De același autor
Pentru cei al caror interes in politica nu se rezuma la spectacolul jocurilor electorale, o trecere in revista a evaluarilor facute de analistii politici americani inaintea alegerilor din noiembrie duce la o constatare interesanta: libertarianismul, spun multi analisti, ar putea fi acel mic, dar decisiv factor determinant in soarta alegerilor. Wall Street Journal prezinta relatia libertarienilor cu republicanii ca posibila cheie in aceasta competitie electorala, National Review prezice ca dezertarea segmentului libertarian din dispozitivul republican ar putea duce la castigarea alegerilor de catre democrati, The New Republic vorbeste despre insatisfactia libertariana cu politicile etatiste ale lui Bush si posibilitatea unui vot de blam, Washington Post constata sentimentele libertariene ale unei parti a electoratului independent, iar Reason speculeaza cu privire la o reasezare politica pe termen lung, in care libertarianismul ar putea deveni o forta ideologica foarte influenta. In paralel, autori precum Robert Nelson considera ca singurele inovatii ideologice ale lumii postindustriale sunt ecologismul si libertarianismul si prevede o viitoare confruntare globala intre ele, iar autori ca Virginia Postrel sau Glenn Reynolds leaga in mod explicit revolutia informatica, noua economie si consolidarea societatii postindustriale de cresterea grupurilor si categoriilor sociale inclinate sa adopte o perspectiva libertariana asupra lumii si politicii. Indiferent de interpretare, toti converg asupra unei idei: transformarile tehnologice si sociale din ultimele decenii, precum si contexte politice speciale cum ar fi competitiile electorale foarte stranse - cum se anunta cea din noiembrie - impun atentiei o minoritate ideologica putin cunoscuta, dar din ce in ce mai influenta: libertarienii. O privire mai atenta asupra lor si a ceea ce reprezinta este de interes nu numai din perspectiva contextuala - in cazul de fata, ipoteticul lor impact in alegerile americane -, ci si pentru ca - mult mai important -, daca autorii mai sus citati au dreptate, libertarianismul este pe cale sa devina un fenomen global ce va afecta semnificativ peisajul doctrinar al urmatorului secol.
Parametrii libertarieni
Doctrina libertariana este probabil cel mai elaborat si coerent corpus ideologic contemporan, fapt ce o face sa fie fascinanta prin rafinament si profunzime, dar si marginala prin inaccesibilitatea ei pentru un larg segment al publicului. De pilda, in conditiile curente, a te alatura numerosului contingent al noii stangi nu presupune (dincolo de vointa politica de a participa la demonstratii purtand un tricou imprimat cu figura lui Che Guevara) nici o capacitate cognitiva care sa depaseasca o minima alfabetizare necesara recunoasterii unor cuvinte cheie - discriminare, rasism, imperialism, exploatare - si combinarii acestora in lozinci formate din structuri propozitionale elementare. A fi libertarian insa presupune stapanirea unei intregi literaturi ce se intinde de la John Locke pana la Robert Nozick si a unor baterii de argumente ce de multe ori amintesc de formulele expozitive ale teologiei scolastice. Ideea centrala este insa simpla: cea mai importanta valoare politica este libertatea. Pare una dintre acele idei cu a carei importanta toata lumea este de acord. Libertarienii trec insa de acest consens steril si duc ideea pana la ultimele ei implicatii logice si pragmatice. Acest exercitiu de radicalism luminat, spun ei, demasca superficialitatea intelegerii principiilor libertatii de catre cei care adera la ele doar nominal - adica majoritatea. In schimb, adversarii libertarienilor spun ca acest radicalism dovedeste cum o idee generoasa poate fi transformata subtil intr-o forma de sectarism dogmatic.
Pentru libertarieni, problema centrala a politicii nu poate fi nici justitia sociala, nici natiunea, nici progresul, nici redistributia, ci relatia individului cu statul. Aceasta este piatra de temelie pe care se asaza toate celelalte principii si institutii politice. Traditia libertariana considera ca exista doua si numai doua moduri de a organiza ordinea sociala: fie pe baza voluntara, adica prin nenumarate interactiuni libere intre indivizi si diferite asociatii private, fie pe baza coercitiva, adica prin dictatul statului. Pana la urma toate doctrinele politice pot fi supuse unui test unic: Cine urmeaza sa ia deciziile ce privesc aspectele specifice ale vietii tale, tu sau altcineva? Cine decide unde vor fi canalizate contributiile tale la binele public, tu sau statul? Cine hotaraste unde si in ce limba vor fi educati copiii tai? Cine decide unde si daca ai voie sa deschizi o firma? Cine decide daca porti sau nu centura de siguranta la volan? O societate libera tinde sa maximizeze sfera de alegere a indivizilor. In societatile etatiste, tendinta este contrara. Statul, prin autoritatile sale, tinde in mod natural sa uzurpe spatiul sferei libertatii individuale. Si pentru ca oamenii, tot in mod natural, resping aceasta intruziune, societatile etatiste, indiferent de nume (socialiste, fasciste, social-democrate), se bazeaza in ultima instanta pe o doctrina ce implica aplicarea unui grad sau a altuia de coercitie. Respingand in toto coercitia, libertarianismul nu este totusi utopic pentru ca nu urmareste o societate perfecta, ci doar una perfectibila prin sporirea sferei libertatii. El spera la o lume in care cat mai multe dintre deciziile relevante pentru un individ sa fie luate de nimeni altcineva decat de individul in cauza.
