De același autor
Nimeni nu e preocupat de chestiunea impozitării marilor averi, ţinta Fiscului a devenit contribuabilul de rând.
Conturile ţării descriu cu acurateţe paradoxul fiscal definit de John Fitzerald Kennedy la mijlocul secolului trecut: taxele sunt prea mari, iar veniturile colectate sunt prea mici. „Cea mai sănătoasă cale de a mări veniturile pe termen lung e reducerea taxelor“, comenta JFK.
Discret, fără mare publicitate, povara fiscală individuală s-a mărit. Categoria cea mai afectată este clasa de mijloc, în formare, deocamdată, căreia noul Cod Fiscal i-a produs câteva şocuri neplăcute. Un medic, de pildă, dacă are un salariu plătit de un spital de stat, dar alege să predea la o facultate privată, va trebui să fie atent să-şi achite o cotă suplimentară de contribuţii sociale. Îl ajută la pensie, i-o măreşte simţitor? Depinde de anii rămaşi până la pensionare şi de sumele transferate. În cele mai multe cazuri, sumele capturate de bugetul de asigurări sociale sunt insuficiente pentru a mări viitoarea pensie. În aceeaşi situaţie sunt majoritatea liber profesioniştilor, care trebuie să-şi calculeze pentru fiecare venit partea de contribuţii sociale. Poate că era mai simplu şi mai logic pentru tot contribuabilul ca Ministerul Muncii să fi prezentat oamenilor un calcul clar al ecuaţiei contribuţiilor pentru pensii, din care să reiasă avantajul exerciţiului, anume cât trebuie să contribui lunar pentru a câştiga o anumită sumă la pensie. Dacă asta s-ar fi întâmplat, probabil că mulţi liber profesionişti s-ar fi conformat fără mofturi, deoarece ar fi ştiut clar ce beneficiu au în spatele acestui efort.
Acum, Fiscul ne pregăteşte o lovitură de imagine: toate datoriile cetăţenilor săi către diversele bugete ale statului vor fi afişate pentru lectură publică. Dispare astfel secretul fiscal. Ca jurnalist, m-am împiedicat de multe ori de acest sacrosanct, până mai ieri, secret fiscal. Doream, de pildă, să ştiu cât a plătit regretatul Dinu Patriciu impozit statului român pentru banii încasaţi din vânzarea Petromidiei, adică a Rompetrolului. Suma era importantă pentru mine deoarece lămuream misterul costului tranzacţiei. Dar nu se putea afla aşa ceva de la Fisc. Şi chiar dacă s-ar fi putut, Fiscul nu mi-ar fi comunicat vreo cifră, deoarece, aşa cum mi-a mărturisit el însuşi, Dinu Patriciu era rezident fiscal al altei ţări. Autorităţile fiscale contemplă şi astăzi jocul acesta al bogătaşilor români care-şi externalizează veniturile într-o altă ţară unde plătesc taxe, de regulă, una cu aer mai paradisiac, aşa ca Monaco sau Cipru. Nimeni nu e preocupat de chestiunea impozitării marilor averi, ţinta Fiscului a devenit contribuabilul de rând. E mai simplu aşa, deoarece românul obişnuit nu are decât două opţiuni: fie plăteşte factura taxelor, fie pleacă la muncă undeva în Europa civilizată.
Într-o logică a eficienţei gestului de a publica registrul contribuabililor datornici, probabil că ar fi fost mai interesant ca lista să înceapă de la sume mari datorate, care fac diferenţa într-un buget, nu de la ridicolul plafon de 100 de lei, cam 20 de euro. De altfel, întreaga datorie a românilor contribuabili depăşeşte uşor 2,8 miliarde de lei. Nu cunoaştem anume ce categorii profesionale au datoriile astea: sunt liber profesionişti care nu au câştigat suficient cât să plătească taxele, sunt foşti angajaţi ai unor firme care au falimentat între timp şi, deşi au oprit taxele datorate de salariat, nu le-au virat către Fisc. Sunt situaţii diverse. Cert este că Fiscul pare dispus să streseze contribuabilii persoane fizice, atât cu o taxare amplă, complicată, cât şi cu armele birocraţiei excesive şi ale publicităţii negative.
Interesantă este însă constatarea că nu suntem egali în faţa Fiscului, situaţie descrisă şi de un raport al Curţii de Conturi din care reiese că bogătaşii pe care justiţia i-a pus la plată nu au fost executaţi de organele fiscale. Unul dintre argumente este hilar, anume că omul condamnat şi pus la plată nu ar avea pe numele său vreo proprietate!
Sumele datorate de aceşti contribuabili speciali, cu dosare penale, sunt aproximativ egale cu datoria totală a contribuabililor persoane fizice, aceste milioane de români cărora Fiscul se pregăteşte să le afişeze obligaţiile restante. Nu era mai simlu şi mai eficient să sărbătorim încasarea banilor obţinuţi ilegal, că de aia justiţia a calculat obligaţiile de plată? Ar fi fost şi un exerciţiu de câştigarea respectului şi încrederii contribuabilului obişnuit, care ar fi văzut cum Fiscul devine o forţă în slujba cetăţenilor. Atunci, să facem ca americanii. Celebrul afacerist Bernie Madoff, după ce a păcălit vreo 50.000 de clienţi, a încasat 150 de ani de puşcărie şi, apoi, toată familia a fost luată la puricat, pentru a afla de unde au banii, ce taxe au plătit şi confiscarea s-a extins la toată lumea implicată.
Revenind la paradoxul lui JFK: relaxarea fiscală prezentată zgomotos, cea cu reducerea TVA, a ecranat extinderea bazei de impozitare şi a creat o povară uriaşă pentru clasa de mijloc, silită nu doar să plătească de două-trei ori factura contribuţiilor sociale, dar şi să cadă în plasa birocraţiei. Pentru a rezolva favorabil alimentarea bugetelor statului, taxele trebuie să fie suportabile, să aibă logică şi să nu streseze inutil lumea pentru sume infime. Lista datornicilor nu este o poveste a trecutului fiscal, ci o ameninţare pentru viitorul complicat de birocraţia stufoasă.