De același autor
Dacă România va continua pe calea deschisă de adoptarea ordonanței anti-Justiție și va anihila lupta anti-corupție, atunci se va exclude singură din rândul națiunilor civilizate, caracterizate prin regim democratic, respectul drepturilor omului și domnia legii.
În Introducerea raportului MCV, publicat săptămâna trecută se afirmă explicit că nu trebuie făcută o legătură între mecanism și fondurile structurale sau aderarea la spațiul Schengen: „În cele din urmă, ar trebui subliniat, de asemenea, faptul că natura aparte a domeniului de aplicare al MCV se opune, de asemenea, creării de legături cu alte domenii de politică. Prin urmare, Comisia nu consideră că este oportun să se coreleze MCV cu deciziile adoptate în alte domenii, cum ar fi eligibilitatea pentru fondurile structurale și de investiții europene sau aderarea la spațiul Schengen”. Ieri însă, în cadrul dezbaterii din Parlamentul European privind situația din România, prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans a legat în mod explicit fondurile europene de continuarea luptei anticorupție. Socialistul olandez, care ocupă a doua poziție în Comisia Europeană după președintele Jean-Claude Juncker, a formulat în acest fel principiul care va guverna relațiile Uniunii Europene cu România: Comisia nu poate aloca banii contribuabililor europeni unei țări care legiferează corupția ca principiu de guvernare. Pare că „bullshit”-ul i-a explodat în față lui Liviu Dragnea și că problema corupției în România se află în continuare foarte sus pe agenda Bruxelles-ului. Declarația lui Timmermans anulează paragraful din raportul MCV pentru că principiul enunțat în raport pornea de la asumpția că reformele vor continua în sensul consolidării pentru a atinge obiectivul ireversibilității lor, nu că vor fi anulate. Același raport conține însă și un avertisment la fel de explicit că dacă guvernul va adopta ordonanțele-elefant, întreaga evaluare MCV va fi revizuită radical.
De aici rezultă două concluzii. Prima este că de acum înainte, din punctul de vedere al Comisiei Europene, întreaga relație cu România s-a resetat și că toate măsurile, inclusiv sancțiuni cu suspendarea alocării fondurilor europene, sunt pe masă iar a doua este că Dragnea, guvernul și majoritatea PSD-ALDE erau conștienți de consecințe și au ales în mod deliberat să riște să ruineze poziția României în Uniunea Europeană printr-o confruntare directă cu Comisia și să meargă înainte cu ordonanțele de legiferare a corupției. Așa se explică, de exemplu, declarația lui Călin Popescu-Tăriceanu privind denunțarea unilaterală a MCV, care nu a fost niciodată contrazisă nici de către Dragnea, nici de către Guvern, nici de către Ministerul de Externe deși măcar acesta din urmă ar fi trebuit să știe că instituirea MCV face parte din Tratatul de Aderare a României la UE și că denunțarea celui dintâi echivalează cu o denunțare unilaterală a celui din urmă. Din nefericire, ministrul Teodor Meleșcanu pare mai degrabă să fie o parte activă din efortul acestui guvern de rupere a României de Uniunea Europeană. Meleșcanu a avizat în calitate de ministru textul ordonanței adoptate marți noaptea, nu a avut nici o poziție față de punctul de vedere exprimat de Comisie prin Juncker și Timmermans și a ascuns discuțiile pe care le-a purtat pe această temă cu ambasadorii occidentali acreditați la București. Potrivit unui comunicat difuzat de ambasada Marii Britanii la București, Meleșcanu a avut această întrevedere pe 1 februarie, dar pe site-ul MAE, singurul comunicat din ziua respectivă se referă la aniversarea a 25 de ani de relații diplomatice România-Ucraina. Această lipsă de reacție reprezintă un semnal puternic că România, sub acest guvern nu este interesat de refacerea legăturilor cu Uniunea Eurpeană ci se pregătește de confruntare.
