Ce simbolizează cazul Pacepa?

Teodor Baconschi 02.08.2013
SHARE 16

Cazul Ion Mihai Pacepa e tulburător, tot aşa cum reticenţa anumitor ”structuri” din România lui 2013 faţă de omul care a dat o lovitură mortală securităţii lui Ceauşescu e cel puţin dubioasă.

La 85 de ani, dl Pacepa s-a lepădat de trecutul său pre-1978 (când a trecut la americani). Îşi doreşte să revină în ţară, dar nu poate, pentru că dubla sa condamnare la moarte, ordonată de cel mai stalinist dintre dictatorii est-europeni, rămâne – ciudat – în vigoare. Am văzut două tipuri de reacţii la interviul său recent cu B1. Unii care, moralişti nevoie mare, spun că un trădător e un trădător, orice ar face. Alţii se uită însă la fondul chestiunii: ce a „trădat” dl Pacepa? Comunismul şi uriaşul său aparat dezinformativ. Lagărul socialist, cu maşinăria lui de minciuni şi represiune. Şi interesele Moscovei kaghebiste.

Faptul că americanii i-au acordat cetăţenia şi îl privesc ca pe un erou al războiului rece mi se pare suficient pentru a-l reabilita pe general. În plus, am fost impresionat de tonul autentic al patriotismului său. Opinia mea este că, indiferent de greşelile pe care le comitem într-o viaţă de om, recunoaşterea şi îndreptarea lor sunt suficiente pentru a renaşte, fie spiritual, fie moral, fie politic. Şi mai cred ceva: dacă gesturile cuiva servesc unei cauze majore - precum eliberarea atâtor naţiuni captive de sub jugul comunismului – ele nu pot fi anulate printr-o supra-semnificare a contextului.

Informaţiile pe care generalul Pacepa le-a livrat occidentalilor au fost o mină de aur: au slăbit întregul sistem kaghebist mondial. Au dezorganizat ireversibil Securitatea lui Ceauşescu, ocupată cu atentate teroriste pe mână cu faimosul Carlos Şacalul şi alte gesturi „filantropice” de acelaşi calibru. Ce era patriotic în „munca” acelor tovarăşi ascunşi, care înfricoşau o ţară întreagă, infiltraseră exilul şi se ocupau cu subminarea fanatică a lumii libere?

Ceauşescu a fost cel mai dogmatic lider din Pactul de la Varşovia. Aşa se face că românii l-au privit până şi pe Gorbaciov ca pe un salvator. Ucenicul cizmar a importat variante de comunism asiatic şi a distrus chiar tot în ţara noastră, de la istorie şi patrimoniu, până la minima libertate şi sănătatea familiilor. Nu degeaba căderea comunismului în România nu s-a putut face relativ paşnic (după exemplul Poloniei, Ungariei sau al Cehoslovaciei), ci s-a soldat cu o baie de sânge nevinovat, la care au contribuit şi lichidatorii tiranului.

Cred că evaluarea generalului Pacepa este ca o hârtie de turnesol pentru România ca membru UE şi NATO. Cei care, ipocrit şi interesat, continuă să-l condamne, fac acest lucru pe seama unui naţional-comunism anacronic şi anti-democratic. Ar fi extrem de relevant pentru gradul nostru de libertate şi integrare în lumea euro-atlantică să dovedim, inclusiv prin dezbatere la nivelul societăţii civile, că acest caz va primi o rezolvare juridică şi morală corectă. Poate că memoria victimelor comunismului ar fi lezată dacă generalul Pacepa ar fi declarat ”erou”. Nu e nevoie să pendulăm de la o extremă la cealaltă. Dar pocăinţa sa, convertirea sa la valorile lumii libere şi acţiunea sa împotriva sistemului comunist reprezintă, după mine, fapte care trebuie puse într-o lumină favorabilă.

Articol publicat si pe site-ul evz.ro.

