De același autor
Dincolo de consecinţele imediate ale înverşunatei lupte politice care are ca pretext referendumul din 29 iunie, ne îngrijorează, foarte serios, în special dacă avem de-a face cu o tendinţă ce s-ar putea manifesta şi în viitor, renaşterea în forţă a mitului malign despre minoritarul cel rău, capabil să facă doar lucruri condamnabile.
Imediat după ce estimările finale ale prezenţei la vot la referendumul din 29 iulie au devenit publice, voci foarte bine plasate în arhitectura de putere a coaliţiei aflate acum la guvernare, precum şi destui dintre jurnaliştii apropiaţi puterii au început să critice, în termeni extrem de duri, absenţa de la vot a maghiarilor din Transilvania. Una dintre cele mai dure declaraţii a fost făcută de ministrul Culturii, liberalul Puiu Haşotti. Acesta a declarat, relatează ziare.com, că absenţa masivă a maghiarilor de la vot are la bază faptul că „în mod evident, UDMR a lansat un apel către minoritatea maghiară şi ştim foarte bine, a fost lansat prin clerul pe care îl are, prin biserica evanghelică, prin biserica protestantă şi aşa mai departe, deci în mod evident UDMR s-a comportat şi chiar altfel decât au fost şi unele discuţii preliminare, dar vocaţia trădării la UDMR este deja arhicunoscută“.
A stfel de atitudini au generat imediat reacţii din partea UDMR. Încă din seara zilei de 29 iulie, Kelemen Hunor, preşedintele UDMR, declara: „Resping orice speculaţie privind rolul comunităţii maghiare la acest vot şi nu putem accepta ca maghiarii să fie declaraţi vinovaţi pentru acest rezultat“, relatează Gândul. Şi György Frunda a declarat, tot duminică seara, că i se pare complet „nedrept“ şi îl deranjează faptul că „se încearcă să fie scoşi vinovaţi“ cetăţenii români de etnie maghiară, în legătură cu participarea slabă la referendum, transmite Mediafax.
Atitudinea USL faţă de UDMR merită, credem, o prezentare detaliată şi un comentariu cât mai nuanţat. Înainte de căderea Guvernului Ungureanu, Victor Ponta afirma, de exemplu, în calitate de co-preşedinte al USL, că „interesul USL nu este acela de a avea tot timpul UDMR la guvernare“, relatează un material publicat de ziare.com. Ceea ce s-a întâmplat în lunile următoare confirmă, din plin, această declaraţie. Rând pe rând, reprezentanţi ai UDMR în diverse instituţii ale statului au fost înlăturaţi, iar posturile rămase libere au fost ocupate de persoane apropiate de unul sau altul dintre partidele care compun USL. Primii eliberaţi din funcţii au fost, conform informaţiilor de presă, prefecţii şi subprefecţii UDMR.
La începutul ultimei decade a lunii iulie, atitudinea lui Victor Ponta faţă de UDMR părea să se fi schimbat într-o anumită măsură. Aflat la Miercurea Ciuc, premierul declara, de exemplu, că este interesat ca, „pe parcursul anului 2013, după ce terminăm campania electorală, după ce terminăm discursurile electorale“, să existe negocieri între toate forţele politice din parlament, astfel încât să fie identificată şi acceptată o soluţie „care la 1 ianuarie 2014 să ne permită o descentralizare reală“. În acest context, Ponta mai declara şi că „este obligatoriu în 2013 ca inclusiv UDMR să participe la acest efort şi să găsim soluţia cea mai bună pentru reorganizarea ţării“, relatează Mediafax. Această mână întinsă UDMR de acelaşi Victor Ponta, care declara, cu doar câteva luni în urmă, că nu-i în interesul USL ca UDMR să rămână „tot timpul“ la guvernare, nu este deloc bizară. Ea reprezenta, la momentul respectiv, cu aproximativ o săptămână înainte de referendumul din 29 iulie, doar consecinţa firească a unor calcule politice cu miză electorală şi postelectorală. Vorbim aici în special despre necesitatea ca PSD, atât de unul singur, cât şi cu restul USL, să nu aibă relaţii conflictuale cu UDMR, entitate organizaţională care a funcţionat, în mai multe ocazii, ca partid-balama, ingredient practic indispensabil pentru obţinerea unei majorităţi parlamentare stabile. Mai mult, în condiţiile în care UDMR este parte a Partidului Popular European, din care face parte şi PDL, este posibil ca premierul şi consilierii săi politici să încerce, din motive uşor de înţeles, să frâneze o eventuală nouă colaborare între maghiari şi PDL.
