Politichia si tehnologia

Alexandru Lazescu 08.12.2005

De același autor

Oricat de mult ne-am plange de felul in care se face politica in Romania, nu putem sa nu luam act de faptul ca, din punct de vedere tehnologic, suntem in pas cu vremea. Dezvaluirile pe Internet s-au tinut lant si celebrele stenograme PSD au fost gazduite in extenso pe Internet, am avut parte si de inregistrari din 1998 cu Traian Basescu, pastrate cu grija pana astazi, si, mai nou, am aflat cat de inovativ poate fi folosit messenger-ul pentru a aranja campanii de presa impotriva “marinelului” de la Cotroceni, chiar in timpul plictisitoarelor reuniuni de partid. De altfel, acum toata lumea din “politica mare”, deputati, senatori, ca sa nu mai vorbim de membrii guvernului, are cate un notebook. Ceea ce este foarte bine, desi inca nu e foarte clar cat, in ce scop si cu ce folos cei in cauza intrebuinteaza aceste minunate obiecte.
Dezvaluirile privind schimbul de mesaje dintre Miron Mitrea si colaboratoarele sale sunt savuroase, dar nu pot fi incadrate in categoria marilor scandaluri. Astfel de manevre menite sa-i “aranjeze” pe adversari se fac foarte probabil pe la toate marile case politice si nu constituie mari surprize. Mai interesant e faptul ca imaginile cu pricina au putut fi luate si ca ele confirma tactici pe care le banuia toata lumea. In astfel de situatii, bineinteles, speculatiile se tin lant. Se vorbeste chiar ca la mijloc ar putea fi reglari interne de conturi ale PSD. Si asta e posibil. Doar cu cateva zile in urma, la o intrunire de partid de sector, Marian Vanghelie a orchestrat, sub privirile ingaduitoare ale lui Mircea Geoana si Dan Ioan Popescu, atacuri dure la adresa lui Adrian Nastase.
Oricum, mai grav decat faptul ca Miron Mitrea orchestreaza prin messenger campanii de presa impotriva adversarilor e acela ca mass-media, din lipsa de profesionalism sau din interes, se arata oricand gata sa dea curs unor astfel de comenzi. Acest tip de infestare mediatica, care functioneaza si la nivel politic inalt, dar si in cazul unor rafuieli de afaceri, ramane in continuare o problema majora in Romania. Si asta pentru ca limitele deontologice, care ar trebui sa regleze cat de cat excesele si in presa, si in politica, sunt, asa cum se intampla adesea la noi, extrem de laxe. A aranja macularea cuiva nu mai este de multa vreme un lucru prea complicat si nici extrem de costisitor. De aceea si asistam la dezvaluiri pe banda rulanta, prin ziare sau pe ecrane, rezultatul final fiind un fel de isterie generalizata, din ce in ce mai greu de suportat.
Noul univers tehnologic, Internetul, telefonia mobila, zecile de canale de televiziune transmise prin satelit au schimbat din temelii maniera in care se face politica. Cu rezultate amestecate. Nu incape nici o indoiala ca listele de discutii pe Internet ale jurnalistilor, de tipul FreeEx, si SMS-urile din ultima campanie electorala au avut un rol decisiv in a intoarce un rezultat care pentru multi parea batut in cuie. E insa riscant sa credem ca, datorita acestor tehnologii sau datorita numeroaselor canale de televiziune transmise prin satelit, romanii sunt in prezent mai bine informati. Bombardamentul informational creeaza un fel de buimaceala colectiva si e tot mai complicat de separat realitatea de manipularile abundente.
Dar mai exista un efect pervers, din acest punct de vedere, care este departe de a fi o caracteristica autohtona. Datorita tehnologiilor moderne si a extraordinarei capacitati de a disemina aproape instantaneu informatiile prin canalele de televiziune si prin Internet, s-a ajuns la un fel de guvernare in acvariu. Transparenta e, fara indoiala, un lucru bun, dar, in aceste conditii, exercitarea guvernarii devine nu doar mai complicata, ci are toate sansele ca, sub presiunea avalansei de evenimente mediatice si de sondaje de opinie, sa piarda acea indispensabila componenta strategica pe care politica adevarata intotdeauna a avut-o.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22