Modificarile propuse de presedinte in proiectul de revizuire a Constitutiei

Fara Autor | 31.05.2011

Pe aceeași temă

Presedintele Traian Basescu a trimis Consiliului Legislativ proiectul de modificare a Constitutiei, care, desi pastreaza multe dintre prevederile actualei legi fundamentale, are o serie de modificari importante.




Urmarirea, perchezitia, retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata a parlamentarilor se va putea face fara acordul Parlamentului, retinerea unei persoane nu poate depasi 48 de ore (fata de 24 in prezent), Caracterul licit al averii dobandite nu se mai prezuma, Trecerea la un Parlament unicameral, cu maxim 300 de parlamentari - sunt cateva dintre cele mai importante modificari ale Constitutiei care fac parte din proiectul de revizuire a legii fundamentale trimise de Presedintie la Consiliul Legislativ. Printre schimbarile majore propuse de presedintie se afla si faptul ca Presedintele poate dizolva Parlamentul daca nu acorda votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 45 de zile (n.r. in prezent 60), Suspendarea Presedintelui se poate face numai dupa obtinerea avizului Curtii Constitutionale, Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din PIB, iar Datoria Publica nu poate depasi 60% din PIB. Se mai precizeaza ca imprumuturile externe pot fi contractate numai in domeniul investitiilor.




Vezi cele mai importante modificari din proiectul de revizuire a Constitutiei trimis de presedintie catre Consiliul Legislativ:




Averea dobindita ilicit poate fi confiscata



    * Articolul 44, Dreptul de proprietate privata. In forma propusa de presedintie, paragraful (8) spune ca "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata"


 In forma actuala, paragraful (8) stipuleaza ca "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit se prezuma".



Retinerea, 48 de ore


    * Articolul 23, Libertatea individuala. Se modifica paragraful (3) care vorbeste de retinerea persoanei in cazurile si cu procedura prevazute de lege. In forma propusa, retinerea nu poate depasi 48 de ore, fata de 24 de ore cat este stipulat in prezent.


Parlament unicameral, 300 parlamentari


    * In Titlul III, Capitolul I Parlamentul, se modifica articolul 61 si se precizeaza in paragraful (2) ca Parlamentul este alcatuit dintr-o singura Camera.

    * In Articolul 62, Alegerea parlamentarilor, se precizeaza in paragraful (3) ca numarul parlamentarilor nu poate depasi 300 de persoane.


Eliminarea imunitatii parlamentare


    * In ceea ce priveste Imunitatea Parlamentara, articolul 72 se modifica si se precizeaza ca "Urmarirea, perchezitia, retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, se poate face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie".


    * In forma actuala in vigoare, articolul 72 din Constitutie stipuleaza ca parlamentarii "nu pot fi perchezitionati, retinuti, sau arestati fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor".



Revocarea si numirea premierului si ministrilor, dupa consultarea presedintelui



    * Articolul 86, Numirea Guvernului. Se adauga paragraful (2) care stipuleaza ca "Propunerea primului-ministru de revocare si de numire a unor membri ai Guvernului se poate face numai dupa consultarea prealabila a Presedintelui".



Dizolvarea parlamentului



    * Potrivit proiectului de revizuire, la Articolul 89, Dizolvarea Parlamentului, Presedintele Romaniei poate dizolva Parlamentul daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 45 de zile (n.r. - fata de 60 de zile cat este in prezent) de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari.



Investirea Guvernului



    * In ceea ce priveste Investitura Guvernului, Articolul 103 se modifica prin stipularea faptului ca "Parlamentul se va pronunta prin vot asupra formarii noului Guvern in termen de 10 zile de la data solicitarii votului de incredere. In caz contrar, dupa trecerea celor 10 zile, candidatul propus, impreuna cu programul si lista Guvernului va fi considerat respins de catre Parlament", iar Presedintele Romaniei va desemna un alt candidat.



