Ce este prietenia? Un text superb de Ioana Parvulescu

Vladimir Tismaneanu 24.01.2013
SHARE 5

Pe noul portal LaPunkt.ro (pe care il salut si il recomand cu acest prilej, v. linkurile finale), citesc un text tulburator, de o intensitate ce-ti taie respiratia, semnat de Ioana Parvulescu. Un text de o rara frumusete morala care m-a facut sa reflectez la chestiuni existentiale pe care adeseori le neglijam ori le uitam.

Pentru mine, prieteniile nu sunt pur si simplu oportunitati pentru efemere schimburi de amabilitati, de gratulari, de impresii mondene. Chiar mai putin sunt ele bazate pe aversiuni comune generate de perisabile conjuncturi. ”Shared hatreds make for strange bedfellows” scria marele ganditor Albert Hirschman, recent trecut in lumea celor drepti, in cartea sa “The Rhetoric of Reaction”. Dar “bedfellows” nu inseamna prieteni, in sensul veritabil si demn al cuvantului. Nu devii prieten, ci cel mult complice, cu cineva numai pentru ca detesti pe altcineva. Pe nisipurile miscatoare ale urii nu se poate cladi nimic viabil.

Pentru mine, prietenia inseamna solidaritatea mereu intarita întru principii si valori. Cand aceasta solidaritate se clatina, cand orgolii mistuitoare se combina cu varii complexe intr-o dezolanta alchimie resentimentara, cand trecutul este rescris pentru a deveni concordant cu actualele jocuri si combinatii, atunci se destrama si prietenia. Evident, unii rationalizeaza aceste decizii care anuleaza solidaritatea drept devotament pentru principii. Conform stilizarilor auto-justificative, ei n-au nimic cu oamenii concreti pe care ii ponegresc, ba chiar ii admira (cand nu-i dispretuiesc), problema este ca ei “nu pot renunta la principii”. As numi acest sindrom fetisismul principialitatii ostentative. In fapt, solidaritatile durabile se nasc din confluente valorice, din riscuri comune, din pariuri existentiale impartasite, din convergenta principiilor cultivate cu discretie, dintr-un atasament care nu se schimba peste noapte in raport cu un numar de idei, de norme morale, de aspiratii. Deci nu din cabale si jocuri de culise.

Pentru mine, prietenia este un mare pariu al unei increderi ce nu se zdruncina la orice incercare mai dificila. Dimpotriva, cand cerul se innoureaza, cand prietenii iti sunt insultati si calomniati (fie ca sunt in viata, fie ca au trecut in lumea dreptilor), nu te speli pe maini si nu intri in corul detractorilor, nu cautionezi , nici macar prin eschiva, bucuria acestora de a macula . Iar daca o faci, inseamna ca ai mimat doar prietenia. Exista si forme decente de despartire, nu doar cele menite sa dea satisfactie galeriei.

Goethe spunea: “Pentru valet nu exista erou”. Iar Hegel completa aceasta inteleapta si trista constatare cu cuvintele: “Asta se intampla nu pentru ca eroul nu este erou, ci pentru ca valetul este valet”. Ii multumesc Ioanei Parvulescu pentru acest articol intr-adevar minunat.

“Vechii greci nu aveau zei ai prieteniei, deşi aveau cultul prieteniei. Cum s-ar putea explica asta? Zeii şi zeiţele sunt plini de capricii, geloşi, impulsivi, mânioşi, îşi abandonează protejaţii, lovesc, îi folosesc pe oameni în propriul interes, îi înalţă şi îi coboară după bunul plac. Nu te poţi încrede în ei, nu te poţi bizui pe ajutorul lor, chiar când sunt de partea ta. Dacă în vechiul cer grecesc prietenia nu are un zeu, asta se întâmplă pentru că ea este deasupra capriciilor şi mâniilor, desupra dorinţelor hulpave, a răsplăţii şi a răzbunării. Nu există un zeu al prieteniei pentru că zeii nu sunt destul de senini ca s-o patroneze, nu se ridică la înălţimea ei.
Dintre cele trei feluri de prietenie pe care le numeşte Aristotel – prietenia din necesitate, cea din plăcere şi cea „perfectă, a oamenilor [...] care-şi doresc unul altuia binele“, numai cea din urmă merită numele de prietenie şi rezistă. Să doreşti binele pentru altcineva înseamnă, în acest din urmă caz, să-l doreşti, totodată, pentru tine.
*
Pe măsură ce nisipul se adună în cupa de jos, întoarsă spre pământ, a clepsidrei vieţii, şi omul nu mai aşteaptă nimic de la tumultul mişcător din cupa ei superioară, prietenia preţuieşte mai mult decât dragostea. Prietenia e refugiu, e odihnă, dragostea e câmp de luptă. (De altfel unica şansă a dragostei care s-ar dori salvată ar fi să se transforme în prietenie şi să iasă de sub capriciile Afroditei şi ale invidiei zeilor.)

