Pe aceeași temă
Pe parcursul lui 2014, fondul de rezervă aflat la dispoziţia primului ministru a crescut de aproape 15 ori, se arată într-un raport al Curții de Conturi. Metoda suplimentărilor: 80 de ordonanţe de urgenţă.
De ani și ani, Curtea de Conturi arată, prin rapoartele sale, neregulile din cheltuirea banului public. De foarte puține ori, însă, aceste rapoarte au declanșat dosare penale din partea parchetelor, după cum reiese dintr-un raport al Curții de Conturi cu privire la situația sesizărilor transmise Ministerului Public în perioada 2008-2013 și care depășesc valoarea de 500.000 de euro prejudiciu pentru fiecare sesizare în parte.
La numai o lună după ce Victor Ponta a demisionat din funcția de prim-ministru, Curtea de Conturi publică un raport pe anul 2014 care demolează și ultimii piloni de rezistență ai „celui mai cinstit guvern“. Fondul de rezervă aflat la dispoziția primului ministru a fost pus, în fapt, la dispoziția interesului electoral al candidatului la președinție Victor Ponta, după ce fusese umflat de aproape 15 ori.
Fondul de rezervă al premierului, sac fără fund
Acest fond de rezervă se află la dispoziția guvernului pentru a asigura, prin semnătura primului ministru, finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute, cum ar fi calamități naturale sau catastrofe umanitare. Curtea de Conturi arată însă că, „prin hotărârile de guvern prin care au fost alocate sume de la fondul de rezervă la dispoziția guvernului în anul 2014, pentru o mare parte din cheltuieli nu sunt îndeplinite condițiile de a fi încadrate în categoria urgențe sau neprevăzute apărute în timpul exercițiului bugetar“.
La începutul anului 2014, prin Legea bugetului de stat, fondul de rezervă avea alocată o sumă de 161.269.000 de lei, iar până la finalul anului 2014, suma a ajuns la 2.340.670.000 de lei (fiind suplimentat cu 1.040.100.000 de lei prin cele două rectificări bugetare și cu 1.139.301.000 de lei potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice), se arată în raportul Curții de Conturi. Metoda suplimentărilor: 80 de ordonanţe de urgenţă.
Victor Ponta nu este însă singurul prim-ministru care a recurs la aceste practici. În perioada 2007–2008, Tăriceanu conducea un guvern minoritar PNL, susținut în parlament de PSD. Victor Ponta a făcut trimitere la cotele din PIB cheltuite de către Tăriceanu, cuprinse între 0,5 și 1,76%, în timp ce fondul de rezervă cheltuit de premierul PSD ar fi atins 0,26% din PIB în 2012. Totuși, în perioada prezentată de Ponta, Produsul Intern Brut, la care sunt raportate procentual alocările de bani, a urcat constant, de la 288 miliarde de lei în 2005 la 639 miliarde de lei în 2013.
Emil Boc, în perioada de criză economică, a uzat și el în exces de ordonanţe de urgenţă - 65 în 2009 - prin care a mărit fondul de rezervă - de 20 de ori în acest interval - și de 16 ori în 2010.
Unde s-au constatat cele mai mari nereguli
Curtea de Conturi a constatat nereguli la Ministerul Finanţelor, privind despăgubirile acordate de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (deficienţe în evidenţa contabilă la nivelul MFP a sumelor decontate de CEC), date inexacte privind ANAF (abateri referitoare la exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare centralizate ale MFP şi nereguli privind programul anual al achiziţiilor publice) şi cheltuieli cu studii de fezabilitate pentru investiţii neconcretizate (în valoare totală de 140,15 milioane de lei).
Cum procedează alții în comparație cu noi |
---|
În practica internaţională, fondul de rezervă are o limită stabilită de parlament, care trebuie informat regulat de către guvern despre cuantumul şi destinaţia cheltuielilor angajate. FMI recomandă condiţionalităţi ferme privind accesul la fondul de rezervă, natura cheltuielilor, frecvenţa raportării către Legislativ a gradului de utilizare, se arată în Raportul Consiliului Fiscal pentru anul 2011. |
Potrivit Curții de Conturi, ANRP ar fi făcut 30 de plăți pentru titluri de despăgubire. Deși ulterior a cerut anularea acestora, beneficiarii au primit banii, întrucât Autoritatea ar fi cerut Ministerului de Finanțe ca sumele respective să nu mai fie plătite, după ce beneficiarii ar fi primit sumele respective de bani. „Dintre cele 30 de titluri de plată, în evidența contabilă a Finanțelor nu erau înregistrate în debitori diverși un număr de 15 titluri de plată pentru suma totală de 389.178,36 lei“, arată Curtea.
