De același autor
În ochii europeanului mediu, afectat de criză și în căutare de țapi ispășitori, România nu a avut niciodată o imagine mai proastă.
Nu-i așa că recentul episod franco-român are un aer de déjà vu? Să ne amintim de 2010. Autoritățile române credeau atunci că relația româno-franceză merge bine, grație în primul rând unei bune înțelegeri între Nicolas Sarkozy și Traian Băsescu. Iată însă că președintele francez s-a apucat să vorbească despre problema pe care o reprezentau taberele ilegale de romi din Europa de Est, în special cele de romi români. A urmat o vară fierbinte, cu expulzări mediatizate, cu vizite la București ale miniștrilor de forță (cel de Interne, cel al identității naționale etc.) și, câteva luni mai târziu, cadou de Crăciun, refuzul explicit al Franței de a primi România în Schengen. Relația franco–română a fost tensionată mai bine de un an, până când la Paris și București au venit guverne socialiste.
După epoca glaciară a urmat încălzirea. În ultimul an, nu mai puțin de zece miniștri francezi și români s-au vizitat reciproc. Victor Ponta a fost bine primit în februarie la Paris. Premierul francez Jean-Marc Ayrault a fost și el bine primit în iulie, la București. Cele două țări au semnat o nouă foaie de parcurs a parteneriatului strategic (adoptat în 2008 de Traian Băsescu și Nicolas Sarkozy, uitat de atunci). Se vorbea despre redeschiderea pieței românești pentru investițiile franceze (peste câteva săptămâni urmează să aflăm cine va câștiga licitația pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov – firma franceză Vinci avea, până acum, cele mai mari șanse). Și, cu toate acestea, la începutul lui septembrie, vine lovitura. La fel cum nimeni nu se aștepta la discursul lui Nicolas Sarkozy din vara lui 2010, nici acum nimeni nu credea că Manuel Valls, actualul ministru de Interne, va deschide un front critic la adresa romilor (și, implicit, la adresa României). A spus că romii nu au „vocația“ să se integreze în Franța și că trebuie trimiși în țările de unde au venit. Mai mult, colegi de guvern anunță că România nu are ce căuta deocamdată în spațiul Schengen (asta după ce, cu două luni înainte, Jean-Marc Ayrault declarase într-un interviu la Digi 24 că „Franța a fost cea care a propus deschiderea imediată a frontierelor aeriene Schengen pentru România și Bulgaria“). Perplexitate la București, consternare în rândul funcționarilor români și francezi, care de luni bune lucrau la încălzirea relațiilor dintre cele două capitale.
Surpriza e cu atât mai mare, cu cât, de data aceasta, românii aveau impresia că relația cu Franța merge ca pe roate. Problema romilor români fusese îndelung evocată între cele două capitale. Bucureștiul și Parisul sunt implicate de mai bine de șase luni într-un proiect-pilot care vizează integrarea a peste 20 de mii de oameni într-unul dintre cele mai sărace cartiere din București, Ferentari. Proiectul, la care lucrează guvernul român, mai multe ambasade occidentale și numeroase ONG-uri, urmează să fie lansat peste câteva săptămâni. În ceea ce privește aderarea la Schengen, Franța anunțase că va fi avocatul României, angajament care apare chiar pe prima pagină a „foii de parcurs“ din parteneriatul strategic.
De unde vine schimbarea franceză? Răspunsul ține în primul rând de motivații interne. Franța se pregătește pentru mai multe rânduri de alegeri în 2014 și în primul rând cele locale, din luna martie. Extrema dreaptă (Frontul Național) și dreapta tradițională (UMP, partidul fostului președinte Nicolas Sarkozy) făcuseră deja din taberele ilegale de romi una dintre temele de precampanie. În clipa de față, în Franța se află între 15.000 și 20.000 de romi români, în vreo 400 de tabere ilegale. Fiecare dintre aceste tabere e lângă un oraș sau o comună, cu impact deci asupra dezbaterilor de anul viitor.
Pentru ca tema să nu fie recuperată de extrema dreaptă, energicul ministru de Interne, Manuel Valls, a ieșit la rampă, folosind celebra formulă cu „vocația integrării“. Potrivit unui sondaj, 93% dintre francezi îi dau dreptate. Chiar dacă, admonestat de președintele Hollande, Valls a făcut un pas în spate o săptămână mai târziu, subiectul va rămâne în dezbatere, iar chestiunea romilor va fi întoarsă pe toate fețele în următoarele șase luni. De la romii români la aderarea la Schengen nu a fost decât un pas. Profitând de slaba cunoaștere a faptului că Schengen nu se referă la frontierele interne ale UE, ci la cele externe, oameni politici francezi au spus că, dacă România și Bulgaria vor intra în Schengen, vor fi și mai mulți români și bulgari în Franța. Toate confuziile posibile au fost de fapt făcute, amestecându-se chestiunea romilor cu Schengen și cu Mecanismul de Cooperare și Verificare. România e țap ispășitor în campania internă franceză, din cauza unui ministru energic și imprudent și a unui guvern care pare gata să sacrifice o relație europeană privilegiată din cauza agendei electorale locale.
Ce va urma? Bucureștiul e profund dezamăgit de atitudinea franceză și așteaptă să vadă care va fi în continuare poziția Parisului pe dosarul Schengen. În secret, e așteptată totuși o susținere pentru aderarea în trepte (cea cu frontierele aeriene în primul rând), deși și acest demers pare greu de realizat acum. Parteneriatul strategic nu va fi rupt, dar riscă o perioadă de uitare. România ar putea să nu mai sprijine Franța pe unele dosare europene, iar anunțatele noi investiții franceze aici să rămână la faza de... anunț.
După dezamagire și lamentații, ar trebui să vină momentul acțiunii. De fapt, reproșul pe care Franța îl face României l-am auzit și în alte țări, și la britanici, și la germani, și la finlandezi: e vorba despre incapacitatea de a integra o populație săracă. De cele mai multe ori, România răspunde că problematica romilor a devenit una europeană. Cu siguranță că așa este. Dar România nu trebuie să se spele pe mâini folosind această formulă, ci să devină vârful de lance al rezolvării problemei. Să treacă dintr-o poziție defensivă într-una ofensivă, propunând, de exemplu, o strategie de integrare la nivel european (și cu resurse europene). Și să mai pregătească un plan de acțiune: de recâștigare a credibilității țării în Europa. Pentru că niciodată, în ochii europeanului mediu, afectat de criză și în căutare de țapi ispășitori, România nu a avut o imagine mai proastă. //