De același autor
Câtă vreme nu știm exact ce se află în spatele contractelor generatoare de arierate, ele vor fi o sursă permanentă de incertitudine asupra sănătății fiscale a României.
De-a lungul timpului, guvernele succesive ale României au făcut tot ce le-a stat în putință să păcălească FMI și Comisia Europeană cu privire la sănătatea finanțelor noastre publice. Dacă FMI și CE se uitau la deficitul bugetului pe cash, făceam arierate, adică se acumulau facturile neplătite în sertar. Dacă FMI și CE se uită la arierate, sifonăm banii prin companiile de stat. Dacă, mai deprinsă cu şmecheriile româneşti, Comisia reclasifică pierderile acumulate în ani de zile ale unor companii de stat drept parte din deficitul public, cosmetizăm puțin printr-o restructurare. Iată că acum urzeala de minciuni și tertipuri a început să pârâie pe la toate cusăturile și arieratele bugetelor locale nu mai pot fi ținute sub control, trăgând serios să iasă din țintele agreate cu FMI. Câtă vreme nimeni nu știe exact din ce sunt formate aceste arierate, deoarece nimeni n-a vrut vreodată să le transparentizeze, putem doar să ghicim ce se află în spate; mai mult, ele pot fi folosite ca armă cu priză la popor contra adversarilor politici.
Ce sunt arieratele? Arieratele bugetelor locale sunt facturi emise de diferite firme pentru lucrări făcute pentru autoritățile locale și neplătite în termen, adică datorii scadente față de partenerii comerciali. De pildă, plăți nefăcute încă pentru o reparație de drum sau pentru un patinoar. Din cauză că nimeni n-a vrut să facă vreodată o bază de date cu contractele locale și centrale pentru lucrări și plățile făcute, nu știm exact la ce lucrări se referă arieratele pe care le vedem și cine a făcut contractele cu pricina. Știm doar că unele dintre contracte sunt făcute direct de autoritățile locale din bani proprii; în timp ce altele sunt programe ale Ministerului Dezvoltării și cofinanțate de primării. Însă nimeni nu știe exact pentru fiecare primărie cât e contract local și cât e contract al guvernului central și din ce vine arieratul. Oare primăria e de vină că n-a plătit sau Ministerul Dezvoltării că n-a dat partea lui de bani primăriei, ca primăria să plătească mai departe firma?
Mai putem bănui, de asemenea, că arieratele autorităților locale au sărit din ținte și din cauza alegerilor: e foarte posibil ca primăriile să fi dat anul trecut mai multe contracte decât de obicei unor finanțatori de campanie, cu speranța că, odată câștigate alegerile de partidul care trebuie, de aceeași culoare politică adică, se vor face niscaiva transferuri de la bugetul central pentru a se plăti rapid facturile. Cum s-ar putea face asta? De pildă, prin faimosul „fond de rezervă“ folosit discreționar de oricâte ori realitatea politică o cere. De fapt, o teamă a Comisiei și a altor donori e tocmai asta, că se poate folosi iarăși pârghia transferurilor discreționare ca să cosmetizeze din nou realitatea bugetară. Ar fi interesant de văzut în lunile următoare care dintre primării scapă mai repede de arierate și dacă nu cumva se suprapune geografic cu vreo alocare de la fondul de rezervă către primăriile de aceeași culoare politică.
Câtă vreme nu știm însă exact ce se află în spatele contractelor generatoare de arierate, ele vor fi o sursă permanentă de incertitudine asupra sănătății fiscale a României. În plus, sunt folosite drept armă în ping-pongul politic dintre guvernul central și autoritățile locale și între partidele la guvernare și cele din opoziție, lucru care înseamnă, de fapt, iresponsabilitate bugetară și pasarea răspunderii. De pildă, s-a dat o ordonanță de urgență prin care guvernul impune că banii din TVA și din impozit pe venit întorși la autoritățile locale - bani care sunt de fapt surse proprii ale primăriilor - nu mai pot fi folosiți la discreția acestora, ci cu prioritate pentru acoperirea arieratelor, fapt care i-a scandalizat pe primarii și șefii de consilii județene. Într-un fel, baronii locali au dreptate – sursele respective sunt banii autorităților locale, nu poate dicta premierul cum să fie folosiți. Pe de altă parte, are și premierul dreptate, primăriile poate au încheiat contracte cu tot soiul de firme apropiate de primar. Mai rău, acum apar diverse speculații – inclusiv în textul de ordonanță – cum că nu toate arieratele ar fi avut „sursă de finanțare“ de la bun început și că doar cele care au avut vor fi raportate la FMI. Asta e o acuzație foarte gravă, adică se presupune că unele contracte s-au făcut fără buget, deci ilegal, și că raportările pe bugetul consolidat făcute către Comisie și FMI anul trecut sunt incorecte, deficitul real fiind mult mai mare, pe modelul Greciei. Foarte probabil, următoarea explicație va fi că guvernul actual refuză să recunoască contractele ilegale făcute de guvernul anterior și că de acolo vin niște arierate pe care guvernul actual nu va vrea să le recunoască faţă de FMI sau să le plătească.
Cu siguranță, toate aceste lucruri ar fi putut fi evitate, dacă guvernul își respecta până acum o altă obligație asumată față de FMI încă din 2009: o bază de date cu toate contractele de lucrări făcute de autoritățile locale și guvernul central, și cu plățile făcute, pentru a ști în orice moment cât sunt arieratele, să se poată verifica dacă contractele sunt făcute cu sau fără buget, și cu cine contractează fiecare autoritate locală sau centrală. Evident, baza de date să fie publică. Oare de ce niciun guvern n-a vrut să facă o astfel de bază de date, în ciuda sutelor de milioane de euro aruncate pe diverse portaluri și sisteme informatice? Și dacă, totuși, Ministerul de Finanțe și-a făcut una, de ce n-o face publică și nici n-o împărtășește FMI sau Comisiei? //