De același autor
Când și de ce ne-am pierdut această capacitate de discernământ față de ce merită și ce nu merită expus ca model de idei și exprimare?
De curând, a avut loc la București o conferință cu un nume foarte ilustrativ în engleză – The Power of Storytelling – și ceva mai greu de tradus în românește. Capacitatea de a spune bine povești bune e ceva atât de puternic, încât cultura occidentală a cucerit lumea cu ea. Și la propriu, și la figurat. Ascultând pe viu câțiva americani laureați ai premiilor Pulitzer povestind fascinant despre bucuria, nevoia și priceperea de a spune povești, am înțeles și mai bine de ce publicațiile americane sunt cumpărate și citite în toată lumea.
Evenimentul a fost organizat de jurnaliştii de la Decât o Revistă, o mână de tineri români inimoși și pasionați de meseria lor, care au strâns în sală un public de câteva sute de alți tineri interesați să învețe ceva ce pentru mass-media mainstream din România nu mai prezintă nicio valoare. Ele par să fi eșuat iremediabil în relatări partinice, anoste, prejudecate, minimal documentate și redactate.
Apariția și succesul unor Gigi Becali sau Dan Diaconescu sunt date în bună măsură și de incapacitatea noastră, a celorlalți, de a povesti convingător și pe înțelesul oamenilor ce, de ce și cum facem. Televiziunile îi țin pe de-alde Diaconescu ca investitor și pe Becali ca om de sport în primetime zile în șir, pentru că nu pot mai mult. Nu mai știu cum să-i contracareze și atunci i-au adoptat pe post de magneți de audiență. Cam în același fel în care adoptă toate greșelile flagrante de logică, de gramatică și de limbaj care emană dinspre publicul-țintă al celor doi.
Când și de ce ne-am pierdut această capacitate de discernământ față de ce merită și ce nu merită expus ca model de idei și exprimare? E o tară pe care o ducem de mult la nivel de societate. Pentru că sistemul de educație al ultimelor șapte decenii nu a încurajat, ba chiar a reprimat formarea și exprimarea corectă, concisă și coerentă a propriilor noastre gânduri și idei. Metoda predilectă a fost una de reproducere în masă a gândurilor și ideilor gata făcute și gata încărcate cu valoarea adevărului unic.
Adulți fiind, crearea poveștii proprii, în fața unui public mai restrâns sau mai larg a devenit o constantă provocare, indiferent de meserie, funcție sau statut social. Prima dificultate pe care occidentalii care vin în România o au în companii în momentul în care încep să lucreze cu românii e să înțeleagă ce vor să spună. Ne exprimăm greoi, complicat, pe ocolite, în secvențe repetitive, ne formăm înțelesuri cât de cât clare în timp ce vorbim, nu înainte. Iar apoi ne răzgândim și zicem că am vrut să spunem altceva decât am spus.
Îmbunătățirea substanțială a felului în care ne exprimăm și, deci, ne înțelegem ne-ar apropia cel mai mult de lumea pe care ne-o dorim. Din postura de consultant, asist frecvent la întâlniri în care participanții dedică 80% din timp și energie pentru a explica celorlalți lucruri (cu voce tare sau în gând) și 20% pentru a asculta și a-i înțelege pe ceilalți. Și, cu cât unul explică mai mult, cu atât celălalt e mai puțin dispus să înțeleagă.
Cele mai importante două aptitudini de care ar trebui să se preocupe programele de educație, de la clasa întâi până la ultimul an de facultate, sunt capacitatea de a povesti și de a vorbi în public. În lipsa lor, orice alte abilități tehnice, sociale sau comportamentale merg în gol. Adică produc frustrări, în loc de rezultate.
Pentru că un director sau un antreprenor foarte bine pregătit profesional, care nu e în stare să spună clar, concis și coerent angajaților lui ce vrea de la ei, nu va obține de la ei ce își dorește. Va obține lucruri parțial, pe dos sau prea târziu și va cheltui timp, energie și bani pentru noi iterații de clarificare și aliniere a înțelesurilor și acțiunilor tuturor. După cum un jurnalist care își dorește audiență, în absența priceperii de a prezenta atrăgător un conținut credibil, recurge tonomatic doar la forme tari: acuze, aluzii, ironii, vociferări. Aproape în egală măsură cu politicienii pe care îi critică pentru asta.
A spune bine povești bune înseamnă a fi atent la ceilalți și a crea scopuri comune cu ei. Este mai mult decât o abilitate literară, cum e îndeobște percepută la noi, e o funcție socială de împărtășire, înțelegere și raliere. În lipsa acestei puteri, celelalte sunt fie sleite, fie încrâncenate ori irelevante. Povestea României ar trebui reinventată un pic. Miorița și-a cam atins limitele. //