De același autor
Transfomarea site-ului ICR în platformă personală pentru şeful suprem demonstrează, cum nu se putea mai nimerit, prăbuşirea în irelevant şi derizoriu a ceea ce a fost cândva Institutul.
Odată cu numirea lui Andrei Marga la şefia ICR, mesaje de felicitare, comunicate entuziaste de susţinere şi declaraţii omagiale au început să curgă din toate colţurile lumii. România a reintrat, datorită contribuţiei sale fără precedent, în avanpostul culturii, ba chiar al politicii internaţionale. „Ministrul Afacerilor Externe al Statului Israel, Avigdor Lieberman, a adresat un mesaj de felicitare profesorului Andrei Marga pentru prezenţa la conducerea Institutului Cultural Român. Şeful diplomaţiei israeliene a amintit «semnificativa contribuţie la întărirea continuă a excelentelor relaţii dintre România şi Israel» adusă de Andrei Marga. Totodată, Avigdor Lieberman şi-a exprimat speranţa că preşedintele ICR va continua discuţiile iniţiate în Israel în vara acestui an când, în calitate de ministru de Externe al României, Andrei Marga a fost primit de preşedintele israelian Shimon Peres şi de premierul Benjamin Netanyahu“, aflăm de pe site-ul ICR pe 11 octombrie.
Dar asta încă nu-i nimic. Ministrul de Externe al Germaniei, Guido Westerwelle, nu putea rămâne nici el indiferent la numirea cunoscutului om de cultură în fruntea Institutului Cultural Român. Cum Uniunea Europeană se află într-o etapă de primenire şi reevaluare a instituţiilor sale, Germania are nevoie, ca de aer, de un sfat preţios de la Bucureşti. „La cererea lui Guido Westerwelle, Andrei Marga va lucra la reforma instituţiilor europene“, relatează presa, preluând tot un comunicat postat la loc de frunte pe site-ul Institutului. Comunicatul ICR suna astfel: „Guido Westerwelle, ministrul de Externe al Germaniei, i-a propus preşedintelui Institutului Cultural Român, Andrei Marga, să colaboreze la realizarea proiectului german de reformă a instituţiilor europene. În invitaţia adresată, ministrul german al Afacerilor Externe a amintit două dintre contribuţiile aduse de Andrei Marga în domeniu - Die Philosophie der europäischen Einigung (2008) şi The Destiny of Europe (2012) -, lucrări recunoscute la nivel internaţional. Ministrul de Externe al Germaniei a subliniat şi «buna colaborare în probleme bilaterale, europene şi internaţionale» pe care a avut-o cu Andrei Marga în perioada în care acesta a deţinut portofoliul Externelor, precum şi dorinţa de a continua cooperarea în noua funcţie pe care o ocupă la Institutul Cultural Român“.
Un alt oficial german, aflăm cu această ocazie, a găsit în opera margiană o sursă de inspiraţie pentru anevoiosul plan german de redesenare a proiectului european : „De asemenea, şi ministrul de stat din guvernul de la Berlin, Michael Link, s-a declarat interesat de volumul The Destiny of Europe, ca bază de discuţii pentru amendarea proiectului german de reformă a instituţiilor europene“.
Comunicatele respective au dispărut între timp de pe site, nu înainte să fie preluate de către întreaga presă. Să fi fost opera unor angajaţi exagerat de zeloşi ai ICR, dornici să intre în graţii în cel mai scurt timp posibil noii conduceri, cunoscându-i foarte bine gusturile în materie de promovare? Oare să-i fi spus cineva, un binevoitor, preşedintelui ICR că există o limită chiar şi în ridicol?
Stilistica acestor comunicate şi transfomarea site-ului ICR în platformă personală pentru şeful suprem demonstrează, cum nu se putea mai nimerit, prăbuşirea în irelevant şi derizoriu a ceea ce a fost cândva Institutul. Stilul sec, neutru al comunicatelor de odinioară a fost înlocuit cu o formă jenantă de cult al personalităţii, de care, pesemne, unii nu se pot desprinde nici la 23 de ani după sfârşitul Ceauşeştilor. Dar oare nu i s-a adresat chiar Bogdan Chirieac preşedintelui ICR, în de acum faimoasa ediţie Realitatea la Raport de pe Realitatea TV, „Domnule Marga, sunteţi un titan al culturii“, făcându-l până şi pe îndelung călitul în ale tertipurilor şi linşajelor mediatice dâmboviţene, Sorin Roşca Stănescu, să zâmbească un pic?
