De același autor
Nimic nu poate justifica eliminarea profesorului mai vârstnic de la Catedră, în condițiile în care activitatea lui profesională este excepțională și generații de studenți / elevi pot depune mărturie că s-au format, realmente, prin cursurile lui (în învățământul superior) sau prin orele sale (în învățământul mediu).
Transformarea Profesorului (ca și a Medicului) într-un țap ispășitor, prin extrapolare abuzivă de la un caz izolat la întreaga categorie, este un fapt recurent în discursul sub-jurnalistic: acela în care grija pentru acuratețea transmiterii informației e depășită de pofta de rating cu orice preț.
S-ar zice că publicul larg are nevoie de personaje negative categoriale. Și că, pe de altă parte, un profesor bun nu e ilustrativ pentru pattern-ul care trebuie construit. De aceea, știrile „pozitive“ apar rar, în câte-o criză de inspirație a producătorilor și distribuitorilor de imagine. Imaginația acestora e legată de scenele deja clasice și de clișeele reluate din trei cadre și cinci propoziții: profesorul beat, împleticindu-și pașii prin curtea școlii, ori medicul surprins cu plicul în buzunar...
O anume dezinteresare prezidează aceste execuții publice. Tot ce contează este rating-ul, astfel că nu interesează prea mult nici identitatea profesorului, nici parcursul lui profesional. Latura comercială a subprodusului mediatic stabilește un fel de egalitate în negativ. Important e negativul, indiferent cine-l ilustrează; esențial e scandalul promiscuu, chiar dacă episodul pus în prime time are în centru un profesor de 30 de ani ori unul de 60, un medic cu părul alb sau un stagiar. Comerțul cu imaginea își impune regulile asupra materialului uman prezentat, oferindu-i schema simbolică în care acesta trebuie să intre și ignorând diferențele de vârstă. De aceea, în primă și ultimă instanță, macularea imaginii Profesorului este un dat al Pieței. Asta cere Piața, asta i se oferă. Normele deontologice pot fi trecute cu vederea. Când Piața va cere și știri pozitive cu profesori, atunci vom da mai multe...
Este revoltătoare o asemenea paradigmă; dar ea poate fi înțeleasă. Nu justificată, nu scuzată, dar înțeleasă în termenii ei de constituire și menținere. Putem înțelege logica acestei manipulări mediatice; și, după ce am înțeles-o, ne putem și amuza de ea: ei, iată încă un distins reprezentant al corpului profesoral care a schingiuit un elev, a violat jumătate de clasă, a fugărit cu securea în mână un comitet de părinți și a băut, până a căzut sub masă, cu medicul și cu preotul, la bufetul luminat de blitz-uri...
Acestea sunt aplicații, distorsionate, din afara domeniului. Sunt reprezentări în logica unui rating ce va fi obținut prin senzaționalism trivial; o logică – trebuie să admitem – construită profesionist, prin ignorarea la fel de profesionistă a standardelor etice și profesionale.
Mai gravă e însă, în opinia mea, distorsionarea operată din interiorul domeniului nostru, dinspre corpul profesoral spre societate și spre guvernanții și decidenții ei. Aruncarea în derizoriu televizual a meseriei de dascăl este ceva ce-i privește pe toți dascălii. Însă cu adevărat hidoasă este discriminarea, tenace și rapace, a profesorilor mai vârstnici, supuși unui exit care să ofere locuri libere tinerilor merituoși.
Trăim într-o parabolă swiftiană. În România, toți tinerii profesori sunt merituoși, sunt străluciți, sunt niște giuvaiere ale vieții academice; și, simetric, toți profesorii în vârstă sunt niște mediocrități agățătoare de scaun care trebuie eliminate de urgență din sistem. Ei ocupă locul și împiedică lumea să se afirme; lumea tânără și energică, bineînțeles, care nu are nevoie de modele, de mentori, de îndrumare științifică, de expertiză academică...
Ca o paranteză, am constatat simptome ale acestei mentalități și în lumea noastră literară, unde un scriitor talentat din ultima generație (Dan Sociu) vorbea despre critici consacrați precum Alex. Ștefănescu și Dan C. Mihăilescu „argumentând“ în felul următor: „sunt bătrâni, săracii...“. O condescendență de vârstă comică, dacă ne gândim că judecătorul acesta atât de aprig adună și el 35 de trandafiri în buchetul vieții; dar și descalificantă, prin aceea că a fost exprimată într-un spațiu (pe Facebook) nefrecventat de „bătrânul“ Dan C. Mihăilescu.
