De același autor
Când noua gândire unică de stânga a cucerit minţile tinerilor occidentali din anii 1960, cea mai prosperă generaţie din istorie de până atunci, ea a părut şi încă pare multora dintre ei, ajunşi acum la senectute, nimic altceva decât o aducere la zi sau o aprofundare a liberalismului, înţeles cvasi-marxist ca „progresism“ inevitabil. În realitate însă, gândirea neostângistă nu face decât să paraziteze câteva idei liberale, să le caricaturizeze şi să le întoarcă împotriva liberalismului însuşi.
Liberalismul a susţinut, întotdeauna, ca o chestiune fundamentală de principiu, universalitatea drepturilor naturale ale individului, indiferent de origine socială, sex, rasă, limbă ş.a.m.d., şi a fost în avangarda luptei pentru consacrarea treptată a acestora, prin abolirea jurisprudenţelor separate de clasă socială şi a sclaviei, în cursul sec. XVIII-XIX. De asemenea, liberalismul a fost cel care, de-a lungul sec. XIX şi al sec. XX, a susţinut şi, în cele din urmă, a consacrat egalitatea în drepturi naţionale şi civile a popoarelor, respectiv a grupurilor religioase, etnice şi sociale oprimate sau discriminate de o manieră instituţionalizată. De la Mary Wollstoncraft, în sec. XVIII, şi până la extinderea dreptului de vot femeilor, între începutul şi mijlocul sec. XX, tot liberalismul a fost cel care a susţinut, treptat şi în paralel cu transformările sociale aduse de capitalism, creşterea rolului public şi politic al femeilor. Alte principii liberale, corelative ideii de libertate personală, au dus, treptat, la reformarea sistemului juridic, în sensul eliminării infracţiunilor de gândire, de expresie şi al privării de libertate pentru transgresiile morale de tot felul care nu fac victime şi care nu sunt altceva decât comportamente la care consimt cu bună ştiinţă şi asumându-şi consecinţele nişte indivizi adulţi.
Liberalismul a fost şi este, în egală măsură, în primul rând o filosofie politică a păcii, fără a nega dreptul legitim la autoapărare, atât în interiorul unei naţiuni, cât şi între naţiuni, ilustrându-se în acest sens prin opoziţia faţă de putere arbitrară, abuz şi violenţă, respectiv imperialism, colonialism, agresiuni şi războaie de cucerire în general, deşi gânditorii liberali nu au găsit încă o formulă magică prin care să asigure pacea eternă în lume. În sfârşit, tocmai creşterea extraordinară a bunăstării sub auspiciile liberalismului, prin extinderea de regulă paşnică a capitalismului global, începând cu zorii epocii moderne şi până astăzi, a dus la o sporire extraordinară a prosperităţii, a calităţii vieţii şi a nivelului de trai, a speranţei de viaţă şi a siguranţei zilei de mâine pentru oamenii de rând din tot mai multe părţi ale lumii, care le permite în prezent să aibă o mai mare preocupare pentru mediu, natură, animale şi alte valori postmateriale decât au avut vreodată anterior şi care a alimentat şi încă alimentează aşteptări noi şi tot mai ridicate, provocând, în mod paradoxal, nerăbdare şi neînţelegeri privind ideile şi mijloacele prin care o mai mare dezvoltare poate fi obţinută.
Noua Stângă a reuşit însă să întoarcă pe dos şi să golească de orice sens toate aceste venerabile idei liberale, fin distilate de-a lungul timpului şi cu greu, ba chiar încă incomplet, puse în practică. Din ideea liberală de egalitate în drepturi, intelectualii şi activiştii neostângişti au creat un instrument retoric pentru tot felul de noi aşa-numite „drepturi speciale“, de fapt nişte măsuri preferenţiale pentru tot felul de grupuri de indivizi, fie femei, bătrâni, persoane de o anumită origine sau cu anumite preferinţe ş.a.m.d., ba chiar şi pentru animale, ajungându-se într-un fel la o nouă jurisprudenţă suprapusă pentru fiecare „stare“, ca în epoca feudală, în care există câte un oficiu sau program guvernamental care să reprezinte, apere, reglementeze şi promoveze fiecare grup în parte, numai că, de data aceasta, lucrurile nu se mai fac în numele ierarhiilor şi inegalităţii, ci chiar în numele unei egalităţi pulverizate până la nonsens. În acelaşi timp, din ideea liberală de toleranţă, aceiaşi intelectuali şi activişti neostângişti au făcut de regulă un instrument retoric pentru intoleranţă faţă de orice valori sau norme morale, culturale sau religioase care nu se pliază impulsului lor de uniformizare haotică a lumii şi luptei ideologice împotriva unei închipuite „exploatări culturale“. În sfârşit, idealurile liberale de libertate maximă pentru toţi indivizii, o lume paşnică şi o ameliorare continuă a vieţii oamenilor au capotat de multe ori, în cazul unor intelectuali şi activişti neostângişti, în propuneri ridicole de democraţie radicală sau participativă, precum autoguvernarea populară în stradă sau pe Internet, o apărare deschisă a unor regimuri totalitare, dictatoriale sau teocratice ori o apologie naivă a autarhiei şi vieţii primitive presupus idilice din unele ţări subdezvoltate.
