Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Cum se poate frauda referendumul. Trei inovații periculoase
2018-10-05
6
Alaltăieri am trimis Biroului Electoral Central (BEC) nişte întrebări privind puncte vagi din legea referendumului. Ştiţi că ea a fost modificată la mijlocul lui septembrie prin ordonanţă dată de Viorica Dăncilă. E vorba de proceduri, care în principiu trebuie să fie clare din start, ca să ştim toţi după ce reguli se joacă meciul înainte ca acesta să înceapă.

 

Concret, am întrebat:

1. Cine poate sesiza BEC despre fraude la referendum (la limită putând cere anularea acestuia), deoarece s-a preluat otova termenul de “competitori electorali” din celelalte legi ale votării, unde are sens – doar că în cazul acestui referendum nu e clar cine ar fi aceştia.

2. In lipsa sistemului electronic de prevenire a votului multiplu (tabletele, intenţionat lăsate afară din ordonanţă), cum poate verifica un cetăţean care nu participă la vot dacă nu cumva a fost totuşi iscălit în lista electorală, deci luat în calcul pentru pragul de prezenţă?

BEC, sub semnătura preşedintelui, judecător Marius Ionel Ionescu de la ICCJ, ne dă următoarele răspunsuri, oarecum la mişto. Aici le rezum; hârtia o aveţi integral la acest link.

1. Nu ştim să vă spunem acum ce regulă se aplică. Vom vedea ce cazuri concrete apar şi judecăm direct pe ele, că altfel “ne antepronunţăm”.

2. Citiţi şi voi legea, la articolul cutare. O citim iar articolul cutare zice aşa: “la sesizarea persoanelor interesate (care sunt? vezi întrebarea 1), făcută în cel mult 15 zile de la data constatării valabilităţii referendumului naţional şi însoţită de probele pe care se întemeiază”, AEP va sesiza, etc.

Probleme:

  • E jenant că un judecător ICCJ ajunge să apeleze la abureala ieftină cu “antepronunţarea” doar ca să scape de noi. Studenţii la Drept în anul I s-au băgat deja sub masă de ruşine. Antepronunţare ar fi pe un caz individual; noi întrebam care e regula jocului electoral în general. Evident ea trebuie cunoscută dinainte, tocmai ca să ştim cine are dreptul să sesiseze acele cazuri individuale şi cine nu. Nu e mai puţin adevărat că preşedintele BEC este pus la rândul lui în situaţia jenantă de a nu avea ce să răspundă, de o lege a referendumului proastă, cu găuri, pentru care răspunderea ultimă o poartă Parlamentul şi Guvernul (după cum vă explicam aici). El nu poate adăuga la o lege proastă, deci pe undeva ce a răspuns e corect: stăm şi noi aicea la BEC cu morcovul şi sperăm să nu apară mari probleme, iar dacă apar, o să vedem atunci cum improvizăm ceva.
  • Pe bune? Ca să văd dacă m-a votat cineva pe liste fără să ştiu, eu trebuie să strâng dovezi (cum?) şi să le duc la AEP în 15 zile, adică după ce toată tărăşenia deja s-a încheiat, iar atunci ei vor face sesizare la procuratură, iar apoi în cursul investigaţiei poate ajung şi eu să văd lista? Mi se pare mie sau cineva ne-a pus să ne învârtim în cerc aici?

In fine, poate cea mai importantă inovaţie a ordonanţei referendumului de acum două săptămâni e asta: la fel ca în cazul chestiunii “competitorilor electorali”, cineva a băgat fără creier în ea, copy paste, prevederi ale legilor de vot generale acolo unde e vorba de numărul de participanţi. Mai precis, expresia “numărul participanţilor trebuie să fie EGAL cu suma voturilor Da, Nu şi nule” a devenit “numărul participanţilor trebuie să fie MAI MARE SAU EGAL cu suma voturilor Da, Nu şi nule”.

Cu alte cuvinte, putem avea situaţii când într-o secţie vor fi în urne 500 de buletine (cu tot cu cele nule), dar pe listă apar ca votaţi 550 de persoane. Caz în care participarea se consideră 550, ceea ce evident ajută la atingerea pragului de prezenţă.

Cum e posibil? Păi cică s-a constatat în alegerile de până acum că în unele secţii apare uneori câte un cetăţean mai ţăcănit care vine, semnează şi pleacă acasă cu buletinul de vot în buzunar, amintire. Aşa că legiutorii s-au gândit să prevadă în lege şi această posibilitate, ca să se potrivească numărătoarea finală pe liste şi pe buletine. Cu alte cuvinte, pe graficul de mai jos, s-a dat voie ca B>A; până cum trebuiau să fie egale. Adica b1 poate să fie zero, dar poate să fie şi mare. Oricât de mare. Asta evident ajută pentru pragul de participare de 30%.

Aceste cazuri izolate de tip (b1) sunt irelevante în alegeri locale, parlamentare, etc, unde importantă e distribuţia pe partide a voturilor valabil exprimate iar rata de participare nu contează. Dar in acest referendum miza crucială este chiar rata de participare, pe care aceste “cazuri izolate” o sporesc artificial. Iar aşa stând lucrurile, e foarte posibil ca ce a fost până acum “caz izolat” să devină deliberat răspândit.

