De același autor
Vorbim prea rar despre o realitate tristă: statul român, cu precădere în anii ’40-’50, și-a ucis propriii cetățeni în numele unor fantasme ideologice. A făcut-o legal sau extralegal, direct sau indirect, cu glontele, cu pumnul sau făcând viața imposibilă în închisori și lagăre. Prea puțin din această poveste se găsește în arhive, acolo unde, adesea, suferința este minimalizată, iar violența, justificată. Istoria orală și arheologia contemporană ne pot ajuta, în compensație. Peste tot în România se găsesc morminte nemarcate sau gropi comune ale unor oameni considerați dușmani, pe care autoritățile nu doar că i-au anihilat fizic, dar au încercat să îi șteargă cu totul din memoria celorlalți. Tentația ar fi să spunem că nu au reușit. Dar oare așa stau lucrurile?
Fosta conducere a Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), în frunte cu Vladimir Tismăneanu și Ioan Stanomir și din care am făcut parte până în martie 2012, când m-am mutat la CNSAS, a continuat programul de arheologie contemporană al instituției.
În urma unor cercetări preliminare de istorie orală pe care le-am făcut în primăvara anului 2011, am aflat informații despre amplasarea posibilă a două gropi comune în județul Suceava. Este vorba despre o groapă comună aflată în cimitirul din localitatea Șcheia, cu deținuți din colonia de muncă de la Ițcani (1952-1953), și o alta cu țărani împușcați de Securitate în timpul revoltelor împotriva cotelor, în satele din nordul Moldovei (1949). Am mers pe această direcție, pentru că proiectele de arheologie contemporană din ultimii ani privind istoria comunismului au scos la iveală cu precădere morminte individuale nemarcate, nu și gropi comune de mari dimensiuni. IICCMER a lucrat în parteneriat cu o echipă de arheologi condusă de dr. Neculai Bolohan de la Universitatea „Al.I. Cuza“, împreună cu care am descoperit în toamna anului 2010, într-un proiect INSHR-EW, o groapă comună în pădurea Vulturi (com. Popricani, jud. Iași), cu 36 de evrei împușcați, conform cercetărilor proprii, de armata română în vara anului 1941 (crimă investigată de Parchetul Militar cu încadrarea de genocid). Cercetările arheologice, și la Șcheia, și la Rădăuți, au fost demarate după notificarea Parchetului de pe Lângă Curtea de Apel Suceava, a primăriilor celor două localități și a administratorilor cimitirelor.
Cazul Iţcani
În cazul Ițcani, Institutul a fost sesizat de preotul Laurențiu Milici (n. 1924), din comuna Șcheia. Acesta a evocat posibilitatea existenței unei gropi comune în raza localităţii, cu deținuți politici din colonia de muncă de la Ițcani, decedați din cauza condițiilor de detenție și muncă improprii. Pentru a completa informațiile, au fost contactați alți martori pentru interviuri de istorie orală, printre care: Berariu Gheorghe (n. 1927), Berari Constantin (n. 1930), Moldovan Elena (n. 1936), Onciu Ioan (n. 1932), Păcuraru Oltița (n. 1935), Păcurari Silvia (n. 1940), Marcian Eugenia (n. 1927) din comuna Șcheia și Saghin Constantin (n. 1924) și Aglaia Mihoc (n. 1920) din orașul Suceava.
La Ițcani – zonă cuprinsă astăzi în municipiul Suceava, la granița cu comuna Șcheia – a funcționat o colonie de muncă, Unitatea 0720, în perioada 28 octombrie 1952 - septembrie 1953, după care s-a mutat la Lucășești (1953-1954). Conform documentelor identificate la CNSAS, colonia avea o capacitate de 1.500-2.000 de locuri. Un document din martie 1953 spune că, la acel moment, erau internați 950 de deținuți păziți de 172 de milițieni. Comandantul unității era lt. maj. Ioan Pavel, ajutat de slt. Dumitru Gordin și lt. Gheorghe Ciobotaru, locțiitorul politic. Pavel, un tâmplar ajuns decident în sistemul penitenciar comunist, a venit la Ițcani de la conducerea Coloniei Salcia, unde a patronat crime și abuzuri incredibile (torturi, bătăi, lipsirea de tratament medical, muncă în frig și umezeală până la extenuare, execuții sumare, deținuți îngropați de vii, profanarea cadavrelor etc.). Aceste metode vor fi practicate și la Ițcani. Pavel a fost arestat pentru aceste abuzuri chiar pe când era în post la Ițcani, judecat în 1955, condamnat la muncă silnică pe viață, dar eliberat în 1957 și reîncadrat.