Suspendarea presedintelui doar cu avizul CCR



    * La articolul 95, Suspendarea din functie, se precizeaza ca Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de catre Parlament, "dupa obtinerea avizului Curtii Constitutionale cu privire la gravitatea faptelor si incalcaea Constitutiei". Se precizeaza clar ca doar un aviz favorabil al CC duce la continuarea procedurii de suspendare, iar in cazul unui aviz negativ din partea CC, procedura de suspendare va inceta.



Deficitul bugetar de max 3%



* In cadrul proiectului de revizuire, se adauga un nou articol 138 care vorbeste despre "Politica financiara" si stipuleaza ca Statul trebuie sa evite deficitul public excesiv. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut, iar datoria publica nu poate depasi 60% din PIB. Se mai precizeaza ca imprumuturile externe pot fi contractate numai in domeniul investitiilor.


Depasirea acestei cifre va putea fi facuta doar in situatii exceptionale, printr-un vot in Parlament. Mai mult, orice depasire a deficitului, de la 0 la 3%, va putea fi facuta doar pentru investitii, nu pentru altfel de cheltuieli guvernamentale.



Raspunderea penala a ministrilor prin lege organica



    * Articolul 109, Raspunderea membrilor Guvernului.  Forma propusa de presedintie abroga paragraful 2 si completeaza la paragraful (3) ca "Raspunderea penala a membrilor Guvernului, pentru fapte savarsite in exercitiul functiei lor, se stabileste prin lege organica".



In prezent, paragraful (2) stipuleaza ca "Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor".



O singura angajare de raspundere pe sesiune


    * Articolul 114, Angajarea raspunderii Guvernului, la paragraful (1), in forma propusa, se stipuleaza ca "Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Parlamentului, o singura data pe sesiune", dar ca limitarea angajarii raspunderii nu se aplica in cazul proiectului bugetului de stat si cel al asigurarilor sociale.




Modificari la Consiliul Superior al Magistraturii (CSM)



6 reprezentanti ai societatii civile


*    Potrivit proiectului de revizuire, componenta CSM se va schimba. In forma propusa de presedintie, componenta CSM va fi urmatoarea: 10 membri alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de parlament (5 judecatori, 5 procurori), 6 reprezentanti ai societatii civile (3 numiti de catre Parlament, 3 numiti de catre Presedintele Romaniei.


    *  In prezent, CSM este alcatuit din 19 membri: 14 membri alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de parlament (9 judecatori, 5 procurori), 2 reprezentanti ai societatii civile, ministrul Justitiei, presedintele ICCJ si Procurorul General.


Presedintele CSM poate fi ales si din rindul reprezentantilor societatii civile


* O alta modificare vizeaza mandatul de membru CSM, care va ramane tot de 6 ani, dar se stipuleaza ca "nu poate fi prelungit sau innoit". Se mai precizeaza ca presedintele CSM poate fi ales atat din randul magistratilor, cat si din randul reprezentantilor societatii civile.



    * Deasemenea, presedintele CSM este ales pentru un mandat de un an, ce poate fi innoit o singura data, spre deosebire de prevederile in vigoare care spunc a mandatul nu poate fi reinnoit. Mandatul acestuia nu poate fi prelungit.


Vot public


    * Inca o modificare importanta vizeaza caracterul hotararilor luate de CSM. Daca in prezent ele se iau prin vot secret, in forma de revizuire a Constitutiei, hotararile CSM vor fi publice si se vor motiva.


Presedintele Romaniei nu mai are dreptul de a prezida sedintele CSM si nici de a participa la acestea.



Raspunderea magistratilor



* La articolul 124, Infaptuirea Justitiei, se precizeaza ca "Judecatorii sunt independenti si se supun numai Constitutiei, legii si deciziilor Curtii Constitutionale" si ca "Raspunderea judecatorilor si procurorilor se reglementeaza prin lege organica".


