De același autor
Atât timp cât Parlamentul României va legifera în Casa Poporului, nu cred că există o șansă ca această instituție să devină una normală. Construirea unei clădiri a parlamentului demne de un popor liber ar fi, cred, un pas spre transformarea libertății formale într-una reală. Libertatea politică ar renaște prin acest proiect comun – unul, în sfârșit, al societății civile.
Românii se pot bucura. În curând vor avea un parlament nou-nouț, cu parlamentari proaspăt emanați din votul popular, uninominal. Ei le vor reprezenta interesele cu onestitate și perseverență. Nu cred că este cazul să mergem mai departe cu gluma. Privind unele persoane care au intrat în această campanie, care solicită votul cetățenilor și care îl vor obține, pur și simplu ne îngrozim. Iar consolarea că acei oameni se vor pierde în masa parlamentarilor cât de cât competenți este iluzorie. În primul rând, am prea puține motive să cred că viitorii parlamentari se vor lăsa inspirați de mai nobile intenţii decât cei actuali. Apoi, faptul că unele persoane, a căror experiență politică este, nu-i așa, foarte vastă, sunt trimise în parlament de șefii lor arată nivelul de nepăsare al acelor șefi pe care doar Europa îi va împiedica, să sperăm, să devină un fel de baroni ai României. Ei le dau de înțeles cetățenilor lucizi că votul lor nu contează mai mult decât cel al oricărui cetățean manipulabil şi, cei lucizi fiind puțini, ei nu au nicio putere.
Ce a devenit în ultimele luni și ce riscă să fie în continuare Parlamentul României este ușor de știut. Prin suspendarea președintelui, parlamentarii au călcat pur și simplu în picioare Constituția. Celor care m-ar învinui că spun un neadevăr le reamintesc că nimeni, niciunul dintre politicienii aflați acum la putere sau dintre formatorii de opinie care îi susțin nu a reușit să indice acele prevederi ale Constituției pe care președintele, prin faptele sale, le-ar fi încălcat – recunoscând astfel (implicit) că temeiul acelei acțiuni inutile și absurde, care a avut drept consecință, printre altele, de a-i speria pe potențialii investitori, nu există.
Parlamentarii sunt susținuți de guvernul actual în acțiunea lor de manipulare a maselor. Mă simt obligat să ilustrez această afirmație prin exemplul următor. În discursul rostit pe 12 noiembrie, președintele Traian Băsescu a spus: „Ca urmare a evenimentelor din lunile iulie-august, România e pusă sub semnul întrebării ca stat de drept“. Un om de bună-credință s-ar putea îndoi de acest lucru? Evident că nu. Suspendarea președintelui nu are nimic de a face cu respectarea Constituției și cu statul de drept. Dar iată ce spune Crin Antonescu: „Domnul Traian Băsescu a afirmat din nou că România nu este un stat de drept“. A afirmat președintele așa ceva? De-a lungul întregului său discurs a afirmat contrariul: că instituțiile statului – ANI, DNA, Curtea Constituțională – funcționează și că politicienii trebuie să le lase în continuare să funcționeze. Dacă acțiunile arbitrare ale parlamentarilor au pus în pericol statul de drept, nu înseamnă că acesta nu mai există. Dar politicienii nu pierd nicio ocazie de a-i manipula pe cetățenii mai puţin atenți. Domnul Victor Ponta, bunăoară, afirma: „D-l Băsescu este iresponsabil încă o dată. Nimic nu este mai antieuropean și mai iresponsabil decât, din motive de campanie electorală, să strigi peste tot că țara al cărui președinte ești nu este stat de drept“. A „strigat“ Traian Băsescu așa ceva? Repet: nici pomeneală. Însă, dacă Victor Ponta susține că statul de drept nu a fost pus în pericol în iulie-august, îl rog – pe el sau pe formatorii de opinie care îl susțin – să-mi indice, începând cu numărul articolului respectiv, care este acea prevedere a Constituției pe care președintele ar fi încălcat-o.
Să revenim la parlamentari. Observând că dânșii procedează, în momentele cheie, ca și cum n-ar fi obligați să respecte, în litera ei și în modul cel mai strict, Constituția României, am ajuns în timp la concluzia că acești oameni sunt, în marea lor majoritate, cu totul iresponsabili, ei acționând doar în funcție de interesele personale şi de partid, care oricum se întrepătrund.
Care este cauza acestei ciudate atrofieri a simțului răspunderii? Răspunsuri posibile sunt multe. Voi menționa deocamdată izolarea. Acești oameni par efectiv închiși în lumea lor, în sălile și birourile lor, problemele țării nefiind ale lor. Doar o cruntă lipsă de interes poate duce la nepăsarea față de Legea fundamentală. Nepăsare ce merge mână în mână cu lipsa de vizibilitate: majoritatea dintre ei nu apar în spațiul public, nu au inițiative, nu scriu, nu argumentează, nu discută cu cetățenii, eventualele lor apariții la televizor şi afirmațiile făcute cu acel prilej neavând nimic a face cu o discuţie reală. Prima obligație a unui parlamentar ar fi aceea de a oferi publicului un raport scris, cel puțin bianual, despre activitatea sa în parlament și în spațiul public. Dar parlamentarii nu se expun.
Mi se pare că există o misterioasă corespondență între această neînțelegere profundă a intereselor națiunii și Casa Poporului. Această clădire, a cărei semnificație este închiderea, disprețul, voinţa de a oprima, negare a culturii, a trecutului, a orașului, a spațiului public, nu este doar un simplu volum neutru, „practic“, ce pune la dispoziția aleșilor spații vaste, cu fotolii în care pot dormi liniștiți. Nu. Ea este o prezență, ceva ce se impune de fiecare dată când vorbim sau ne gândim la parlament. Iar acesta nu mai este locul și instrumentul libertății noastre politice. Aleșii ne întorc spatele legiferând în această clădire. Mai mult decât atât, se închid prin ea în ei înșiși, devenind surzi la cerințele noastre. Ei se simt în ea, așa cum se simțea Ceaușescu, ca fiind mai presus de noi și de lege, în loc să se simtă servitori ai legii și, în acest sens, ai intereselor noastre. Această clădire n-o putem uita: ea se impune, este obsedantă ca un blestem. Ea evocă într-un dublu sens ideea de închidere: a parlamentarilor în interesele lor, Casa Poporului fiind pentru ei un zid în spatele căruia se ascund de noi, și totodată a noastră, ca cetățeni, a căror libertate politică este sufocată. Suntem prizonierii bunului plac al unor parlamentari care acumulează deciziile arbitrare, „cazul Diaconu“ nefiind decât ultimul şi cel mai scandalos: o încălcare flagrantă a principiului separării puterilor în stat.
Atât timp cât Parlamentul României va legifera în această clădire, nu cred că există o șansă ca această instituție să devină una normală. Construirea unei clădiri a parlamentului demne de un popor liber ar fi, cred, un pas spre transformarea libertății formale într-una reală. Libertatea politică ar renaște prin acest proiect comun – unul, în sfârșit, al societății civile. Politicienii ar fi astfel forțați să nu-și urmărească doar agenda lor. Libertatea s-ar (re)forma în jurul unui proiect legitim. Nu pretind că prin construirea unei noi clădiri totul s-ar aranja ca prin minune. Sunt însă de părere că dezbaterile respective ar contribui la dezotrăvirea spațiului public. Încă o utopie? Dar viața politică este moartă fără astfel de vise. Nimeni nu ne poate interzice să imaginăm utopii parțiale, neconstrângătoare: rămâne de văzut dacă din ele se va naște un proiect comun. //