De același autor
„Forța motrice a intereselor din orice stat (sau corporație, la o adică) este persoana de la vârf - liderul. Calculele și acțiunile în interes personal ale conducătorilor constituie motorul întregii politici“ este ideea de la care pleacă Bruce Bueno de Mesquita și Alastair Smith în Manualul dictatorului. Interesele personale ale lui Dragnea și ale echipei sale au fost clare încă de la preluarea puterii: subordonarea justiției, cu accent pe desființarea DNA și scăparea corupților, cumpărarea electoratului prin măsuri populiste - măririle de salarii și pensii - și jefuirea banului public. Cu ceva mai multă inteligență, toate acestea puteau fi făcute fără a arunca țara în haos și fără a-i periclita viitorul. În fond, de fiecare dată când a ajuns la putere PSD a urmărit cam aceleași obiective, dar parcă niciodată în istoria partidului mijloacele nu au fost atât de primitive, de lipsite de coerență și neprofesioniste. Calitatea actului de guvernare și exercițiul puterii în general au scăzut sub nivelul din cele mai proaste perioade ale partidului. Începând din epoca Ponta, PSD s-a degradat progresiv, pentru ca în epoca Dragnea să ajungă la fundul prăpastiei. PSD e acum captivul unuia dintre cei mai slabi și mai incompetenți autocrați din istoria sa, obsedat doar să-și scape pielea din ghearele justiției. Partidul e vidat de profesioniști, de oameni a căror coloană vertebrală să nu se arcuiască spre picioarele liderului suprem Dragnea.
Haosul general este rezultatul direct al acestei teribile degradări, iar zona în care este cel mai vizibil e economia. După ce succesivele guverne Dragnea au făcut praf toate promisiunile din programul de guvernare, punctul de avarie a fost atins săptămâna trecută prin amânarea Legii pensiilor până la o dată incertă, probabil până în ajunul viitoarelor alegeri. Mulți analiști consideră că pentru Dragnea falimentarul program de guvernare nu mai e o prioritate și că se va concentra în viitor doar pe masacrarea legilor justiției în parlament. Nu cred. Dacă economia o ia complet pe arătură și nu va mai fi capabil să pună în practică fie și o mică parte din promisiuni, va fi sfârșitul PSD, nu doar al său ca lider. De altfel, vedem că mașinăria de propagandă lucrează la turație maximă pentru a edulcora situația și manipula publicul.
Evident că justiția nu va fi scăpată din chingi, că este, ca întotdeauna, o prioritate și mai mult ca sigur că până la finalul acestei sesiuni Dragnea va forța rezolvarea acestei chestiuni dureroase pentru ei toți. Dar riscul protestelor pe această temă combinate cu unele pe considerente salariale este extrem de ridicat. Și, oricum, coaliția lucrează pe mai multe planuri în atingerea scopului: scăparea, prin orice mijloace, a corupților.
Ultimul episod, marea eliberare din pușcării, face parte din această strategie. După ce profesorul universitar Tudorel Toader s-a mirat ca proasta în târg că după primul lot de 529 eliberați mai urmează încă unul de 3.350, a devenit limpede că nu a existat niciun studiu care să avertizeze asupra dimensiunilor și consecințelor legii, deși de la decizia-pilot a CEDO au trecut şase luni.
Atacat pe bună dreptate din toate părțile, Toader pasează acum responsabilitatea la parlament, spunând că legea a ajuns acolo în ianuarie 2017. Să înțelegem că de atunci ministrul nu a catadicsit să le trimită parlamentarilor, mai neștiutori de felul lor, un studiu de impact, să știe oamenii ce urmează. Nu intra în atribuțiile lui s-o facă? Nu a spus nimic nici măcar atunci când aleșii au modificat legea în câteva puncte cruciale. De ce? Pentru că Toader e un biet executant la cheremul tandemului Dragnea-Tăriceanu și pentru că marea eliberare din pușcării face parte dintr-o strategie care urmărea cu totul altceva. E din alt film decât cel pe care îl vedem rulând zilele astea.
De fapt, „marea eliberare“ este o grațiere mascată a corupților. Asta pentru că ea se aplică tuturor deținuţilor găzduiți în „condiții necorespunzătoare“, indiferent de fapta pentru care au fost condamnați. Legea nu se referă la fapte, ci la condițiile din pușcării. Așa încât, pe lângă hoți, tâlhari, violatori și criminali (chiar și în serie), vor ieși aproape automat din pușcărie și corupții. Cum legea se aplică retroactiv din 2012, în curând mulți dintre cei condamnați pentru fapte de corupție sau asimilate lor vor fi liberi. „Dacă la un act de grațiere normală unele categorii erau excluse - deținuți care săvârșiseră infracțiuni cu violență, care săvârșiseră fapte de corupție sau fapte reprobabile -, acum nu se mai întâmplă acest lucru“, spune Sorin Dumitrașcu, liderul Federației Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP). Marea găselniță a legii botezate inofensiv „recursul compensatoriu“ este înlocuirea sintagmei „cazarea într-un spațiu mai mic sau egal cu 4 metri“ cu „cazarea unei persoane în oricare centru de detenţie din România care a avut lipsuri la condiţiile impuse de standardele europene“. E vreo pușcărie în România care respectă la virgulă aceste standarde? Altă întrebare.
Același Sorin Dumitrașcu atrage atenția că șmecheria cu „condițiile improprii“ la nivel de penitenciar, și nu de cameră, este făcută special pentru „deținuții protejați care stăteau în condiții bune“. Adică pentru deținuții de lux, politicieni, demnitari, afaceriști, magistrați etc. „Gândiți-vă la orice om politic sau om de afaceri care e acum în închisoare, au fost condamnați la trei-patru ani, au stat șapte-opt luni în arest la domiciliu, li se aplică 6 zile la 30 de zile de stat în penitenciar și uite așa au făcut termenul, au intrat în comisie și au plecat acasă. Discret, fără să îi știe nimeni, ascunși în marea masă a găinarilor, tâlharilor, corupților, criminalilor și violatorilor“, spune Sorin Dumitrașcu.
Trebuie să admitem că formula găsită de PSD este într-un fel mai eficientă pentru corupții aflați în pușcării decât Legea grațierii. N-a bătut la ochi, n-a generat proteste cum s-a întâmplat cu grațierea pe care au vrut s-o dea cu OUG 13 și mai e cerută, vezi doamne, de CEDO. În schimb, într-o lege a grațierii PSD ar fi fost obligat să se raporteze la fapte, deci ar fi trebuit să extragă omorurile, violurile, tâlhăriile cu violență și... corupția, că altfel se trezea cu lumea în stradă și ambasadorii pe cap. Desigur, pentru viitor, pentru corupții care urmează să fie condamnați și să înfunde pușcăria ar fi necesară o altă lege. Una după modelul celei pe care au vrut s-o promoveze Șerban Nicolae și Traian Băsescu în martie, prin care se grațiau fapte de corupție, inclusiv luarea/darea de mită, și care a trecut de Senat. Timpul nu e însă pierdut, acum, că legile justiției ajung în parlament. Marea grațiere mascată a corupților a fost doar un pas. Unul prin care, s-o recunoaștem, PSD își dovedește competența în duplicitate și determinarea urmăririi țintei. E unica sa competență reală. Acesta este și motivul pentru care sfârșitul i se va trage de la falimentul programului de guvernare și haosul economic.