De același autor
Publicăm în continuare a doua parte a eseului La religione come strumento del potere e mezzo di liberazione in ambito non-cristiano, apărut în Verifiche. Rivista di scienze umane IV, 1975, 3-4, pe când tânărul Culianu se afla la Universitatea Catolică din Milano. Eseul a fost inclus în volumul Iter in silvis. Saggi scelti sulla gnosi e altri studi (Messina, 1981), a cărui versiune românească se află acum în curs de apariție la Editura Polirom.
Schema inițierii este neîndoielnic profund înrădăcinată în structurile psihice umane1. Accesul individului la cultură e marcat de trecerea dificilă către o condiție supraumană, exprimată în riturile de inițiere. Grosso modo, putem distinge două etape principale ale inițierii: 1) riturile de pubertate și apoi toate inițierile succesive pe grupe de vârstă și uneori și de competență: vom numi această serie inițiere în comun; 2) inițierea individuală de high degree. Vom vedea după aceea că în toate aceste inițieri există câteodată și semnificația pe care o căutăm: respectiv aceea că, prin inițiere, fiecare membru al grupului va participa mai din plin la „putere“ (în sensul de importanță în sânul comunității), iar această participare merge în paralel cu gradul de inițiere atins. Totuși, în alte cazuri, individul foarte dotat va putea dobândi puterea supunându-se probelor grele și primejdioase ale inițierii de „grad înalt“. Să luăm câteva exemple, fără a voi să formulăm cu orice preț judecăți cu valoare universală; fenomenele istorice se cer examinate caz cu caz.
Înainte de toate, pentru a clarifica puțin structura tipică și semnificația inițierii, vom lua exemplul aborigenilor australieni; pe urmă, pentru a scoate în relief organizarea complexă a instituțiilor și claselor inițiatice, vom lua exemplul populației bambara din Haut-Niger; în sfârșit, pentru a explica specificul inițierii individuale, vom lua câteva exemple de inițiere șamanică.
În Australia, structura unui rit de pubertate cuprinde două momente: 1) desprinderea de lumea profană; 2) luarea la cunoștință a unei „istorii sacre“ care-i permite neofitului să-și găsească propria identitate, în măsura în care se identifică din punct de vedere spiritual cu evenimentele originilor mitice. Prima fază este o „moarte simbolică“ (stropire cu sânge, letargie, răni rituale etc.), în timp ce a doua e un fel de „anamneză“, nu fără asemănare cu anamneza platoniciană. Inițierea feminină are scheme mitico-rituale mai puțin complexe. În ce-i privește pe medicine-men, rarii specialiști în „sacru“ care mențin continuitatea legăturii dintre colectivitatea umană și ființele supranaturale, ei urmează o inițiere dificilă, constând în moartea rituală, în timpul căreia sufletul lor călătorește până la ființele cerești sau infernale. După experiența extatică, pe durata căreia „doctorii“ clanului operează transformări complete ale organelor interne din corpul rămas fără viață (sfâșierea celui supus inițierii și înlocuirea organelor sale carnale caduce cu organe minerale „eterne“), o dată reîntors la viața umană, neofitul va fi dobândit (sau va putea dobândi treptat) felurite puteri, între altele pe aceea de a se urca la cer pe o frânghie2 etc.
Vedem că în centrul scenariului inițierii, atât pubertare cât și individuale, stă moartea și învierea neofitului. Potrivit rezultatelor lui M. Eliade, „trecerea de la lumea profană la lumea sacră implică într-un fel experiența morții: se moare într-o anumită existență pentru a se accede la alta“3. Modelele experienței inițiatice par a fi „indisolubil legate de structura însăși a vieții spirituale“, în măsura în care revin în activitatea imaginativă și în viața onirică a omului modern4.
