De același autor
În plin proces de shutdown al României, executat de-a valma de câteva sute de politicieni de duzină, câteva zeci de tineri obișnuit de extraordinari s-au gândit în mod structurat la mai multe variante de restart.
Toți știți cam ce gogoși îi precupă pe politicieni în campanie: o să crească, o să dea, o să împartă, o să dea jos, o să pună în loc etc. Hai să vedem ce-i preocupă cu adevărat pe tinerii cu cap și ambiție care vor să aibă un viitor în România. Dintre cele 129 de idei înscrise în competiția ReStart România, șapte proiecte au ajuns în finală, iar trei au obținut finanțare din partea organizatorului, TechSoup. Și celelalte patru, însă, vor primi sprijin logistic pentru a avansa în dezvoltare.
Au fost proiecte legate de educația sexuală a adolescenților, de accesul persoanelor cu dizabilități la transportul în comun și în instituții sau de respectarea legilor privind dezvoltarea urbană. Voi descrie însă, pe scurt, doar alte patru proiecte, care au legătură cu felul în care instituțiile statului se uită la subiectele lor.
Primul proiect, publicjob.ro, se descrie ca fiind „singurul portal activ din România care publică zilnic toate anunțurile de recrutare și promovare în funcția publică din toate entitățile administrației publice“. Scopul său e acela de „a combate favoritismul în materia recrutării și promovării funcționarilor publici, furnizând liberul acces la toate informațiile necesare privind oportunitățile disponibile în administrația publică centrală și locală din România“. Site-ul a fost făcut de un tânăr, cu 500 de euro, timpul, inteligența și bunul lui simț. În acest moment, site-ul creat de el și echipa lui are mai mulți vizitatori decât site-ul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici și chiar mai mulți decât site-ul Guvernului României.
Al doilea proiect vizează carențele din ce în ce mai mari ale sistemului românesc de sănătate. Lipsatratament.ro creează o hartă a medicamentelor care lipsesc în spitale, deși n-ar trebui să lipsească, conform prevederilor legale în vigoare și a obligațiilor ce revin spitalelor și caselor de asigurări de sănătate. „Va fi primul sistem centralizat, transparent şi accesibil de monitorizare a disponibilităţii tratamentelor în România. Va fi un instrument pentru autorităţile române din domeniul sănătăţii, oferind informaţii despre nivelul şi distribuţia geografică a penuriei de medicamente. De asemenea, bazându-se pe informaţiile oferite de proiectul nostru, organizaţiile din societatea civilă vor putea demonstra unde şi când pacienţii români nu primesc medicamentele de care au nevoie.“
Al treilea proiect își propune să dea o lovitură în inima sistemului clientelar care sifonează resurse din averea publică în buzunare private - companiile la care statul e acționar. Se numește Publicăm economia publică și are ca scop colectarea tuturor datelor din raportările financiare ale companiilor și regiilor cu capital de stat și transformarea lor în informații relevante, ușor de citit și de înțeles pentru publicul larg, pe un site de Internet. O astfel de transparentizare va aduce la lumină contractele păguboase, managementul defectuos și sursele pierderilor nesfârșite.
Al patrulea proiect se numește Legi libere și e un portal cu acces gratuit care adună toată legislația României, împreună cu o cazuistică relevantă aferentă, totul organizat sub formă de bază de date, astfel încât oricine să poată găsi după cuvinte-cheie nu doar actele normative de care e interesat, ci și hotărârile judecătorești redactate pe baza lor, adică felul în care au fost aplicate diferite articole de lege. Echipa acestui proiect susține că va avea nevoie de şase luni pentru finalizarea portalului, iar în loc de bani vor folosi „bun-simț și timpul nostru“. Ministerul Justiției a anunțat pe 1 noiembrie 2012 începerea unui proiect similar, Portalul N-lex, cu o durată de realizare de doi ani și un cost de 3,6 milioane euro.
Campania electorală de doi lei la care asistăm va costa câteva zeci de milioane de euro. Imaginați-vă câte mii de proiecte precum cele de mai sus s-ar putea finanța cu acești bani. România a avut tot timpul o doză imprevizibilă de originalitate. Cred că spre asta ne îndreptăm și acum. Politicienii noștri vor deveni mai buni abia când îi vom face irelevanți. Asta e adevărata campanie electorală a României. //