De același autor
Încetinirea zonei euro, un an agricol afectat de secetă şi incertitudinile politice care, împreună, au avut un efect de încetinire a creşterii economiei.
2012 a debutat cu o oarecare doză de optimism reţinut. Exista speranţa reîntregirii salariilor tăiate de efectele crizei financiare, se vehicula ipoteza reducerii taxelor pe muncă. Echipa comună a finanţatorilor, coordonată de experţii Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi ai Comisiei Europene, a avertizat România asupra faptului că este vulnerabilă în faţa pericolului deteriorării situaţiei din zona euro. În opinia lor, cu o economie conectată prin canalele afacerilor comerciale, bancare şi ale investiţiilor la Grecia, Italia sau Spania, ţări puternic afectate de criză, era riscantă orice cheltuială în plus. Ca atare, experţii FMI au respins orice idee de relaxare fiscală şi au amânat reîntregirea salariilor de la începutul acestui an.
În ianuarie, un semnal îngrijorător a venit dinspre Austria, unul dintre jucătorii mari ai pieţei noastre bancare. Guvernatorul băncii centrale a Austriei, Ewald Nowotny, a cerut băncilor austriece să-şi limiteze expunerile faţă de ţările central şi est-europene. Cu alte cuvinte, să reducă sumele implicate în creditare. Era vizată inclusiv România. A fost nevoie de runde de negocieri şi de semnarea unei noi înţelegeri cu Austria pentru a evita o retragere masivă de valută din ţară, ceea ce ar fi devalorizat leul.
Un avertisment sever a venit şi de la Banca Europeană pentru Dezvoltare (BERD) care, în februarie, cobora estimarea sa privind creşterea economiei româneşti de la 3,8% la 1,1%. Argumentul era, bineînţeles, pericolul contaminării de la criza datoriilor periferiei zonei euro. „Până recent, economia României se afla pe drumul de a înregistra o creştere economică robustă în acest an, după o recuperare modestă anul trecut. Încetinirea economică din zona euro are deja un impact semnificativ de atenuare asupra exporturilor României, iar o continuare a înrăutăţirii este probabilă în lunile următoare“, avertiza BERD. Spre finalul anului, BERD recalculează şi indică o posibilă creştere a economiei cu numai 0,5%. Argumentele scepticismului statistic actual sunt mai ample: încetinirea zonei euro, un an agricol afectat de secetă şi incertitudinile politice care, împreună, au avut un efect de încetinire a creşterii economiei, spun experţii BERD. Menţiunea cu privire la suportul financiar dat de FMI şi de alte instituţii financiare instituţionale, care s-a dovedit un element de susţinere important, este în sine un avertisment care arată că, fără acordul cu Troika, economia putea deraia puternic.
La insistenţele experţilor FMI, guvernul a lansat, la începutul anului, proiecţii pe termen lung privind sumele de bani pe care statul ar trebui să le investească în economie. Aceste proiecţii prevedeau creşterea vioaie a cheltuielilor destinate investiţiilor realizate de la bugetul de stat. Urmau să ajungă în 2015 la 31,4 miliarde lei, nivel aproape dublu comparativ cu 2011. În strategia fiscal bugetară, construită cu ajutorul experţilor Troikăi finanţatoare, condusă de FMI, coordonată de Comisia Europeană şi asistată de Banca Mondială, cheltuielile de personal ar fi trebuit să urce cu 26,4% până în 2015, iar sumele alocate pentru asistenţa socială s-ar fi mărit cu 7%. Un obiectiv amânat, deoarece nevoia de a ţine deficitul în limitele acordului a dus la tăierea investiţiilor.
Un alt obiectiv urmărit insistent, cel puţin la nivelul retoricii, a fost atragerea banilor europeni. Desigur, nimeni nu-şi închipuia că România ar reuşi să absoarbă integral sume de 30 de miliarde de euro, însă toată lumea spera într-o înviorare.
În intervalul iunie-septembrie, România a reuşit să consume doar 80 de milioane de euro din fondurile europene puse la dispoziţie, cifră care aruncă o umbră de ironie peste aceste speranţe. Până la finalul anului este de aşteptat să absorbim sume nesemnificative, dată fiind îngheţarea fondurile din câteva programe operaţionale. A nu consuma banii europeni este riscant pentru o economie care nu reuşeşte să atragă investiţii străine directe. Fondurile europene sunt finanţări sănătoase ale economiei. Pe de o parte, sunt bani care cumpără tehnologie, creează locuri de muncă, pe de altă parte, sumele în euro intră în economie şi acoperă nevoile de valută forte ale ţării.