Să trecem acum și la alte exemple, care vor clarifica mai bine structura tipică a inițierii puberale. La populația xavante din Mato Grosso studiată de G. Guariglia, inițiatul (waptè) primește un alt nume odată cu inițierea puberală, care este centrată tot asupra morții și învierii rituale. Alte ceremonii, ca purificarea printr-o baie prelungită și dormitul în patul patern al novicelui, care-și asumă astfel definitiv rolul de bărbat, au o mare importanță. În timpul noviciatului, adolescenții stau în colibe speciale5, izolați de restul comunității6.
Și călătoria extatică a candidatului la inițiere e documentată în diferite părți ale lumii la popoarele aborigene. De exemplu, la indienii caribi din Guyana olandeză, cei ce vor să ajungă „medici“ obțin transa (trance) prin postire, dans și intoxicare rituală cu fum și cu zeamă de tutun. Călătoria lor extatică era conformă cu ce le povestea magistrul în timpul ceremoniei, cu alte cuvinte, experiența nu era subiectivă, ci îndrumată pe un model cosmologic obiectiv7.
În schimb, pentru a evidenția caracterul complex al instituțiilor inițiatice, am optat pentru exemplul populației bambara, studiate de D. Zahan. E vorba de o structură foarte tipică și organizată de inițieri în comun, în chip fericit pusă în lumină de către savatul francez, discipol al lui M. Griaule.
La bambara, decăderea omenirii actuale este exprimată printr-un mit pe care nu socotim oportun să-l relatăm aici8. Pe plan individual, aceeași decădere este exprimată în conceptul de wanzo, „răul și cunoașterea «vrăjitorilor»“, feminitatea omului androgin9. Prepuțul este suportul vizibil pentru wanzo. Circumcizia înseamnă sciziunea androginului care, lipsit de-acum de latura-i feminină, se duce
să-și caute o femeie și creează astfel comunitatea10. Circumcizia se face în timpul inițierii infantile, n’domo, pe când ultima inițiere, korè, „urmărește un dublu obiectiv. Ea își propune să-i redea omului armonia originară sfâșiată prin circumcizie și să-i permită, odată cu recuperarea pe plan spiritual a feminității sale primordiale, unirea mistică cu Dumnezeu și triumful asupra morții“11. N’domo și korè, prima și ultima dintre inițieri, își corespund: n’domo, care-i îndepărtează bărbatului feminitatea „josnică“ reprezentată de prepuț, îl pregătește pentru accesul la viața pământească, în vreme ce korè, care-i restituie o altă feminitate, „spirituală“, legată de ființa-i androgină apoi desăvârșită și autosuficientă, îl pregătește pentru accesul la viața divină12. Edificiul celor șase inițieri (dyow) consecutive la bambara formează o „arhitectonică a cunoașterii“ care este rezumată în structura celor cinci clase de n’domo (prima inițiere). Ultima inițiere, korè, reflectă în schimb structura socială a populației bambara, respectiv cele opt clase cu câte două categorii fiecare, una „cerească“ și cealaltă „pământească“13. Inițierea în korè cuprinde două etape: prima, adică moartea și învierea inițiatică a neofitului, simbolizează trecerea individului la o condiție „renovată“; a doua, pe care Zahan o numește „teomorfoză“, este rezultatul „învierii“ ce se dobândește la sfârșitul primei etape14.