Coloniile de muncă – mod de utilizare
Coloniile de muncă au fost un important instrument represiv folosit de regimul comunist. Internarea în colonii se făcea ori prin hotărâri ale justiției comuniste, ori prin decizii administrative ale unei comisii a Ministerului Afacerilor Interne, pe baza propunerilor Securității și Miliției. Erau vizați cei care ascultau posturile de radio străine, făceau afirmații sau răspândeau informații defavorabile regimului comunist, cei care aveau relații cu reprezentanți ai Occidentului sau frecventau biblioteci străine, instigatorii la manifestări rasiale și șovine, cei care incitau împotriva colectivizării sau boicotau producția, prozeliții diferitelor culte, activiști ai formațiunilor democratice și fasciste, membri ai SSI, Marelui Stat Major, Siguranței, Poliției, „frontieriști“, „chiaburi“, „sabotori“, „speculanți“, condamnați care nu prezentau încredere la ieșirea din închisoare, rudele celor considerați dușmani, recidiviști de drept comun. Durata pedepselor în cazul deciziilor administrative varia între 6 luni și 5 ani, dar au fost numeroase situații când a fost depășită perioada maximă. Rata mortalității în coloniile de muncă era ridicată din cauza condițiilor mizere de detenție și a abuzurilor gardienilor.
La Ițcani, internații locuiau în bărăci de lemn în condiții foarte aspre. Deținuții – în parte, deținuți politici – au fost folosiți la construcția terasamentului căii ferate dintre municipiul Suceava și comuna Șcheia (ruta Ițcani – Vatra Dornei). Conform martorilor, rata mortalității în colonie a fost extrem de ridicată, din cauza condițiilor precare de detenție. Deținuții au murit în special din cauza frigului, a alimentației necorespunzătoare, a bolilor netratate, a mizeriei și muncii istovitoare. Martorii vorbesc de zeci sau sute de victime.
Martorii intervievați au relatat că morții din colonie erau aduși, de obicei seara, cu căruța sau sania, și aruncați peste gardul cimitirului din Șcheia, unde erau îngropați în gropi comune într-o margine a cimitirului (în stânga față de intrare). Locul nu este marcat și nu sunt cunoscute numele persoanelor îngropate acolo.
„Sunteți niște câini, îngropați oameni vii!“
Iată ce povestește unul dintre martorii importanți, Păcurari Silvia (n. 1940, interviu din 11.08.2012, Șcheia): „Eu am stat aproape de cimitir când eram domnișoară. Aveam în chirie un gardian de la colonie, că eram obligați să ținem în chirie, pe unul Vasile Mezei (milițian din corpul de pază, conform documentelor de la CNSAS, n.n.), care era din Brăila. Majoritatea deținuților de la Ițcani erau politici. Căruța cu cadavre trecea pe la noi pe la poartă. Iarna mai veneau cu sania. Morții erau înveliți în rogojini, mulți nici nu mai erau îmbrăcați. Odată, când a venit Mezei cu sania cu cadavre, a intrat în casă pentru că avea ceva de vorbit cu nevasta. Iar noi copiii am alergat la poartă. Atunci avea vreo 7 cadavre, dar din aceia vreo doi mișcau. Și eu am plâns, că «De ce duceți oameni vii?». Și milițianul mi-a spus: «Taci, că aiasta nu se discută!». Și eu le-am zis că «Sunteți niște câini, îngropați oameni vii!...». Şi atunci a scos pistolul și a tras pe lângă mine. Apoi și-a cerut scuze, că nu știa că are cartuș pe țeavă, și a trebuit să dea declarații. Puteam să fiu moartă. Așa era atunci. Cu morții veneau de obicei seara, 2 deținuți săpau groapa. Făceau niște gropi mari, adânci și de 2 metri, și aduceau mai mulți deodată. Morții erau îngropați în stânga față de intrare, cam la 20 de metri pe lângă gard“.