În statele din „lagărul sovietic“, cum erau cunoscute Europa Central-Estică şi URSS înainte de căderea comunismului, influenţa mişcării neostângiste occidentale din anii ’60 a fost indirectă, firavă şi de un caracter cvasiclandestin, fiind practic asimilată, ca o gură de aer proaspăt, ideii de libertate occidentală. În acea vreme, în blocul comunist domnea marxismul dur, de tip „clasic“, leninist, nu o mişcare „contraculturală“ de gherilă. Ca urmare, egalitatea – cât mai reală – de clasă, sex, rasă, origine sau formaţie culturală s-a realizat de sus în jos, coercitiv, prin propagandă, muncă în fabrică şi pe şantier, înregimentare în serviciile publice, eliminarea fizică sau marginalizarea elitelor culturale ş.a.m.d., creându-se cu totul alte probleme şi preocupări decât în Vest (femei care munceau, probabil adesea împotriva voinţei proprii, şi la uzină, şi acasă; copii crescuţi de bunici şi cu cheia la gât de la patru-cinci ani versus femei care nu mai doreau să fie casnice întreţinute de soţi, fără o carieră şi ocupate exclusiv cu cina şi creşterea copiilor ş.a.m.d.). În sfârşit, în Est progresul laicizării s-a făcut prin suprimarea practicii libere a religiei, persecutarea clerului şi distrugerea multor asociaţii şi lăcaşuri de cult, nu printr-o relativă scădere a participării religioase, ca urmare a schimbării moravurilor într-o societate tot mai prosperă şi a mutaţiilor culturale suferite de înclinaţiile religioase ale oamenilor.
Căderea comunismului nu a revelat doar falimentul acestui sistem economic şi politic care s-a dorit mai „progresist“ decât toate, dar şi paradoxurile de la baza unei societăţi însărăcite şi deculturalizate, în care egalitatea şi uniformizarea erau totuşi cuvinte de ordine. În timp ce în Vest structura politică liberală, moştenirea culturală exprimată liber şi prosperitatea crescândă au dus – chiar şi fără agitaţia şi distorsiunile ideologice neostângiste – la o ameliorare naturală a stării minorităţilor şi doleanţelor de tot felul, în ţările din Est, „îngheţul comunist“, sărăcia şi deculturalizarea, a ţinut în viaţă şi chiar a accentuat anumite comportamente sociale şi moduri de gândire arhaice, stereotipice sau intolerante, exemplul cel mai notabil fiind practicile problematice din sânul unei bune părţi a comunităţii rome (căsătorii aranjate cu minori etc.) şi mefienţa majorităţii populaţiei faţă de membrii acestei comunităţi, în ciuda eforturilor integraţioniste ale regimului comunist.
Deşi pare să ofere un program socialismului defunct, Noua Stângă este mai degrabă un amestec de bagaj istoric occidental, neînţelegeri, lozinci şi atitudini de frondă juvenile, care nu are mai nimic de contribuit în ce priveşte adresarea problemelor contemporane. Cu atât mai puţin au ideile neostângiste de făcut contribuţii semnificative la dezbaterile şi problemele din ţări mai puţin dezvoltate precum România, care încearcă să prindă din urmă Vestul după 50 de ani de rataj istoric şi care ar face bine să îmbrăţişeze o filosofie politică autentic liberală, centrată pe individ, domnia legii şi capitalism. Aşa cum ştim de la Gabriel Tarde şi Eugen Lovinescu, ţările mai puţin dezvoltate suferă inevitabil un proces de aculturare din partea ţărilor mai dezvoltate, prin care are loc un transfer benefic, dar adesea dificil, de cunoaştere, obiceiuri sociale şi idei politice. Din nefericire, acest proces de aculturare poate avea şi efecte nocive acolo unde intelighenţia, liderii politici şi alte categorii sociale care intră în contact cu cele mai „progresiste“ idei din ţările dezvoltate nu au discernământul să distingă între ideile bune, care trebuie adoptate, atent adaptate la condiţiile locale şi apoi emulate, şi ideile rele, adesea ridicole, chiar catastrofale, care trebuie evitate şi respinse. Aceasta este problema aşa-numitelor „forme fără fond“, conform diagnosticului pus de Titu Maiorescu şi de alţi intelectuali români din secolul XIX. Deşi mai puţin intens ca acum un secol şi jumătate, această problemă se manifestă astăzi din nou în România, cu rezultate deopotrivă comice şi mortale, aşa cum e, spre exemplu, cazul consacrării pe filieră neostângist-ecologistă a unui „drept la viaţă“ al numeroşilor câini fără stăpân din Bucureşti şi alte oraşe, săptămânal responsabili de victime umane, prin Decizia Nr. 1 a Curţii Constituţionale a României din 11 ianuarie 2011.
Sigur, marxismul cultural neostângist nu este un import ideatic „progresist nociv“ de o magnitudine comparabilă cu „importul“ marxismului leninist – odinioară una dintre marile idei „progresiste“, adoptată fanatic de la intelectuali occidentali marginali de către intelighenţia din cele mai înapoiate ţări semieuropene, asiatice, sud-americane sau africane (Rusia, China, Cambodgia, Cuba, Nicaragua, Etiopia etc.), ca un panaceu pentru un salt miraculos dincolo chiar şi de ţările dezvoltate în evoluţia socială –, însă efectele dezastruoase şi corozive pe care le poate avea îmbrăţişarea fără spirit critic a unor idei proaste sau nepotrivite de către o societate neaşezată, complexată şi cu o elită de o calitate foarte scăzută nu pot fi deloc subestimate. //