Să trecem acum la câteva exemple tipice de inițiere șamanică. K. Rasmussen povestește că un eschimos (Caribou), pe nume Igjugarjuk, este ales de „spirite“ ca să devină șaman. „Spiritele“ îl duc într-un loc îndepărtat de orice sălaș omenesc; acolo, Igjugarjuk locuiește într-un iglu atât de mic, încât abia izbutește să încapă în el. Perqanaq, inițiatorul său, îi poruncește să se gândească la un singur lucru, pentru a-i atrage atenția spiritului Pinga, iar el se gândește la „faptul că stau aici și vreau să devin șaman“. Condițiile în care așteaptă sunt atât de chinuitoare încât Igjugarjuk mărturisește că „din când în când era ca și cum muream câte puțin“15. Numai după treizeci de zile un spirit feminin pe care nu-l mai văzuse niciodată vine să-l ajute. Definiția dată de acest eschimos șamanismului e impresionantă: „În ce mă privește“, mărturisește el, „nu cred că știu multe, dar nu cred că înțelepciunea sau cunoașterea ascunsă pot fi dobândite în acest mod (cu trucurile adică de care se slujesc uneori alți șamani). Adevărata înțelepciune se obține numai foarte departe de lume, afară, într-o mare singurătate, și nu se obține jucându-te, ci numai prin suferință. Singurătatea și suferința deschid mintea omenească și deci prin acestea trebuie șamanul să caute înțelepciunea“16. Șamanul trece în unele cazuri, atent studiate de M. Eliade17, printr-o criză psihică mergând de la un ușor dezechilibru până la o adevărată psiho-nevroză. După P. Radin, „criza“ e tipică șamanismului arctic și siberian, dar nu și șamanismului american18. Totuși, după cum observă M. Eliade, un șaman devine astfel tocmai întrucât se vindecă de criza-i psihică, adică în măsura în care izbutește să domine acele „entități supraomenești“ care puseseră stăpânire pe el19. Devii șaman fie printr-o opțiune liberă („the quest“), fie pentru că ai fost ales de entitățile supranaturale20. Uneori, individul se împotrivește din răsputeri să devină șaman. Bogoras, în cartea sa despre Siberia aborigenă, „relatează că mulți tineri preferă moartea chemării («the call») spiritelor. Se pare că el interpretează aceasta ca pe o indicație a faptului că ei nu pot rezista dificultăților fizice și suferinței mentale. În lupta mentală împotriva chemării, unora dintre ei le apare chiar sânge pe frunte și pe tâmple“21. Dificultatea inițierii poate fi comparată numai cu beneficiul pe care șamanul îl va dobândi prin ea în ceea ce privește statutul social și puterea efectivă câștigate de el în interiorul grupului22.
Să mai adăugăm câteva cuvinte referitoare la inițierile militare, pentru a trece apoi la exemple extrase din culturile înalte și din marile religii. Formarea umană în vederea puterii are aspecte tipice în Männerbünde, unde tânărul este în genere pregătit pentru acțiuni militare. Caracteristică este identificarea magico-rituală cu un animal vorace și puternic, lupul sau ursul (bersekir, unul dintre aceste vechi grupuri războinice germanice, înseamnă „războinici cu blană – serkr – de urs“)23. Uneori e atestată la aceste grupuri și experiența omofagiei. Nu întotdeauna măsurile luate în privința războinicilor au o explicită motivație religioasă ori magică: la spartani, de pildă, pederastia slujește scopurilor unei paideia militare; turcii foloseau o armată specială de eunuci. Subzistă aici numai tehnica educării nu a unui om integral, ci a unui om-instrument menit unui scop anume.
În marile religii, aspectul formării umane în vederea puterii este adesea mai complex și totodată mai accentuat. Nu de puține ori, acesta asumă forma unor tehnici psihologice care tind către obediența absolută, către „infailibilitate“, în sensul de a se evita expunerea la căderi în acțiuni contraindicate sau interzise, către controlul sexual al sacerdoților sau pur și simplu al membrilor comunității religioase (sau chiar laice). Așa se întâmplă în budism, în fazele sale mai tipic monastice. Obediența față de ierarhie, înțeleasă ca imagine pământească a realităților spirituale suprapământești, asigură o mișcare coordonată din partea conducătorilor efectivi ai comunităților.
