De același autor
Să fii turist în România e o adevărată aventură, şi nu în sensul bun al cuvântului. Oricâtă bunăvoinţă ai avea, nu poţi rămâne indiferent la dispreţul şi lipsa unei minime implicări din partea autorităţilor, fenomene de care te loveşti la tot pasul. Staţiuni fantomă în care probabil s-au investit sume enorme, indicatoare către „nicăieri“, rezervaţii naturale lăsate de izbelişte – iată un tablou sumbru, în faţa căruia până şi frumuseţea naturii păleşte.
Început de septembrie, cu temperaturi de vară întârziată ce te îmbie la drum. Plec cu nişte prieteni să vedem, pentru a doua oară, Transalpina (şoseaua din România aflată la cea mai înaltă altitudine, 2.145 m, în Pasul Urdele, între masivul Parâng şi Munţii Căpăţânii). Nimic nu pare să se fi schimbat faţă de anul trecut, când şoseaua a fost asfaltată, aproape în întregime. Poate doar câţiva parapeţi în plus, un strat nou de asfalt acolo unde cel „vechi“ s-a deteriorat şi o mulţime de maşini. Staţiunea Rânca este tot un şantier în construcţie: pensiunile răsar precum ciupercile după ploaie, dar, în afara drumului naţional 67 (Transalpina propriu-zisă), nu există drumuri asfaltate sau trotuare. Se vede cu ochiul liber că aici nimeni n-a auzit de infrastructură, plan de dezvoltare urbanistică etc., ceea ce nu e de mirare, ţinând cont că până şi oraşele mari ale ţării suferă la acest capitol! Peisajul, în schimb, este de vis. Munţii Parâng ţi se aştern la picioare în toată splendoarea lor, pe măsură ce laşi în urmă fostul regat al Olteniei.
După ce treci de altitudinea maximă şi începe coborârea, drumul se ramifică: cel din stânga spre Petroşani, cel din faţă spre Sebeş, iar cel din dreapta spre staţiunea Voineasa, Valea Oltului etc. Alegem cea de-a treia variantă. Mai parcursesem acelaşi drum în urmă cu 2-3 ani. Atunci, trecând de obârşia Lotrului şi ajungând la lacul de acumulare Vidra, am văzut că pe malul opus se profilau nişte clădiri ce aduceau cu o staţiune. Din curiozitate, am decis să mergem într-acolo. Am ajuns la un indicator care anunţa „Staţiunea Vidra, 5 km“. După ce am străbătut drumul ce arăta ca după război, am avut senzaţia de întoarcere în timp. „Staţiunea“ era alcătuită dintr-un grup de clădiri, vile şi hoteluri cu perdele la geam, dar toate închise şi aflate în stare de degradare. În zonă exista o pârtie de schi neamenajată şi un telescaun ruginit şi scos din uz. Se pare că, după 1990, Vidra trebuia să facă parte, alături de staţiunea Voineasa (un alt exemplu al nepăsării şi neglijenţei autorităţilor), dintr-un mare complex turistic destinat atât publicului larg, dar şi sportivilor de performanţă, prin crearea unei baze de cantonament. De toate acestea s-a ales, însă, praful.
Şi totuşi, nu mi-a venit a crede când, acum, la 2 ani distanţă, cu toate că zona este la fel de părăsită, indicatorul tronează în locul bine cunoscut, parcă tocmai pentru a-şi râde de turiştii care, necunoscând realitatea, aleg să-l urmeze.
La o săptămână distanţă de la această incursiune transalpină, am ales să vizităm staţiunea Straja. Urmând cursul sinuos al Jiului, pe valea cu acelaşi nume, iată-ne ajunşi în fostul oraş minier Petroşani. Aici încă pare să se mai mişte câte ceva, deşi atmosfera mohorâtă dominată de cei doi coloşi de beton ai minei Livezeni, purtând însemnul specific cu cele două ciocane, şi chipurile localnicilor îmbătrâniţi parcă înainte de vreme stau sub semnul unui destin implacabil ce creează impresia de sfârşit de lume. Aceeaşi atmosferă încremenită o întâlnim, apoi, în Vulcan şi Lupeni, două localităţi unde, practic, nu se întâmplă nimic. Ne uităm pe hartă. De aici, din Livezeni, ar trebui să se facă un drum spre Straja. Ne aflăm pe drumul principal, cu ochii în stânga şi-n dreapta să nu ratăm indicatorul. Deodată, la o cotitură, apare semnul ieşirii din localitate, apoi imediat un altul cu inscripţia „Uricani“. Nu, nu e bine! Harta nu minte. Oprim şi întrebăm un localnic: „A, păi aţi trecut. Trebuie să vă întoarceţi. Şi vedeţi că aşa, cam după vreo 2 km, este un semn, deasupra şoselei, cu o săgeată spre stânga“. Facem cale-ntoarsă. Căscăm ochii şi, într-adevăr, suspendat deasupra străzii principale se află un banner cu o reclamă a staţiunii şi undeva, minuscul, un vârf de săgeată indicând direcţia de urmat. Bine că am întrebat, că n-am fi nimerit nicicum! Ajunşi în staţiune, altă dezamăgire. Câteva pensiuni în construcţie, o pârtie de schi, evident pustie la acea dată (am aflat că iarna „colcăie“ de turişti), şi o telegondolă nou-nouţă, despre care aflăm că urmează a fi dată în funcţiune odată cu deschiderea sezonului rece. În rest, pustiu. Pare că suntem singurii turişti rătăciţi la Straja. Găsim, în fine, o pensiune cu nume de rezonanţă bavareză, Edelweiss (Floare de colţ), unde întâlnim nişte oameni calzi, ospitalieri care ne povestesc despre staţiune, despre noua telegondolă (cică ar mai exista una la Vulcan, care duce spre „nicăieri“), despre împrejurimi. Aflăm şi secretul florii de colţ: omul a obţinut fonduri europene pentru a ridica pensiunea, cu toate dotările necesare pentru asigurarea unui confort decent, şi, ulterior, s-a asociat cu nişte investitori austrieci. Zeiss! Stabilim şi câteva obiective pentru a doua zi: rezervaţia de zimbri de la Haţeg, Castelul Corvinilor din Hunedoara etc.