Revenind la mediul academic, dorința de a-i inventaria pe „bătrâni“, de a-i scoate din catedre și din activitatea didactică, de a-i pensiona, într-un cuvânt, de a-i elimina este cu atât mai imperioasă cu cât profesorii respectivi se bucură de respectul și aprecierea studenților și au o anvergură profesională mai marcată. E și firesc să fie așa: ca un profesor cu o activitate mai îndelungată să aibă mai multe lucrări și mai multe realizări decât unul aflat la începutul carierei. Dar el trebuie scos neapărat din joc, pentru ca locul lui să fie ocupat de un „competitor“ care are, ca singur atu, vârsta.
Or, acesta nu este un criteriu profesional și care să structureze meritocratic câmpul academic. E un criteriu discriminator, care introduce anul nașterii ca element decisiv al selecției și îi defavorizează pe toți profesorii peste o anumită vârstă, favorizându-i pe toți profesorii sub o anumită vârstă. O asemenea „competiție“ intelectuală îmi repugnă. Nimic nu îmi dă dreptul să mă consider mai capabil decât un profesor din altă generație, prin simplul fapt că eu am 39 de ani, iar el are 71. Și nimic nu poate justifica eliminarea profesorului mai vârstnic de la Catedră, în condițiile în care activitatea lui profesională este excepțională și generații de studenți / elevi pot depune mărturie că s-au format, realmente, prin cursurile lui (în învățământul superior) sau prin orele sale (în învățământul mediu).
Dispare din ecuație individualitatea și reapare încadrarea abuzivă într-o categorie. Dar ceea ce în discursul pseudojurnalistic senzaționalist era conotat categorial din motive de rating este aici denotat categorial din motive de excludere. Ceea ce acolo avea o logică nediscriminatorie a scandalului promiscuu are aici o logică discriminatorie a eliminării unora și favorizării altora. Ceea ce acolo era, până la urmă, grețos ca OTV-ul și extrinsec domeniului este aici hidos-birocratic, cu mii de chichițe și „justificări“, și intrinsec domeniului. Jos bătrânii! Afară cu ei! Nu mai avem răbdare. Vârsta ne face mai buni decât ei.
În parabola swiftiană în care trăim, nu mai avem nevoie tocmai de somitățile în domeniul lor. Preferăm categorial nu pe profesorul care și-a dovedit aptitudinile și și-a scris cărțile, ci pe profesorul care își va dovedi aptitudinile și care își va scrie cărțile. Mai mult: îl discriminăm pe primul și îl eliminăm, cu toate realizările lui, pentru a-l favoriza pe al doilea, în ipoteza unor realizări ulterioare. Alungăm magistrul și susținem ucenicul, de parcă Universitatea ar trebui să fie o pepinieră de cadre și un poligon de încercări pe riscul educației studenților. Vom vedea cât de bun este ucenicul, speranța, tânărul. Deocamdată, să ne îngrijim să scăpăm de magistru, de cel care a confirmat, de bătrân.
Prefer să nu „accesez“ această minunată lume swiftiană și să nu mă uit câți ani are un profesor; ci cât de bun este. Aș prefera să nu fiu favorizat printr-un criteriu al vârstei, pentru că nu e niciun merit personal în faptul că am 39 de ani; după cum nu e nicio carență în faptul că un alt profesor are 71. Suntem ceea ce facem; nu suntem anul nașterii noastre. Suntem individualități și trebuie să fim evaluați ca atare, iar nu categorii abuziv construite, în interiorul cărora noi, tinerii, să avem mai multe drepturi decât „bătrânii, săracii“. Ba chiar, într-o societate civilizată, cum pretindem a fi, cei mai vârstnici ar trebui să fie priviți și tratați cu mai multă considerație decât cei mai tineri – nu invers. Este descalificant să te bucuri de eliminarea „bătrânilor“: dar e pur și simplu degradant să introduci vârsta în evaluarea unui om. Nu e deloc complicat de legiferat ca dascălii excepționali să se pensioneze numai la cererea lor; și să scăpăm astfel de pensionarea forțată a tuturor „bătrânilor“.
Acest articol se dedică tuturor profesorilor mei de care mă desparte o generație și de la care am învățat carte. De ce să nu mai învețe și alții? //