„Infailibilitatea“ personală a membrilor comunității, care se obține, în budismul avansat, prin tehnici de meditație extrem de rafinate și deseori foarte dificile, le asigură imunitatea fie la chemările „lumii“ (înțeleasă în budism ca „roată“ chinuitoare a nașterilor și renașterilor succesive pricinuite de ignoranță – avidyā –, prima verigă ce duce apoi la „setea“ – trsna – de a trăi și deci la procreație și din nou la naștere etc.; lumea astfel înțeleasă este ea însăși suferință și simplă aparență: sarvam duhkham sarvam anityam, „totul este suferință, totul este neadevăr“), fie la cerințele personalității. În rest, într-o psihologie religioasă bazată pe postulatul că totul se reduce doar la reflectarea „mentală“ a unei aparențe ce nu are o realitate ca atare, cerințele exterioare și cele lăuntrice se confundă. Astfel, de pildă, în speculațiile școlii Yogācāra din budismul mahāyāna, se consideră că omul vine pe lume ca purtător al unei informații prenatale, acumulate în „receptaculul gândurilor“ (ālayavijñāna) în cursul existențelor sale succesive, sub forma unor „întipăriri“ (samskāra, de la kr-, „a face“, adică reziduuri psihice a ceea ce s-a făptuit; un alt nume este vāsanā, un fel de scorii ale faptelor săvârșite pe durata vieților succesive), care determină global „destinul“ individual. Pentru această școală budistă, lumea exterioară este redusă la o pură reprezentare trecută prin filtrul personalității prenatale și deci la o simplă elaborare a gândurilor produse de un Bilderformer, un soi de mașină preexistentă care „informează“ personalitatea noastră. Sarvam cittam, „totul este (creație) mental(ă)“, e cuvântul de ordine al acestei școli. Firește, în atare caz, prin practici adecvate, monahul budist se dezbară de propria-i personalitate înțeleasă ca negativă, înlocuind-o cu o instanță transpersonală ce favorizează obediența față de ierarhia constituită. E drept că toate acestea sunt înțelese ca tehnică a puterii numai în aspectele lor corolare și mai puțin importante. Vom vedea apoi unele aspecte paradoxale pe care le iau tehnicile psihologice budiste ca „mijloace de eliberare“, îndeosebi în budismul zen.
În ce privește al treilea aspect, respectiv controlul sexual, trebuie observat că și acesta este într-un anumit fel considerat drept una dintre cele mai importante tehnici de instrumentalizare, mai cu seamă în marile religii. În spiritualitatea sectantă și eretică, revolta contra puterii religioase constituite este adesea însoțită de o eliberare sexuală sau de acordarea unei valori religioase ca atare sexualității, printr-o transfigurare. Oricum, se acceptă faptul că, pentru orice putere constituită, controlul sferei sexuale a supușilor ei este foarte important. Dacă în sistemul coerent, format de ideologia și de simbologia unei religii, necontaminarea sexuală își are rolul ei intrinsec, întemeiat ontologic, asta nu înseamnă însă că o astfel de necontaminare n-ar putea fi socotită și ca tehnică a puterii – cel puțin în aspectele-i marginale. Nu pare a fi totuși cazul religiilor arhaice la care ne-am referit mai sus. În acestea din urmă, sfera sexuală este organic încadrată în sistemul religios ce reglează întreaga viață și activitate a grupului social. Procreația este un scop de urmărit, ea nu reprezintă nici o manifestare pur instinctivă, nici o nerespectare a instanțelor religioase superioare. Omul va putea să participe tot mai mult la tradiția secretă a grupului căruia îi aparține numai trecând prin etapa procreației. Acolo unde inițierea superioară este rezervată unor indivizi excepțional înzestrați, ca în cazul șamanismului, acei indivizi pot simți și chemarea puternică a unei instanțe suprapersonale, care în acest caz îi prezervă necontaminați din punct de vedere sexual. Dar aceasta nu constituie o regulă. Puritatea rituală este necesară în diverse cazuri la victimele unui sacrificiu24 sau la manipulatorii sacrului. Puritatea rituală este în special de dorit în timpul inițierii: de exemplu, în religia iraniană, un candidat pentru care este practicată ceremonia de bareshnum nu trebuie să aibă nici măcar poluții nocturne un anumit timp, altminteri ceremonia va fi reluată25.