Cercetările arheologice de la Șcheia
Ne-am deplasat la Șcheia în august 2011, cu echipa arheologului Neculai Bolohan. Simplificând, arheologii au săpat în 4 secțiuni în locurile indicate de martori la marginea cimitirului din Șcheia și care nu erau ocupate de morminte recente. În prima secţiune, cea mai extinsă, în partea de nord-est a cimitirului, arheologii au găsit 3 morminte nesemnalate, cel mai vechi datând din deceniile 2-3 ale secolului XX (datare făcută după monezile aruncate în groapă ca parte a practicilor funerare tradiționale). Într-unul din cazuri, scheletul nu era orientat în mod tradițional est-vest, iar oasele erau răvășite, ceea ce ne-a dat speranțe că avem indiciile gropii comune, însă până la urmă s-a dovedit că resturile osteologice au fost adunate într-un pachet pentru a folosi groapa din nou.
Preotul bisericii în raza căreia se află cimitirul, Cezar Onesim, ne-a spus că, multă vreme, în deceniile din urmă, înhumările s-au făcut haotic, fără respectarea unor reguli și a mormintelor anterioare, același loc fiind folosit pentru înhumări succesive. Marginea cimitirului a fost utilizată în special de populația săracă din localitate și de cea de etnie romă. În cazul în care, la o nouă săpătură, erau găsite oase nu era formalizată practica de a anunța acest lucru administratorilor cimitirului. Cu timpul, crucile au dispărut și locurile au rămas nemarcate. Abia în ultimele decenii, și mai ales după ce loturile au fost atribuite / vândute, a fost pusă ordine cât de cât.
Am mutat șantierul în alte trei locuri din zona de margine a cimitirului și în fiecare caz am dat prin săpături de morminte recente nesemnalate. În mod evident, nu am putut continua cercetările în adâncime pentru că asta ar fi însemnat să afectăm morminte existente. Într-unul din locurile indicate de martori, în care s-ar fi aflat marginea veche a cimitirului, nu am putut săpa deloc, din cauza densității mari de morminte marcate.
Cazul Rădăuţi
Suferință în numele utopiei
La sfârșitul anilor ‘40, în mai multe zone din țară au izbucnit revolte țărănești împotriva politicii nou instalatului regim comunist în domeniul agriculturii. Subiectul este destul de bine cunoscut, existând mai multe studii și volume de documente publicate pe această temă.
Ca urmare a Plenarei Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român din 3-5 martie 1949, care a decis „transformarea socialistă a agriculturii“, au fost luate mai multe măsuri cu efect opresiv asupra satelor din România. Decizia Partidului Comunist a deschis calea unui șir de legi și măsuri care vor avea efecte brutale asupra satelor din România. Prin Decretul nr. 112 din 28 iunie 1948 a fost înființată Comisia de Stat pentru Colectarea Cerealelor, iar prin Decizia nr. 389/5 iulie 1948 au fost prevăzute cantitățile de cereale pe care proprietarii erau obligați să le predea statului. Prin Decretul nr. 306/21 iulie 1949, proprietarii erau obligați să predea la prețul fixat de stat o parte din excedentul de recoltă. Problema era că prețurile oficiale nu reflectau valoarea reală a grâului, iar cotele erau fixate administrativ pe baza unor calcule nerealiste, devenind împovărătoare pentru țărani.
Măsurile luate de regimul comunist au nemulțumit populația rurală, iar rezistența a mers de la refuzul de a preda cotele până la mișcări de protest colectiv. Astfel de evenimente s-au produs în mai multe zone din vestul și nordul României.
Protestele de la Calafindești
În acest caz, ne interesează revoltele din localitățile Calafindești și Frătăuții Noi din fostul județ Rădăuți, actualmente în județul Suceava. În Calafindești, pe 6 august 1949, țăranii au protestat față de arestarea unui consătean care încălcase regulile privind predarea grânelor la arie și au scandat împotriva regimului de la București și a Uniunii Sovietice. Au fost anunțate autoritățile de la Rădăuți, care au intervenit în forță cu forțe de miliție și Securitate, ucigând prin împușcare 4 persoane – Vasile Caciur (tatăl a 3 copii), Filon Alexei (tânăr căsătorit), Dumitru Irimescu (25 de ani) și Amfilofie Diaconescu (tatăl a 6 copii) – și rănind alte 4 (Gh. Diaconescu, Floarea Maxim, Ileana Havriș, Silvan Lauric).
