De același autor
În anul 2007 am publicat un text intitulat Criza icoanelor, o reacţie la marile dezbateri din mass-media (incluzând şi spaţiul virtual) pe care le-a declanşat prezenţa icoanelor în sălile de curs. Încercam să sugerez atunci faptul că această criză poate fi percepută (şi) ca un efect al interacţiunii violente dintre religie şi modernitate, în general, şi nu doar opera unui grup restrâns de oameni, organizaţii etc. Tot cu acea ocazie avansasem ideea că astfel de crize se vor repeta, de fiecare dacă când vor fi puse în discuţie „certitudinile morale“ ce stau la baza societăţii sau reprezentarea socială a religiei ca matrice a identităţii naţionale.
Dacă icoanele prezente în sălile de clasă ridicau problema transmiterii vizuale a unei tradiţii religioase, actuala criză, a manualelor şcolare de religie, pare a fi ceva mai complicată. Dincolo de scandalul mediatic, dincolo de previzibila polarizare a taberelor sau de tăcerea „mediată“ a Bisericii, există câteva elemente de noutate faţă de anii precedenţi. Voi încerca să abordez subiectul având ca „fir roşu“ afirmaţia următoare: orice Tradiţie religioasă plasează în centrul atenţiei transmiterea unor texte, dogme, credinţe, a unui mod de viaţă, la urma urmei. Problema predării religiei în şcoală aduce în discuţie problema socializării religioase a copiilor; a analiza „predarea religiei“ înseamnă ceva mai mult decât a simpatiza cu X sau Y sau a ne revolta în faţa unor citate scoase din manualul de religie (de multe ori abuziv, rupte din contextul general, dar aceasta este deja o altă poveste).
Discuţia publică ar trebui să dea naştere unei dezbateri serioase cu privire la tradiţia şi istoricul predării religiei, conţinutul şi modalitatea pedagogică de transmitere a unei materii cu totul şi cu totul speciale. Şi, foarte important, ar trebui să se ia în calcul configuraţia socială, economică şi istorică din acel moment. Voi separa în două domenii principale modalitatea de abordare: educaţia religioasă în modernitate şi socializarea religioasă a tinerilor.
Educaţia religioasă
Experienţa altor ţări europene cu privire la predarea religiei în şcoală, indiferent de nivelul de studii, a arătat foarte clar că orice dezbatere pe subiect se transformă rapid într-un adevărat „câmp de bătălie“. După o perioadă de aprige dispute, se ajunge fie la separarea completă a „religiosului“ de programa şcolară, la o opoziţie perpetuă, de uzură sau la compromisuri fragile. Anglia, Canada, Italia – tot atâtea exemple care ar trebui analizate şi detaliate de cei care au un cuvânt în această dezbatere. Astfel, se poate vedea cum conţinutul învăţământului religios trebuie definit în funcţie de destinatarul acestuia: vârstă, finalitate (prozelitism, socializare religioasă, formare de personal religios), gen şi clasă socială. Să zăbovim puţin asupra acestui ultim aspect de gen şi clasă socială. Cei mai vocali oponenţi ai actualelor manuale şcolare şi ai predării religiei aparţin clasei sociale de mijloc: „corporatişti“, intelectuali, clasa de mijloc compusă din oameni care au călătorit mult şi au experienţa toleranţei interconfesionale dobândite în exteriorul României. „Aş dori ca fiica/fiul să aibă liberă alegere în privinţa religiei“ – este o afirmaţie pe care o puteţi auzi adesea în context, reacţie la starea de fapt de pe teren, din sala de clasă mai exact: profesori de religie fără cultură teologică şi vocaţie pedagogică, metode de predare prost alese, ignorarea sau chiar minimalizarea altor tradiţii şi culturi religioase etc.
