De același autor
De ce extrema stângă încă beneficiază de un tratament preferenţial în raport cu cea dreaptă.
Comparaţia favorabilă a totalitarismelor de extremă stângă cu regimurile totalitare (de altfel, destul de variate) de extremă dreaptă reprezintă un alt capitol plin de enorme mistificări vinovate din vulgata stângii, care sunt încă intens promovate astăzi chiar şi de instituţii şi de persoane relativ echilibrate.
Deşi au trecut circa 20 de ani de la căderea comunismului, ideologia totalitară de extremă stângă şi numeroasele reformulări, justificări, rectificări, nuanţări şi dezvoltări ale acesteia continuă să beneficieze de un tratament (supra)preferenţial la nivel politic, academic şi în masa largă a opiniei publice, comparativ cu ideologia totalitară de extremă dreaptă. Acest lucru este cu atât mai de neînţeles, cu cât ideologia totalitară de extremă stângă este prioritară, în raport cu ideologia totalitară aşa-zis de extremă dreaptă, care nu a fost decât o reformulare a acesteia din urmă şi a fost mult mai longevivă şi mai distructivă. Mai mult, deşi acest lucru se aminteşte rar, chiar şi anumite elemente care particularizau ideologia totalitară de dreapta – în esenţă, exploatarea unui filon tradiţionalist şi xenofob – au fost asimilate în timp, deşi la o intensitate mai scăzută, de majoritatea regimurilor totalitare de stânga.
Acest tratatament preferenţial acordat totalitarismului de stânga îmbracă în prezent două forme. În Est, el este promovat de cele mai retrograde elemente ale societăţii, de foşti nomenclaturişti şi intelectuali aserviţi regimurilor comuniste, preocupaţi fie cu negarea, fie cu justificarea terorii, crimelor şi represiunii comuniste. În opinia acestor oameni, comunismul nu a fost un sistem atât de catastrofal pe cât se spune, eventualele derapaje pe care aceste persoane le admit sunt mai mult decât compensate, în opinia lor, de realizările economice, sociale, tehnologice, militare sau politice obţinute în această perioadă de ţările „lumii a doua“. În Vest, inclusiv printre generaţiile tinere din multe foste ţări comuniste din Europa, tratamentul preferenţial acordat comunismului este promovat de intelectuali, formatori de opinie şi politicieni de stânga care sunt încă seduşi de bunele sale intenţii. Cu excepţia câtorva negaţionişti integrali ai crimelor comunismului, această impresie net favorabilă asupra comunismului în rândul intelectualilor şi stângii din Vest, în raport cu totalitarismele de dreapta, este conservată prin respingerea ad-hoc şi mai mult emoţională a oricăror elemente de cauzalitate între „bunele intenţii“ ale programului egalitarist şi ateist de reconstrucţie radicală a omului şi a societăţii, pe de o parte, şi mijloacele prin care acesta a fost pus în practică, pe de altă parte: abolirea proprietăţii private şi socializarea economiei, eliminarea fizică a oponenţilor şi abolirea pluralismului, înregimentarea individului, represiunea şi controlul pe scară industrială a oricărui aspect al societăţii. Cu alte cuvinte, în opinia intelectualului occidental de stânga obişnuit, comunismul a fost o idee bună, dar prost aplicată.
Din nefericire, legătura dintre „bunele intenţii“ socialist-comuniste şi represiunea sistematică extraordinară din regimurile comuniste nu este una pur incidentală, conjuncturală sau evitabilă. Necesitatea abolirii pluralismului şi instituirii unei dictaturi de clasă sau de partid pentru a pune în practică programul socialist a fost recunoscută explicit ca un element central şi inextricabil al doctrinei de toţi marii teoreticieni socialişti, de la „utopistul“ Saint-Simon, „ştiinţificul“ Marx, „voluntaristul“ Lenin, „autonomistul“ Antonio Negri, teoreticianul grupării teroriste italiene Brigăzile Roşii, din anii 1970, sau psihomarxistul Slavoj Žižek. În cadrul gândirii de extremă stânga, crimele în masă şi represiunea generală nu pot fi disociate de bunele intenţii naive privind libertatea şi prosperitatea egală a tuturor. Ca o dovadă imediată a acestui lucru stă observaţia că, deşi toate partidele şi grupările de stânga din Europa şi din lume au avut la un moment dat un program radical de tip mai mult sau mai puţin marxist, acolo unde liderii politici de stânga s-au dezis de mijloace violente şi non-liberal-democratice, pentru a-l implementa, ele nu au putut instaura un regim comunist şi au fost, în cele din urmă, nevoite chiar să abandoneze dezideratul instaurării unei „societăţi noi“, egalitariste, exclusiv seculare, fără proprietate privată şi relaţii capitaliste (vezi cazul laburiştilor britanici, al social-democraţilor germani, cei suedezi ş.a.m.d.).