Aşadar, din nou la drum: înainte de a intra în oraşul Haţeg, aflat în chiar inima Ţării Haţegului, de un pitoresc natural încântător, un indicator cu simbolul de „monument istoric“ ne atrage atenţia. Pe el stă scris „Cetatea Regală a Haţegului“. Ne abatem de la drum şi urmăm indicatorul. După câţiva kilometri dăm de un lac de acumulare, după care drumul se înfundă. Întrebăm câţiva pescari, dar răspunsul vine inevitabil: „nu cunosc, nu sunt din zonă“. După câteva încercări eşuate, ne întoarcem şi intrăm într-un sat numit Subcetate. Gata, pe-aici trebuie să fie! Ne uităm în zare spre culmile împădurite ce înconjoară satul, dar nici urmă de cetate! Întrebăm un sătean, însă replica ne descumpăneşte definitiv: „Apăi, nu-i nicio cetate aici. Numele satului n-are nicio legătură cu asta“. Parcurgem drumul înapoi spre Haţeg. De-aici, de la ieşirea spre Simeria, ar trebui să vedem indicatorul către rezervaţia de zimbri. Ei, aş! Oprim la o benzinărie şi ne lămurim. Coborâm un deal după care, într-adevăr, vedem o statuie la marginea şoselei, reprezentând un zimbru şi o săgeată care arată drumul prin pădure. În dreapta drumului, chiar vis-à-vis de aceasta, o hartă a zonei. Coborâm. Când, ce să vezi? Pe hartă e desenat traseul spre, aţi ghicit?, Cetatea Regală a Haţegului. Doar că, în afară de un drum şerpuit şi, se pare, neasfaltat, nu se precizează nicăieri distanţa până la cetate ori detalii despre aceasta. Alegem drumul (3 km) spre „Rezervaţia de zimbrii (sic!) Slivuţ-Haţeg“. Odată ajunşi, plătim taxa de 6 lei pentru adulţi. Apoi, vedem că există un drum bătătorit, prin pădure, pe care îl urmează şi ceilalţi plătitori de bilet. Niciun indicator, niciun pliant, nicio informaţie, nimic. După vreun sfert de oră de mers, zărim un ţarc împrejmuit cu un gard înalt, dincolo de care se „ghicesc“ animalele. Sunt vreo zece, cu pui cu tot. Aici, într-adevăr, găseşti un panou unde ţi se explică ce e cu zimbrul, de unde vine el etc. Printre altele, şi faptul că e cel mai mare mamifer din Europa, putând atinge, la maturitate, impresionanta greutate de 900 kg. Nu şi aici! Descrierea nu prea seamănă cu exemplarele răpciugoase, numai piele şi os, pe care le vedem după ce escaladăm gardul cu inscripţia „Nu vă urcaţi pe gard. Pericol de accidente!“. Dar cum să vezi ce se află dincolo, dacă nu îţi asumi acest risc? Mister.
Ultima oprire importantă pe traseu, Castelul Corvinilor. N-apucăm să intrăm bine în Hunedoara, că ne şi întâmpină un alt indicator cu însemnul de „monument istoric“, evident spre castel. Răsuflăm uşuraţi. Cu ceva ani în urmă, acestea erau inexistente, iar fără ajutorul localnicilor, cu greu te puteai descurca, mai ales că monumentul este cumva „ascuns“ privirii de fostul combinat siderurgic, odinioară faima oraşului, astăzi ajuns o groapă de gunoi şi o sursă de venituri pentru hoţii de fier vechi. Numai că, la noi, „orice minune ţine trei zile“. Ajungem la un alt indicator, facem stânga, iar aici câţiva muncitori în salopete (lucrau în zi de duminică!) ne întâmpină cu zâmbetul pe buze, arătând spre semnul „drum în lucru“. Bine-bine, dar ăsta-i drumul spre castel, pe unde o luăm? „Nu ştim, ocoliţi! Nu vedeţi că se lucrează?“ Vedem. Din păcate.