În unele mari religii, controlul sferei sexuale asumă un caracter mai intransigent și mai precis, și întrucât reprezintă o modalitate de control global al personalității celui ce aparține unei comunități religioase. Dar castrarea sau virginitatea nu pot fi întotdeauna asociate cu o tehnică de control. Uneori, se poate depista în practicile de segregare a bărbatului, care apoi ar ajunge să participe la puterea religioasă, și o componentă ideologică (ontologic întemeiată, nu social), ce implică o responsabilitate mult mai mică a femeii. După cum a notat M. Meslin, faptul că entitatea „căzută“ din gnosticismul siriano-egiptean e feminină (dar tot feminină e și la populația bambara de care a fost vorba mai înainte sau în unele legende ale sufiților etc.) nu se poate explica numai pornind de la aceea că e desemnată în ebraică și în greacă prin cuvinte de genul feminin: această schemă ar putea foarte bine să se potrivească „structurilor înseși ale imaginației“26.
Putem conchide că întemeierea ontologică a continenței ca practică religioasă apare acolo unde se cere o „puritate rituală“ în vederea unui anumit scop „spiritual“ și în acele civilizații „instabile“ în care sexualitatea e socotită ca nerespectare a unei instanțe superioare (un arhetip divin sau uman) presupuse a fi „perfectă“, dincolo de polaritatea bărbat-femeie, autosuficientă etc. Nu de puține ori, în ultimul caz statutul ontologic al femeii e considerat ca fiind inferior față de cel al bărbatului: femeia are drept reprezentant arhetipal o entitate „căzută“ sau o entitate ce pricinuiește căderea bărbatului (sau a mesagerilor din lumea divină; așa este explicată într-o legendă sufită „căderea îngerilor“).
Tehnici de eliberare
Dacă religia posedă instrumentul foarte puternic al coerciției psihologice, nu e mai puțin adevărat că ea dispune și de un foarte vast patrimoniu de tehnici de eliberare a individului de orice instanță exterioară și de pericolele propriului său eu. Una dintre aceste tehnici, foarte răspândită (de la religiile arhaice până la marile religii)27, este „mărturisirea păcatelor“ (care capătă în creștinism un caracter cu totul special). Pe de o parte, cel care se spovedește se eliberează de acele acțiuni ce i-ar putea amenința integritatea eului, prin „transferarea“ lor asupra unei instanțe colective transpersonale. Pe de altă parte însă, cel care primește spovedania dobândește implicit un ascendent psihologic asupra subiectului mărturisitor, tocmai întrucât reprezintă o cenzură transpersonală. Arma spovedaniei are deci acest dublu aspect: eliberator și stimulator cât privește regulile stabilite de puterea religioasă.
Vom analiza acum unele aspecte mai puțin cunoscute ale tehnicilor de eliberare de care dispune religia: așa-zisul antinomism, adică justificarea, în unele religii sau curente religioase, a libertății individului față de normele sociale (și chiar față de propria-i doctrină religioasă, așa cum vom vedea în cazul budismului zen). Dacă, pe de o parte, religia e menită să înlesnească adecvarea individului la aceste norme, pe de alta, ea îi asigură și o anumită independență față de ele, dacă nu chiar acea „libertate“ care capătă caracteristicile specifice antinomismului. În cadrul istorico-religios, antinomismul înseamnă desprinderea de orice coerciție normativă, dar nu și de religia respectivă sau de curentul religios: e vorba așadar de un fenomen religios, nu extrareligios.