Libertarianismul este astfel expresia unei filosofii radicale a libertatii individuale. Telul ultim este abolirea statului, adica o ordine sociala bazata esentialmente pe interactii voluntare. Telul intermediar este instituirea statului minimal. Traditia are radacini in gandirea politica asociata reformei protestante, in John Locke, Adam Smith, Thomas Jefferson si in filosofia politica a gandirii federaliste a secolului luminilor. In secolul XIX, o importanta parte a ei a fost asimilata liberalismului clasic. Dar, in prima parte a secolului XX, adeptii interventiei statului in economie si ai statului asistential au uzurpat printr-o manevra ingenioasa titulatura de "liberal", pentru a-si eticheta propriile lor idei, lasand liberalii clasici intr-o minoritate marginala. (Ecoul romanesc al acestei geniale mutari este reprezentat de Neoliberalismul lui Stefan Zeletin - lucrare ce reflecta fidel spiritul de un etatism feroce al vremii). Izolati de mutarea la stanga a elitelor politice si intelectuale, liberalii clasici isi relanseaza insa doctrina in a doua jumatate a secolului XX sub mai multe forme si nume. Cea mai radicala varianta a ei, inspirata de ganditori precum Mises, Hayek, Nozick, Rothbard si Rand, ajunge sa fie cunoscuta ca anarho-capitalism sau libertarianism si sa devina varful de lance al contraatacului impotriva suprematiei intelectuale si politice a etatismului.
Noul val
Cresterea curenta a influentei libertariene nu poate fi atribuita unui factor unic. Impactul initial s-a datorat vizibilitatii marilor ganditori libertarieni in "Revolutia Thatcher-Reagan" ce in anii ‘80 a relansat politic si economic Occidentul si a dus la victoria acestuia asupra imperiului ruso-comunist. Azi lucrurile sunt mai complicate, noul val libertarian fiind alimentat de un intreg complex de factori: aparitia unor grupuri din ce in ce mai mari de votanti ce eludeaza tiparele ideologice obisnuite, fiind atat impotriva interventiei statului in economie (impozite, subsidii, reglementari), cat si in viata sociala si culturala (cenzura, restrangerea dreptului la avort etc.); incapacitatea elitelor mass-media si intelectuale occidentale de a mai ascunde publicului, dupa 1989, esecul socialismului; intelegerea mai clara a semnificatiilor episodului comunist si a rolului gandirii etatiste ca presupozitie a experimentelor de tip socialist si national-socialist (nazist); o mai clara constiinta a rolului coroziv al statului asistential in viata sociala occidentala; falimentul mitului social-democratiei ca alternativa viabila in conditiile globalizarii; reactia impotriva corectitudinii politice si a folosirii statului ca mijloc de impunere a vederilor unei minoritati asupra majoritatii; erodarea puterii statelor datorita globalizarii si aparitia posibilitatilor reale de policentrism politic; in sfarsit, o epuizare generala a fortei de atractie a modului clasic de definire a clivajului stanga-dreapta in noile conditii globale.
Cea mai interesanta explicatie a noului val libertarian este insa cea data de autori precum Paulina Borsook, care il leaga de schimbarea de generatii desfasurata pe fundalul revolutiei info-tehnologice din ultimii 10 ani. Avem de a face cu o prima generatie formata in mediul flexibil, dinamic si policentric al Internetului, al comunicarii instantanee si al conexiunilor globale. Este imposibil ca acesti oameni sa nu perceapa diferit problemele autoritatii, ierarhizarii si controlului, precum si, odata cu ele, universul dezirabilului si posibilului in organizarea politica. Libertarienii ar fi, asadar, precursorii unor noi configuratii politice si doctrinare. Ei anunta o reasezare a ideilor si valorilor politice in functie de structuri sociale emergente in urma revolutiei tehnologice in mijlocul careia ne aflam. Doctrine si clivaje politice care au dominat secolul XX sunt grefate pe structuri provenite din societatea industriala, in unele cazuri chiar cu radacini in cea agrara, de secol XVIII. Ele nu mai pot supravietui configuratiilor postindustriale si unei lumi globalizate. Noile structuri atrag cu ele noi perceptii si noi valori. De pilda, conflictul dintre ecologisti, cu mistica lor holista si cu apelul lor la solutii de interventie coercitiva si mega-control la nivel global, si libertarieni, cu etica lor individualista si apelul lor la solutii voluntare, spontane si bazate pe retele informale ce cresc de jos in sus, ar putea anunta unul dintre marile clivaje ale spatiului doctrinar al viitorului.