* * *
Grecia şi Spania au impus uniunea bancară
În Europa, 2012 a fost anul panicii, al scepticismului răvăşitor şi al paşilor înainte făcuţi pentru consolidarea zonei euro.
Anul a început cu o vinere neagră pentru marile economii europene. N-a fost vorba de vreun sezon de reduceri, ci de anunţul lansat vineri, 17 ianuarie, de agenţia de evaluare financiară Standard & Poor’s, cum că a tăiat ratingul a nouă state europene. Franţa, Austria erau penalizate cu o treaptă, în vreme ce Italia şi Spania pierdeau doi din cei trei A care reprezintă ştampila pentru cele mai sigure economii ale lumii. Practic, doar trei state din zona euro – Germania, Finlanda şi Olanda – au rămas cu rating maxim. În prima parte a anului, Italia şi Spania au rulat programe de austeritate şi au plătit costuri mai mari pentru împrumuturile lor. Totuşi, nimeni nu le-a refuzat titlurile de stat sau obligaţiunile lansate în piaţa financiară.
În timp ce la noi se instala Cabinetul condus de Victor Ponta, Europa era tensionată de alegerile din Grecia. Electoratul elen a penalizat partidele tradiţionale şi a dat voturile sale celor extremiste sau chiar grupărilor antisistem. Mesajul electoratului a fost dual, pe de o parte, a penalizat măsurile severe de austeritate impuse de Troika finanţatoare, pe de alta, corupţia şi ineficienţa guvernelor care au creat în timp un dezastru economic. În paralel, Spania a căzut pradă crizei şi a cerut Europei un ajutor de 100 de miliarde de euro. L-a primit şi astfel a demonstrat solidaritatea grupului european. Lecţia a fost receptată la Atena şi o nouă rundă de alegeri a adus la putere politicieni care au decis să continue acordul cu FMI şi să evite o izolare a Greciei.
Problemele Spaniei au impus în agenda europeană necesitatea unei consolidări a zonei euro. Au scos la iveală tarele uniunii monetare, care nu poate rezista singură în faţa unei crize. Liderii europeni au consumat multă energie în întâlniri în care au pus la punct, până la urmă, schiţa unei uniuni fiscale şi a uniunii bancare. Spre final de an, uniunea bancară, coordonată de Banca Centrală Europeană, a prins contur. Rostul creării acestor mecanisme este acela de a asigura fluxurile de bani către statele în nevoie, aşa cum a fost cazul Spaniei. În ciuda euroscepticilor numeroşi, nici zona euro nu s-a destrămat, nici Grecia n-a ieşit din ea. Scenariile unei asemenea deşirări, cu avanpremiera Grexitului, adică a ieşirii Greciei din zona euro, par apocaliptice. Iar Europa pare decisă nu doar să folosească aceeaşi monedă, ci chiar să meargă mai departe cu unificarea.
* * *
Reforma ratată a companiilor statului
Agenda politică nu a coincis cu interesele economice ale ţării.
În primul trimestru al anului, se instalase un calm relativ în economie. Autorităţile de la Bucureşti se zbăteau să respecte acordul cu Troika finanţatoare. Apăreau semnale cum că reforma companiilor de stat este în desfăşurare. Ministerul Economiei a listat un pachet de 15% din acţiunile transportatorului naţional de energie Transelectrica cu un succes temperat. Se anunţa, în 2012, un calendar bursier intens. Urma listarea a 15% din Transgaz în luna iunie. România captase atenţia marilor investitori care aşteptau listarea Romgaz, a Hidroelectricii şi a Nuclearelectricii.
Greii băncilor de investiţii au intrat în luptă pentru a da consultanţă giganţilor energetici româneşti. Goldman Sachs, Erste Bank, BCR şi Raiffeisen Capital & Investment au devenit consultanţii pentru pregătirea ofertei de vânzare a 15% din acţiunile Romgaz, pentru listarea companiei la Bursa de Valori din Bucureşti. Pentru a da consultanţă Hidroelectricii în acelaşi demers de listare se băteau Citi Bank şi Goldman Sachs.