Cred că acesta este „elementul de noutate“ al actualei crize legate de prezenţa religiei în spaţiul public faţă de cea din 2007: apariţia unei clase de mijloc secularizată prin experienţele sale directe de muncă, viaţă, traininguri unde se face elogiul toleranţei, al CSR-ului („Corporate Social Responsibility“) şi al unei conduite de muncă eficiente. Această nouă „clasă de mijloc“ acceptă mult mai greu mesajele şi morala tradiţională a religiei. Epoca rugăciunii Înger, îngeraşul meu învăţate de la bunica de la ţară a apus. Pentru ei, o noţiune centrală este aceea de respect al unei confesiuni, al unui individ diferit – lucru greu de înţeles pentru o societate încă foarte conservatoare, cum este cea românească. Diferenţa socială s-a transformat într-una individuală, prin încorporarea valorilor religioase ale grupului.
Tot istoria României ne-a arătat că, de fiecare dată când „modernitatea“ a căutat să fie impusă de la un alt centru decât cel autohton, au apărut tensiuni în întreg corpul social. Un adevăr cunoscut, dar care trebuie readus la lumină în acest context: Ţările Române nu au cunoscut „marginalizarea“ impusă Bisericii de Epoca Luminilor, ci doar pe aceea, agresivă şi imediată, a comunismului. Ce înseamnă acest lucru? Bisericile, catolică şi protestantă, şi-au dat repede seama, odată cu trecerea timpului, că învăţământul religios nu mai poate fi doar religios, ci presupune transformări profunde cu privire la locul şi rolul acestuia în societate. Biserica Ortodoxă Română a mers pe un alt model istoric de „coabitare“, şi anume acela al Simfoniei Bizantine. Un model funcţional, dar care acum îşi arată limitele, tocmai din cauza ultimelor evoluţii sociale. Roadele educaţiei religioase de până acum se văd pe teren, pentru cine are ochi şi, mai ales, bunăvoinţă să le vadă. Fie că este vorba de participarea la viaţa liturgică obişnuită sau de marile pelerinaje, gesturile rituale ale tinerilor care au urmat cursuri de religie în şcoală sunt mult mai „conştiente“ decât cele ale părinţilor şi bunicilor ieşiţi din comunism, cultura lor teologică de bază este încă precară şi perfectibilă, dar există.
La fel ca şi în alte ţări europene, obiectivul final al cursurilor de religie nu este acela de a forma „profesionişti“ ai ritualului sau automate de recitat rugăciuni. Miza este de a avea cetăţeni cu o cultură religioasă funcţională, deschisă spre alte orizonturi, dar conştienţi de propria identitate, capabilă să perpetueze caracterul „creştin“ (cu ghilimelele necesare) al societăţii noastre în cultura globală. Pentru moment, am impresia că nici Biserica (Bisericile, mai exact, din România), nici atleţii şi profesioniştii protestului din tabăra cealaltă nu par pe deplin conştienţi de însemnătatea pe termen lung a predării religiei.
Socializarea religioasă
În limbajul de bază al sociologiei, socializarea presupune achiziţia şi „interiorizarea“ unor moduri de a gândi, valori, norme şi conduite. Pentru unul dintre părinţii disciplinei, E. Durkheim, religia, transmisia normelor şi tradiţiilor religioase joacă un rol fundamental în construcţia unei conştiinţe colective şi transmiterea acesteia între generaţii. Atât cât mi-am putut da seama în discuţiile mele de pe „teren“, discuţii purtate cu părinţi având copii de vârstă şcolară, aceştia doreau participarea la orele de religie nu atât din profunde convingeri religioase, cât mai ales din grija de a „înscrie“ copilul într-o logică a transmiterii unei memorii religioase lungi, a furnizării cunoştinţelor de bază necesare la marile ceremonii rituale (nuntă, înmormântare etc.), ce „se face şi nu se face“ şi, adesea, religia înţeleasă ca ultim recurs, „depanaj“ spiritual în situaţii existenţiale dificile. Ce-i drept, erau oameni cu venituri modeste şi pregătire profesională redusă, opusul pe undeva ai „corporatiştilor“ evocaţi mai sus. Ajungem astfel la un alt punct esenţial al actualei crize: transmiterea cunoştinţelor religioase prin intermediul unor cursuri/manuale asemănătoare cu cele din prezent şi-a atins limitele. Ea, transmiterea „clasică“, se vede acum pusă la îndoială de un mediu înconjurător concurenţial, care privilegiază raţionalitatea tehnică, eficacitatea şi importanţa legitimării profesionale. „Obsesia eficacităţii“ care bântuie de ani buni Occidentul (post)industrial şi hipermodern a început să aibă adepţi sinceri şi în unele medii din România. Ea se împacă greu cu „etica ortodoxă“ a muncii şi a existenţei, în general, pe care unii dintre părinţi cred că o regăsesc în actualele manuale şcolare. Ar fi multe de spus.