E greu de imaginat ce s-ar fi întâmplat dacă Horia Patapievici şi-ar fi făcut reclamă personală folosind astfel numele ICR, măcar la o zecime din dimensiunile propagate de Andrei Marga. Probabil conclavul înţelepţilor de pe Antena 3 şi Realitatea ar fi urlat câteva săptămâni în şir. Nu e exclus să fi chemat cetăţenii să demonstreze în faţa sediului ICR.
Ca un făcut, ecourile interne şi internaţionale se prezintă exact pe dos faţă de para-realitatea prezentată de noua conducere a Institutului. Indiferentă la entuziasmul ministrului de Externe german, revista franceză Rue Descartes îl acuză pe Marga de epurare şi de „o concepție funestă a raporturilor dintre politic, naționalism şi cultură“. Petiţia de protest semnată de cei peste 200 de intelectuali polonezi, în frunte cu Adam Michnik, faţă de anunţata schimbare a conducerii ICR Varşovia continuă să facă valuri.
În faţa acestor dovezi concrete de prea puţină preţuire, Marga îşi varsă amarul asupra fostei conduceri, asemenea guvernului, care acuză zilnic greaua moştenire. În programul de activitate 2012-2013, publicat pe site, este luată din nou la refec Corina Şuteu, fostul director al ICR New York, care ar fi promovat cinematografia, pentru care are o slăbiciune, în dauna altor activităţi culturale neamintite (să sperăm că nu e vorba de promovarea caloriferului), făcând-o să intervină din nou cu o scrisoare de clarificare. Oare în ochii reformatorului instituţiilor europene nu e suficient să-ţi dai demisia fără nici o vină, trebuie să plăteşti pe vecie pentru că ai respirat acelaşi aer cu Patapievici?
Nu există nici o îndoială că, pe măsură ce aceste semne limpezi ale sfârşitului oricărei urme de credibilitate a ICR se înteţesc, direct proporţional, vom asista la noi puseuri omagiale la adresa liderului. Gustul amar care rămâne după acest abrupt final al poveştii de succes ICR e provocat nu doar de sfârşitul în sine, ci de înecarea lui, fără speranţă, în penibil. //
* * *
Making Waves are nevoie de fonduri
Festivalul de Film Românesc de la New York a început în 2006 şi s-a desfăşurat anual de atunci. În 2012, după tăierea fondurilor ICR şi demisia Corinei Şuteu şi a Oanei Radu, acesta a rămas atât fără bani, cât şi fără sprijin de la Bucureşti. Dorind să continue acest eveniment cultural cu care publicul newyorkez s-a obişnuit, Corina Şuteu, Oana Radu şi alţi câţiva colaboratori au pus la cale Making Waves, un festival care să-l continue pe primul şi care să fie finanţat exclusiv din surse private. Ei au apelat la crowd funding, o metodă de strângere de fonduri prin care cei care doresc să sprijine acest proiect pot participa cu o sumă oricât de mică la finanţarea festivalului. Iniţiatorii Making Waves şi-au propus să strângă până pe 9 noiembrie 20.000 de dolari de care mai au nevoie. În cazul în care strâng suma necesară, festivalul va fi primul mare eveniment din afara ţării organizat fără sprijinul financiar al statului român. Detalii despre cum poate fi sprijinită această campanie se găsesc la makingwaves2012.tumblr.com.
În acelaşi timp, fosta directoare a Institutului Cultural Român de la New York, Corina Şuteu, trimite conducerii ICR o scrisoare deschisă, ca reacţie la acuzele pe care i le aduce Andrei Marga, din care prezentăm câteva fragmente:
„Aflu, din programul de activitate pe care l-aţi publicat pe site-ul central al instituţiei, că ICR NY a făcut, citez, «mai ales acţiuni în care era specializat directorul filialei».
(...) În ceea ce priveşte impactul redus al acţiunii noastre, este o afirmaţie nefondată, stau mărturie sutele de articole publicate, emisiuni realizate, evaluări realizate anual.
În fine, reproşul făcut conţine o contradicţie: nu este firesc să organizăm «acţiuni» în care suntem specializaţi? Ar trebui să organizăm proiecte despre al căror conţinut nu avem habar, aşa cum apare că se vor întâmpla lucrurile de acum înainte?
Fără să aştept răspuns la aceste întrebări, din păcate, retorice, aş fi recunoscătoare sutelor de artişti şi oameni de cultură care au văzut la faţa locului efectele muncii noastre (mă refer în aceeaşi măsură la munca tuturor colegilor mei) să ia, într-o formă mult mai vizibilă, atitudine faţă de crima culturală şi instituţională care se petrece sub ochii lor“.