Ca exemplu, raportul Curții de Conturi face o comparaţie din care rezultă o diferenţă de 11.055.356 de lei între valoarea estimată prin raportul de evaluare a unei proprietăți şi plătită de la bugetul statului drept despăgubire (11.832.146 de lei) şi valoarea care ar fi rezultat dacă s-ar fi utilizat preţul practicat la momentul respectiv în tranzacţii efectuate (776.790 de lei, respectiv 2.055 m.p. x 378 de euro/m.p.). „Evaluarea“, au constatat cei de la Curtea de Conturi, nu înseamnă prețuri practicate în mod real pe piață, ci prețurile apărute în anunțurile de vânzare, astfel că s-au obţinut valori care depăşesc cu mult valorile care s-ar fi obţinut dacă s-ar fi utilizat preţurile practicate de către notari în tranzacţii efectuate. Doar din trei astfel de titluri de conversie supraevaluate, Curtea de Conturi constată că ANRP a plătit peste 12 milioane de lei.
De asemenea, Curtea de Conturi constată că 30 de instituții au în administrare 3.548 de bunuri (clădiri și terenuri) din patrimoniul public al statului care nu sunt înregistrate în evidența contabilă, iar alte 1.711 sunt înregistrate simbolic, cu valoarea de 1 leu. Printre aceste 30 de instituții se numără Secretariatul General al Guvernului (2.921 de bunuri), Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (471 de bunuri), Ministerul Afacerilor Interne (364 de bunuri), Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (332 de bunuri), Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului (242 de bunuri), Ministerul Transporturilor (222 de bunuri), Ministerul Tineretului și Sportului (170 de bunuri), Ministerul Sănătății (130 de bunuri) și Ministerul Educației și Cercetării Științifice (116 de bunuri). Valoarea abaterii este de 36.622.530.579 de lei.
Patriarhia Română a cheltuit nejustificat, conform Curții de Conturi, aproape 3 milioane de lei, ajutor acordat de Secretariatul de Stat pentru Culte în vederea organizării evenimentelor de comemorare a 300 de ani de la martiriul Brâncovenilor. Documentele justificative ale cheltuielor făcute de Patriarhie pentru manifestările din cadrul Anului Brâncoveanu au nereguli sau date insuficiente, se arată în raportul Curții de Conturi.
Rapoartele Curții, sursă și nu prea pentru anchete penale |
---|
Câteva dintre sesizările Curţii de Conturi au generat dosare penale. Baronul de Constanța Nicușor Constantinescu a fost acuzat de abuz în serviciu pentru că a refuzat să se supună controlului Curții. Un alt caz, Institutul Național de Statistică, plângere penală vizând plata repetată a unor softuri pentru alegerile din 2012 și renovarea, din bani publici, a unor spații destinate petrecerilor. |
La Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Curtea de Conturi a constatat abateri de la legalitate şi regularitate care au produs prejudicii estimate la o valoare totală de 1,74 milioane de lei. Aceeași sumă o găsește și la Ministerul Transporturilor, Curtea de Conturi imputând efectuarea de plăţi fără documente justificative, nerestituirea transferurilor nejustificate primite de la bugetul de stat de către companiile deţinute de Ministerul Transporturilor şi plăţi nelegale de natura cheltuielilor de personal, la Autoritatea Feroviară Română, în sumă de 6,39 de milioane de lei.
Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului i se impută nepreluarea unor bunuri atribuite la înfiinţare, nereflectarea în situaţiile financiare a acţiunilor deţinute ca aport al statului român la capitalul social al unui număr de 16 firme din turism și acordarea a peste 500.000 de lei ajutor minimis unor firme care nu îndeplineau condiţiile legale și pentru mediatizarea unui târg internaţional, fără a avea la bază documente justificative.
Destinații colorate politic din bani publici incolori
Raportul Curții de Conturi arată că guvernul a emis 80 de acte normative în anul 2014 pentru alocări din acest fond de rezervă, din care jumătate de miliard de lei pentru bugetele locale și un miliard și jumătate de lei pentru principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat, printre cele mai norocoase fiind Ministerul Dezvoltării, condus de Liviu Dragnea. Acestuia i-au fost repartizate săptămânal sume de bani pentru primării, în vederea plății datoriilor şi încălzirii în sezonul rece.
La sfârșitul lui octombrie 2014, cu numai câteva săptămâni înaintea alegerilor prezidențiale în care Victor Ponta era candidat, premierul Victor Ponta aloca 3 milioane de lei pentru biserici din diaspora (Madrid și Barcelona), unde simțea că pierde teren important. A acordat un milion de lei unei mânăstiri din Gorj, județul în care a fost ales deputat, după ce în vară alocase 6 milioane de lei pentru alte două lăcașuri de cult din același județ.
Județul Sibiu nu a beneficiat de niciun leu din fondul de rezervă, în schimb județul Gorj a primit, numai din defalcarea TVA, peste 8 milioane și jumătate de lei, iar județele Hunedoara – 16 milioane și Vâlcea – peste 13 milioane de lei.
La sfârșitul lunii decembrie a anului 2014, Victor Ponta a împărțit tot ce mai rămăsese în fondul de rezervă bisericii și primarilor „buni“. De exemplu, Lia Olguța Vasilescu, primarul PSD al Craiovei, a beneficiat de 50 de milioane de euro din fondul de rezervă al guvernului pentru proiectul stadionului, al cărui cost a fost licitat la suma de 55 de milioane de euro. Adică, plătit aproape în totalitate, prin mărinimia premierului Victor Ponta.