De același autor
Examenul de finalizare a studiilor liceale a devenit, in Romania asediata de canicula, subiectul numarul unu al zilei. Intre violuri si afaceri de coruptie, scoala isi face loc, in aceasta maniera, pe agenda publica. Si, odata cu acest gust al mediatizarii, o noua dezbatere partizana in jurul educatiei este generata in campul intelectual autohton.
Imaginea creionata este una deja familiara: traficul de influenta si mita, incapacitatea autoritatilor de a limita prejudiciile de imagine. Pe acest fundal, autoritatile anticoruptie intervin, spectaculos, iar justitia capata chip. Un profesor veros este arestat si o cantitate impresionanta de bani si valuta este capturata. Este ca si cum intregul cotidian ar fi supus regulii de fier a lecturii tabloide.
Ca de atatea ori, analiza publica rateaza una dintre mizele capitale: bacalaureatul nu este un accident, ci parte din lantul trofic al unui sistem care se intemeiaza pe precaritatea financiara si intelectuala. Inainte de identificarea mitelor, polemica a fost nascuta de formularea subiectelor de examen, acolo unde referirea la soarta cartilor in comunism si la memorie a fost demonizata de formatorii de opinie "de buna-credinta". Reactia ultragiata a evocat, deloc intamplator, pe cea de acum aproape un deceniu, din contextul aparitiei manualelor "alternative" (pluralul insusi indica maniera aproximativa in care limba romana este utilizata astazi).
In cele din urma, este infinit mai ofertant mediatic sa oferi instantaneul politist al unei descinderi decat sa participi la un efort de gandire, lucid si moderat, in marginea unei realitati pe care niciun observator nu o poate ignora: subminarea statutului educatiei publice si extinderea, necontrolata si clientelara, a sistemului de invatamant particular. Elevii care au asigurat beneficii ilegale examinatorilor sunt cei care, la distanta de cativa ani, vor recurge la plati in bani pentru a achizitiona acel bun ravnit de familia ocrotitoare: diploma de facultate sau de masterat. De data aceasta, nu va mai fi vorba de ilegalitate, ci de un serviciu prestat de o retea de universitati care procura acte fara a raspandi cunoastere. Este acesta un fapt pe care ar fi imoral sa il excludem din ecuatia avatarurilor bacalaureatului.
Directia Nationala Anticoruptie sau parchetele nu pot fi instantele care sa articuleze solutiile iesirii din criza. Infractiunile anului de gratie 2008 traduc o repozitionare mentalitara: educatia nu mai este element al autonomiei personale, ci doar ca un bun/serviciu ce se tranzactioneaza mai mult sau mai putin licit. De la excesele comportamentale din scoli (pentru a utiliza un eufemism) pana la cumpararea unui examen, drumul este previzibil si este parcurs, deja, fara ezitare.
In centrul crizei educationale se afla absenta unui proiect semnificativ care sa reabiliteze, fara derapaje demagogice, nobletea cunoasterii intelectuale. Raportul Comisiei Prezidentiale si Pactul pentru Educatie sunt piese izolate in peisajul actual. Este nevoie de un efort coroborat al agentiilor statului pentru ca aceste sugestii sa intre in tesatura cotidianului. Si aceasta cu conditia ca politicile publice sa isi asume acest obiectiv strategic.
Degradarea educatiei nu poate fi separata de un curent ce defineste spatiul social insusi. Etalarea luxului de cea mai joasa extractie, elogiul vulgaritatii, triumful tabloidului si al OTV, canonizarea trivialitatii ca vehicul si stil de comunicare sunt semnele mutatiei care afecteaza pozitia detinuta de scoala in Romania de astazi. A pune intre paranteze hibridizarea culturala si declinul de prestigiu al cunoasterii este o proba de orbire suicidara. Elevii de astazi traiesc, majoritar, intr-o lume pentru care Dan Diaconescu, Andreea Spatar, Luis Lazarus sau Elodia sunt reperele familiare. Lectura ori bunul gust sunt elemente exotice. Televiziunea comerciala impune, progresiv, un model cultural incompatibil cu minima decenta.
Si totusi, optimismul duratei lungi nu poate fi abandonat. Scoala nu se poate refonda decat pe valorizarea cunoasterii ca factor intemeietor al libertatii individuale. Modelul discursului profesoral apodictic trebuie sa lase locul unei raportari echilibrate si nuantate la elev, vazut ca individ, iar nu ca subiect inert de experiment didactic. Caci educatia este doar o caramida din edificiul demnitatii umane.