Pe aceeași temă
Membrii Aliantei pentru o Romanie Curata au finalizat procesul de consultari cu membrii si abonatii platformei. ARC a invitat partidele parlamentare sa semneze CARTA ALBA A BUNEI GUVERNARI si sa incepa un dialog pentru transpunerea in practica a masurilor din acest document. Carta Alba a Bunei Guvernari contine propuneri referitoare la organizarea partidelor politice, la masuri administrative si legislative privind buna guvernare. Propunerile au fost trimise celor cinci presedinti ai partidelor parlamentare.
Ca noutati principale ARC propune: adoptarea legislatiei electorale doar cu o majoritate de 2/3, facilitatea inscrierii de formatiuni politice noi, amendarea legii finantarii partidelor politice pentru a fi integral eliminate donatiile din partea persoanelor juridice pentru separarea domeniului afacerilor de cel al politicii. ARC indeamna pe oamenii politici si sa studieze posibilitatea ca, in spiritul Constitutiei, beneficiile noilor zacaminte minerale care vor fi exploatate in Romania de acum inainte (aur, petrol in Marea Neagra) sa fie, dupa modelul norvegian, distribuite tuturor cetatenilor tarii. ARC cere partidelor garantii ferme ca se vor angaja sa sustina indepedenta ANI si DNA si capacitatea acestora de a ancheta inclusiv din randurile partidelor aflate la putere. ARC se pronunta si in privinta finantarii societatii civile, declarandu-se contra oricarei finantari de la bugetul de stat a ONGurilor si cerand eliminarea statutului de utilitate publica, o forma discriminativa care incurajeaza favoritismul fata de organizatii pe placul guvernelor care capata astfel sedii si fonduri, precum si alte beneficii.
ARC a invitat, asadar, partidele parlamentare (vezi aici textul scrisorii) sa semneze CARTA ALBA A BUNEI GUVERNARI si sa incepa un dialog pentru transpunerea in practica a masurilor din acest document.
CARTA ALBĂ A BUNEI GUVERNĂRI
|
Descarcati aici Carta alba a bunei guvernari |
1) Propuneri privitoare la organizarea partidelor politice pentru a oferi garanţii populaţiei privitoare la capacitatea acestora de a tria în mod adecvat, pe criterii de integritate şi competenţă, pe aceia care vor ocupa funcţii publice, respectând astfel criteriile bunei guvernări.
1.1 Adoptarea oricarei legislatii si decizii electorale numai prin consultare si larg consens (două treimi) pentru a evita ca partidele de la putere să ia decizii unilaterale în avantaj propriu.
1.2 Instituirea de urgență a unui grup de lucru care să supravegheze aducerea la zi a listelor de vot în conformitate cu noile date ale recensămîntului, sub supravegherea unei comisii parlamentare.
1.3 Simplificarea condiţiilor, în prezent restrictive, de constituire a unui partid politic şi eliminarea condiţiilor discriminatorii şi favorizante pentru unii actori participanţi la alegeri, scopul fiind acela al stimulării competiţiei şi a reducerii pericolului oligopolizării sistemului de partide.
1.4 Adoptarea unei iniţiative legislative de eliminare a traseismul politic la parlamentari, după modelule xistent deja la primari.
1.5 Amendarea legii finanţării partidelor politice pentru interzicerea completă a finanţării de către persoane juridice.
1.6 Extinderea controlului Curţii de Conturi la toate operaţiunile financiar contabile ale partidelor politice şi întărirea Autorităţii Electorale Permanente pentru ca această instituţie să devină efectiv operaţională în privinţa verificării cheltuirii banului public de către formaţiunile politice.
1.7 Instituirea obligaţiei de declarare a colaborării cu serviciile de informaţii sub sancţiune penală imprescriptibilă pentru candidaţii în alegeri, funcţionarii publici şi magistraţi.
1.8 Toate partidele să îşi asume un set de criterii de integritate agreate cu societatea civilă pentru desemnarea candidaţiilor la alegeri şi a ocupanţilor de functii publice. Să desemneze comisii de integritate interne cu scopul exclusiv al verificării acestor criterii, cum ar fi: condamnări de drept penal (sau trimiteri în judecată), colaborare cu fosta Securitate, schimbarea a mai mult de două partide politice în ultimii zece ani, ieşiri publice cu caracter discriminativ, profit material dovedit din abuz de autoritate.
