De același autor
Scrierea istoriei se afla in raporturi multiple si complexe cu actualitatea. Doua aspecte ale acestui raport, divergente pana la contradictie, se impun deslusite, pentru a inlatura confuzia intre, de o parte, permanenta innoire a cercetarii trecutului la nivelul cunostintelor si intelegerii “actuale” si, de alta parte, instrumentalizarea istoriei de forte politice care, constiente de impactul trecutului asupra constiintei colective, il introduc in arsenalul lor in lupta pentru acapararea sau mentinerea puterii.
Opera istoricului se realizeaza in doua faze: cea a eruditiei, a acumularii faptelor istorice si a verificarii autenticitatii si credibilitatii lor; cea a interpretarii, care integreaza materialul de date furnizat de eruditie in lanturile de interdependente carora le apartin.
Dificultatile primei faze si complexitatea exceptionala a celei de a doua situeaza istoria in ierarhia stiintelor - in raport cu exactitatea, respectiv aproximatia, rezultatelor ei - pe treptele de jos ale cunoasterii stiintifice.
Una dintre sursele indoielilor cu privire la statutul de stiinta al istoriei se afla in raportul dintre actualitate si trecut, raport inevitabil si firesc, dar nu mai putin generator de alterari spontane sau intentionate. Exponent de frunte al scepticismului epocii “luminilor” cu privire la stiinta istoriei, Goethe afirma ca trecutul e “cartea cu sapte peceti”, in tainele careia omului nu ii este dat sa patrunda si ca tot ceea ce stim despre acest trecut nu e decat reflectarea sa deformata in mintile celor care incearca sa il cunoasca. Neindoielnic, filtrul gandirii actuale poate deforma involuntar trecutul in scrierile istorice, dar constatarea e de natura sa sporeasca vigilenta istoricului, si nu sa-l impinga in aria scepticismului si a negatiei, tendinta care a curmat cateva vocatii istorice superioare in istoriografia mondiala.
Actualizarea, insa, e nu numai adaptare mecanica, spontana, a trecutului la mentalitatea actuala, ci si - mai ales - efort sistematic de intelegere a trecutului in functie de informatia istorica permanent imbogatita si de stadiul actual al stiintei. Progresul vietii sociale si, paralel, cel al cunoasterii descopera necontenit noi realitati, despica faptul elementar in componentele sale si sileste gandirea sa se adapteze continuu la perceptia contemporana a realitatii. In istoria-stiinta, trecutul e integrat in stadiul actual al cunoasterii, dar in respectul absolut al faptelor istorice - trasatura pe care istoriografia o impartaseste cu toate celelalte stiinte.
La antipodul acestei modalitati stiintifice se situeaza adaptarea deliberata a trecutului la imperativele politice ale prezentului. Stiinta a omului ca fiinta sociala - realitate cum nu se poate mai complexa -, stiinta istoriei se complica prin inevitabila ei atragere in sfera actualitatii, asadar, a intereselor actuale de tot felul. Puterea sau puterile cristalizate in orice societate manifesta constant tendinta de a cauta in trecut puncte de reazem, de a atrage trecutul in sfera de interese a prezentului, de a conferi legitimitate istorica intereselor actuale. In societatile libere acest inconvenient e considerabil atenuat de concurenta scolilor de interpretare si de manifestarea nestingherita a criticii istorice. Dimpotriva, la loc de frunte intre puterile care au facut din istorie un mijloc de seama de dominare a popoarelor s-au aflat partidele si regimurile autoritare si indeosebi cele totalitare, avantajate in acest efort de capacitatea de a suprima dezbaterea. Exemplul totalitarismului impus Romaniei de ocupatia sovietica ofera un excelent material de observatie pentru cei care urmaresc raportul dintre puterile antidemocratice si utilizarea istoriei in scopul controlului constiintelor, aspect esential al subordonarii societatii.