Acum tragem linie şi constatăm că agenda politică nu a coincis cu interesele economice ale ţării. Hidrolectrica a intrat brusc în insolvenţă, nici nu se mai pune problema listării la Bursă, iar despre listarea Romgaz sau Nuclearelectrica nu se mai aude nimic. În primăvară, casele româneşti de brokeraj erau îngrijorate de ideea că acestor coloşi energetici le-ar putea trece prin minte să se listeze aiurea, la vreo bursă mare, la Londra.
Insolvenţa Hidroelectrica
Episodul intrării în proceduri de faliment a Hidroelectricii este în sine o „lebădă neagră“ perfectă. I-a luat prin surprindere pe toţi, de la creditori până la salariaţi şi investitori. I-a năucit. A injectat o doză mare de incertitudine în minţile investitorilor străini. Desigur, au existat argumente raţionale, cum că se scutură compania de firmele băieţilor deştepţi care o căpuşau. La Bruxelles se derula, cu viteza melcului ameţit de soare, o investigaţie care căuta să descopere dacă firmele acelea care au cumpărat ieftin energie de la Hidroelectrica, prin contracte bilaterale, nu cumva au beneficiat de fapt de subvenţie indirectă din partea statului român. Dacă lucrurile ar fi stat aşa, atunci toate firmele ar fi trebuit să dea banii înapoi statului. Europenii au reuşit să rezolve un dosar, acela al colosului siderurgic ArcelorMittal. N-au mai apucat să facă socotelile banilor pe care statul ar fi trebuit să-i primească de la clientela selectă a Hidroelectricii. S-a rezolvat totul printr-o miraculoasă insolvenţă. Totuşi, raportul întocmit de lichidator a scos la iveală cheltuieli de investiţii care sunt greu de justificat, separat de celebrele contracte bilaterale prin care Hidroelectrica vindea energie la preţuri mai mici decât costurile sale de producţie. Insolvenţa Hidroelectricii ne-a costat şi pe alt plan, acela al cheltuielilor statului, deoarece agenţia de evaluare financiară Moody’s a înnegrit perspectiva ratingului de ţară al României, ceea ce a scumpit, uşor, costurile împrumuturilor statului.
Dezastrul de la Oltchim
Cu toată tensiunea creată în jurul cazului Hidroelectrica, cel mai spectaculos eveniment al aşa-numitei economii reale s-a creat în jurul Oltchim. O companie controlată de stat, însă care este deja listată la Bursa de Valori din Bucureşti. Ca urmare a acestei listări, situaţia sa financiară dezastruoasă era bine cunoscută, deoarece compania respecta rigorile de transparenţă şi transmitea raporturi privind starea sa financiară.
Un copil teribil al industriei româneşti, rezolvarea situaţiei de la Oltchim era inclusă în tabloul de bord al acordului cu FMI. Era vorba să apară acolo un management privat. N-a apărut. Era vorba să se vândă pachetul de acţiuni ale statului, nu înainte de a transforma în acţiuni datoriile pe care Oltchim le avea faţă de diversele bugete ale statului. Oricum, Oltchim avea un capital ridicol de mic, încât nu poţi să nu te întrebi unde sunt investiţiile astea în utilaje pentru care compania s-a împrumutat. Autorităţile române aşteptau de la Bruxelles aprobarea consolidării creanţelor statului în acţiuni, după modelul folosit la Rompetrol. Ei bine, şi aici lentoarea Bruxellesului a fost semnificativă. Se pare că aprobarea a sosit chiar în preajma declanşării operaţiunilor de privatizare. Aceste operaţiuni au fost coordonate de fostul şef al Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), care, nu se ştie de ce, a renunţat la ideea consolidării datoriilor în acţiuni şi a grăbit privatizarea, schimbând metoda iniţial stabilită. A urmat un adevărat spectacol mediatic, cu Dan Diaconescu în rol principal, care a întins la maximum nervii angajaţilor Oltchim, i-a îngrijorat pe finanţatori şi i-a speriat pe eventualii investitori în România. Un eşec răsunător, deoarece s-a derulat sub reflectoare.