1.9 Revenirea la alegerea primarilor din doua tururi de scrutin.
2) Propuneri privitoare la măsuri administrative privind buna guvernare, pe care partidele din coaliţia de guvernare le pot pune imediat în practică, iar cele din opoziţie se pot angaja să se le susţină sau să le iniţieze la rândul lor atunci cînd vor ajunge la putere.
2.1 Aplicarea Legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, inclusiv elaborarea studiului de impact în cazul “proiectelor de legi de importanţă şi complexitate deosebita”, cum prevede legea; instituirea de sancțiuni administrative în cazul nerepectării acestei legii.
2.2 Limitarea practicii ordonanţelor de urgenţă şi asumării răspunderii Guvernului la 20% din volumul pe 2011, în mod voluntar, utilizarea lor frecventă în ultimii ani fiind un abuz constituţional.
2.3 Crearea, conform recomandărilor Bancii Mondiale, a unui serviciu de resurse umane în cadrul guvernului şi a autorităţilor locale, care să examineze gradul de calificare al numirilor şi avansărilor, în scopul depolitizării şi profesionalizării ocupanţilor de poziţii şi funcţii publice şi să raporteze periodic asupra calificării acestora.
2.4 Instituirea, în cooperare cu societatea civilă şi asociaţiile de afaceri, a unei monitorizări permanente a alocării banului public către sectorul privat prin publicarea tuturor achiziţiilor din sectorul public pe portalul ANI şi crearii unui motor de căutare pentru firme private şi institutia de stat care face achiziţia (după modelul din Slovenia).
2.5 Crearea unei “liste negre” pentru firmele abonate care nu respecta pretul initial, sau termenele, sau ambele, sub sanctiuni care pot merge pana la interzicerea de a mai participa la licitatii publice.
2.6 Aplicarea integrală şi proactivă a legii 544/2001, prin publicarea din oficiu a tuturor rapoartelor de activitate cerute de lege, ca şi a tuturor achiziţiilor publice, bugetelor şi salariilor din sectorul public; Întărirea capacităţii departamentelor care se ocupă de furnizarea răspunsurilor la solicitările în baza Legii 544/2001 astfel încât acestea să fie capabile a răpunde în cel mai scurt timp, corect şi complet, sesizărilor primite din partea cetatenilor; Instituirea de sancţiuni administrative pentru neaplicarea corespunzătoare a Legii 544/2001.
2.7 Sporirea rolului democraţiei participative, conform Tratatului de la Lisabona, prin crearea de noi mecanisme de interacţiune între cetăţeni şi instituţii şi prin respectarea iniţiativei cetăţenilor la nivel local cât şi parlamentar.
2.8 Organizarea de consultări în elaborarea unor documente programatice importante (spre exemplu Strategia Naţională Anticorupţie, Planul Naţional de Dezvoltare, Programele Operaţionale şi Programul Naţional de Dezvoltare Rurală); construirea şi folosirea unor reale mecanisme de dialog şi consultare publică la nivelul ministerelor şi al autorităţilor publice locale; Iniţierea unor consultări pentru a construi consensul în jurul unor teme majore, ca reforma constituțională, legislația muncii sau alocările cu caracter social.
2.9 Includerea reprezentanţilor sectorului neguvernamental în Consiliul Economic şi Social; Stabilirea şi respectarea unui program regulat de consultări, la nivelul Primului Ministru, prin intermediul Colegiului pentru Consultarea Asociaţiilor şi Fundaţiilor.
2.10 Stoparea abuzurilor forţelor de ordine împotriva exercitării dreptului la libera exprimare şi adunare publică și investigarea abuzurilor Jandarmeriei împotriva manifestanţilor paşnici, inclusiv de către o comisie parlamentară.
2.11 Întreruperea procesului de autorizare a operaţiunilor privind exploatarea minieră Roşia Montana şi investigarea ilegalităţilor semnalate de societatea civilă. Delimitarea publică a partidelor politice şi a Preşedintelui României de interese private legate de exploatarea resurselor naturale cu impact major asupra mediului.
