De același autor
„France is back“, „La France est de retour“ anunța în limbile engleză și franceză președintele Emmanuel Macron, pe 24 ianuarie, de la tribuna Forumului Economic Mondial de la Davos. Un discurs considerat evenimentul central al celui mai important summit informal al planetei, transmis în direct de toate canalele de știri internaționale. În mod evident, Emmanuel Macron este noul star al politicii internaționale. Dar putem oare vorbi de o nouă diplomație, de o re-emergență a Franței pe scena internațională? Să mai rămânem însă la personaj, căci el este marele inspirator și animator, aspect definit de sistemul constituțional al celei de-a cincea republici. Emmanuel Macron este un președinte foarte activ. O politică externă frenetică, după cum scria The Economist. În mai puțin de un an, a avut câteva zeci de vizite oficiale, de la turnee în țări ale Africii francofone și în petromonarhii din Golf, la vizite în statele francofone din Mediterana, evident, turnee în țările Uniunii Europene, vizita în China, primirea lui Vladimir Putin la Versailles, primirea lui Donald Trump la Paris, apoi a lui Recep Tayyip Erdoğan, a domnilor Netanyahu și Abbās. Știe să ocupe spațiul, secondat și de un aparat de lucru de calitate, condus de un diplomat cum nu se putea găsi mai bun pe statele Quai d’Orsay-ului, precum ambasadorul Philippe Étienne.
Contextul își spune și el cuvântul: redimensionarea politicii americane și stângăciile Casei Albe, Brexit-ul, instabilitatea politică din Germania și fragilitatea majorității politice din Italia plasează Franța, actor stabil și cu voința de a juca la nivel internațional, în centrul diplomației mondiale. Un studiu american plasa Franța pe prima poziție mondială în privința soft power, a puterii de influențare, iar The Economist a considerat că Franța este țara anului 2017. Părăsirea UE de către Marea Britanie plasează Franța în centrul comunității europene și îi crește semnificativ ponderea: singura putere europeană membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU, singurul actor european care posedă un arsenal nuclear și are capacitatea de a-și proiecta forțele militare pe toate cele cinci continente și dispune de un teritoriu din Polinezia și Réunion până în Caraibe, Guyana Franceză și Saint Pierre et Miquelon, inclusiv un spațiu postimperial prin intermediul Francofoniei, Comunității Francului African și rețelei de baze militare din Africa și zona Golfului (la Abu-Dhabi) și este statul european cu cea mai extinsă rețea diplomatică (a doua din lume după SUA). Creșterea economică peste previziuni (1,1% în 2017 și 1,9% în 2018) îi oferă lui Emmanuel Macron suportul pentru o politică externă ambițioasă.
Pentru ceilalți actori internaționali, SUA, China, Rusia, Parisul este un interlocutor de prim rang, obligatoriu pe chestiuni europene, mediteraneene și africane, pe dosare tematice, precum lupta împotriva terorismului. Interesantă este capacitatea de a imagina noi instrumente care să crească influența Franței, precum conferința asupra schimbărilor climatice, confortată și de retragerea SUA. Desigur, greșeli ale Administrației Trump, precum aceasta din urmă, sunt exploatate imediat de tânărul locatar de la Elysée: „Vreau ca Europa să se substituie americanilor“, a scris... pe Twitter Emmanuel Macron, imediat ce Casa Albă a anunţat că nu va mai plăti contribuția financiară pentru Grupul interguvernamental de experți privind evoluția climei. Macron nu a pierdut ocazia să „marcheze“ și după decizia lui Donald Trump de a recunoaște Ierusalimul drept capitală a Israelului și de a anunța deplasarea ambasadei SUA în Orașul Sfânt. În China, Emmanuel Macron a vorbit clar despre faptul că „Europa și China, Franța și China trebuie să construiască o lume multipolară“. Poate că în loc de lume multipolară am putea citi „lume postamericană“ (în care am și intrat, dacă ar fi să îi dăm crezare lui Fareed Zakaria și nu numai).
Cred că Emmanuel Macron, care folosește des expresii ca „o Franță, putere suverană în Europa“, „echilibrul de putere“, care apelează la o întreagă simbolistică, precum Castelul de la Versailles (primirea lui Vladimir Putin, primirea recentă a reprezentanților a 140 de mari companii multinaționale), Marele Amfiteatru al Sorbonei (discursul pe tema viitorului Uniunii Europene), este exponentul unei diplomații clasice, dar în pas cu timpul, iar ceea ce considerăm inovație ține mai mult de calitatea și carisma personajului și de contextul de reașezare a sistemului internațional și evoluțiile din UE care merg în sensul instituționalizării vitezelor și întăririi aspectelor interguvernamentale. Înțelegerea acestor aspecte este esențială pentru a evita iluziile precum „vizita istorică de la București“ și dacă dorim să nu fim prea dezamăgiți. „Franța care strălucește“, „Franţa care atrage“ nu este o Franță care se va dilua într-un proiect supranațional european, ci o Franță care folosește UE ca multiplicator de putere. Ceilalți membri pot face la fel, dacă au voința și capacitatea de a folosi în interes național solidaritatea europeană. Nu în ultimul rând, Emmanuel Macron, alături de Donald Trump și Vladimir Putin, dar și de alți lideri, precum șeful guvernului de la New Delhi, Narendra Modi, este exponentul diplomației bazate pe pragmatism și relații internaționale decomplexate și lipsite aproape cu totul de conținut ideologic, într-o lume în schimbare rapidă, în care, „atunci când e urgent, e deja prea târziu“ (Talleyrand).