Prietenia nu te face să suferi. Dacă te face să suferi, nu e prietenie.
Prietenia nu există fără reciprocitate şi fără egalitate, indiferent de valoarea, vârsta, sexul sau calităţile fiecăruia dintre prieteni. În momentul în care unul se simte deasupra celuilalt nu mai există prietenie.
Din prietenie nu poţi fi dat afară. Prieteniei nu i se desface contractul de muncă.
Prietenia nu poate fi întreruptă sau ruptă. Dacă o rupi, recunoşti că n-a existat prietenie.
Prietenia nu e fără sinceritate deplină: nu ascunzi păreri despre oamenii din jur, despre ceea ce trăieşti tu şi nici despre prietenul tău. Dacă eşti nevoit să ascunzi ceva, nu e prietenie. Dar nici nu trebuie să te simţi obligat să spui „verde-n faţă“ totul.

Prietenia e pe viaţă. Dacă s-a terminat, s-a terminat viaţa, şi nici chiar asta nu opreşte prietenia. Ea continuă atâta timp cât măcar unul dintre cei doi mai trăieşte şi trece apoi de la sine, ca la vechii greci, în poveste.

Prietenia nu poate fi interzisă. Dacă se întâmplă aşa, nu e prietenie, e ierarhie sau administraţie.

Prietenia are dreptul la cuvânt. Dacă i se ia acest drept, nu e prietenie.
Prietenia e ca mierea: nu expiră şi nu are termen de garanţie. Dacă expiră, e marfă contrafăcută.
Te bucuri întotdeauna când îţi revezi un prieten, după orice interval de timp: minute, ore sau ani. Dacă nu te bucuri, nu e prietenie.

Prietenia nu suspendă judecata, dar e în afara judecăţii, creditul acordat prietenului e nelimitat.
Umorul în prietenie, la fel ca în viaţă, nu e exclus. Dar nici condiţie sine qua non.
Nu te împiedici de detalii ale trupului sau de gesturile celuilalt sau de defectele lui fizice, în prietenie. Dacă ajung să te irite, nu e prietenie, e căsnicie.
Prietenia are caracteristici, nu reguli. Aşadar nu poate avea nici nereguli.

 

Prietenia nu seamănă cu zeii, seamănă cu Dumnezeu. Înţelege totul fără explicaţii. Dacă explicaţia apare, ea nu e pentru a explica, ci pentru a desfăta.
Se poate greşi în viaţă. Asta nu tulbură prietenia care e dincolo de greşeală şi iertare.
Prietenia e mai de preţ decât dragostea.
Are toate aceste însuşiri, dacă e prietenie. Dacă nu le are, nu e prietenie. E, poate, dragoste.
Prietenia adevărată se salvează. Dacă se pierde pentru totdeauna, nu e prietenie.”

http://lapunkt.ro/2013/01/22/despre-prietenie-cu-dragoste/

http://lapunkt.ro/despre/

TAGS:

Comentarii 5

lia - 01-25-2013

Articolul dnei Parvulescu e un text foarte frumos scris si mi-a facut placere sa il lecturez. Insa daca este "doar un articol despre prietenie menit sa ne mai descreteasca fruntile", numai dumneaei poate sa ne spuna. Apoi, consider ca fiecare cititor are dreptul sa isi prezinte opinia. Cu cat mai diversa, cu atat mai bine. Pe mine ma intereseaza aparentele discutii in contradictoriu pe un anumit subiect (daca sunt civilizat conduse si cu argumente inteligente). Imi place sa fiu expusa la cat mai multe idei care sa ma surprinda, care sa imi puna in miscare "the little grey cells", cum ar fi spus Poirot. In acest sens, apreciez atat un autor care ridica o problema relevanta, prezentandu-si punctul de vedere, cat si comentariile cititorilor, fie ele pro sau contra.

