De același autor
Inteleg sentimentele celor care ar fi dorit ca acest automobil sa ramana, ca Moldova lui Stefan cel Mare, urmasilor urmasilor nostri. Eu insumi am unele nostalgii fata de aceasta masina, nostalgii care, probabil, nu sunt numai ale mele. Asociez Dacia 1300 adolescentei mele, la fel cum altii o leaga de prima lor tinerete sau de "maturitatea" cand, punand ban pe ban, au izbutit sa-si cumpere masina. Supravietuirea ei, decenii la rand, pe liniile de fabricatie de la Pitesti, ne-a facut s-o privim ca pe un fel de aliat personal impotriva trecerii timpului.
Unii ne incapatanam sa vedem in ea o masina de succes, comparabila cu Volkswagen-ul gandac, care a umplut lumea intreaga. Or, de multi ani, berlina noastra nu mai are piata in strainatate, desi costa putin, ca masina noua.
Dacia ar fi trebuit sa iasa din fabricatie inca de pe vremea lui Ceausescu, din cauza asa-numitei uzuri morale. In loc sa fie inlocuita, ea a tot fost "modernizata" cu tot soiul de masti de plastic sau cu cele doua recarosari Sport si Liberta, ambele fara succes. Sub Ceausescu, ideea ca trebuie sa le facem pe toate in Romania n-ar fi devenit politica de stat daca specialistii nostri ar fi spus, precis, ce se poate si ce nu, intr-un domeniu sau altul. Pana in '89 sa zicem insa ca nu se putea face nimic nou din cauza lui Ceausescu. Dar dupa aceea? S-a pus la cale la Craiova afacerea cu coreenii de la Daewoo, in timp ce Dacia Pitesti a continuat politica autarhica a ceausismului. Facem noi o masina in Romania, sa spargem piata cu ea. Iar pana atunci mergem inainte cu Dacia noastra cea de toate zilele.
Cehii si-au incercat si ei norocul cu o Skoda noua, dupa caderea comunismului. N-au reusit, in pofida unei traditii respectabile. Skoda si-a castigat renumele inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial, cu automobile, camioane, tancuri. In timpul regimului comunist cehii au scos pe piata masini ieftine pentru piata estica. Dupa aceea insa nu s-au cramponat nici de traditia firmei, si nici de ideea ca pot sa-si faca loc singuri in competitia cu masinile occidentale.
Au intrat rapid intr-o combinatie castigatoare cu Volkswagen, care a mizat inteligent pe firma celor de la Skoda. Automobilele care le-au fost propuse apoi cehilor, la preturi mult mai mari decat cele cu care se obisnuisera, i-au cucerit pe urmasii lui Svejk. Acestia au intrat la rate pe termen lung, renuntand in masa - mai ales la Praga - la vechile lor masini ieftine si rezistente.
Noi ne-am tot ferit sa privatizam Dacia pana cand am dat-o pe mai nimic francezilor de la Renault. Acestia au oferit berlinei cativa ani de supravietuire. Masina saracului din Romania. Adica masina care te lasa in drum sau al carei motor se strica dupa cateva zeci de mii de kilometri. Masina romanului fatalist, dar descurcaret. Atitudinea asta e compusa din acceptarea posomorata a faptului ca masina nu mai functioneaza: "Asta e situatia!", urmata de afirmarea gregara a spiritului improvizator: "Merge si asa!", din cauza caruia suntem resentimentari si imbufnati. In loc sa vrem mai mult, ne multumim cu o psihologie a carpelii si ne-am obisnuit sa traim de la o carpeala la alta.
Dacia pentru romanul sarac a fost, printre altele, un fel de drog al acceptarii tuturor vexatiunilor si atentatelor impotriva unei vieti traite normal. Nu ne supara cauzele, fiindca acestea "nu sunt de nasul nostru". Daca accepti ideea ca Dacia e ieftina pentru ca nu e o masina de la care sa ceri prea multe, accepti apoi toate compromisurile posibile. Dai o spaga, ca sa-ti vezi masina reparata inaintea altora. Ceri o spaga, daca ai de unde, ca sa nu iesi in pierdere. Daca n-ai de la cine cere si tu, atunci macar o tragi cuiva din cercul tau. Nu-i platesti o datorie, sa se invete minte sa nu mai dea bani cu imprumut alta data.x.