Rudele celor împușcați au fost deportate în Dobrogea, iar cadavrele au fost îngropate pe ascuns în cimitirul din Rădăuți. Fiica lui Amfilofie Diaconescu, Zamfira Lauric, povestește că tătăl ei a fost împușcat, deși nici măcar nu participase la protest – Securitatea a tras la întâmplare pentru a răspândi teroarea în sat. Și povestește în continuare: „Pe tatăl meu îl aduseseră de pe drum 4 femei, într-un țol, așa cum era plin de sânge și îl puseseră jos în tindă. Noi, mama și 6 copii mici ai lui, îl priveam. (…) Nu apucase mama a-l schimba pe tata cu haine curate, pentru a-l pune pe masă, era încă cald și murdar cu sânge, când au venit militarii și ni l-au luat așa de la noi. Ne-au arestat mortul“.
Protestele de la Frătăuții Noi
La Frătăuții Noi, tulburările au început pe 7 august 1949, după ce o întrunire convocată de partid a degenerat în certuri pe tema impunerii cotelor. A venit un camion cu milițieni și securiști care au deschis focul imediat înspre cele câteva sute de săteni convocați la întrunire.
Iată ce povestește un martor, Bilan Vasile, într-un interviu acordat lui Cornel Nicoară: „Văd că lumea, din instinct, se apleacă așa, ca un lan de grâu, când îl bate vântul. Se ferea de gloanțe. Sosește și camionul. Milițienii coboară și încep a croi în dreapta și stânga cu bastoane. Lumea s-a retras. (…) Au tras o rafală la picioare, în pământ și o alta pe deasupra capetelor. Un om din mulțime, mai de departe, la prima rafală a trecut drumul să vadă ce este și unde s-a tras și s-a urcat pe o movilă de piatră de pe marginea drumului. Așa era cu un cap și jumătate mai sus decât ceilalți, iar când au tras rafala a doua, l-au lovit în tâmplă. Era Cuciurean Ilarion“.
Au fost uciși 4 tineri: Ilarion Cuciurean (27 de ani), Ion Andrișan (17 ani), Ion Davideanu (17 ani), Vasile Isopescu (18 ani). Au fost răniți alți câțiva țărani, dar aceștia nu au mers la spital în zonă pentru a nu fi arestați - și de aceea nu se cunoaște numărul lor exact. Mai multe persoane au fost arestate (se cunosc numele a 9 dintre ele), anchetate brutal de Securitatea din Rădăuți, duse la Iași, judecate și condamnate, în 1950, la diferite pedepse cu închisoarea. Familiile a 3 dintre cei uciși au fost deportate la Canal.
Soarta morților
Și morții din Frătăuții Noi au fost ridicați, odată cu efectuarea arestărilor în sat, și duși în sediul Securității din Rădăuți, împreună cu cadavrele de la Calafindești. În momentul în care au intrat în putrefacție, peste trupuri au fost aruncate diferite substanțe (DTT, var nestins, motorină, clor) și în cele din urmă au fost îngropate într-o groapă comună la marginea cimitirului din Rădăuți, într-o zonă aproape de gardul din spate. Poziția exactă a gropii comune nu este cunoscută. În zonă, în conformitate cu informații privind locația gropii comune disponibile în acel moment, a fost ridicată în 1992 o troiță în memoria celor 8 victime (amplasamentul 1).
Ulterior, rude și martori (printre care fostul gropar al cimitirului) au indicat alte două posibile locații ale gropii comune: vis-à-vis de troiță, la distanță de câțiva metri (amplasamentul 2), sau exact lângă gardul actual din spatele cimitirului din Rădăuți (amplasamentul 3).
Informațiile despre groapa comună cu cei 8 țărani mi-au fost date la fața locului de către Ion Prelipcean și Emil Ianuș, autorii unei monografii despre răscoalele țărănești din nordul Moldovei din 1949 (Anul 1949 în județul Suceava. Arestări, asasinate, deportări, Suceava 2010). Aceștia au realizat mai multe interviuri de istorie orală cu rude și martori ai tragediei din 1949, publicate în lucrarea menționată, alături de alte interviuri realizate în 1990 de un jurist ieșean, Cornel Nicoară.