Eşec după eşec
De calendarul negociat cu FMI s-a ales praful. În toamnă statul ar fi trebuit să listeze la Bursă câte 15% la cele trei filiale de distribuţie a energiei deţinute de Electrica. Evident că nu s-a întâmplat asta. Aşteptata listare a unui pachet de 20% din acţiunile companiei aviatice Tarom n-a mai avut loc. În schimb, am avut parte de o ambiţioasă tentativă de a impune un manager privat la Tarom. Primul manager ales să gestioneze afacerile aviatice a dat bir cu fugiţii. În acest moment, în jurul aventurii de a numi un manager privat s-a iscat o confuzie generală. Aeroportul Bucureşti, aflat şi el în drumul spre Bursă, nu a ajuns acolo în acest an, aşa cum trebuia. Un eşec care nu penalizează doar companiile statului, care ar trebui să înveţe din lecţia Oltchim că nu poţi rezista fără capital şi management performant, ci şi piaţa românească de capital, aflată la limita rezistenţei.
* * *
2012, anul vrajbei noastre
Până la scrierea bugetului de stat este greu de spus ce ne aşteaptă în 2013.
2012 a fost un an al vrajbei noastre. Nu fără costuri. Leul s-a devalorizat, investiţiile străine directe, acelea care pot crea locuri de muncă pentru care se şi plătesc taxele la stat, au îngheţat. A fost şi anul lebedelor negre. Au plutit pe apele tulburi electorale câteva „lebede negre“, expresie care, în înţelesul celebrului economist Nassim Taleb, descrie acele evenimente surprinzătoare, care au un impact devastator, dar pe care am fi putut să le anticipăm. În 2012 s-au succedat la frâiele ţării trei guverne, care au ţinut în viaţă un acord cu finanţatorii instituţionali.
Totuşi, a fost primul an din istoria postdecembristă când Finanţele şi-au creat în avans o sumă de bani tampon, care să le acopere cheltuielile pentru câteva luni. Dacă lărgeşti perspectiva analizei dincolo de graniţele ţării, constaţi că şi polonezii, şi cehii, şi, în general, toată lumea din regiune a lucrat pe acelaşi scenariu, al asigurării unor sume de bani în stare să acopere cheltuielile în caz de turbulenţe.
Deşi anul a început cu o ameninţare, anume aceea că băncile străine scot banii din ţară şi pun astfel presiune pe leu, devalorizându-l, pericolul nu s-a materializat. Acordul cu FMI a fost o stâncă de care s-a putut sprijini o economie care s-a stabilizat cu sacrificii.
Surpriza vine însă tot din piaţa bancară. Piaţa financiară este zguduită, la final de an, de un scandal al fraudelor bancare de proporţii încă nebănuite. Presupuse grupuri organizate au fraudat sau au încercat să păcălească mari bănci. Metodele prin care nişte afacerişti au luat împrumuturi sunt diversificate şi probabil vom afla detalii inedite despre acestea pe măsură ce procesele se vor derula. Între timp însă, la Paris sau la Viena, în cartierele generale ale băncilor-mamă se conturează o atitudine severă faţă de piaţa românească. Altfel spus tot noi, cetăţenii care nu putem invita la masă vreun bancher şi ne oprim la ghişee, vom plăti pagubele. Fie că sunt strict pierderile băncii, fie că sunt şi pagubele statului, dacă acesta a garantat unele împrumuturi pentru afaceri fantomă. E deci foarte probabilă mărirea costurilor împrumuturilor pe care le luăm de la bănci. Este mai mult decât probabilă o înăsprire a condiţiilor de acordare a unui credit. O vreme va fi dificil să convingi un bancher să-ţi finanţeze vreo afacere sau cumpărarea unei locuinţe.
Cât despre eşecul reformei companiilor statului, acesta era previzibil în an electoral, într-o ţară în care guvernanţii, prin tradiţie, îşi dedică primele luni de mandat pentru a-i critica pe cei de dinainte. Totuşi, instincul demolator al politicienilor români ar trebui să fie atenuat de perspectiva sumbră de a rezista în plină criză europeană sub apăsarea unui rating apropiat de cel al Greciei. Dacă FMI insistă asupra calendarului de reformă a companiilor statului şi vede în nerealizarea acestuia un impas în calea acordului, atunci primele efecte vor fi scăderi brutale ale ratingului. Cu această ocazie, cresc costurile împrumuturilor statului şi România riscă să fie victima unei atmosfere negative în pieţele financiare. Efectele unei asemenea întâmplări sunt diverse şi devastatoare. Riscăm o fugă a capitalurilor, care se va traduce în devalorizarea leului şi în pierderea locurilor de muncă.
Dar asta este deja o altă poveste, aceea care descrie ce ne aşteaptă în 2013. Până la scrierea bugetului de stat, care va lămuri şi chestiunea fiscalităţii, este greu de spus ce ne aşteaptă.