Răspunde

Septimu - 01-25-2013

Domnule Chitu, era doar un articol despre prietenie menit sa ne mai descreteasca fruntile.Nu e nevoie de o parada de eruditie pt a demonta un gind bun.Ce e bun si curat nu trebuie sa fie neaparat sofisticat si demontabil.Mai bine ati suna un prieten si l-ati invita la un pahar de vin bun dupa acest articol.

Răspunde

Chitu Constantin - 01-25-2013

Imi cer scuze pentru o greseala de redactare din acest comentariu. Cand am scris "eu-l" (redactat gresit), intentia mea fost sa scriu eu-ul. Puteam sa scriu pur si simplu "eul" (utilizat in mod curent), insa din anumite consideratii am preferat varianta "eu-ul".

Răspunde

Chitu Constantin - 01-25-2013

Admirabila mai e prietenia, insa ea are un defect major: nu exista aievea. Ea nu exista decat ca ideal, ca morala normativa a "ratiunii pure" (Kant). Prietenia inteleasa de dna Iona Parvulescu e o prietenie absoluta, numai ca absolutul ramane un deziderat imposibil de faptuit si chiar de inteles. Omul real, omul natural cum il numea Hobbes, e cel al indiferentei fata de prietenie, e omul amoral. Omul real nu neaga prietenia in principiu, dar el e incapabil s-o atinga, fie si asimtotic, in absolutul din viziunea dnei Ioana Parvulescu. Puzderia de zei ai grecilor (zeii cetatilor, cum mai sunt ei numiti) erau croiti dupa chipul si asemanarea grecilor. Zeii sunt plasmuirea mintii omului. Zeii Olimpului sunt la fel de rai, de vanitosi, de invidiosi si de egoisti ca si grecii. Eroul Prometeu a simtit asta pe pielea lui atunci cand a "furat" focul din Empireu (Olimp) si l-a oferit omului, speciei om. Daca omul ar fi avut coarne, zicea Nae Ionescu, atunci si zeii lor ar fi avut coarne. Zeul crestin insa, Dumnezeu, sub forma trinitara a Sfintei Treimi, spre deosebire de zeii Olimpului, este un zeu al Absolutului. Zeul crestin e o stacheta a iubirii si moralitatii, o stacheta care-l "condamna" pe omul crestin (daca doreste mantuirea) la perfectiune. Zeul crestin e iubirea pura. Dar, in cele din urma, iubirea absoluta duce la negarea (tot absoluta) a eu-lui. Cand eu-l meu dispare, cat se "topeste" in eu-l celuilat sau in eu-l colectiv, atunci si suportul iubirii (adica eu) dispare. Disparand suportul iubirii (adica eu), dispare iubirea insasi. Disparand iubirea, dispare si prietenia care nu e decat un produs secundar al iubirii absolute. Omul real, in carne si oase, e omul resentimentelor, al urii, al pizmei, al invidiei; adica omul lui Hobbes. Ca "inventator" al individului de azi, Hobbes a inteles ca impotriva demonilor din om exista un singur aliat de nadejde care-l poate "domesticii": frica. Instinctul cel mai puternic din om e cel de conservare biologica. Acest instinct de conservare biologica e resortul psihologic care activeaza sentimentul de frica. Cei cu care ai de-a face in viata nu vin inspre tine din prietenie, ci din interes. Iar cei ce-ar putea sa-ti faca rau, si tutusi nu ti-l fac, se abtin pentru ca le e frica: frica de consecinte. De aceea, armonia sociala Hobbes n-o vede decat impunand, in interiorul corpului politic, autoritatea Leviathanului. Pana la pragul idealist al absolutului in prietenie, e bine sa nu uitam totusi ca inotam, social, intr-un ocean de "oameni naturali".

Răspunde

De pe malul Tirnavei Mari - 01-24-2013

Foarte frumos articolul doamnei Pavelescu, la fel de inspirat si comentariul.Mi-a placut foarte mult definirea inspirata sindromului principialitatii ostentative.As adauga ca asta apare de obicei ca unica justificare la personaje "capabile de nimic" ,doar sa urasca, asa numitii hateri.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22