Pe aceeași temă
Adriean Videanu (PDL), fost ministru al economiei, a declarat duminica ca programul economic prezentat de Uniunea Social Liberala (USL) este superficial si nefundamentat, ca evaluarea macroeconomica prezentata vineri de USL se bazeaza pe date insuficiente, iar indicatorii utilizati nu sunt calculati in baza unor date oficiale. In opinia lui Videanu, cele 14 masuri propuse de USL ar aduce un impact de 23 de miliarde de lei (5,5 miliarde de euro), adica un deficit bugetar suplimentar de 4 %.
Videanu a afirmat ca "din punctul nostru de vedere viziunea prezentata de USL este una nearticulata si insuficient fundamentata pentru un document de asemenea importanta. In momentul in care vorbesti despre o viziune de dezvoltare a unei societati acest lucru trebuie insotit de o analiza de impact".
Democrat-liberalul a spus ca programul USL exprima mai mult dorinte decat cai de punere in aplicare. In opinia lui Videanu, cele 14 masuri propuse de USL ar aduce un impact de 23 de miliarde de lei (5,5 miliarde de euro), adica un deficit bugetar suplimentar de 4 %.
In plus, PDL e de parere ca evaluarea macroeconmica prezentata de USL se bazeaza pe date insuficiente, iar indicatorii utilizati nu sunt calculati in baza unor date oficiale: "Senzatia pe care noi avem este ca noi suntem mai interesati de programul lor decat ei insisi, pentru ca nu au facut calculul acestui impact pentru a vedea ce inseamna efectiv impactul acestor masuri pentru dezvoltarea ulterioara a Romaniei".
Impactul bugetar al măsurilor propuse de USL
TOTAL IMPACT -23,0 mild lei (5,5 mld euro), -4,0 PIB. În aceste condiţii deficitul bugetar ar ajunge în 2012 la 7% din PIB, fata de tinta de 3% din PIB.
1. Reducerea CAS cu 5 pp pentru angajatori, impact -4,67 mild. lei, -0,8 PIB
2. Creşterea salariului minim pe economie la 800 lei/lună, impact +1,1 mild lei, +0,2 PIB
3. Reducerea integrală a plăţii CAS datorate de angajatori pentru 1 an de zile, pentru crearea de noi locuri de muncă (cu condiţia menţinerii pe locul de muncă încă un an de zile, impact -3,3 mild lei, -0,6 PIB
4. Zero taxe pentru angajarea în regim part time pentru tinerii sub 25 de ani şi a persoanelor cu vârsta mai mare de 55 de ani, impact -0,5 mild lei, -0,1 PIB
5. Păstrare plafon 16% şi introducerea impozitului diferenţiat pe venitul salarial cu deductibilităţi fiscale: cota 8% până la 800 lei/lună; cota 12% ce depăşeşte 800 lei/lună până la 1600 lei/lună; cota 16% ce depăşeşte 1600 lei/lună, impact -4,0 mild lei, -0,7 PIB
6. Revenirea TVA la nivelul de 19%, după 4 ani de mandat, impact -4,3 mild lei, -0,7 PIB
7. Deduceri din impozit – jumătate din plată pentru pensie privată (pilonul III) şi asigurări private de sănătate, cu un plafon stabilit, impact -0,3 mild lei, -0,05 PIB
8. Scutirea de impozitare a dividendelor pe o perioadă de 5 ani care vor fi reinvestite în utilaje şi echipamente tehnologice, C-D, sub forma majorării capitalului social la societăţile unde sunt acţionari sau participarea la capitalul social al altor societăţi comerciale şi care conduc la crearea de noi locuri de muncă, impact -0,4 mild lei, -0,07 PIB
9. Cota redusă de TVA la producţia de cereale, pâine, carne proaspătă, lapte şi legume – fructe proaspete (TVA 24%, din care 9% către buget şi 15% dedus producătorului), impact -2,8 mild lei, -0,5 PIB
10. Plata integrală a arieratelor către sectorul privat. Tratament fiscal egal între stat şi contribuabil (mecanism compensare – penalităţi), impact -1,7 mild lei, -0,3 PIB
11. Realizarea, cu titlu gratuit de către stat a cadastrului agricol, în vederea clarificării situaţiei juridice a terenurilor agricole din România, impact -0,3 mild lei, -0,05 PIB
12. Deblocarea posturilor pentru sistemele de învăţământ şi sănătate după regula de înlocuire 1 la 1. Mecanism de promovare a tinerilor în sistem, impact -0,4 mild lei, -0,07 PIB
13. Rambursarea TVA pentru proiectele finanţate din fondurile europene după fiecare cerere de rambursare şi nu la finalul proiectului, impact -1,7 mild lei, -0,3 PIB
14. Păstrarea opţiunii plăţii16% impozit pe profit sau 3% impozit pe cifra de afaceri pentru microîntreprinderi, impact +0,3 mild lei, +0,05 PIB
Videanu a spus ca reducerea treptata a TVA de la 24% la 19% nu va aduce beneficii populatiei si ca este necesara o relaxare fiscala de "tip soc": "Ei vor sa reduca TVA cu cate un punct procentual in fiecare an. Acest lucru nu va aduce niciun fel de beneficii populatiei. Reducerea fiscalitatii atat de mica va fi luata ca un beneficiu de mediul de afaceri, fara sa se materializeze intr-un beneficiu pentru populatie. Credeti ca vreun comerciant in aceasta tara va sta, daca reduc TVA de la 24% la 23%, sa refaca preturile la raft datorita reducerii cu un procent? Niciodata. Este o masura care din punctul meu de vedere va crea un gol in veniturile bugetului consolidat, cu atat mai mult cu cat stim ca veniturile din TVA sunt cele mai sigure venituri in bugetul consolidat si cele mai importante".
Adriean Videanu a recunoscut ca exista in programul USL si masuri care pot face obiectul unor dezbateri publice, aratand ca acestea sunt preluate din programul guvernamental si adaptate, el mentionad aici alinierea la media europeana a redeventelor de stat, reducerea CAS pentru angajatori, pastrarea impozitului de 16% pe profit si de 3% pe cifra de afaceri pentru microintreprinderi, acordarea Cardului de credit, program de dezvoltare a retelei nationale de colectare, preluare si depozitare a produselor agricole.
Videanu a vorbit despre masurile corecte propuse de Opozitie, dar care insa nu au fundamentare, cum ar fi reducerea CAS cu cinci puncte pentru angajatori, mentionand insa si existenta unor "masuri hilare" in programul economic al USL, cum ar fi scutirea de la impozitare pe o perioada de cinci ani a dividendelor reinvestite.
"Din pacate cei care au elaborat acest document nu fac diferenta dintre profit si dividend", a spus Videanu, adaugand ca a dat aceste exemple pentru a demonstra superficialitatea cu care a fost elaborata viziunea economica a USL.
USL si-a prezentat vineri programul intitulat "Viziunea economica", iar printre prevederi se numara reducerea CAS si introducerea unui impozit diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale, respectiv o cota incepand de la 8% pana la 16%.