Comparaţia favorabilă a totalitarismelor de extremă stângă cu regimurile totalitare (de altfel, destul de variate) de extremă dreaptă reprezintă un alt capitol plin de enorme mistificări vinovate din vulgata stângii, care sunt încă intens promovate astăzi chiar şi de instituţii şi de persoane relativ echilibrate. Deşi, din timpul celui de-al doilea război mondial şi până azi, nazismul şi fascismul au ajuns antonime pentru socialism şi comunism, în realitate, cele două curente totalitare aşa-zis de dreapta sunt fraţii gemeni ai socialismului şi comunismului. Atât mişcarea fascistă, cât şi cea naţional-socialistă au fost la origine facţiuni cu acte în regulă ale mişcării socialiste din Italia, respectiv Germania. Ideile şi programul acestor aşa-zise mişcări de extremă dreaptă nu se deosebeau iniţial cu nimic de ideile şi programul aşa-ziselor mişcări de extremă stângă. Ele au devenit mişcări radicale autonome abia în momentul în care au respins internaţionalismul militant declarativ, la fraternité, din programul mişcărilor radicale de stânga din care făceau parte, ca urmare a conflictului apărut în interiorul Internaţionalei Socialiste cu privire la atitudinea care trebuie adoptată de mişcarea muncitorească mondială legată de declanşarea primul război mondial, acel mare război civil european, şi au formulat apoi un program socialist naţional.
După ruptura dintre internaţionalişti şi naţionalişti în sânul mişcării socialiste, „deviaţioniştii de dreapta“ au fost obligaţi să formeze alianţe ideologice cu mişcări tradiţionaliste şi naţionaliste şi să îşi adapteze programul şi discursul în acest sens, în timp ce grosul mişcării socialiste a continuat linia mai mult sau mai puţin internaţionalistă a stângii tradiţionale. Din această fuziune dintre socialism şi grupări revendicative tradiţionale şi naţionaliste au luat naştere aşa-numitele mişcări de extremă dreapta în toată Europa. Ca urmare, nu este un accident faptul că, din punct de vedere strategic, regimurile totalitare de extremă dreaptă s-au caracterizat prin exact aceleaşi forme de represiune care se regăsesc şi în regimurile totalitare de extremă stângă, în timp ce, din punct de vedere tactic, diferenţele în privinţa modului în care s-a socializat economia sau categoriile generale de indivizi transformate în ţapi ispăşitori şi condamnate la dispariţie diferă de la un caz la altul numai ca urmare a alianţelor ideologice distincte care au alcătuit baza de putere a celor două tipuri de totalitarisme. Cu toate acestea, deşi regimurile totalitare de extremă dreaptă se disting prin intensitatea fixaţiilor xenofobe şi antisemite transformate în acte de represiune sistematică a unor grupuri etnice, iar regimurile totalitare de extremă stângă prin intensitatea fixaţiilor de clasă şi religie transformate în acte de represiuni sistematică a unor grupuri sociale, în ambele cazuri au existat acte de represiune sistematică deopotrivă împotriva unor grupuri etnice şi a unor grupuri sociale. Mai mult, în cazul regimurilor comuniste, de pildă, începând cu epoca lui Stalin şi mai ales în cursul celui de-al doilea război mondial, are loc chiar o fuziune între marxismul leninist şi naţionalismul şovin rus cu elemente xenofobe şi antisemite, iar acest tip de naţional-comunism va fi adoptat, după moartea lui Stalin, cu o intensitate variabilă, de China, Coreea de Nord, Cambodgia, Vietnam şi toate regimurile comuniste din ţările Europei de Est. În Uniunea Sovietică şi ţările comuniste din Europa Centrală şi de Est, comunitatea evreiască şi alte minorităţi etnice devin victime discriminate ale acestui naţional-comunism, care – în Siberia sau Caucaz, de pildă – s-a soldat chiar cu genocide împotriva unor popoare puţin cunoscute.
Simpatia intelectualilor occidentali pentru „bunele intenţii“ declarate ale extremismului socialist de stânga nu este singurul motiv pentru care ideologia totalitară comunistă beneficiază astăzi de catedre universitare, institute de cercetare, formaţiuni politice şi o mare respectabilitate publică, în timp ce chiar şi o lectură academică onestă şi cu toate caveaturile de rigoare a unor mari intelectuali asociaţi, fie mai mult, fie mai puţin, totalitarismului de extremă dreaptă (precum juristul german Carl Schmitt, filosoful italian Giovanni Gentile, romancierul francez Louis-Ferdinand Céline sau filosoful român Nae Ionescu ş.a.m.d.) este de-ajuns să-l transforme pe cel care se încumetă la o atare investigaţie într-o ţintă a oprobriului public, victima unor suspiciuni şi acuzaţii prea adesea incredibil de ignorante şi de mistificatoare. Istoria este scrisă de învingători, spune un aforism celebru, iar, în ceea ce priveşte istoria totalitarismelor din sângerosul secol XX, ea a fost scrisă preponderent de stânga intelectuală. Din acest motiv, rădăcinile comune ale mişcărilor totalitare de extremă stângă şi de extremă dreaptă au fost uitate sau ocultate; colaborarea dintre Uniunea Sovietică şi Puterile Axei din ajunul celui de-al doilea război mondial, prin care au împărţit Europa Centrală şi de Est şi au declanşat marea conflagraţie pe bătrânul continent, a rămas doar o notă în analele istoriei; în sfârşit, după al doilea război mondial, reevaluarea totalitarismului comunist pe fondul Războiul Rece dintre aliaţii de mai înainte – URSS şi sateliţii săi, respectiv democraţiile occidentale, cu precădere cele anglo-saxone – a venit prea târziu şi s-a făcut de o manieră ambiguă, ca urmare a popularităţii mişcărilor socialiste din Occident şi întreaga lume până în anii 1980 şi, mai apoi, ca urmare a consacrării democratice a discursului postmodern al Noii Stângi. Vae victis! //