Pentru fraudă electorală nu mai e nevoie să completezi buletine de vot în fals şi să le bagi în urne, ceea ce e mai vizibil şi riscant; urnele rămân neatinse, păzite de jandarmi. E suficient să completezi în fals semnaturi pe listele de vot (inclusiv cele suplimentare) şi să mătrăşeşti un număr egal de buletine albe din teanc. Ai două zile şi o noapte la dispoziţie pentru asta. Vă miraţi că sunt atâţia preşedinţi de secţii care refuză jobul zilele astea – şi anume cu precădere în judeţe ca Teleorman (vezi aici)?

Având în vedere şi ce ne-a confirmat BEC mai sus, anume că nu (prea) se ştie cine are voie să reclame, că cetăţenii nu (prea) au acces la liste ca să vadă dacă nu cumva i-a votat altcineva, şi în lipsa banalului sistem electronic de verificare a CNP în timp real, mie mi se pare că terenul e bine pregătit cu ambiguităţi pentru un scrutin din ăla vintage, marca Cosmâncă, prin oraşele dar mai ales satele ţării.

 

Articol publicat si pe contributors.ro

TAGS : referendum familie traditionala frauda
Comentarii
Vicentio B. 2018-10-08
@emil cu e - mic!
Dl. Sorin Ionita a scris un articol, pe care DUMNEATA
nici in "ANI LUMINA" - NU – L poti reusi! Dar nici nu l-ai inteles!
Pana atunci studiaza declinarea pronumelui DUMNEATA,
pentru a INTELEGE fapul ca, formularea DUMITALE (citez):
"Astia au stabilit scorul final iar dumitale vorgesti de regului"-
este eliptica de necesara / elementarea substanta gramaticala,
deoarece NU solicita nici genetivul nici dativul, nici articulat, nici nearticulat,
CI nominativul si/sau acuzativul, articulat si/sau nearticulat. Asa ca,
daca cumva nu ai fost "atins de lacrimogene" la 10. August 2018,
renunta MATALUTZA la critica – de regula - zeflemista & fudulie, cu privire
la ALTII, si concentreaza-te pe BUN SIMT, in contextul Constitutia Romaniei,
“desteapta-te romane! “
?????? 2018-10-07
Cum ați caracteriza domnule Ioniță , din perspectiva de cunoscător și susținător al "ideologiei", ce puțin la în perioada de început a curentului politic, "băsismul" lui Cioloș ? Îl considerați mai complex sau mai superficial , în "băsism"?
emil 2018-10-05
Astia au stabilit scorul final iar dumitale vorbesti de reguli.
?????? 2018-10-05
Opinați că băsiștii au încercat o înșelătorie cu referendumul cu 300 de parlamentari, astfel încât să facă mai dificilă modificarea legislației adoptată în vremurile în care Băsescu era pe la Cotroceni, chestiuni de ,,logică aritmetică" ?
?????? 2018-10-05
În mod constituțional, Constituția nu poate fi modficată cu mai puține voturi decât a fost votată, ?
MIHAI 2 2018-10-06
Eu am mari dubii la adoptarea Constitutiei si apoi la prima ei moificare
s-a intrunit cvorumul de participare.
In ...parca 1991 era ?....anunturile publice de la Biroul electoral au saltat spectaculos ....pe la ora 12.00 era o prezenta de sub 20 % , iar la ora 1400 una de aproape 50%..

Intrebarea este - ce ar fi facut oricare dintre noi in 1991 constatand ca dupa 2 ani de flescaiala constitutionala
desfasurata sub coordonarea lui Iorgovan - poporul si-aexprimat DEZINTERESUL ?
Ce faceati, bre, daca erati Ion Iliescu.

Eu cred ca MINTEAMA cum au mintit si el si toata Clasa politica - spuneam ca s-a intrunit cvorumul

***
De retinut si o alta fateta a fenomenului, care explica partial
de ce Constitutia Romaniei are o baza democratica dubioasa.

UDMR ul, dupa ce a aprticipat activ la dezbaterea primului text al Constitutiei
a dat cuvant de ordine ca minoritatea maghiara sa boicoteze primul Rferendum.

La fel s-a intamplat si la al doilea Referendum cand se votau
amendamentele care permiteau intrarea in UE.

Nefiind politicaly corect nu s-a discutat niciodata public despre acesta atitudine de obstructionare
care arata clar ce asi juridici pastreaza respectiva minoritate in maneca pentru o situatie CRITICA
in care ar putea contesta cu mai mare voiosie caracterul UNITAR al Romaniei.

Ironia face ca Referenfumul
din octombrie 2018 sa fie practic primul la care
minoritatea maghiara va participa - deoarece bisericile lor - calvina, catolica si care or mai fi
sunt sprijinitoare a familiei traditionale.



Total 6 comments.
Recomandari
2460
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22