Ignorarea MCV amenință existența DNA și ANI
Decizia Comitetului Executiv al PSD de a nu retrage ordonanța privind dezincriminarea abuzului în serviciu și a conflictului de interese în pofida avertismentelor Comisiei Europene echivalează cu ignorarea deliberată și denunțarea MCV indiferent de costurile externe. Denunțarea MCV pune în pericol și celelalte prevederi din tratatul de aderare care afectează lupta anticorupție. Una privește consolidarea unei Direcții Naționale Anticorupție eficiente, alta înființarea Agenției Naționale de Integritate și o a treia, ulterioară, înființarea ANABI, agenția de administrare a bunurilor indisponibilizate. Dacă guvernul României nu mai ia în considerare Mecanismul de Cooperare și Verificare, atunci efectele se vor răsfrânge și asupra celor trei agenții a căror înființare a fost convenită cu Uniunea Europeană.
Din acest punct de vedere, informațiile vehiculate privind desființarea DNA prin comasare cu DIICOT devin plauzibile. Potrivit europarlamentarului Monica Macovei, o decizie în acest sens va fi luată vineri. Dragnea a negat în conferința de presă că are de gând să comaseze cele două instituții, dar nu a respins posibilitatea desființării DNA.
Apartenența la UE și NATO în pericol
Dacă, așa cum declară fostul ministrul al Justiției, Raluca Prună, PSD nu va renunța la dezincriminări confruntarea cu UE nu va putea fi evitată. În măsura în care Bucureștiul va legifera corupția și va crea o clasă de funcționari de stat situați deasupra legii, Comisia va putea merge până acolo încât să ceară activarea articolului 7 din Tratatul Uniunii Europene care prevede suspendarea dreptului de vot în Consiliul European în cazul în care un stat încalcă în mod sistematic drepturile și libertățile fundamentale. De aici până la ieșirea din UE nu mai este decât un pas.
Apartenența României la spațiul occidental de civilizație nu este un dat divin și nu este nici ireversibilă. Scrisoarea celor șase parteneri este explicită în sensul că actualul curs pe care a apucat guvernul de la București pune în pericol sistemul de alianțe strategice ale României: „Acest act, ce contravine înţelepciunii colective a întregii comunităţi judiciare şi a statului de drept, unor elemente credibile ale societăţii civile şi îngrijorării demonstrate de cetăţenii români în ultimele două săptămâni, nu poate decât să submineze reputaţia României în rândul comunităţii internaţionale şi riscă să afecteze parteneriatele bazate pe valori comune, inerente principiilor conducătoare ale UE şi NATO. (subl. ns.)”. În replică, Dragnea a declarat joi că „Urmărim cu atenție tot ce spun acești oficiali. I-am spus și dl ambasador (al Statelor Unite, Hans) Klemm. Eu nu cred că în vreuna din țările respective se pune problema ca o decizie a CCR sa nu fie respectată. Am citit cu atenție acele lucruri, am văzut că ieri guvernul a trimis o scrisoare CE, cred că o dată citite cu atenție textul OUG încet, încet acești oficiali vor înțelege că nu e nici un atac împotriva justiției”.
În esență, Dragnea retransmite partenerilor occidentali minciuna oficială privind punerea în acord a legii penale cu decizia CCR pe care nu o crede nimeni și îi acuză că nu știu despre ce vorbesc. Nu merge atât de departe ca unul dintre cei mai toxici reprezentanți ai PSD în Parlamentul European, Victor Boștinaru, încât să acuze direct Comisia Europeană de complicitate la răsturnarea guvernului, dar aruncându-le sfidător în față o minciună dovedită indică faptul că va continua să-și urmărească scopurile fără să-i pese de consecințele extrem de grave pentru România ale faptelor sale. Dragnea a reluat și angajamentul privind întărirea parteneriatului strategic cu Statele Unite, dar este o promisiune găunoasă care dovedește în cel mai bun caz că nu înțelege nimic din modul în care funcționează statul american și în cel mai rău că îi consideră pe americani niște idioți naivi. Dragnea trebuie să fi conștient că americanii au o regulă de la care arareori se abat, fie că președintele se numește Obama, fie că se numește Trump: „Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me”. Și nu se lasă așa de ușor prostiți de un parvenit din Teleorman.