de consimțăminte ori refuzuri. Dacă schematizăm – pentru elocvență –, am putea chiar spune că o astfel de înțelegere a duhovniciei nu e departe de un joc video, în care activăm soldații a două tabere în funcție de opțiunile noastre bune ori rele – precum două butoane. Dar lupta reală o duc ei. Ca să înțelegem mutația între efortul moral (de tip clasic) și asceza creștină de tip monahal trebuie doar să comparăm exortațiile lui Marcus Aurelius, de pildă, cu biografia exemplară a lui Antonie cel Mare. Înțeles preponderent ca o confruntare cu dracii, demersul de perfecționare morală al creștinului capătă alte mize decât la predecesorii săi. Antonie se scufundă într-un devastator război singuratec cu duhurile rele, uneori cu implicații fizice năucitoare – e aproape zdrobit de bătăile primite, iar supraviețuirea lui e mai mult providențială. Seamănă cu un catch asimetric, animat de o adversitate viscerală. Dacă deschidem însă primul volum al Filocaliei, textul atribuit – chiar și de traducătorul român modern – lui Antonie, intitulat Învățături despre viața morală a oamenilor și despre buna purtare, e o apologie a raționalității (duhovnicești) și a rafinamentului etic. Credibilă ori nu, această combinație – în proporții variabile – de trântă brutală cu dracii, perspicacitate psihologică și exigențe de moralist domină până azi imaginarul ascetic. Dar ce organ sufletesc conduce, în fond, acest război? – să remarcăm, în treacăt, cât de ambivalentă etic poate fi o mistică dominată în așa măsură de o metaforă militară, în care violența nu e ultima ratio, ci pâinea cotidiană. La Platon, care privilegia metafora politică, paznicii cetății (sufletului) doar apărau ordinea urzită de înțelepți – îndeplineau un rol subordonat, cu alte cuvinte. Dar și la destui clasici ai asceticii, accentul nu cade – dincolo de o anumită retorică – pe lupta dezlănțuită cu dracii, ci pe o atentă supraveghere a mișcărilor interioare și pe o tenace reconstrucție a sinelui. Acestea presupun deslușire, evaluare, judecare, discernere – procese psihice în care rațiunea joacă un rol determinant. Și care greu pot fi echivalate cu un procedeu tenebros precum exorcismul. Dacă spovedania – în măsura în care nu e doar eliberatoare, ci și îndrumătoare – nu mizează pe această hotărâtoare stimulare a rațiunii (duhovnicești), ci se cantonează mai degrabă într-un plan extra-uman, urmarea nu poate fi decât o deresponsabilizare a penitentului, a cărui vindecare ar depinde astfel doar de priceperea chirurgului de a extirpa eficient tumoarea. Dar mai există un aspect discutabil: identitatea duhurilor e nu o dată determinată ideologic. De pildă, o perspectivă extrem de restrictivă cu privire la sexualitate a condus la conturarea unui mult prea răspândit duh al curviei – un construct cultural și mai puțin o realitate inconturnabilă. Sexualitatea umană e, desigur, extrem de problematică, dar a o incrimina atât de radical ține nu de rezultatele unui pătrunzător efort sapiențial, ci de un imperativ teologic. Și cum la practică se recurge mai mult pentru a confirma teoria, mistificările au ultimul cuvânt. La Tanacu, Irina a fost exorcizată prima oară la spovedanie. O diferență de tonalitate, dar nu de esență, între două practici citite abuziv în aceeași cheie. De când a îngenuncheat sub patrafir, Irina a devenit, în ochii celorlalți, exorcizabilă – ca noi toți.
