De același autor
Sper să nu ne acceptăm soarta de a fi condamnaţi să trăim sub imperiul unei noi Constituţii care nu are nicio legătură cu realitatea şi care vine în contradicţie cu votul de la referendumul din 2009.
Tema Constituţiei este o temă uşoară şi grea totodată. Uşoară, deoarece Constituţia se adresează tuturor cetăţenilor, ei sunt – sau ar trebui să fie – autorii legii fundamentale. Grea, deoarece pentru a interpreta un articol din Constituţie este nevoie de cunoştinţe extrem de variate din dreptul comparat, din jurisprudenţă etc. În general, politicienii evită o astfel de temă, pe motiv că avem întotdeauna probleme mai importante.
De fiecare dată când o temă se află pe agenda politică, toţi analiştii se mobilizează, găsesc argumente, se agită din răsputeri. De această dată, nu în aceeaşi măsură. De ce oare? Să fie tema mult prea complexă ori se consideră că este prea neinteresantă pentru naţiune?
Deschideţi la orice oră a zilei posturile de televiziune Realitatea TV, România TV, Antena 3, B1 TV. Veţi regăsi aceiaşi politicieni pe care îi ştiţi de mai bine de 20 de ani, discutând despre orice, începând cu seceta şi terminând, eventual, cu Constituţia. Veţi regăsi, de asemenea, un moderator şi câţiva analişti care nici nu ştiu dacă Anglia are Constituţie scrisă sau nu, dar care sunt la curent cu tot ce au declarat Crin Antonescu, Tudor Chiuariu ori Ioan Chelaru despre ce trebuie revizuit, punctele de vedere fiind opuse, în funcţie de postul de televiziune şi partidul politic unde fiecare este arondat.
În 2013 încă ne mai întrebăm ce să facem cu referendumul din 2009 şi unii spun că este obligatoriu, alţii că este doar consultativ. Divergenţele par a fi ireconciliabile. Apoi, după sfârşitul emisiunii, oamenii politici şi analiştii de toate culorile se salută, discută între ei şi uneori pleacă acasă împreună, prelungind discuţiile din platou. A doua zi, aceeaşi întrebare: ce facem cu referendumul din 2009?
În mijlocul unei dezbateri în parlament ce părea că se îndreaptă către un dezinteres total, Traian Băsescu a lansat o mişcare nebănuită: repetarea referendumului din 2009. Genial, manevră de maestru, au spus unii. Total inutil, au spus ceilalţi.
În realitate, nici Traian Băsescu nu ştia în acel moment care pot fi consecinţele unui astfel de referendum. La câteva zile după primul anunţ, şi-a nuanţat declaraţia: se va organiza un al doilea referendum pentru unicameral, în cazul în care Curtea Constituţională nu amendează în acest sens propunerea de revizuire a Constituţiei. De ce a existat această a doua declaraţie, diferită de prima? Asupra acestui punct hoardele de comentatori, oameni politici, băgători de seamă nu s-au exprimat.
Traian Băsescu şi-a nuanţat declaraţiile, deoarece, spre deosebire de momentul anunţării primului referendum, când avea în jurul său consilieri de specialitate, acum nu îi mai are. Nimeni nu i-a spus în momentul anunţului celui de-al doilea referendum că, spre deosebire de 2009, preşedintele nu poate iniţia referendumuri care au ca obiect modificarea unor articole din Constituţie, potrivit unei decizii a Curţii Constituţionale. I s-a spus, mai mult ca sigur, ulterior.
Ce va decide Curtea Constituţională, se va opune sau nu lipsei din proiectul de revizuire a unor amendamente care ar consacra parlamentul unicameral? Răspunsul îl vom afla abia în toamnă. Curtea nu va face altceva decât să reitereze ceea ce a spus în Decizia nr. 682/2012: este nevoie de un act normativ care să ţină cont de rezultatele referendumului din 2009, însă aceasta nu înseamnă că acel act normativ trebuie să fie doar Constituţia. Cu alte cuvinte, Curtea va da o decizie care din nou va fi interpretată de ambele tabere politice în mod diametral opus. Iar atunci, nenumăraţii comentatori, consultanţi şi politicieni de cartier vor încerca să găsească un răspuns la întrebarea: oare ce a vrut să spună Curtea? În cazul fericit în care inflaţia de toamnă sau punerea gogoşarilor nu vor fi considerate subiecte mai importante.
Ce s-a întâmplat în parlament când s-a discutat propunerea preşedintelui de convocare a unui referendum? Nimeni nu a explicat coerent şi convingător. Aici, analiştii de serviciu şi politicienii aflaţi în pauza de cafea s-au încurcat rău de tot. Teoria „USL blochează referendumul“ nu s-a mai aplicat şi nici teoria „USL nu se opune referendumului“. Atunci ce s-a întâmplat? Prea complicat, mai bine discutăm despre caniculă şi incidente cu artişti de renume judeţean.
