De același autor
Cât timp suntem în interiorul unui acord cu Troika finanţatoare, condusă de FMI, coordonată de Comisia Europeană şi asistată de Banca Mondială, putem accesa fonduri europene cu un efort financiar mai mic.
„Trebuie să avem o viziune clară a vremurilor pe care le trăim. Trăim acum în epoca pieţei unice, în epoca Internetului”, spune Michel Barnier, comisarul european pentru piaţă unică şi servicii. Într-adevăr, atunci când avem ambiţia să folosim acest dar impresionant de aproape 40 de miliarde de euro, trebuie, mai întâi, să înţelegem filosofia care acompaniază consumarea acestor bani.
Este un dar condiţionat de existenţa unor proiecte clare, viabile, cu impact social şi economic, în totală transparenţă şi corectitudine. Sunt bani destinaţi atât proiectelor statului, ale regiunilor sale, cât şi ale antreprenorilor săi. Fiecare dintre actorii acestor proiecte trebuie să urmeze cu stricteţe etapele, oarecum birocratice, ale accesării şi mai apoi ale cheltuirii şi rambursării acestora. Nici statul, sau mai degrabă funcţionarii săi specializaţi, nici oamenii de afaceri nu au reuşit să consume banii alocaţi în fostul exerciţiu financiar, care s-a încheiat în 2013, dar care mai are încă o sesiune de prelungiri.
O parte dintre proiectele finanţate de fondurile europene s-au împotmolit, din cauza unor greşeli, a corupţiei şi, apoi, a neîncrederii birocraţilor europeni. Această neîncredere a fost, se pare, spulberată în ultima perioadă şi, iată, România a reuşit să încaseze peste două miliarde de euro de la Comisia Europeană în acest an. Cu toate acestea, România a reuşit să cheltuiască mai puţin de un sfert (24%) din banii europeni alocaţi în exerciţiul financiar anterior.
Am ignorat 20 de miliarde de euro
Între 2007 şi 2013 cele 10 ţări din Europa Centrală şi de Est au avut acces la fonduri europene în valoare de 178,94 de miliarde de euro, potrivit calculelor casei de consultanţă financiară KPMG. E vorba de finanţări curate, europene, fără a lua în calcul cofinanţarea guvernelor sau contribuţiile private. Strict, aceşti bani europeni, dacă ar fi fost consumaţi, reprezentau 18% din produsul intern brut regional, au mai calculat experţii KPMG. Bulgaria şi România au fost însă ţările cu cele mai joase nivele de absorbţie a banilor europeni. România este printre ţările cu cea mai mare alocare financiară, după Polonia, Cehia şi Ungaria. România putea primi 23,5 miliarde de euro, cam 1.100 de euro pe cap de locuitor. N-a reuşit însă să atragă, până la finalul lui 2012, decât 2,8 miliarde de euro, sumă care nu reprezintă decât 12% din banii alocaţi. E de departe cea mai slabă performanţă: bulgarii au consumat 2,3 miliarde de euro, cam 34% din banii alocaţi. Cehii au încasat 57% din fondurile europene alocate, estonii 59%, ungurii 40%. Polonezii au încasat 32,7 miliarde de euro, sumă care reprezintă 49% din banii alocaţi şi unii economişti pun pe seama acestei capacităţi de absorbţie şi faptul, notoriu, că Polonia a evitat recesiunea atunci când toată Europa aluneca în ea. Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, ne-a explicat în interviul acordat revistei 22 că miracolul absorbţiei poloneze se datorează unei reguli de aur a investiţiilor bugetare: mai întâi se analizează posibilitatea de a finanţa un proiect din bani europeni, iar dacă nu se poate, atunci bugetul pune banii.
Cu toate acestea, au existat contracte pentru banii europeni, fără a fi însă acoperite apoi de plăţi. România a avansat Comisiei Europene contracte pentru 70% din sumele alocate, însă şi aici distanţa este mare între voinţa, exprimată prin cererea de bani, şi abilitatea de a-i primi, descrisă de cifrele mici încasate până la urmă. Economiştii de la KPMG au observat însă o problemă comună tuturor statelor din regiune, care a influenţat negativ absorbţia fondurilor europene, ceea ce explică fenomenul banilor alocaţi şi nefolosiţi. Ei avertizează că toate ţările au început să contracteze fondurile de abia în 2008 şi o absorbţie mai vioaie s-a observat un an mai târziu, iată de ce recomandă o contractare mai rapidă în actualul exerciţiu european. România a avut un start lent, contractările banilor europeni stagnând practic în primii doi ani, şi asta s-a datorat, în mare măsură, faptului că nu îşi consolidase o arhitectură instituţională optimă şi potrivită exerciţiului de absorbţie a fondurilor acestora, care vin gratis.
