De același autor
Atunci când minciuna şi distorsiunile de toate felurile devin principii fondatoare ale unei schimbări de guvernare şi ale instalării unei noi puteri, ele se propagă ca o molimă în corpul social, redeşteaptă reflexe vechi, de la teama individuală sau colectivă la interesul meschin, de la argumentele puerile („şi alţii fac la fel“) la lipsa de responsabilitate şi orbirea de bună voie.
Deunăzi, o prietenă pricepută în astfel de chestiuni îmi spunea că veveriţele nu au o memorie mai lungă de trei zile. M-am gândit dacă nu suferim şi noi de acest simptom sau dacă unii nu cred că suntem atinşi de el, atunci când ne propun zilnic o temă nouă de îngrijorare şi de dezbatere, sperând că am şi uitat-o pe cea anterioară.
Războiul declanşat împotriva legii şi instituţiilor democraţiei de d-l Ponta & comp. are fără îndoială şi o importantă dimensiune psihologică, bazat fiind pe viteza cu care ţintele au fost schimbate şi amalgamate, pentru ca, în final, după ce regulile jocului au fost făcute praf, să se poată înnoda cu obsesia Băsescu şi campania de stradă din iarnă, ca şi cum am fi intrat în perioadă electorală şi nimic nu s-ar fi întâmplat între timp. Problema e tocmai aceea că nu suntem în perioadă electorală legală, ci într-una forţată de un parlament care nu s-a mai manifestat aşa de coerent şi unit „în cuget şi simţire“ de la citirea Raportului de condamnare a comunismului, pe care unii dintre parlamentari l-au digerat cu greu şi pe tăcute, alţii l-au respins cu vehemenţă, iar o altă categorie l-a uitat cu repeziciune, considerându-l deja un „fapt istoric“ şi oarecum formal, de care nu merită să se sinchisească în vreun fel. Aceeaşi solidaritate transpartinică a apărut când a fost vorba de Legea lustraţiei sau de încălcarea rezultatului referendumului privitor la reducerea numărului de parlamentari şi la formula unicamerală, ca să nu mai vorbim de atitudinea faţă de dezvăluirea unor fapte majore de corupţie, care, iată, îi uneşte azi pe cei care se ştiu în culpă, până la sacrificarea precarului nostru echilibru economic şi a bunelor relaţii cu Europa.
Au fost mai multe momentele cu putere revelatoare, adică acelea pe care antropologii le consideră o poartă de intrare privilegiată spre mecanismele care reglează societatea în ansamblul ei. Comportamentul puterii induce de multe ori prin reflex comportamente individuale şi colective de răspuns prin asemănare sau disociere. Aşa că febra generată de hybrisul care a cuprins noua putere instalată cu hei-rupul - într-o manieră ce dă fiori celui ce îşi aminteşte de anii ‘46–’50 –, dar şi de haosul şi învrăjbirea provocate în anii ‘90 a funcţionat cu puterea unui magnet care reordonează pe tabla de joc oameni şi grupuri, aliniindu-i precum planetele la sau împotriva noului stil de guvernare şi de discurs, bazat în esenţă pe prezumţia unei amnezii colective generalizate. Numai aşa şi-ar permite un lider liberal să vorbească în termenii „neamestecului în treburile interne“, atunci când colegii europeni atrag atenţia asupra derapajelor constituţionale din România de azi, uitând că Uniunea Europeană e o construcţie democratică, bazată pe reguli şi valori ce nu pot fi încălcate sau simulate. Ceea ce e foarte departe de supunerea la comandamentele sovietice impuse cu tancul la faţa locului. Numai aşa ai putea să asişti senin la acuzaţiile de „defăimare a ţării“, îndreptate spre opoziţie, şi la insinuările staliniste de „trădare de ţară“ care trimiteau altădată rapid la moarte eşaloanele duşmanilor reali sau imaginari. Ca să nu mai spunem că indicarea lui Traian Băsescu drept ţap ispăşitor a tot şi a toate, ca duşmanul prin excelenţă, are în radicalismul ei ceva din fanatismul aceloraşi ani ‘50 şi s-ar putea să îi aducă voturi în plus, aşa cum s-a întâmplat, ca efect al aceluiaşi mecanism, la alegerile din 2009. Un mesaj „electoral“ ce e totuşi doar un mesaj pentru un referendum (pentru că, insist, nu suntem, cum s-ar putea crede, în campanie electorală normală, ci în cursul unei lovituri de forţă, cu aparenţă democratică, „o întoarcere la popor“ impusă de unii ce au uitat să o facă pentru ei înşişi), tipărit pe hârtie lucioasă şi strecurat în cutia poştală a multora dintre concetăţenii mei timişoreni, îndeamnă hotărât „Dă-l afară!“, o variantă edulcorată a formulei ce se auzea în iarnă, la mitingul USL de la Timişoara, din gura unei distinse doamne, îmbrăcate în blănuri scumpe şi afiliată la PC: „Ieşi afară, javră!“.