TAGS:

Comentarii 16

Bla Pacepa - 09-30-2013

Informatii FALSE: 1. Tradarea intereselor Moscovei kaghebiste; 2. Slabirea întregului sistem kaghebist mondial; 3. Ceausescu a fost cel mai dogmatic lider din Pactul de la Varsovia. Asta e de tot hazul - de-aia Romania lui Ceausescu urma sa fie invadata dupa inabushirea Primaverii de la Praga?! 4. Pacepa s-a lepadat de trecutul sau pre-1978. Nu ne dati cateva citate din pocainta lui Pacepa asupra faptelor sale de tortionar de dinainte de regimul Dej?! D-le Baconschi, acest articol mi-a schimbat parerea despre dvs.!

Răspunde

madam Piscupescu - 08-08-2013

cazul Pacepa simbolizeaza ce marja de libertatea au aia care lucreaza in institutii contruite pe notiunile de ,,secret,, si ,,anonimat,,, caci tocmai absenta controlului democratic si absenta vizibilitatii publice le permite sa-si faca propria lor agenda profesionala si de supravietuire! si mai spune cat de greu este sa stii adevarul...in timpul vietii oamenilor si ca istoria este plina, pe partea asta, de surprize care mai de care..

Răspunde

Io din popor - 08-07-2013

Fularian Nastase: nu ati raspuns la problema pusa! repet, ce servicii a putut face Pacepa kgb-ului de i s-a acordat o inalta incredere? in domeniul serviciilor secrete nu poti baga mana in foc pentru nimeni..ca Henlein ar fi fost agent M I 6, ca lui Beria i s-a imputat ca a apartinut aceluiasi serviciu..cu o Romania ocupata de rusi care de cand se stiu practica racolarea ca politica de stat, pare foarte probabil ca Pacepa sa fie fost racolat.. secretul nu este nici la Bucuresti, nici la Washington, ci la Moscova

Răspunde

Fularian Nastase - 08-07-2013

Am un argument: recunostinta si consideratia americanilor. Un singur exp: pe la sfarsitul anilor `60, in cadrul diviziunii muncii, din subordinea orchestrata de catre KGB in colaborare cu politiile politice din statele satelit, securitatea romana reusise sa infiltreze un agent in structurile de varf ale NATO. In plin razboi rece.. Occidentalii au ramas siderati dupa deconspirarea agentului respectiv de catre Pacepa. Si au mai fost si altii, mai mici, dar in retzele demantelate ulterior, gratie inaltimii functiei pe care Pacepa a avut-o in cadrul securitatii lui Ceausescu si a caracatitei est-europene comuniste.

Răspunde

eoopinie - 08-06-2013

@Ariel Niste cazuri similare, pentru documentare: Kim Philby, Aldrich Ames.

Răspunde

eoopinie - 08-06-2013

@Aurel Nu vad unde sunt eu impotriva SUA, "tara dusmana". Asta arata ce intelegere are mintea dvs. Asta e democratia: votul meu e egal cu al oricui. D'aia e Romania cum e si fara prea mare speranta. "Macelul de la Targoviste"???? Banuiesc ca nu de-al lui Ceausescu vorbiti. Confuzi ca dvs si tremurici s-au nenorocit reciproc. Faptul ca n-a fost prins nimeni este o masura a inteligentei si caracterului acestui popor. Si numarul victimelor, la fel. Aveti o gandire binara, o memorie bidimensionala, imi pierd timpul. Tot respectul. Si inca o chestie, poate ajuta: istoria nu vine ca sa faca sa sune ne-"fals" o poliloghie sau alta. Istoria e un dat. Ci "poliloghia" se face conform istoriei, fidel. Respectam adevarul istoric, ca invers, in ce ma priveste, am apucat sa vad cum e. Si m-am saturat. Grea istoria, frate, si complicataaa... Hai s-o simplificam, ca sa sune frumos!