Blocajul corupţiei
Preşedintele Consiliului Fiscal identifică însă şi o problemă aparte a României, anume temperatura înaltă a corupţiei. Această problemă nu doar că a blocat unele programe, unde au apărut suspiciuni de fraude, dar pare să facă neatractivă această finanţare, care este ulterior supusă sub un control riguros.
Probabil, autorităţile vor revizui atitudinea pasivă faţă de aceşti bani europeni, care nu sunt esenţiali doar pentru că vin gratis, ci şi datorită impactului puternic pe care-l au asupra economiei, a balanţei externe de plăţi a ţării şi, nu în ultimul rând, asupra monedei naţionale. Înviorarea absorbţiei, marcată de recuperarea a peste două miliarde de euro, explică, în mare parte, şi intrările, care au depăşit ieşirile de valută din ţară, ceea ce, tradus în limbajul băncii centrale, este un surplus al contului curent. Dacă economia nu a revenit încă la performanţele de dinainte de criza financiară declanşată în 2008, conturile externe ale ţării, exact acelea care au provocat criza românească, s-au însănătoşit pentru prima oară în istoria recentă.
Filosofia profitului
Fondurile europene au însă şi o componentă individuală, antreprenorială. Ele susţin afacerile mici şi mijlocii care sunt capabile să identifice o nevoie din zona finanţabilă şi să alcătuiască un proiect, care să poată primi fondurile.
Sunt însă bani pe care îi încasezi pe facturi, după ce ai efectuat plata mărfurilor sau serviciilor. Cu alte cuvinte, sunt bani care depind de credite, asta pentru că foarte puţini antreprenori au posibilitatea de a-şi finanţa singuri parte de proiect pentru care cer suport european. Marele blocaj al accesării fondurilor europene de către antreprenori este accesul dificil la credite, atât de necesare pentru accesarea fondurilor. Ionuţ Dumitru, care este şi economistul şef al Raiffeisen Bank, a observat aici şi existenţa unei filosofii diferite, care nu se potriveşte cu situaţia din economia românească. La o observaţie mai atentă, spune Ionuţ Dumitru, banii europeni nu sunt fonduri destinate înfiinţări de noi afaceri, ci finanţări pentru dezvoltarea întreprinderilor cu o istorie de succes. Pentru că numai firmele eficiente, cu istoric al afacerii, care au afişat profit, au acces facil la credite. În România, nu puţine au fost situaţiile în care antreprenorii treceau de furcile caudine ale responsabililor cu derularea programelor europene, însă se împotmoleau în faţa bancherilor, care uneori nu aveau încredere într-o companie fără profit, alteori nu vedeau viitorul profitabil al afacerii pentru care firma cerea finanţare. Problema are cazuistica ei stufoasă, însă soluţia e simplă, sugerează preşedintele Consiliului Fiscal: crearea unui fond de garantare a acestor finanţări europene destinate antreprenorilor.
În plus, pentru a consuma banii europeni, antreprenorii au nevoie şi de rigoare, transparenţă şi corectitudine în derularea proiectului finanţat.
Avantajul ştampilei FMI
România are şanse, în anul următor, să mai atragă o parte din banii alocaţi prin exerciţiul financiar care se termină în 2013, atât de sărac în rambursări. Trebuie însă să pregătească terenul pentru noul exerciţiu, cel prin care poate consuma 39,9 miliarde de euro. Voci critice susţin că nu se întrevăd îmbunătăţiri ale absorbţiei, autorităţile de la Bucureşti având o schiţă de program, cu obiective generale, fără detalii concrete. Unele formulări sunt ambigue, cum ar fi de pildă obiectivul privind combaterea sărăciei, care se referă, pe scurt, la chestiuni legate de sănătate şi asistenţă medicală. Nimic despre sărăcie şi combaterea ei concretă. Cutremurul recent care s-a simţit în Bucureşti a pus din nou pe tapet chestiunea miilor de apartamente aflate în blocuri cu bulină. Autorităţile locale admit că nu au bani, însă nu există niciun proiect serios care să ceară bani europeni pentru consolidarea clădirilor în primejdie.
Avem deci autorităţi cu o capacitate limitată de gestionare a fondurilor, care au dificultate în obţinerea unor credite sau se înnămolesc în proceduri contorsionate de achiziţii, ceea ce duce la depăşirea termenelor fixate iniţial. Avem însă şi un avantaj competiţional: cât timp suntem în interiorul unui acord cu Troika finanţatoare, condusă de FMI, coordonată de Comisia Europeană şi asistată de Banca Mondială, putem accesa fonduri europene cu un efort financiar mai mic. În următorii doi ani, cofinanţarea statului va trebui să acopere doar 15% din valoarea proiectului. Cehii sau polonezii pun un sfert din bani în joc. Dar îi pun.