Intenţia PSD, discutată cu PNL (dar neînţeleasă de cei din urmă), era următoarea: se dă o hotărâre a parlamentului, pe baza ei preşedintele emite decretul de organizare a referendumului şi imediat punem în discuţie o nouă suspendare, pe motivul neconstituţionalităţii decretului prezidenţial. Se va iniţia o negociere: noi nu recurgem la suspendare (care ar avea temei juridic), dar nici referendumul pentru unicameral nu se mai organizează. Planul a fost născocit, desigur, tot de către cei care au provocat tulburarea democraţiei din vara anului trecut, dar a fost zădărnicit de lipsa de mobilizare a parlamentarilor PNL, care nu au venit să voteze, şi de faptul că autorii Constituţiei revizuite, domnii Antonescu şi Chiuariu, nu au înţeles paradoxul potrivit căruia dacă votezi în favoarea unei propuneri a preşedintelui îl împingi de fapt într-o mare capcană.
Iată cum necunoaşterea mecanismelor constituţionale l-a determinat atât pe preşedinte, cât şi coaliţia guvernamentală să facă erori tactice. Fiind vorba de două erori în timpul jocului, acestea s-au anihilat reciproc.
A fost emisă această explicaţie de vreunul dintre cei care s-au perindat prin faţa ecranelor în ziua votului din parlament asupra celui de-al doilea referendum privind trecerea la unicameral? Categoric, nu. Iarăşi am avut parte de deja plictisitoarea discuţie între cei care spun „referendumul din 2009 este obligatoriu“ şi cei care declară că „referendumul este consultativ“.
Pisele se află pe tabla de şah. Le privim şi încercăm să anticipăm cum vor fi mutate. Prima mutare aparţine Curţii Constituţionale, care va decide cvorumul de validare al Constituţiei revizuite. Este foarte posibil să se decidă un cvorum de 50% + 1 (aplicabil şi referendumurilor locale sau suspendării preşedintelui) şi să ofere argumente pentru un prag de 30% în cazul referendumurilor iniţiate de preşedinte şi al celor iniţiate de cetăţeni. Ulterior, toţi actorii se vor situa într-un joc de aşteptare: Curtea va dori să vadă dacă se organizează două referendumuri sau unul singur, Traian Băsescu nu va emite decretul de organizare a referendumului până când nu va vedea punctul de vedere al Curţii asupra modificărilor la Constituţie, PSD va aştepta ca Crin Antonescu să facă o gafă, PNL va aştepta ca Traian Băsescu să emită decretul. Nu este această situaţie una generată de actuala Constituţie?
Iată cum se realizează în practică separaţia şi echilibrul puterilor. Două mari piese pe tabla de şah au interesul păstrării acestui echilibru, cu condiţia trecerii la unicameral (Traian Băsescu), respectiv impunerii regionalizării (PSD). Vor face tot ce le va sta în putinţă pentru a anihila revizuirea operată de comisia condusă de Crin Antonescu. Varianta unui referendum care să aibă în vedere o Constituţie revizuită doar în sensul operării celor două modificări este extrem de plauzibilă. Este scenariul cel mai raţional posibil, care ţine cont de interesele comune ale celor doi mari actori. Deocamdată, poziţiile par a fi ireconciliabile, dar compromisul în sensul explicat mai sus are mari şanse să se realizeze. Dacă nu există o legătură între cele două, de ce a simţit nevoia Traian Băsescu să comenteze despre formula regionalizării din Constituţia revizuită? Procedând astfel, a indicat cu precizie cum ar dori să arate acest capitol sau, mai bine zis, cum nu ar trebui să arate. Însă acea declaraţie nu a fost interpretată în acest sens. „Traian Băsescu se opune regionalizării USL“. Vrea cineva mai mult decât acest titlu?!
Europarlamentarul PSD Cătălin Ivan a declarat că cea mai eficientă formă de contracarare a referendumului iniţiat de Traian Băsescu este să nu vorbeşti despre el, să te prefaci că nu există. O strategie care este de mult aplicată: Realitatea, România TV, TVR nu prea vorbesc despre referendum sau despre revizuirea Constituţiei. Antena 3 şi B1 TV, diametral opuse ca orientare, mai sparg uneori blocada. Însă, şi în acest caz, „referendumul din 2009 este obligatoriu“ se opune inevitabil afirmaţiei „referendumul este consultativ“.
Orientarea politică a acestor posturi de televiziune nu permite, în marea majoritate a cazurilor, desfăşurarea unor dezbateri cu argumente pro şi contra, 50% - 50%, aşa cum recomandă Comisia de la Veneţia când este vorba de un referendum. Mulţimea de analişti, comentatori, politicieni nu vrea să fie deranjată. Ea se exprimă ca o masă compactă, în funcţie de interesele de moment. Se invocă Comisia de la Veneţia cu privire la orice, nu însă şi referitor la acest aspect.
În tot acest timp, adevăraţii experţi nu sunt interesaţi de ceea ce produce „cartelul ruşinii“. Partidele nu îi consultă, preşedintele le poate strânge mâna în cel mai bun caz, iar televiziunile din „cartelul ruşinii“ îi ignoră: ele au nevoie de explicaţii concise, clare, nu de expunerea unor serii de ipoteze care se pot materializa sau nu.
Sper să nu ne acceptăm soarta de a fi condamnaţi să trăim sub imperiul unei noi Constituţii care nu are nicio legătură cu realitatea şi care vine în contradicţie cu votul de la referendumul din 2009. Cât timp vom tolera „cartelul ruşinii“, o asemenea posibilitate se poate transforma într-un coşmar cotidian. //