De același autor
Pretențiile primarilor incompatibili pun probleme serioase oricui dorește să păstreze măcar aparențele unui stat de drept: ajustarea unei legi la cererea și eventual cu sprijinul celui care a încălcat-o nu ar trebui să fie un demers acceptabil.
Pe măsură ce proiectul regionalizării se îndepărtează din agenda guvernării USL, iar marele maestru al combinațiilor în domeniu, Liviu Dragnea, se repliază pentru pregătirea europarlamentarelor, primarii USL încep să tragă linia peste cele 15 luni de guvernare și, fără mari surprize, se declară nemulțumiți. Mai ales după ce Victor Ponta le-a spus răspicat că „nu sunt bani destui pentru cât vor toți“. După euforia prelungită artificial - pentru că bani nu erau mai mulți cu câteva luni în urmă - a împărțirii premiilor după 9 decembrie, liderii locali ai PSD și PNL constată că au jucat prea mult, și fără voia lor, în „Mult zgomot pentru nimic“ - piesa regionalizării, pusă în scenă cu talent de Liviu Dragnea.
Proiectul a umplut pagini de ziar și emisiuni de televiziune în ultimele 10 luni, mai ceva ca revizuirea Constituției. Pasiuni locale, adversități, alianțe politice circumstanțiale făcute și desfăcute peste noapte, orgolii de tot felul și, mai presus de toate, revendicări bugetare niciodată satisfăcute pe deplin - toate au fost puse în mișcare, stimulate, disecate. S-au desenat hărți, s-au tras linii, s-au stabilit priorități. Primarii și șefii Consiliilor Județene ale aceluiași partid s-au aflat nu de puține ori în tabere regionale diferite. Președintele CJ Prahova, Mircea Cosma, primarul Piteștiului, Tudor Pendiuc, și deputatul de Argeș Mircea Drăghici, toți de la PSD, au făcut schimb de amabilități săptămâna trecută în presa locală pe tema capitalei viitoarei regiuni Muntenia. Și ei, ca și alții, au făcut risipă de argumentele geografice, istorice și politice. Cu toate acestea, la originea inflamării locale se află reorganizările regionale ale ANAF, care a luat - fără o înștiințare prealabilă, se plânge primarul Piteștiului - decizia preluării Direcției Generale a Finanțelor Publice Argeș de nou înființata Direcție Regională cu sediul la Ploiești.
Conflicte similare s-au desfășurat în mai multe viitoare regiuni unde rețeaua de suzeranități se vede dată peste cap de proiectele arătate la televizor și nu e susținută, după cum se plâng mai toți primarii coaliției majoritare, nici de alocări bugetare pe măsura promisiunilor făcute pesemne înainte de alegeri.
Dezacordurile și nemulțumirile izvorâte din vederile diferite asupra competențelor locale și accesului la resurse sunt dublate de asaltul - deplâns la vârf de președintele liberal Crin Antonescu - al Agenției Naționale de Integritate asupra primarilor.
În această privință măcar, guvernarea USL nu poate fi acuzată de lipsă de viziune, de vreme ce amputarea ANI a constituit de la bun început una dintre preocupările de top ale parlamentarilor majoritari. În pofida eforturilor susținute ale USL, ANI rămâne în continuare una dintre puținele instituții funcționale ale statului român, iar efectele activității agenției sunt vizibile, de pildă, în cele 1.200 de dosare ale unor aleși locali, majoritatea de la USL, cercetați pentru situații de incompatibilitate. Printre ei, nume sonore nu numai în administrația locală, ci și în partidele aflate la guvernare: Klaus Johannis (PNL), Radu Mazăre (PSD), Constantin Boșcodeală (PSD).
Reacția primului ministru nu a fost suficient de hotărâtă, pe gustul aleșilor: „Este important să nu începem o nouă dispută cu Comisia Europeană, dar jumătate dintre primarii şi consilierii locali sunt în această situaţie. Să luăm în considerare demisia lor şi organizarea de alegeri în întreaga ţară? Nu cred că ar fi o idee bună“, declara prudent Victor Ponta. Astfel că Asociația Comunelor din România (ACoR) a transmis săptămâna trecută primului ministru și ministrului Justiției, Robert Cazanciuc, un comunicat ultimativ, semnat de 2.800 de aleși locali, unde se cere negru pe alb modificarea unui text de lege în vigoare, după ce aceasta și-a produs efectele. E drept că precedentul a fost creat, să ne aducem aminte, de ministrul Dezvoltării Regionale, Liviu Dragnea, aflat la originea unei inițiative legislative care permitea aleşilor locali să facă parte din consilii de administraţie, dar care a fost respinsă de Ministerul Justiţiei. Reprezentanţii ACoR ameninţă guvernul cu „neimplicarea pentru mobilizarea cetăţenilor cu drept de vot la referendumul naţional pentru revizuirea Constituţiei, dar şi la alegerile europarlamentare şi prezidenţiale“.
Strânși cu ușa de ANI, primarii se revoltă, iar Liviu Dragnea, trecut deja prin experiența referendumului de acum un an, știe mai bine decât oricine cât de mult contează sprijinul autorităților locale în mobilizarea electorală. Lipsită de ajutorul local, USL ar avea dificultăți serioase în organizarea unui referendum privind Constituția. Pe de altă parte, pretențiile primarilor incompatibili pun probleme serioase oricui dorește să păstreze măcar aparențele unui stat de drept: ajustarea unei legi la cererea și eventual cu sprijinul celui care a încălcat-o nu ar trebui să fie un demers acceptabil. Din fericire pentru cei implicați, în țara lui „merge și așa“, statul de drept are alte definiții, astfel că finalul e întodeauna deschis, hollywoodian. //