De același autor
Precipitarea în adoptarea unei Constituţii nu este un semn de maturizare, ci unul de involuţie democratică.
Rapiditatea cu care membrii Comisiei parlamentare de revizuire a Constituţiei acţionează, adoptând, în şedinţe intense şi în deplină lipsă de transparenţă, amendamentele la legea fundamentală indică existenţa voinţei de a respecta termenul stabilit pentru finalizarea procedurii. Chiar dacă atingerea acestui obiectiv temporal implică ratarea mizei de durată lungă, aceea a consolidării democratice.
Ceea ce domină actuala iniţiativă de revizuire este combinaţia de voluntarism politic şi de lipsă de viziune intelectuală. În pofida recomandărilor făcute de către Comisia de la Veneţia şi de către UE, procedura de schimbare a legii fundamentale suferă de vicii care îi pot fi fatale – absenţa osaturii juridice şi ideologice care să confere trăinicie viitorului edificiu, ignorarea prudenţei, a consensului şi a negocierii autentice. Precipitarea în adoptarea unei Constituţii nu este un semn de maturizare, ci unul de involuţie democratică.
În definitiv, actualul moment în care ne aflăm este culminaţia procesului ce a debutat în vara anului trecut. Criza statului de drept în 2012 nu a fost un accident, ci rezultatul unor opţiuni deliberate vizând slăbirea mecanismelor de protecţie a Constituţiei. De această dată, abordarea este diferită, dar şansele de reuşită sunt mult mai mari. În locul asaltului împotriva statului de drept, se preferă domesticirea lui, prin intermediul unei proceduri de modificare a Constituţiei. Scurtătura pe care o aleg parlamentarii duce către miezul democraţiei constituţionale.
Compromisul, unul dintre elementele cheie ale unui proces de inginerie constituţională robust, este eliminat graţie noii configuraţii din parlament. Slăbiciunea opoziţiei este parte din ecuaţia evocată anterior. Cu cine se poate negocia de către putere, în condiţiile în care opoziţia nu pare să fie interesată de exercitarea misiunii sale? În cel mai important moment din ultimul deceniu şi jumătate al evoluţiei sale politice, România revine la tiparul dominaţiei parlamentare sufocante, de sorginte fesenistă.
Improvizaţia sub semnul căreia se plasează întregul moment constituţional are, uneori, nuanţe ridicole. Temele de dezbatere sunt stranii şi deconcertante, de la prezenţa unei steme pe tricolor până la utilitatea unui motto care să străjuiască textul însuşi. Este ca şi cum, eliberaţi de orice presiune a mediului public, aleşii naţiunii s-ar abandona plăcerii de a fi creatori ai lumii şi demiurgi în plan juridic. Din această sumă de soluţii lipsite de un numitor comun se va naşte viitoarea noastră Constituţie.
Improvizaţia nu exclude, însă, atenţia acordată unor chestiuni ce ţin de consolidarea privilegiilor. Imunitatea parlamentară şi reconfigurarea ei nu figurează pe agenda dezbaterilor. Invocând suveranitatea Camerelor ca pe o frază magică, parlamentarii decid să ignore voinţa populară exprimată în referendumul din 2009. Exerciţiul popular este irelevant. Tot ceea ce contează este voinţa unei elite care nu se socoate răspunzătoare decât în faţa celor care îi finanţează campaniile electorale.
Modelul constituţional care se prefigurează este, pe cale de consecinţă, vag şi imprecis. Conceptul de „regiune“ a fost menţionat în Constituţie, dar care va fi semnificaţia lui în reformarea Senatului? Rolul Camerei superioare este la fel de incert, în această etapă. Se va opta pentru menţinerea unui bicameralism egalitar, sistem care şi-a probat limitele? Din incertitudini şi incoerenţă se alimentează fragilitatea democraţiei constituţionale.
Inexistentă în lunile de activitate a Forumului Constituţional, discuţia în marginea regimului politic pare să fie tranşată. Redenumit „şef de stat“, preşedintele de republică se vede limitat în atribuţii şi plasat în postura unui şef de stat ceremonial, ales direct de către electoral. O întrebare se impune, în acest context: până la ce punct se mai justifică menţinerea desemnării prin vot universal a unui asemenea preşedinte? Poate că răspunsul ne va fi furnizat de către însuşi preşedintele Senatului, potenţial candidat la preşedinţie. Ceea ce se conturează este dominaţia partidului cu cel mai mare număr de mandate şi transformarea preşedintelui în actor irelevant în plan constituţional.
Revizuirea Constituţiei nu va fi fost completă fără mutilarea capitolelor ce reglementează poziţia magistraţilor şi a Curţii Constituţionale. Luările de poziţie ale unor membri proeminenţi ai majorităţii parlamentare sunt lipsite de echivoc. În numele „depolitizării“, procurorii vor fi plasaţi sub controlul ministrului Justiţiei, iar Curţii Constituţionale i se vor limita prerogativele. Modelul românesc va fi unul al transparenţei şi al bunei guvernări.
România pare să-şi reconfirme propriul excepţionalism negativ. Revizuirea din 2013 devine un caz clasic ce ilustrează erorile pe care o naţiune este chemată să le evite, în clipele în care legea fundamentală este amendată. Improvizaţia juridică şi omnipotenţa parlamentară decid destinul democraţiei autohtone. Cetăţenii sunt, deocamdată, martorii acestui joc de-a Constituţia. Prezenţa lor va fi cerută doar atunci când naţiunea va fi invitată, patriotic, să legitimeze roadele revizuirii, în miros de mititei şi pe fundal de fanfară. //