Răspunde

Io din popor - 08-06-2013

Fularian Nastase: o fi cum spuneti dumneavoastra, desi am mari indoieli, pentru ca toate structurile construite pe secret si anonimat, vorbim de servicii sau de retele teroriste au la baza modelul fagurele de miere, adica nu exista un centru unde se depoziteaza intreaga informatie, tocmai ca, daca o celula sau un departament ,,moare,, sistemul sa continue a functiona! dar sa zicem ca aveti dreptate, intrebare: ce mari servicii a putut face don Pacepa Kgb-ului, da au avut aia atata incredere in el? ca doar aia nu aveau incredere in ceasca, care construise o structura antikgb in servicii si ma indoiesc tare ca rusii nu au observat asta, vazand pozitiile pe care le au oamenii lor in sistemul romanesc!

Răspunde

Ariel - 08-06-2013

Doar imbecilitati, cu aere de mare logician, asta ai mazgalit. Pacepa, prin simplul fapt ca s-a desprins din tabara din care facea parte, unde avea totul pe tava, daca il slugarea pe ceasca, ca sa ajunga pe alte meridiane, unde nu mai avea nici puterea nici favorurile din tara, dovesdeste cu totul altceva decat incerci tu sa ne aburesti. Omul nu vrea statuie, nu vrea nici averea din tara, a pus problema doar asa din principiu: cum poti sa sustii sus si tare ca esti o tara membra NATO, fidela principiilor acestei Organizatii, daca mai consideri inca si acum SUA ca o tara dusmana care adaposteste pe cel care l-a tradat pe Ceausescu? Ca, desi regimul comunist a fost declarat criminal, cei care au respins dogma ceausista, sunt si azi considerati tradatori si pedeapsa dictata de slugile lui ceausescu impotriva lor, sunt inca valabile, la 23 de ani de la macelul de la Targoviste? Iti dai seama cat de fals suna toata poliloghia ta?

Răspunde

Andy - 08-05-2013

Aveti perfecta dreptate, d-le Baconschi. Cazul Pacepe functioneaza exact ca o proba de turnesol pentru cei nostalgici sau tributeri intr-un fel sau altul ororii comunisto-ceausiste. Daca ar fi facut si alti comunisti si securisti ceea ce a facut Mihai Pacepa, astazi nu ne-am mai fi luptat inca cu oligarhia postcomunista pentru emanciparea justitiei de sub tutela politicului si in mod sigur am fi fost mai putin decerebrati si impilati de propaganda mediatica a clonelor lui Iliescu si Ceausescu

Răspunde

Fularian Nastase - 08-05-2013

"Defectiunea" lui Pacepa a fost salutara si a venit intr-un moment propice in confruntarea dintre cele doua blocuri statale. A facut un imens bine serviciilor de informatii si statelor lumii libere. A deconspirat toata caracatita KGBista, impreuna cu cea a tarilor comuniste-satelit, infiltrata in structurile institutionale din tarile democratice. I-a lasat pe urmasii lui Beria, Iagoda si Nicolsky in fundul gol. Din cauza asta nu-l pot ierta nici astazi sobolanii rosii - de la Bucuresti, sau de la Moscova, totuna..

Răspunde

Nea - 08-05-2013

Prin tradarea comunismului si a retzelelor sale subversive impotriva lumii libere, Pacepa si-a spalat pacatele dinainte. Trebuie reabilitat! Mi se pare evident. Numai comunistii si securistii ii mai poarta pica.

Răspunde

Dinu P - 08-05-2013

E clar ca Pacepa trebuie reabilitat. N-a tradat decat regimul comunist totalitar, cu care nu ma simt deloc solidar. Ba din contra, a fost antipatriotic, antinational in sensul profund al termenului, inuman.