Viitorul libertarian
Timpul va arata in ce masura proiectiile de mai sus sunt exacte. Indiferent de interpretare, este clar ca explozia Internetului este corelata cu explozia aparitiei de grupuri si idei libertariene peste tot in lume. Elementele unei foarte interesante retele transnationale avand ca nod central Cato Institute din Washington DC, cel mai mare si influent centru libertarian, par deja sa se fi conturat. Dar cheia destinelor libertarianismului ca miscare social-politica este data nu de tehnologie, ci de libertarieni ca tip uman si purtatori de identitate ideologica si culturala. Daca ii privim atent o sa intelegem de ce nu vor putea transforma miscarea lor intr-o forta politica de sine statatoare si de ce, in ciuda acestui fapt, influenta lor in spatiul public va continua sa creasca.
Libertarianul tipic are in general o educatie, situatie profesionala si status social mult peste medie. Bine ancorat intelectual, are o capacitate de analiza puternica, de obicei creata in mediul profesional din care provine. Organizandu-se in grupuri si retele, tinde sa adopte un elitism greu disimulat si un mod condescendent de a-i privi pe cei neluminati de libertarianism. De multe ori angajarea sa doctrinara evolueaza in directia unui usor fanatism dublat de un cult al eroilor (de obicei pentru Rand sau Mises). Percepandu-se in opozitie cu majoritatea, proiecteaza un spirit independent, adversarial si de fronda si o ostilitate fatisa la adresa puterii si autoritatii. De pilda, revolutia blogger-ilor cu atacul ei direct asupra ierarhiei mass-media si monopolului pe care-l au acestea, precum si experimentele cu forme noi de agregare politica prin Internet sunt in buna masura de inspiratie libertariana. Pentru ei, formele organizationale si culturale ale prezentului sunt suspecte si neagreate din principiu. Iar nuantele noii culturi libertariene ce creste odata cu extinderea retelei tradeaza ceva important exact in acest sens. Plecand de la o bibliografie strict doctrinara si un numar relativ limitat de autori, curentul libertarian ocupa acum un intreg domeniu cultural. De la sociologie cu orientare futurologica pana la istorie alternativa si science fiction, de la revendicarea cyber-punk-ului lui William Gibson pana la eseistica celor de la Wired ce imbina discipline si genuri cu idei tehnologice si teorii stiintifice de varf, de la speculatiile genialoide ale lui Ray Kurzveil la cultul pentru filme precum Serenity si Firefly, subcultura libertariana devine din ce in ce mai mult marca unui univers in sine. Directia sa: in principal posibilul si viitorul si doar in secundar actualul si prezentul. Hiper-intelectualisti si hiper-principiali, ei sucumba in fata provocarilor actiunii colective ce trebuie infaptuita intr-o lume impura si dominata de non-libertarieni si se regrupeaza instinctiv in proiectii ale viitorului si posibilului. Pe scurt, toate trasaturile ce-i unesc si le dau o identitate si o coeziune intelectuala unice fac in acelasi timp ca potentialul libertarienilor de a actiona direct in spatiul politic obisnuit, cu compromisurile, ambiguitatile si conflictele sale, sa fie extrem de limitat.
Toate astea nu inseamna ca influenta lor nu va creste. Simpla lor prezenta ca punct de reper in dezbaterea publica si presiunea pe care o pun asupra acesteia, prin concentrarea sistematica si agresiva asupra principiului libertatii si a pericolului etatist, vor continua sa aiba impact. In ultima vreme, influxul de noi convertiti din randurile industriei de IT, al managerilor si antreprenorilor tineri sau al specialistilor din tehnologiile de varf face ca forta financiara libertariana sa creasca odata cu probabilitatea ca network-ul libertarian de azi sa contina potentialii miliardari, directori de corporatii si lideri economici de maine. Daca ecuatia succesului unei doctrine depinde de forta financiara si de influenta sociala a sustinatorilor ei, o rapida ascensiune viitoare este previzibila. In plus, nu trebuie neglijat ca, fie si lipsita de resurse, o minoritate disciplinata ideologic poate avea o influenta electorala cu mult superioara numarului de membri in alegerile in care doar cateva procente despart victoria de infrangere. Asa cum poate fi cazul in noiembrie in America. Iar in ceea ce priveste tari ca Romania, unde confuzia ce inconjoara termenul "liberalism" nu este intrecuta decat de habotnicia cu care acest termen gol de continut este invocat, libertarianismul reprezinta un reper indispensabil mult intarziatului proces de clarificare doctrinara. Pe scurt, place sau nu, libertarianismul are potentialul de a fi o forta politica si ideologica, in ciuda incapacitatii sale structurale de a deveni o miscare politica de mase.