2.12 Identificarea şi sancţionarea cu celeritate a celor care au favorizat abuzurile asupra mediului înconjurator (tăieri ilegale de copaci, poluare, introducerea vânătorii în ariile protejate, dezvoltare urbană nesustenabilă etc), precum şi a celor care se fac vinovați de abuzuri și complicități administrative cu cei din urmă, identificați prin litigiile contra lor promovate și cîștigate în instanță de societatea civilă.
2.13 Continuarea fără ingerință politică a anchetelor DNA, fără represalii pentru procurorii și judecătorii care au trimis în judecată sau condamnat oameni politici, in conformitate cu angajamentele asumate prin Mecanismul de Cooperare si Verificare, îndeplinirea tuturor obligaţilor prevăzute în acesta şi protejarea celor care au implementat, implementează şi vor implementa cerinţele MCV. Menținerea stantardelor introduse prin MCV chiare în evenrtualitatea renunțării de către UE la acest mecanism de monitorizare.
3) Propuneri privitoare la măsuri legislative privind buna guvernare, pe care majoritatea din coaliţia de guvernare le poate pune imediat în practică, iar partidele din opoziţie se pot angaja să se le susţină sau să le iniţieze la rîndul lor atunci când vor ajunge la putere.
3.1 Garantarea dreptului constituţional la libera exprimare, în special cu privire la critica politicienilor şi a guvernanţilor, prin alinierea legislaţiei
şi a practicii juridice la prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi la practica Curţii Europene a Drepturilor Omului
3.2 Garantarea dreptului la asociere privată şi practica asocierii fără ingerințe din partea statului prin simplificarea legii asociațiilor și a fundațiilor și a eliminării aprobării guvernamentale pentru crearea unei organizații neguvernamentale.
3.3 Depolitizarea mediilor publice prin înlăturarea subordonării directe către Guvern sau Parlament.
3.4 Reducerea la 300 a numărului de parlamentari.
3.5 Amendarea Legii 52/2003 a transparenței decizionale astfel încât aceasta să conțină:
- sancțiuni directe şi imediate aplicabile conducătorilor autorităților publice pentru nerespectarea regulilor privind transparența decizională (ministru, primar, președinte de consiliu județean, consilier local, consilier județean sau conducător alautorității/instituției/agenției);
- declararea nulității de drept, de către o instanță de judecată, a actelor normative adoptate și publicate în Monitorul Oficial fără respectarea legii transparenței decizionale, la solicitarea cetățenilor/organizațiilor care se consideră afectați în drepturile lor;
- prelungirea perioadei de consultări publice asupra proiectelor de legi la cel puțin 90 de zile calendaristice, conform standardelor europene în materie;
- instituirea unor reguli minimale unitare de dialog care să fie obligatorii pentru toate autoritățile publice centrale sau locale.
3.6 Lărgirea sferei de aplicare a legii 544/2001 pentru a acoperi şi alte categorii de persoane juridice din sectorul public si cu capital de stat, precum şi a sferei informaţiilor la care accesul cetăţeanului este liber şi introducerea răspunderii materiale personale automate în cazul refuzului de a aplica legea.
3.7 Schimbarea legii manifestaţiilor publice pentru a elimina restricţiile actuale excesive.
3.8 Amendarea legislației pentru instituirea principiului răspunderii materiale pentru proasta gestionare a banilor publici.
3.9 Retragerea şi descurajarea oricăror proiecte legislative care ar dăuna transparenţei declaraţiei de avere sau ar restrânge puterile ANI; întărirea rolului societăţii civile în cooperarea cu această instituţie.
3.10 Instituirea obligaţiei de aprobare prealabilă a Parlamentului pentru exploatarea resurselor minerale şi fosile ale ţării.
3.11 Respingerea proiectului legislativ de modificare a Legii Minelor nr.85/2003, care ar permite companiilor miniere private să exproprieze de bună voie în numele statului.
3.12 În spiritul Constituției României și avînd în vedere incapacitatea arătată pînă acum de a exploata în profitul cetățenilor români resursele minerale, indiferent de forma lor de proprietate, adoptarea unei politici ca pe viitor profitul din exploatarea acestor resurse (aur, petrol în platforma continentală) să fie distribuit fără discriminare, după model norvegian, tuturor cetățenilor României.
Text preluat de pe www.romaniacurata.ro