Imagine din filmul După dealuri, regizat de Cristian Mungiu, bazat pe romanele nonficţionale ale Tatianei Niculescu Bran despre cazul Tanacu
3. Nimeni nu e fără de păcat
Apostolul Ioan a fost destul de tranșant: a pretinde că suntem nevinovați e doar autoamăgire. Și Iisus folosise argumentul, dar perspectiva sa părea să aibă o altă miză decât o culpabilizare generalizată. Ca și de alte dăți, el încerca să cultive toleranța reciprocă și virtutea îngăduinței. În orice caz, teologii creștini au mers mai mult pe mâna lui Ioan – a rezultat o infinită apologie a răscumpărării, omul fiind considerat incapabil să se smulgă singur din mocirla atotcuprinzătoare a păcatului. Dar dincolo de o astfel de dezbatere teologică – augustinieni vs. pelagieni, de pildă –, pentru a nu șubrezi premizele respectivei dialectici soteriologice, s-a acordat puțină atenție nuanțelor în privința vinovățiilor. O supra-culpabilizare – foarte convingător documentată de Jean Delumeau pentru câteva secole de istorie occidentală – a crescut ca un cancer în retorica teologică, astfel încât două milenii de creștinism au împovărat umanitatea cu o cantitate impresionantă de păcate. Pare de la sine înțeles că evaluarea corespunde realității, dar dacă ne pripim? Una e să zici că omul e predispus la păcat, alta să-i identifici prompt o sumedenie de vini punctuale. În fond, îndreptarele de spovedanie care circulă și azi acoperă o mulțime de aspecte ale vieții, astfel încât, pentru cine le ia în serios necritic, nu există scăpare – sigur are, oricând, câteva de bifat, dacă nu chiar o droaie. Pentru un laic contemporan, marcat (și) de alte valori decât cele duhovnicești, multe dintre acestea nu sunt tocmai păcate. Sau, în orice caz, merită problematizări mult mai fine și mai puțin orbite de prejudecăți teologice. Iar uneori, nu putem fi decât surprinși de cum atitudini pe care conștiința noastră tinde să le considere reprobabile sunt prost plasate, oficial, în raport cu altele, cărora nu prea le-ar acorda atenție. Ierarhia păcatelor ascunde o teologie pe care azi deja o ignorăm și pe care s-ar cuveni s-o supunem fără complexe conformiste unei serioase reevaluări. Astfel încât să putem aborda mai responsabil adevăratele (și mai rarele) păcate – pe măsura unei alte antropologii, mai puțin tributară unor „zdrobitoare“ argumente teologice și mai onestă cu mărturiile realității. Avea Irina păcate? – Tatiana Niculescu Bran consideră că tocmai confruntarea cu o asemenea perspectivă a dezechilibrat-o fatal. Era îndreptățit preotul să-i arunce în cârcă o astfel de nouă povară? Nu e vorba doar de lipsa tactului pastoral – oricum, ar fi putut s-o ia mai cu binișorul, amânând acuzele. Chiar putem crede că Irina avea păcate demne de atenția unui duhovnic înțelept? Să nu uităm că a murit virgină. O fi omorât pe cineva? O fi traumatizat cu bătaia pe vreunul dintre tovarășii de orfelinat? A invoca că numai preotul știe – și nu poate spune – cât de grave îi erau păcatele nu e o opțiune credibilă. Irina nu era nici o mare păcătoasă, nici o mică păcătoasă. Nu de o astfel de intruzivă cultură a păcatului avea ea nevoie în momentul în care a ajuns la Tanacu.
4. Împărtășanie nemestecată
De altfel, nici preotul n-a găsit mare lucru în spovedania ei. Dovadă că i-a permis inițial să se împărtășească rapid – să nu uităm că se revendica de la o tradiție mai degrabă rigoristă în domeniu, mai înclinată să oprească decât să încurajeze apropierea de potir. Un gest care pare nu doar firesc, ci și de o divină bunăvoință. Dar graba cu care un credincios e trimis la împărtășanie nu e deseori cea mai oportună. Taina tainelor, euharistia necesită – cu atât mai mult decât spovedania – o inițiere. Oricât ar fi de mistică, eșafodajul rațional rămâne decisiv pentru a nu-i rata adevăratele mize. Alexander Schmemann s-a chinuit o viață întreagă să scoată euharistia din orizontul individualismului mistic, unde o cantonează majoritatea ortodocșilor. Dar oricare ar fi semnificația pe care i-o acordăm, implicarea oricui necesită o specială instruire – așa s-au născut catehezele mistagogice. Când la o liturghie, la un moment dat, preotul atenționează: „Câți sunteți chemați, ieșiți. Ca nimeni din cei chemați să nu rămână“, referința e la îndepărtarea celor neinițiați. Azi nu mai sunt scoși afară cei care nu s-ar cuveni să fie prezenți, dar inițial așa se întâmpla. Iar separarea între catehumeni și botezați nu era formală ca azi, ci viza gradul de pregătire: o experiență duhovnicească se poate ușor rata, cu atât mai mult cu cât nu ești bine instruit cu privire la mizele sale. A arunca pe cineva în vârtejul mistic al euharistiei denotă și asimilarea acesteia cu un medicament care își face (ori nu) efectul dincolo de implicarea omului. Ceea ce reprezintă o tentantă ofertă taumaturgică, dar și o altă păguboasă deresponsabilizare. Nu ar trebui euharistia, mai degrabă, să ne oblige la regândirea relațiilor pe care le avem cu ceilalți? Nu ne vorbește ea de o perspectivă eshatologică, pentru care exigențele etice sunt mai presus de obișnuitele funcționalități ale conviețuirii? Nu mărește ea miza opțiunilor noastre existențiale? Din nou, ne grăbim cu idolatrizarea misticii, ca și cum ar fi vorba doar de o nebuloasă inefabilă, nu de o inițiere într-o altfel de hermeneutică a vieții. Cât înțelegea Irina din toate acestea? Mai ales că ceea ce părea un dar promițător la foarte scurt timp se va transforma într-unul otrăvit – o otravă funestă. Irina nu trebuia împinsă spre împărtășanie.
(Va urma)
Prima parte a articolului poate fi citită aici.