Trebuie menționat că pe numele persoanelor împușcate în județul Rădăuți nu au fost emise certificate de deces până astăzi.
Rudele care plâng morții altora
Ne-am deplasat în zonă cu echipa de arheologi a profesorului Neculai Bolohan direct de la Șcheia. Locurile vizate se găseau într-o zonă relativ centrală a cimitirului din Rădăuți, delimitată cu un gard de beton, dar care imediat după război constituia marginea cimitirului. Și în acest caz, zona din margine a fost rezervată persoanelor sărace.
Săpăturile din cimitirul Rădăuți au început în amplasamentul 2, spre care duceau cele mai multe dintre informații. Pe acea mică parcelă nu era semnalat niciun mormânt. Totuși, pe măsură ce săpăturile au înaintat, au fost relevate în secțiunea cercetată două morminte civile de dată relativ recentă ale căror cruci au fost distruse. Am fost, și de data aceasta, în situația de a ne opri pentru că altfel ar fi trebuit să obținem aprobări speciale pentru dislocarea sicrielor aflate mai spre suprafață.
În a doua fază, am curățat vegetația abundentă din amplasamentul 3, lângă gardul cimitirului, și am început săpăturile în amplasamentul 1, în perimetrul gardului de lemn care împrejmuiește troița. Defrișarea arboretului a scos la iveală zeci de morminte recente (din ultimii 50 de ani) cu cruci și monumente funerare deteriorate, cu o distribuție densă și dezordonată. Observația în teren după defrișare ne-a dus la concluzia că este imposibil de săpat pentru a face cercetare arheologică în acest perimetru. A mai rămas zona din fața troiței. După o săpătură profundă, și aici au fost găsite urmele a două morminte normale, nesemnalate, datând dinainte de revoluția din 1989. Așadar, descoperirea cea mai tulburătoare a acestui proiect este că rudele care se adună an de an pentru a face slujbă la troița din cimitirul Rădăuți plâng, cel mai probabil, la mormintele altora.
Pentru că perioada alocată cercetărilor expira, la fel și bugetul, și întrucât după defrișare nu am identificat alte zone libere în care să putem săpa, am oprit explorările. Așadar, acțiunea Securității de a șterge urmele fizice și mnemotice ale victimelor comunismului s-a dovedit foarte eficace. Un martor, Zamfira Lauric, rezuma foarte potrivit situația: „Familii împușcate, împrăștiate, distruse, nimicite. Ni se pierde și numele“.
Trei concluzii
- Istoria orală și arheologia contemporană sunt esențiale pentru completarea informației istorice, cu atât mai mult cu cât documentele reflectă deseori distorsionat și minimalizant suferințele din trecut. În cazul de față, au fost relevate informații despre regimul de detenție, victimele din colonia de muncă de la Ițcani și gropile comune din cimitirele din Șcheia și Rădăuți care nu erau disponibile istoriografic.
- Cercetarea de arheologie forensică într-un cimitir este îngreunată de haosul funerar din România, mai precis a practicii de a utiliza același loc pentru înhumări succesive, fără respectarea unor reguli și fără semnalarea mormintelor anterioare. Cu această problemă s-a confruntat și Marius Oprea, de exemplu la săpăturile din Cimitirul Săracilor din Sighet, care nu s-au soldat cu rezultate concrete, în ciuda știrilor de presă de la un moment dat.
- În al treilea rând, dificultatea cu care identificăm locuri ale unor execuții sau gropi comune arată și mai clar preocuparea autorităților comuniste de a șterge urmele crimelor și memoria celor care au pierit. Se vede acest lucru la Șcheia, la Sighet sau la Rădăuți. Oamenii au fost îngropați la grămadă, fără vreun ceremonial, fără marcarea locului, fără a înscrie numele celor îngropați pe o cruce, pe un monument funerar sau măcar într-un document. Din acest motiv, ca semn de reparație morală, am prevăzut între proiectele din acest an ca IICCMER să instaleze o placă memorială la marginea cimitirului din Șcheia. //