Este bine cunoscută, de exemplu, formula paradoxală a unei școli extremiste din tantrismul șivait: madyam māmsām ca matsyam ca mudrā maithunam eva ca makārapañcam mahāpātakanāśanam, „vinul, carnea, peștele, pozițiile rituale și actul sexual ritual (toate cuvinte care încep cu litera m) sunt cei cinci «m» care anulează marile păcate“. Altfel spus, practicantul va consuma hrană prohibită și băuturi ce îmbată, nu va rămâne cast – ci va încerca prin toate aceste acte să „nege negația“, adică să descopere acea adevărată forță spirituală cu dublu tăiș care face de dorit interzicerea acelorași acte omului obișnuit. Cu alte cuvinte, va practica toate acestea fără să se contamineze, ci, dimpotrivă, știind să extragă din ele „forța“ – siddhi – trebuincioasă anulării sau orientării diferite a efectelor nocive rezultate din acțiunile prohibite pe care le săvârșește28. În alte texte citim despre ascetul tantric: „Semnele (ascezei) nu se manifestă, se manifestă comportarea sa [;] disprețuit, în mijlocul tuturor ființelor desconsiderat rătăcește, nebăgând în seamă nicio pângărire. Fiindcă e rău văzut de ceilalți, îi mânjește pe cei care-l disprețuiesc și își însușește meritele lor spirituale. De aceea, precum un mort rătăcește, sau sforăie, sau se agită, sau șchiopătează, sau flirtează. Într-un cuvânt, se poartă și vorbește necuviincios, ca să fie disprețuit (în chip voit). Disprețuit fiind, de fapt înțeleptul atinge perfecțiunea ascezei“29. Dar apoi este explicat și motivul unei astfel de practici antinomiste: „«E un bețivan, e un țicnit»: așa cred celelalte persoane. Noi însă socotim absența orgoliului ca fiind cea mai bună dintre toate practicile“30. E vorba deci de o vidare totală în fața imperativului spiritual de a elimina până și ultima urmă de orgoliu mundan. Ascetul trebuie astfel să tăinuiască faptul că s-a dedicat idealului religios, acceptând în schimb să se comporte ca un „proscris“, ca un om socialmente detestabil: „Cine își tăinuiește cunoașterea și asceza atinge infinitatea“31. Practicantul tantrismului șivait, ca și cel ce aparține altor tendințe antinomiste32 va obține perfecțiunea tocmai prin negarea normelor, negare ce îmbracă un aspect înalt spiritual.
Un alt aspect al antinomismului este libertatea ascetului față de normele propriei sale doctrine religioase. Aspectul pur personal al dezvoltării psihice în pofida tradiției „scripturare“ apare până și în budismul tibetan, pe care-l știm foarte ierarhizat. Alexandra David-Neel povestește că, întîmplându-se să-i reproșeze unui lāma tibetan o interpretare prea liberă a scripturilor, acesta i-a explicat destul de dur că era vorba de educarea oamenilor, nu de niște insipide disertații scolastice33. În budismul zen japonez, creativitatea personală este chiar calea de urmat către eliberare; din repulsie față de repetiție și de banalitate sau de efectul lor psihic paralizant, nu de puține ori un magistru zen izbutește să stupefieze un budist ortodox cu paradoxurile sale. Se povestește că magistrul Jōshū a pălmuit un călugăr care se închina cu evlavie în fața unei imagini a lui Buddha. „Oare nu e un lucru vrednic de laudă să-ți arăți respectul față de Buddha?“, a întrebat călugărul. „Ba da“, i-a răspuns Jōshū, „dar e și mai bine să te învârtești în loc fără nimic vrednic de laudă“34. „Vidarea“ e dusă până la extremele-i consecințe practice, la fel cum era dusă până la extremele-i consecințe speculative de către școala mādhyamaka. Împăratul Wu (502-549 p.C.) l-ar fi întrebat pe Bodhidharma care este supremul principiu sanctisim al budismului și ar fi primit următorul răspuns: „E un mare vid și nu are nimic sfânt în el“35. Ne aflăm aici în fața uneia dintre nenumăratele ilustrări ale teologiei apofatice din Orient. Dar când se spune că ascetul zen trebuie să fie în stare de orice, până la a-i fura și puținul hranei unui înfometat, ne găsim în fața consecințelor clar antinomiste ale unei școli ce vrea să treacă peste orice relativizare morală.