Manualul lui Mihail Roller
La inceputul acestei serii istoriografice se afla numele si manualul lui Mihail Roller, omul chemat sa adapteze istoria romaneasca la dictatul si interesele puterii sovietice si ale instrumentului ei, Partidul Comunist Roman. Puternic angajata ideologic, Istoria Romaniei redactata sub indrumarea lui Roller era destinata sa devina manual unic pentru invatamantul mediu si sursa principala de inspiratie si pentru cel superior. “Ideile” directoare ale manualului au fost: rolul benefic al actiunilor Uniunii Sovietice in raport cu poporul roman, pe care l-a eliberat de sub jugul fascist; in cadrul acestei functii eliberatoare, loc de frunte era rezervat generalisimului Iosif Visarionovici Stalin, indrumatorul genial al eliberarii popoarelor; prin extensiune retrospectiva, rolul pozitiv al Rusiei si al poporului rus in raport cu romanii; si mai departe in trecut, insemnatatea in procesul formarii poporului roman a elementului slav, ale carui urme reale sau imaginare trebuiau detectate de arheologi si istorici; in sens invers, era evidentiat rolul negativ al celorlalte influente straine, indeosebi al celor apusene, din trecutul indepartat pana la cele contemporane; caracterul opresiv si tradator al claselor dominante din trecut - boierime, burghezie -, permanenta lupta de clasa care i-a opus pe oprimati opresorilor; rolul nefast al monarhiei, puternic subliniat indeosebi dupa alungarea de pe tron a regelui Mihai I; meritele exceptionale ale partidului comunist in lupta impotriva exploatarii etc.; complex de teze fundamentale prin care istoria romaneasca, in versiune unica, era anexata ideologiei unice a fortelor instalate totalitar la conducerea tarii prin eliminarea succesiva a realitatilor politice traditionale.
Un sensibil progres in directia istoriografiei autentice
In anii urmatori, PCR, “forta conducatoare”, s-a abatut progresiv de la ideologia “internationalista” - adica a recunoasterii suprematiei sovietice - si s-a angajat tot mai raspicat pe calea comunismului “national” sau, mai exact spus, a totalitarismului comunist cu retorica nationalista. Un nou conducator al partidului, hotarat sa impuna cultul propriei sale personalitati, a personificat noua orientare ideologica. Poeti, romancieri, pictori, cineasti, istorici, jurnalisti s-au intrecut in a sluji cu fervoare acest nou cult, impingandu-l pe eroul lor si, odata cu el, si
Noul tratat de istorie
Intr-un tarziu insa, coordonatorii volumelor preconizatei noi variante a precedentului tratat, cel din 1980 - care de fapt nu era decat reactualizarea celui din 1960, din vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej - au pornit la lucru cu un entuziasm a carui fervoare se poate aprecia dupa rezultatul efortului lor. Lasat in voia sortii de coordonatorul ei, lucrarea a intrat in deriva. Unii dintre autorii tratatului au pastrat schema de gandire si terminologia vetusta din sursa lor de inspiratie. Altii - mai curajosi! - au retinut si textele originare, e drept, cu o inovatie remarcabila: au substituit numelor autorilor reali, decedati sau in viata, propriile lor nume. Solutie comoda si expeditiva! Cum insa impunitatea asigurata in trecut de totalitarismul comunist privilegiatilor sai, intre privilegiile carora se afla si dreptul de a-si insusi nepedepsit munca altora, nu mai putea functiona dupa decembrie 1989, raptul masiv si alte pacate “minore” constatate in primul lot de patru volume lansate in librarii a fost adus la cunostinta publicului prin presa. Internetul, care a preluat stirea, i-a silit pe initiatorii lucrarii si editura gazda - atrasa fara vina in procesul editarii celei mai mari fraude din cultura romana - sa retraga in graba intreg tirajul de pe piata. De trei ani lucrarea zace in depozitul editurii, in asteptarea unei “noi editii” anuntate formal cu scop de diversiune, dar imposibil de realizat. Pacatul fundamental al unei parti insemnate a mult asteptatului tratat s-a rasfrant asupra ansamblului lucrarii, care, incontestabil, cuprinde si contributii speciale oneste si valoroase. Marele tratat academic s-a scufundat in discredit absolut.
PCR si succesorul sau neocomunist ies din istorie fara a fi reusit sa-si implineasca dorinta de a-si legitima printr-un tratat academic locul si actiunea in istoria romaneasca. Razbunarea adevarului impotriva opresiunii si minciunii!