De același autor
Prin nominalizările făcute până acum, Donald Trump pare decis să se înconjoare de un cerc de loialiști. Este o tendință vizibilă mai ales în zona de securitate națională. Îi regăsim pe Mike Pompeo (director al CIA), Steve Bannon (strateg-șef al Casei Albe), generalul Mike Flynn (consilier pe probleme de securitate națională), Reince Priebus (șef al staffului de la Casa Albă) și Jeff Sessions (procuror-general). Oare ar trebui să ne îngrijoreze? Sunt mulți cei care cred că, în cele din urmă, sistemul îl va tempera pe Donald Trump.
Se ignora însă precedentul Obama, când pe dosarele majore decizia a fost în mod deliberat concentrată la Casa Albă. Concomitent a crescut decisiv influența cercului intim, de insideri din jurul președintelui, reunind în general oameni a căror loialitate s-a forjat în zilele de foc ale campaniei electorale. Totul spre exasperarea titularilor principalelor portofolii ale Cabinetului. Este paradigmatic episodul din după-amiaza zilei de 30 august 2013, când, în Consiliul Național de Securitate (NSC), s-a hotărât implementarea „liniei roșii“ împotriva regimului Assad, pe fondul utilizării armelor de distrugere în masă împotriva opoziției. Însă o plimbare a preşedintelui prin grădina Casei Albe alături de șeful staffului său, Denis McDonough, a fost suficientă pentru a întoarce o decizie colectivă la care participaseră secretarul Apărării și secretarul de stat. Ulterior, nume grele, cu experiență în multiple administrații, deopotrivă democrate și republicane, precum Leon Panetta sau Robert Gates, au criticat tendința de centralizare a controlului și de micromanagement arătată de Casa Albă sub Obama. „Când începi să construiești un staff extins la Casa Albă, acesta începe să afecteze capacitatea Departamentul Apărării de a-și face vocea auzită și de a ghida politicile. Din cauza centralizării autorității la Casa Albă, sunt prea puține voci care sunt auzite în procesul de luare a deciziilor. Până ajungem noi acolo, foarte probabil, stafful a determinat deja ce trebuie sau ce nu trebuie să facă președintele“, spunea Panetta în urmă cu doi ani. Iar Gates a văzut de două ori tendințe similare la sfârșitul carierei (sub Obama) și la început (în Administraţia Lyndon Johnson): „Micromanagementul mă înnebunea. (...) Problema este dorința tot mai mare a Casei Albe de a controla fiecare aspect al chestiunilor militare. Când un președinte vrea un control centralizat la magnitudinea pe care o descriu, rațiunea nu este birocratică, ci politică“.
Acum, întrebarea fundamentală care se ridică este dacă atributele sistemului, așa cum tinde el să fie configurat la acest moment, și populat cu loialiști, cum pare să devină norma, va sfârși prin a crea o imensă „cameră ecou“ de yesmeni care îi amplifică președintelui ales predispozițiile arătate în campanie față de aliați, alianțe și ordinea postbelică. Multe dintre ele nu sunt de ieri, de azi, ci au trecut testul timpului. Într-un recent editorial, Anne Applebaum relua un scurt pasaj scris de Trump în anul 2000: „America nu are niciun interes vital în a alege între facțiuni aflate în conflict ale căror animozități merg înapoi secole... conflictele lor nu merită vieți americane. O retragere din Europa ar genera pentru această țară economii de milioane de dolari anual. Costul pentru staționarea trupelor NATO în Europa este enorm. Și acestea sunt în mod clar fonduri care pot fi folosite mai bine“. Altele sunt chiar din 2016, precum acest pasaj care spune multe despre concepția președintelui ales asupra dreptului internațional și despre normele lumii postbelice: „când Kuweitul a fost atacat de Saddam Hussein (...) către cine s-au orientat pentru ajutor? Cine altcineva? Către Unchiul Fraier. Adică noi. Am cheltuit miliarde de dolari trimițând armata noastră să recâștige Kuweitul. (...) Cât de proști putem fi? De ce nu am făcut un aranjament cu ei care să schițeze cum ne vor plăti ca să le luăm țara lor înapoi pentru ei?“ și, desigur, bine cunoscutele rânduri despre marii aliați: „Apărăm Germania, Japonia, Coreea de Sud. Sunt țări puternice și prospere. Nu primim nimic de la ele. (...) Avem 28.500 de soldați americani minunați la frontiera dintre Coreea de Sud și de Nord. (...) Sunt singurul lucru care îi protejează. Și ce primim pentru asta? Ne vând produse la un profit bunicel. Sunt în competiție cu noi“.
Cam acestea sunt câteva dintre pornirile, bagajul cu care președintele ales intră în „cutia neagră“ a guvernării. De aceea, numirile în pozițiile de secretar de stat și la Pentagon sunt esențiale. Nu doar că e nevoie de oameni cu experiență, de personalități puternice, respectate, care se pot impune în fața unor birocrații greu de controlat și pot contrabalansa un președinte impulsiv, dar oameni care, prin biografia lor, proiectează credibilitate, un mesaj de reasigurare și damage control pe scena globală. Câteva dintre variantele circulate, precum Mitt Romney, generalii David Petraeus sau Jim Mattis, răspund acestor imperative. Primul și ultimul au fost curtați masiv de tabăra NeverTrump și în general toți îi reprezintă pe republicanii „de rit vechi“ - bipartizani, orientați spre compromis, care valorizează rolul alianțelor și instituțiile ordinii postbelice. Ei știu foarte bine că ne aflăm într-o conjunctură sensibilă, când sistemul internațional se află sub atacul unor forțe precum ISIS, dar și al unor giganți geopolitici care au arătat că sunt gata să schimbe prin forță frontierele din imediata apropiere.