Referendumul a schimbat însă, aşa cum am văzut, foarte rapid şi în sens vădit negativ, cel puţin dominanta discursivă a relaţiilor dintre USL şi UDMR. Pentru acest fapt avem câteva explicaţii. În politica românească, practica asumării responsabilităţii pentru eşecul unor acţiuni este, aşa cum ştim, rarisimă. Cel mai frecvent, atunci când lucrurile o iau razna, altcineva trebuie să fie de vină. Aşa s-a întâmplat şi acum. USL a avut, la referendum, toate atuurile necesare pentru a putea repurta o victorie zdrobitoare în confruntarea cu Traian Băsescu. Să trecem în revistă, foarte pe scurt, principalele trei uriaşe avantaje ale USL: mai întâi, guvernarea în vreme de criză şi măsurile de austeritate dure au erodat, masiv, popularitatea lui Traian Băsescu şi a PDL; în al doilea rând, USL a câştigat, în recentele alegeri locale, poziţii dominante în majoritatea primăriilor, consiliilor locale şi consiliilor judeţene din întreaga ţară; în al treilea rând, presa ce încă susţine valorile dreptei, ca şi pe liderii PDL, precum şi pe preşedintele suspendat face cu greu faţă presiunii exercitate de ziarele şi posturile de televiziune legate în diverse feluri de USL. În ciuda acestor avantaje potenţial decisive, USL n-a reuşit să-şi atingă toate obiectivele: conform rezultatelor oficiale comunicate de BEC, la vot s-au prezentat doar în jur de 46% din totalul votanţilor; dintre aceştia, peste 11% (deci mai bine de 5% din totalul general) au votat împotriva demiterii preşedintelui. Prin analogie cu boxul, USL a acumulat extrem de multe puncte (vezi multele milioane de voturi în favoarea demiterii, voturi pe care niciun politician sau comentator lucid nu le poate ignora), dar n-a reuşit în niciun chip să-l facă KO pe Traian Băsescu. Iar intenţia iniţială a USL exact aceasta fusese: să-l termine, politic, pe Traian Băsescu dintr-o singură lovitură. Lideri importanţi ai USL, în frunte cu preşedintele interimar Crin Antonescu, erau atât de siguri de victorie încât au declarat, înainte de referendum, că pleacă din politică dacă Băsescu revine la Cotroceni. Confruntaţi cu un rezultat care este doar o semivictorie, lideri ai USL au fost obligaţi să găsească vinovaţi. Şi i-au găsit de îndată: „ungurii-s de vină“.
Dincolo de absurdul evident al unei astfel de atitudini, merită subliniate mai multe aspecte realmente îngrijorătoare. Mai întâi, faptul că, probabil dintr-o regretabilă eroare (nutresc speranţa că vorbim despre o eroare, şi nu despre o atitudine premeditată), voci foarte influente din USL vorbesc despre vinovăţii colective, ceea ce reprezintă, din perspectivă juridică, o greşeală extremă (şi în bună măsură descalificantă). Dar vorbim şi despre faptul că, potrivit declaraţiilor unor voci importante din sânul coaliţiei aflate la putere, o întreagă etnie – cea maghiară – ar fi vinovată de tot răul din ţară. Fiindcă, nu-i aşa, dacă UDMR-iştii ar fi ieşit la vot, Băsescu pica, iar USL ar fi putut deschide de îndată cornul abundenţei pentru întreaga Românie. O astfel de idee este, din nefericire, excesiv de aproape, cel puţin după gustul nostru, de o viziune de tip naţionalist-rasist asupra vieţii publice. Departe de noi e dorinţa de a propune analogii forţate; dar la fel de departe este şi dorinţa de a nu pune în evidenţă situaţii care pot servi ca termen de comparaţie.
Când din Ministerul francez de Război au dispărut, acum mai bine de 100 de ani, documente importante, vinovatul a fost imediat „găsit“: minoritarul Alfred Dreyfus. Apoi, când Germania a fost înfrântă în 1918, tot nişte minoritari au fost găsiţi „vinovaţi“. La noi, în anii ’90, alţi minoritarii, cei maghiari, au fost prezentaţi, ani în şir, ca pregătind în taină ruperea Ardealului de România. Ulterior, relaţiile politice între majoritate şi minoritatea maghiară păreau a se fi aşezat pe o temelie lipsită de obsesii naţionaliste şi, tocmai de aceea, compatibilă cu logica reconcilierii istorice definitive. Dar, dacă obsesiile naţionaliste reînvie în forţă şi, culmea, tocmai în discursul unor lideri politici încă tineri, pe care îi bănuiam a fi imuni la delirul naţionalist, atunci chiar avem o mare problemă: ultimii 20 de ani par să fi trecut aproape degeaba.
* Florin Diaconu este conferenţiar la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti.
Germanii de pe liste
Maghiarii nu au fost singurii minoritari supuşi atacurilor politice ale USL în urma referendumului pentru demiterea preşedintelui.
Ioan Cindrea, liderul PSD Sibiu şi preşedintele Consiliului Judeţean, a declarat că din 1990 şi până în prezent au plecat definitiv din zonă 84.000 de cetăţeni de etnie germană şi că aceştia ar trebui „radiaţi“ din listele electorale. În replică, Klaus Johannis, preşedintele Forumului Democrat al Germanilor din România şi primarul Sibiului, a spus că listele electorale trebuie refăcute numai în urma unei documentaţii temeinice: „Să zicem că cineva s-a hotărât să plece în ’92 în Germania cu paşaport turistic, acesta este în continuare pe lista electorală dacă nu s-a primit de la autorităţile germane o comunicare de clarificare a domiciliului şi cetăţeniei. Noi evaluăm că cea mai mare parte a persoanelor care au plecat, care au fost şi saşi, şi români, şi de alte etnii, au între timp situaţia clarificată. Nu toţi. Am găsit, de exemplu, o persoană despre care nu se mai ştie nimic şi ar trebui să aibă 119 ani. Nu putem să tăiem noi persoana de pe listă. (…) O persoană nu poate fi radiată din lista electorală fără documente doveditoare. (…) Persoanele au anumite drepturi, şi la noi şi în altă parte. Unul din drepturile fundamentale este de a alege şi de a fi ales. O persoană poate fi eliminată din lista electorală doar dacă există o documentaţie scrisă temeinică“, a declarat Klaus Johannis, potrivit Mediafax.