Cu alte cuvinte, corelat cu Articolul 73, da posibilitatea Parlamentului sa stabileasca raspunderea magistratilor, prin lege organica.



Alte modificari



    * Articolul 6, Dreptul la identitate, Se adauga paragraful (3) Autoritatile publice vor consulta organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale in legatura cu deciziile privind pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii lor etnice, culturale si religioase.



    * Articolul 40, Dreptul de asociere. Se modifica paragraful (3) care stipuleaza cine nu poate face parte din partide politice. In forma propusa, scrie ca judecatorii Curtii Constitutionale, Avocatul Poporului si adjunctii acestuia, magistratii, cadrele militare in activitate, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica.



 * In Titlul II, capitolul IV Avocatul Poporului, Articolul 58, Numirea si rolul. Paragraful (1) se modifca astfel: "Avocatul Poporului este numit de catre Parlament, pe o durata de 5 ani, pentru apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului poporului sunt specializati pe domenii de activitate, conform legii de organizare si functionare a institutiei".



   * La Articolul 71, Incompatibilitati, se modifica articolul (1) si se stipuleaza ca "Nimeni nu poate fi, in acelasi timp, membru al Parlamentului si membru al Parlamentului European".



    * Articolul 76, Adoptarea legilor si hotararilor, se va modifica si i se va adauga paragraful (4) "Propunerile legislative si proiectele de legi vor fi dezbatute si votate in plen in doua lecturi succesive, la cel putin 30 de zile distanta. In cadrul primei lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole. Inc adrul celei de-a doua lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole, urmate de votul final pe intreaga lege. In mod exceptional, Parlamentul poate aproba, cu majoritatea voturilor membrilor prezenti, reducerea termenului de 30 de zile si adoptarea unui rpoiect de lege sau a unei propuneri legislative in procedura de urgenta."



    * La articolul 90, Referendumul, se adauga paragrafele (2)-(4), care spun ca "problemele care se supun referendumului si ca data desfasurarii acestuia se stabilesc de catre presedintele Romaniei prin decret" si ca "punctul de vedere al Parlamentului asupra initierii referendumului de catre presedintele Romaniei se exprima, printr-o hotarare adoptata de Parlament, cu votul majosritatii membrilor prezenti, in termen de cel mult 30 de zile". Daca hotararea nu este adoptata in termenul prevazut, procedura de consultare a parlamentului se considera a fi idneplinita, iar Presedintele poate emite decretul privind organizarea referendumului.



    * La articolul 92, Atributii in domeniul apararii, se adauga paragraful (3) care spune ca "Declararea starii de razboi precum si suspendarea sau incetarea ostilitatilor militare se fac de catre Parlament, cu votul majoritatii membrilor acestuia". Se mai adauga si paragraful (5) care stipuleaza ca Presedintele "propune Parlamentului numirea directorilor serviciilor de informatii, iar Parlamentul exercita controlul asupra activitatii acestor servicii."



    * Articolul 94, Alte Atributii (n.r. - ale presedintelui tarii), se stipuleaza ca Presedintele Romaniei "confera si retrage decoratii si titluri militare".



    * Articolul 97, Vacanta functiei, paragraful (2) se va modifica astfel incat Guvernul va organiza alegeri pentru functia de presedinte in termen de 60 de zile de la vacanta functiei, fata de 3 luni cat este stipulat in prezent.



    * La articolul 107, Primul-ministru, paragraful (4) stipuleaza ca daca un membru al Guvernului este in imposibilitatea de a-si exercita atributiile, atunci presedintele tarii, la propunerea premierului, va desemna un alt membru al Guvernului ca ministru interimar.



    * In Articolul 119, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii se vor adauga doua noi paragrafe ce stipuleaza ca "CSAT va transmite Parlamentului, in vederea aprobarii, strategia de securitate nationala" si rapoartele asupra activitatii desfasurate, in vederea examinarii acestora.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22