Dar adevăratul test, cu putere de catalizator, a fost cel al plagiatului d-lui Ponta, pentru a cărui acoperire s-au pus în joc schimbări de miniştri, de comisii, de regulamente, de declaraţii, temporizări şi jocuri de-a v-aţi ascunselea, menite fie să facă uitate lucrurile, fie să le nege prin sfidarea evidenţei, pentru ca, în final, contextul referendumului să permită să se vorbească de „instrumentalizare politică“. Dacă d-l Ponta nu ar fi ajuns prim-ministru şi nu ar fi cerut suspendarea preşedintelui care tocmai l-a numit în post, pretinzând că acesta e cel care „i-a înscenat un plagiat“ (?!), cazul nu ar fi ajuns desigur unul politic. S-a dovedit că este, atunci când s-au cerut expertize de la specialişti şi tehnicieni pentru un plagiat de tip copy paste (confruntabil şi pe Internet cu textul sursă), un plagiat deja denunţat de comisia care se ocupa în mod normal de validarea doctoratelor (desfiinţată în timp ce se pronunţa) şi când un răspuns avocăţesc primit în plic de o comisie ministerială (care culmea, se numea „de etică“) a dus la conformarea acestei comisii cu o decizie impusă dinainte, ca pe vremea tribunalelor poporului (de remarcat că au mai fost în această comisie şi oameni care au demisionat sau s-au îmbolnăvit pentru a evita să se compromită). Ca să nu mai vorbim că o altă comisie de etică, cea a universităţii care i-a dat titlul de doctor, a trebuit să îşi folosească timp şi energie pentru a demonstra pagină cu pagină un plagiat evident, de care plagiatorul nu se sinchiseşte sau se preface că nu se sinchiseşte, deşi semnificaţia lui e aceea de minciună şi impostură (dar şi de încălcarea legii care condamnă plagiatul) şi îl pune pe împricinat în situaţia de decredibilizare totală, morală în primul rând.
Asta dacă nu am fi amnezici, desigur, dacă am trăi într-o lume a bunului simţ şi a normalităţii, în care cineva care a fost dovedit de rea-credinţă şi de furt nu poate da lecţii de bună purtare altora şi nici nu poate fi acuzator în numele unor principii pe care nu le respectă el însuşi (cu atât mai puţin e în măsură să facă promisiuni electorale).
Ideea acestei normalităţi a început să mi se clatine, însă, atunci când, tocmai de unde nu te aşteptai, adică dinspre Alianţa pentru o Românie Curată , au început să curgă atacurile, nu la adresa plagiatorului, ci a celor care l-au arătat cu degetul, când un prestigios director de revistă renunţă la serviciile unei colaboratoare apreciate, pentru că scrie la rubrica sa despre plagiat şi filosofează apoi despre necesitatea cenzurii (şi autocenzurii), uitând cum era pe vremea când i se aplicau lui însuşi astfel de măsuri şi invocând principii de apolitism pe care nu le-am mai auzit invocate de la începutul anilor ‘90 (pe atunci, chiar împotriva sa). Ne întoarcem pesemne la rezistenţa prin cultură, din moment ce invitaţia de a colabora la o revistă literară sau culturală e însoţită în ultimele luni de specificarea expresă de a nu scrie despre politică, un tabu nerespectat evident de partea cealaltă a baricadei, dar nici de cei care îl enunţă, selecţia unora dintre autorii şi textele promovate în aceste zile, fiind ele însăşi strategice, cum se poate observa cu ochiul liber, la fel cum e, vrând-nevrând, alegerea tăcerii în faţa minciunii grosolane şi a încălcării cu surle şi trâmbiţe a principiilor democraţiei.
Despre convertirile uluitoare ale celor care au devenit peste noapte, din „vânători de securişti“, colaboratori ai posturilor TV ale celor mai vajnici dintre ei, acelea, tocmai acelea care orchestrează mental şi la vedere întreaga tevatură, nu mai am ce zice. E o bună dovadă că, atunci când minciuna şi distorsiunile de toate felurile devin principii fondatoare ale unei schimbări de guvernare şi ale instalării unei noi puteri, ele se propagă ca o molimă în corpul social, redeşteaptă reflexe vechi, de la teama individuală sau colectivă la interesul meschin, de la argumentele puerile („şi alţii fac la fel“) la lipsa de responsabilitate şi orbirea de bună voie. Regret că trebuie să o spun, nu despre Traian Băsescu e vorba în această luptă zgomotoasă, ci despre „banalizarea răului“ şi încercarea de a pune în derizoriu memoria încă recentă şi atât de fragilă, se pare, a lumii totalitare, de care tocmai credeam că am scăpat. //