De același autor
A trecut 1 noiembrie, dată la care ministrul Sănătăţii anunţa că va fi adoptat pachetul de servicii de bază. Nu a fost adoptat, ci a fost anunţat un nou termen: 1 februarie 2014. Nicio justificare, nicio scuză. Ca şi când e absolut normal ca, în calitate oficială, să vorbeşti ca în faţa tarabei cu gogonele. Şi nu o dată. Pentru că aceasta este doar una dintr-un şir de promisiuni neonorate sau amânate şi iar amânate.
Imediat după preluarea celui de al doilea mandat, început în decembrie 2012, Eugen Nicolăescu anunţa că va defini în scurt timp pachetul de servicii medicale de bază. Primul termen indicat a fost 30 aprilie. Au urmat altele: „sfârşitul lui mai“, „mai-iunie“, „1-15 iulie“, „jumătatea lunii iulie“, 1 noiembrie şi, iată, acum, 1 februarie 2014. Apoi, pe 1 octombrie, d-l Nicolăescu declara că pachetul de bază este gratuit pentru toţi cetăţenii, fie ei asiguraţi sau neasiguraţi. Două săptămâni după aceea, vorbea despre două pachete de bază diferite: unul pentru asigurați, celălalt pentru neasigurați.
Un alt proiect care nu a reuşit să treacă de faza de promisiune e Legea salarizării personalului medical. Prin februarie, d-l Nicolăescu vorbea despre o nouă modalitate de plată a medicilor, care urma să intre în vigoare de la jumătatea anului, „experimental, în câteva spitale importante“. A revenit asupra termenului, indicând altul: „sfârşitul lunii mai - începutul lunii iunie“. Apoi, încă unul: început de iulie. A urmat o perioadă de tăcere şi a fost anunţat un alt termen, „trimestrul I din 2014“.
Tot ministrul Nicolăescu a promis reorganizarea CNAS şi restructurarea direcţiilor de sănătate publică, pentru a face economii la bugetul de stat. Pe la jumătatea lunii martie, anunţa un termen de 20 de zile pentru finalizarea calculelor privind reducerea de posturi. La foarte scurt timp, procesul de reorganizare şi restructurare era împins spre „31 aprilie sau, cel mai târziu, mi-am propus eu, 15 mai“. Problema a mai fost adusă o dată în discuţie la finalul lunii iulie, fără a mai fi indicat un termen. Nu a reuşit până acum nici să restructureze direcţiile de sănătate publică judeţene, nici să reorganizeze CNAS – incapabilă, ani şi ani la rând, să elaboreze pachetul de servicii medicale de bază. Au aceeaşi structură şi acelaşi număr de angajaţi. În majoritate, angajaţii suprapopulatei administraţii sanitare reprezintă clientelă politică.
În ciuda acestor eşecuri, Eugen Nicolăescu nu pare să se vadă ca fiind un ministru gafeur. Se vede o victimă, un om împotriva căruia a fost pornită o campanie mediatică orchestrată: „Le e frică de faptul că vreau să schimb sistemul care funcţionează bine pentru cei care fură“. Privind în urmă, la primul mandat al d-lui Nicolăescu, aş spune că de vină nu sunt doar piedicile invocate acum, care i s-ar pune în calea reformei în sănătate. În perioada 2005-2008, au fost comise greşeli memorabile, netaxate de nimeni. Deşi au fost în detrimentul sistemului de sănătate, al pacientului, al bugetului.
În 2007, de exemplu, s-a decis reducerea contribuției la sănătate cu două procente, de la 7 la 5%. Înţelegerea fusese ca acel 2% să meargă spre sistemul asigurărilor private de sănătate obligatorii – după modelul fondului privat de pensii –, care să fi devenit o alternativă la monopolul statului. Ideea încurajării sistemului privat a fost abandonată, însă, aşa că unicul efect al acelei decizii a fost doar un minus de circa un miliard de euro.
Tot în primul mandat la Sănătate al d-lui Nicolăescu a fost pus în aplicare Programul de evaluare a stării de sănătate a populaţiei, care se dovedise un fiasco. Fusese o modalitate de a băga nişte bani – vreo 285 de milioane de euro – în buzunarele unor patroni de laboratoare de analize medicale, ale Poştei Române şi ale unei societăţi comerciale care distribuise 11.000 de laptop-uri pentru bunul mers al operaţiunii. Cele şapte analize cuprinse în program nu au fost concludente pentru depistarea bolilor, acuzau atunci mai multe voci din sistem.
Un eşec a fost şi mult lăudata Lege 157/2008, pentru recuperarea cheltuielilor făcute de bolnavi în spitale. Nu a existat nicio justificare pentru introducerea în această ecuație a pacientului, când circuitul banilor se putea face simplu între spitale și CNAS. În plus, nu ştiu câţi pacienți au avut răbdare şi timp să urmeze procedura birocratică pentru a-şi recupera nişte bani pe care, de fapt, nici nu ar fi trebuit să-i scoată din buzunar.
Nu cred că majoritatea covârşitoare – actanţi ai sistemului de sănătate şi beneficiari – nu îl vrea schimbat, e un sistem îmbolnăvit de subfinanţare cronică. Dacă, totuşi, d-l Nicolăescu a simţit că i se pun piedici în schimbările pe care vrea să le aducă şi care ar revigora sănătatea – decizii care presupun, însă, costuri politice deloc de neglijat – să le demaşte. Nu a făcut-o. Şi nici nu dă de înţeles că ar avea intenţia. Probabil, priveşte spre aceste angajamente oficiale neonorate cu aceeaşi detaşare cu care a primit vestea reducerii cu 54,5 milioane de lei a bugetului sănătăţii. Nu l-am auzit protestând. Nu l-am auzit intenţionând să demisioneze în semn de protest. Deşi în sistemul medical era, şi înainte de rectificarea bugetară negativă, o sărăcie cruntă. //