De același autor
Psihologii afirmă că începem să minţim pe la 4-5 ani, când devenim conştienţi că putem scăpa, prin rostirea unui neadevăr, de consecinţele faptelor noastre. Aici, începe să intervină educaţia, de acasă sau de la şcoală, care ne cere să spunem adevărul, fiindcă, dacă s-ar clădi numai pe minciuni, viaţa socială ar deveni imposibilă. E adevărat, minciuni nevinovate sau, cum le-ar spune anglo-saxonii, „albe“, continuăm să spunem pentru tot restul vieţii: este reacţia instinctuală să ne salvăm pielea când suntem la ananghie sau să ne înfăţişăm cu o imagine mai bună decât cea reală în ochii celorlalţi oameni. În schimb, aceiaşi psihologi ne avertizează că, dacă ne clădim personalitatea numai pe minciună, trecem din sfera normalităţii în cea patologică, denumită „mitomanie“.
Politicienii sunt cunoscuţi, pretutindeni în lume, drept inamici ai adevărului, după cum atestă mulţimea de bancuri, maxime, anecdote şi articole dedicate legăturii dintre politică şi minciună. E de înţeles de ce: ca să câştigi voturi, sinceritatea nu e întotdeauna cea mai bună politică.
De câteva luni însă, România se confruntă cu un fenomen. Victor Ponta a ridicat obişnuita minciună politicianistă la nişte standarde rar întâlnite până şi în această zonă a disimulării. Nu numai frecvenţa minciunilor guvernamentale provoacă nedumerire: e vorba de un obicei de a minţi chiar cu documentele pe masă, cu dovezile la vedere, ba, mai mult, de a trece la ofensivă împotriva celui care îţi arată că nu spui adevărul. Scena de la conferinţa de presă din ziua dezvăluirii acordului cu Mircea Dogaru, în care premierul nu numai că neagă ceea ce poate vedea toată lumea, dar ia peste picior şi pune la punct cei câţiva ziarişti care îi arată documentul, cerându-le să citească cu voce tare din prima pagină, ca nişte şcolari, poate intra în analele nu numai ale minciunii gogonate, ci ale tupeului fără limite în momentul confruntării cu propriile neadevăruri.
Acest tip de comportament nu poate fi încadrat nici măcar în categoria „mitomanie“. Este vorba, mai degrabă, de o dorinţă agresivă, dusă până în pânzele albe, de a avea ultimul cuvânt, fie şi pe moment, în pofida a orice. Iar asta trădează un lucru foarte grav: un tip de monomanie care exclude dialogul, opinia celuilalt sau faptele aşa cum le arată realitatea, acea minimă onestitate măcar în faţa dovezilor pe care le presupune o societate normală. Un aspect care explică şi derapajele antidemocratice din România ultimelor luni.