Întâlnim fenomenul antinomismului și la nivelul religiilor etnice lipsite de orice tendință cosmopolită, precum la populația bambara de care am vorbit deja mai sus. Între clasele de korè, sunt caracteristice korè dugaw sau „vulturii din korè“. Duga este un vultur care se hrănește cu cadavre (Necrosyrtes monachus monachus). Numele său evocă lăcomia – reală sau prefăcută – a acestei categorii de inițiați. Korè dugaw imită, în felul lor de a se îmbrăca, femeile (musow: ultima categorie a edificiului social bambara). În tot ceea ce fac și spun au o atitudine comică și licențioasă: proferă obscenități, mănâncă de-a valma alimente felurite în același timp, se hrănesc până și cu excremente (e vădit paralelismul cu tantrismul șivait, unde este atestată uneori practicarea coprofagiei). Korè dugaw par așadar să se întoarcă la copilăria spirituală: ei trec peste conveniențele sociale de care „adevăratul înțelept“ își bate joc și „nu se sinchisesc de niciuna din inhibițiile impuse de viața în comun“36. Această tendință antinomistă este justificată lăuntric printr-o întoarcere la spontaneitatea și la creativitatea nelimitată a divinului, dincolo de orice constrângere: „Korè dugaw..., deși situați ierarhic pe cea mai joasă treaptă..., excedează, într-un sens, toate aspectele înțelepciunii lui Dumnezeu. Ei simbolizează însăși posesia înțelepciunii divine sau chiar: pe Dumnezeu aflat în posesia înțelepciunii sale“37.
Am analizat câteva aspecte caracteristice din religiile necreștine, care sunt cuprinse sub numele de „tehnici psihologice“, chiar dacă nu se reduc la acestea și au o valoare numai în interiorul sistemului religios care le justifică. În particular, am analizat ceea ce anumite fenomene religioase, ca inițierea, segregarea sexuală etc., pot conține în sine ca definibil drept „tehnici ale puterii“. După aceea am analizat și aspectul opus, luând ca exemple numai câteva fenomene extreme și întrucâtva paradoxale care se potrivesc sub numele de „antinomism“ (dar aria antinomismului este mult mai extinsă decât a reușit să arate descrierea noastră), adică ceea ce în unele religii ar putea fi definit ca „tehnici de eliberare“ de normele sociale și chiar de normele religioase înseși. Ceea ce am prezentat aici e doar o propunere hermeneutică: pentru tratarea completă a problemei, ar trebui să se pună la contribuție mulți ani de cercetare. Intenția noastră, mult mai modestă, s-a mărginit la câteva exemple cu valoare paradigmatică.
Traducere din limba italiană de DAN PETRESCU
Note:
1. Cf. M. Eliade, Naissances mystiques. Essai sur quelques types d’initiation, Paris, 1959, p. 262 și passim; cf. eseul nostru Expérience, connaissance, initiation, de apropiată apariție în Cahiers de l’Herne (Paris).
2. Cf. recenzia mea la M. Eliade, Religions australiennes (Paris, 1972), în Aevum, 48 (1974), 5-6, pp. 592-593.
3. Cf. supra, nota 1.
4. Ibid.
5. Cu privire la colibele inițiaților, cf. H. Webster, Primitive Secret Societies: A Study in Early Politics and Religion, New York, 1908; altă bibliografie se află în studiul nostru Nota su La Vergine delle Rocce di Leonardo, nn. 13 și 28, în Aevum, 49 (1975), 3-4.
6. G. Guariglia, Gli Xavante in fase acculturativa, Milano, 1973; cf. recenzia mea din Revue d’Histoire et Philosophie Religieuses (Strasbourg), 4 (1974), pp. 531-534.
7. A. Métraux, Le Shamanisme chez les Indiens de l’Amérique du Sud Tropicale, I, in Acta Americana, II (1944), 3, pp. 208-209; amănunte în această privință se găsesc în cartea mea indicată mai sus.
8. S. De Ganay, Aspects de mythologie et de symbologie bambara, în Journal de psychol. normale et pathol., 42 (1949), p. 183; D. Zahan, Sociétés d’initiation bambara: le N’Domo, le Korè, Paris-Haga, 1960, p. 126; idem, La dialectique du verbe chez les Bambara, Paris-Haga, 1963, pp. 16, 50 etc.
9. D. Zahan, Sociétés d’initiation..., p. 126.
10. Ibid., p. 127.
11. Ibid., p. 132.
12. Ibid., pp. 20-21; 39-51 etc.
13. Ibid., p. 143.
14. Ibid., pp. 132, 280 sqq. Termenul de „înviere“
este figurat.
