De același autor
Am evitat, până în prezent, să-mi exprim opiniile asupra învăţământului superior românesc; pentru că multă lume avea păreri asupra domeniului şi, în destule cazuri, acestea erau exprimate pe un ton rezolut, cu siguranţa atoateştiutorului.
Profesorul (ca şi medicul) a ajuns, prin proiectarea şi propagarea mediatică, un ideal ţap ispăşitor. Sunt două personaje negativizate prin scandalul întreţinut, cu bună ştiinţă, în jurul unor cazuri. Dacă lucrurile nu merg bine în învăţământul românesc este pentru că profesorii primesc foloase necuvenite, maltratează elevii, fac apropouri sexuale, vând examene... De unde ştim? De la televizor. Rareori vezi o ştire în care să apară, într-un context pozitiv sau măcar neutru-descriptiv, munca la catedră a unor dascăli din miile care îşi fac meseria cu pasiune şi dedicaţie. Se preferă un profil de aberaţie comportamentală, proiectat apoi, metonimic, asupra întregii bresle şi făcând – cu acelaşi tip de fraudă logică – atingere cu teoriile conspiraţioniste mereu vânturate.
Personajul X, filmat cu sticla de alcool în mână ori cu prohabul deschis, devine definitoriu pentru mulţimea care (încă) îl cuprinde; şi, cu toate că personajului respectiv i se desface contractul de muncă, trend-ul este de a discredita corpul profesoral şi profesia însăşi, prin generalizare abuzivă şi mincinoasă. În extensie conspiraţionistă, vinovat nu e atât personajul X, cât „profesorii copiilor noştri“, şi nu numai „profesorii copiilor noştri“, ci şi „învăţământul nostru“, iremediabil pervertit prin „timpurile noi“ care au perturbat minunata educaţie din Epoca de Aur... Atunci, da, era altfel. Pe vremea lui Ceauşescu, era incomparabil mai bine...
Mai nou, în acest lanţ al culpabilităţilor au intrat şi reprezentanţii sistemelor academice din afara spaţiului românesc. Dacă premierul României a plagiat masiv, vinovat nu este plagiatorul (cum, Doamne fereşte!, ne-am fi putut închipui), ci revista străină care a avut îndrăzneala de a dezvălui plagiatul, laolaltă cu cei care au avut neruşinarea de a vorbi despre el. Toţi sunt culpabili, pentru că „politizează“ plagiatul, numai d-l Ponta – pe al cărui plagiat se politizează de zor – nu are nici o vină. Vina sa va apărea când nu va mai fi la putere; atunci, cei care îl apără cu halucinante argumente „sofistice“ ne vor explica, ei, tot ei, cât de culpabil a fost d-l Ponta şi cât de curios a fost faptul că mai nimeni nu s-a sesizat. A se reţine totuşi, ca element factual de „etapă“, că scrisoarea iniţiată de revista 22 şi adresată fostului ministru al Educaţiei, pentru a-i retrage d-lui Ponta titlul de doctor în drept (în drept!), a fost semnată de peste 3.000 de nume, din care peste 1.600 nume de universitari.
Prin urmare, domnilor „sofişti“, cine este reprezentativ pentru sistemul academic românesc? Un politician care şi-a luat doctoratul cu astfel de metode (indiferent de culoarea lui politică)? Sau 1.600 de universitari revoltaţi de o asemenea – nouă – delegitimare a mediului academic, făcută printr-o figură de mare expunere publică precum cea a unui premier? E conceptibil pentru cineva dintr-o ţară alta decât România că un asemenea derapaj grav poate fi tolerat şi că la scrisoarea adresată ministrului Educaţiei nu s-a primit răspuns în trei luni (orice instituţie publică fiind obligată prin lege să dea un răspuns în 30 de zile lucrătoare)? E conceptibil aşa ceva în Germania? În Franţa? În Anglia? În Polonia? În Cehia?
Şi este aceasta, cumva, o conspiraţie a vrăjmaşilor României şi a trădătorilor de neam şi ţară care au complotat întru distrugerea noastră, luând fragmente din scrisul altora pentru a le pune, fără citare, în lucrarea premierului nostru?
Sau este vorba de o vină metafizică, de un dat românesc, o apetenţă a noastră pentru plagiat încă din zorii mitologici ai istoriei dacilor?