Şi pentru că tot veni vorba de ortodoxie, majoritara ortodoxie, poate că ar mai trebui subliniat faptul că transmisia cunoştinţelor religioase în interiorul acestei confesiuni se făcea în interiorul comunităţii, prin comunitate. Or, din cauze pe care nu le vom detalia aici (emigraţie, îmbătrânire accentuată, sărăcie cronică) a cam dispărut comunitatea care să „dubleze“ şcoala, stricta participare la slujbele religioase nefiind suficientă din acest punct de vedere.
Ce ar mai fi de spus
Cum se întâmplă adesea în situaţii asemănătoare, se aşteaptă de fiecare dată soluţii definitive de rezolvare a „problemei“, chiar dacă toţi cei implicaţi ştiu prea bine că ele nu există.
În joc este însăşi responsabilitatea statelor, nu doar a Bisericilor. La urma urmei, statul are responsabilitatea de a-şi pregăti cetăţenii să trăiască împreună, în acelaşi spaţiu, indiferent de convingerile/divergenţele religioase şi morale ale cetăţenilor săi.
Experienţele anterioare ale altor ţări au arătat că tentativele de a introduce în învăţământul public programe religioase cu deschidere „epistemică“ a altor religii şi tradiţii religioase, altele decât cea majoritară, sau noţiuni de istorie a religiilor au întâlnit o foarte puternică rezistenţă. Nu văd de ce lucrurile s-ar întâmpla altfel în România. Dar acest fapt nu înseamnă că acest experiment nu ar merita să fie încercat, fie şi la scară redusă.
Rămâne în continuare în aer problema selecţiei personalului didactic al orelor de religie. Ferindu-mă de păcatul generalizării, este ştiut faptul că de multe ori ele sunt susţinute de persoane fără har şi fără aptitudini pedagogice; fiind privite ca un fel de „cenuşărese“ ale curriculei, orele acestea atât de speciale nu se bucură de tratamentul şi atenţia cuvenite. Personal, refuz să cred că este uşor de abordat subiectul parabolelor din Noul Testament, să zicem, atunci când tu ca profesor nu conştientizezi şi nu asumi conţinutul acestora în viaţa cotidiană. Dar aceasta este deja altă poveste.
În fine, poate că ar trebui ca la discuţie să fie vizate (sau invitate să participe, după caz) şi reprezentanţi ai altor Biserici şi culte, altele decât cel ortodox. Dincolo de o necesară egalitate de tratament, unii dintre contestatari ar descoperi cu uimire faptul că intoleranţa majorităţii, reală sau presupusă, păleşte în faţa unor exemple trase din manualele „celuilalt“. Cu cât avem mai multe exemple de abordare a modernităţii religioase şi a efectelor acesteia, cu atât mai uşor ne va fi să înţelegem viitorul. Al manualelor de religie şi nu numai.
Punctele de vedere exprimate în acest articol aparţin strict autorului şi nu angajează în nici un fel alte instituţii sau organizaţii.