15. Traduc astfel pentru a reda mai bine limbajul
cam grosolan și necizelat al șamanului.
16. K. Rasmussen, Observation on the Intellectual Culture of the Caribou Eskimo, Copenhaga, 1930,
pp. 52-55; P. Radin, The World of Primitive-Man, New York, 1953, pp. 76-78.
17. Le chamanisme et les doctrines archaïques
de l’extase, Paris, 1968 (traducerea italiană
din 1953 e incompletă); Naissances mystiques,
op. cit.
18. P. Radin, op. cit., pp. 72 și 86 sqq.
19. Cf. supra, n. 1.
20. Cf. supra, n. 1.
21. V. Bogoras, Aboriginal Siberia, Oxford, 1914, ap. P. Radin, op. cit., pp 83-84.
22. Privitor la statutul social al șamanului la tunguși, a se vedea monumentalul volum al lui S.M. Shirokdgoroff, Psychomental Complex of the Tungus, Londra - Beijing, 1935, p. 273 b.
23. M. Eliade, Naissances mystiques, p. 174.
24. Cf. recenzia mea la J.E.S. Thompson, Maya History and Religion, Norman, 1972, ce va apărea în Aevum.
25. Cf. J. Duchesne-Guillemin, La religion de l’Iran ancien, Paris, 1962.
26. Cf. articolul meu La femme céleste et son ombre, care va apărea în Numen (1976), precum și recenzia mea la M. Meslin, Pour une science des religions, Paris, 1972, din Aevum, 49 (1975), 1-2; cartea a fost tradusă și în Italia (Morcelliana, 1975).
27. Cf. cele trei volume consacrate de R. Pettazzoni acestui subiect.
28. Cf., îndeosebi pentru ce va să zică maithuna tantrică, M. Eliade, Le Yoga: Immortalité et Liberté, Paris, 1972, pp. 253 sqq.
29. Paśupata sūtra, 3, 1-19, după trad. R. Gnoli,
Testi dello śivaismo, Torino, 1962, p. 29.
30. Ibid., 4, 8-9.
31. Ibid., 4, 1.
32. De pildă, tendinței numite malāmatīya a sufismului, „pentru care misticul săvârșește
fapte nepotrivite precum un «curat nebun»
sau un «măscărici al lui Dumnezeu», ca lumea
(...) să-l dojenească, ori se comportă în modul cel mai banal și mai detestabil spre a-și masca preumblările necontenite și neîntrerupte pe cele
mai înalte culmi“ – A. Bausani, Religione islamica, in G. Tucci (Ed.), Le civiltà dell’Oriente, III,
Florența, 1958, p. 332. În acest sens trebuie
înțeleasă învățătura primită de Ibn ’Arabí de la taumaturgul Abu Yahya al Sinhachī de „a-și oculta sfințenia sub o licențiozitate aparentă a moravurilor“ – cf. M. Asín Palacios, El Islam Cristianizado, Madrid, 1931, p. 51.
33. A. David-Neel, Initiations lamaïques, Paris, 1930. Reiau aici câteva pasaje dintr-o comunicare ținută la o întâlnire convocată în 1974 de monseniorul L. Sartori la Facultatea Teologică Internațională din Milano.
34. D.T. Suzuki, The Essentials of Zen-Buddhism, New York, 1962, pp. 33-34.
35. Ibid., p. 31.
36. D. Zahan, Sociétés d’initiation..., p. 170.
37. Ibid., p. 164. Un exemplu tipic de antinomism se află la gnosticii Carpocrate (cf. Iren., adv. haer., I, 25, 4) și Epifaniu (cf. Clem., Strom., III, 6, 1-8, 3; 9, 2-3). Trad. it. in M. Simonetti, Testi gnostici cristiani, Bari, 1970, pp. 79-81, 83. Privitor la practicile fibioniților, a se vedea M. Eliade, Spirit, Light, and Seed, in History of Religions, 11 (1971), 1, pp. 1-30.