Sau, poate, e vina profesorilor noştri corupţi, beţivi, afemeiaţi şi a învăţământului nostru aflat la pământ, după Revoluţie...
Răspunsul destul de simplu pe care îl dau – nu fiindcă îl prefer, ci fiindcă e cel adevărat – este că de vină pentru plagiatul d-lui Ponta este d-l Ponta. Nu germanii, nu polonezii, nu trădătorii, nici măcar dacii... Responsabilitatea pentru ceea ce publici sub semnătură îţi aparţine, indiferent că te numeşti Ponta sau Conta.
Iar noi, ceilalţi, avem o responsabilitate prin felul în care ne raportăm la asemenea cazuri şi le documentăm, onest, separând munca atâtor profesori şi cercetători dedicaţi de fraudele unora, indiferent de numele fraudatorilor şi de funcţiile deţinute de ei.
De unde, oare, atâta frică de a spune că albul e alb şi negrul e negru? De ce atâta calcul pentru a nu-l deranja pe X, a nu-ţi strica relaţiile cu Y, a te face că nu vezi fraudele lui Z? O să mai dau exemple pe parcursul acestui „serial“ dedicat problemelor învăţământului nostru superior. Chiar dacă (sau tocmai pentru că) nu sunt atât de faimoase precum cazul d-lui Ponta, ele merită expuse şi disecate public. Nu am nicio „milă“ şi nicio reţinere de „oportunitate“ în a înfăţişa nişte fraude academice, dacă le-am documentat. Cu fraudatorii nu poţi fi părtaş.
Deocamdată, mă impresionează eforturile stăruitoare ale lui Liviu Ornea, în Observator Cultural, şi ale lui Solomon Marcus, la Academia Română, de a repune învăţământul superior românesc în condiţia pe care acesta o merită; şi într-o paradigmă firească, la începutul secolului XXI. Sunt numai două exemple dintr-o listă mult mai largă de profesori absolut excepţionali (din ştiinţele exacte, aceştia, dar şi la „umanişti“ sunt mulţi) care au ales să rămână în România şi să facă performanţă aici. Să-i înveţe pe studenţi carte aici. Să formeze cercetători aici. Să creeze o şcoală aici. Aceştia sunt adevăraţii noştri patrioţi, nu cei toată ziua cu Ţara pe buze – şi cu mâna în textele altora.
Care sunt perspectivele aici pentru viitorii profesori de tipul lui Solomon Marcus şi Liviu Ornea? Care sunt treptele pe care trebuie să le urci pentru a deveni un specialist de talia lor? Cât efort trebuie să depui şi cât trebuie să munceşti (da, în învăţământ şi în cercetare se munceşte; s-a mai pomenit aşa ceva? la televizor n-au spus nimic...) pentru a avea o contribuţie academică solidă şi a forma, în acelaşi timp, generaţii şi generaţii de studenţi?
În fine: ce burse au aceşti studenţi şi ce salarii au profesorii lor, se ştie? Ca să nu pară că-mi plâng singur de milă (nu-mi plac plângăcioşii), mă voi referi exclusiv la bursele studenţilor: 300 de lei pe lună.
Cât costă o carte de specialitate, se ştie?
Dar oare ce costuri de strictă necesitate implică viaţa unui student se ştie? A cercetat cineva acest subiect şi l-a expus mediatic – sau nu făcea rating precum istoria profesorului care şi-a bătut elevul şi povestea elevilor care şi-au bătut profesorul?
Întrebarea esenţială, în opinia mea, după toate aceste întrebări aplicate, este: cât de mult ne pasă ce se întâmplă cu învăţământul românesc?
Chiar suntem interesaţi de subiect, chiar ne preocupă viitorul copiilor noştri? Sau ne putem permite să rămânem la nivelul unor „dezvăluiri“ jenante publicistic, cu aruncarea categorială a profesorilor (ca şi a medicilor) într-o veselă troacă mediatică?
Mulţumind revistei 22 pentru spaţiul acordat comentariilor mele pe teme de învăţământ superior, voi încheia prin a spune că aceste articole reprezintă strict poziţia mea şi nu implică instituţional Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, la care sunt mândru să fiu conferenţiar.
Totuşi, nu mă pot abţine să spun că sunt coleg de Departament cu Mircea Cărtărescu, unul dintre cei mai importanţi scriitori români postbelici, atacat abject în ultima vreme, şi cu care mă solidarizez nu numai instituţional, ci şi personal. //