Răspunde

Maria R. - 08-05-2013

Ca bine ziceti!La o urma,cartea Orizonturile Rosii,se poate cumva compara cu Arhipelagul Gulag????Sa fim seriosi,Pacepa e un oarecare,nici macar de talia unui Kuklinski al polonezilor. Mai bine s-ar face vorbire despre Paul Goma,ori despre Gheorghe Ursu, adevarati oameni cu verticalitate,care si-au riscat vietile cu adevarat(ultimul fiind chiar asasinat,dupa cum se stie). Pacepa,sa-mi fie cu iertare,a sters-o cand,fie era sa i se devoaleze oarece furtisag,fie avea sarcina de pe str.Lubianka-altfel de ce a primit cetatenia abia la 10 ani dupa defectare? Daca ajungem sa facem erou dintr-un asemenea exemplar,atunci Gheorghe Ursu,Vasile Paraschiv,Paul Goma ce mai sunt? Sa cred ca serviciile secrete americane nu aveau habar de relatiile dintre Ceausescu si alde Carlos Sacalul?!?Interesa CIA-ul ca Leana era ofticata pe Violeta Andrei,si murea dupa barfe groase,de iatac? De unde reiese ca americanii il privesc ca pe un erou?Din DVD-ul scos acum pe piata de cine stie ce oponenti ai lui Obama?Fiindca transpare fara dubiu,in documentar,opinia unor cercuri opuse actualei administratii americane. Asa ca,mai incet cu pianul pe scari in reconsiderarea unor asa-zisi apostati ai Securitatii.

Răspunde

eoopinie - 08-03-2013

Mai tragem si cate un falset. Sa-l reabilitezi pe Pacepa inseamna sa-l suspectezi de constiinta. Dar e evident ca el e din randul lui Visinescu, Nicolski samd. A fost o coada de totpor, a facut de toate si ar fi facut orice ca sa ajunga pana unde a ajuns (n-a fost o intamplare si nici n-a facut-o in perspectiva "loviturii", sa fin realisti). De ce ne bagam daca nu cunoastem datele, si asa incurcate si acoperite de valuri aruncate de toti cei implicati? Un infect ordinar, a slugarit in toate partile numai sa-i fie lui mai bine. Acum vrea si-o medalie, numai din sfidare, din cinism. Nu ma deranjeaza nici macar ca a produs pagube tarii care s-au repercutat greu asupra fiecarui roman. Ce intelegeti dumneavoastra? Poate ca asta s-a intamplat tocmai pentru ca sa se curme dezvoltarea unei relatii privilegiate incipiente intre Romania si Occident. Care-i rodea tare pe rusi. O fi teoria conspiratiei sau nu? Cert este ca ne aflam pe terenul natural al acesteia. Adica el a furat tehnologie (desi eu am citit ca si omorat cu mana lui), ani de zile, din patriotism cica, e mandru tare de asta, dar la un moment dat se duce si povesteste pagubasilor tot ce-a furat el. Si pica tot de erou si patriot! Mai ia si doua (cate?) sute de mii de euro despagubiri pentru ce-a facut el pentru tara asta, ca i-a dat gaura de miliarde, inclusiv retelele alea patriote de spionaj industrial pe care le-a construit el cu sufletul topit de iubire de tara. Americanii s-au tinut de nas cand l-au interogat, i-au dat cetatenie ca n-aveau incotro, asa fac daca mai vor sa vina si altii din Est la ei. Trebuiau sa se poarte frumos cu ei, asa cum sunt obligati sa se poarte urat cu tradatorii lor (vezi cazul, mult mai nesemnificativ, al lui Litvinenko). Nici un presedinte nu s-a pupat cu el. Asta este pentru ei: "defector", nu erou. De la a defeca. Erou o fi pentru comunitatea si propaganda etniei lui, ajunge cu mascarada. De ce trebuie sa fiu "ipocrit sau interesat" daca sunt obiectiv, realist? Poate ca interesati sunt aia care vor sa ni-l bage pe gat. Un proces nu poate fi facut. Daca nu putem sa clarificam exact ce-a fost public, in '89, cum am putea sa clarificam ce-a fost cu Pacepa, la intuneric, prin veceurile unde s-a predat el?

Răspunde

xolv - 08-03-2013

O alta mistificare. Pacepa eroul!! Doamne ... Globalizarea matura Europa de Est cu sau fara acest spionas ....

Răspunde

"PERPRLEX" - 08-02-2013

Bravii nostri "intelectuali", "ministri" si "oameni politici" postdecembristi, ne ofera de (aproape) fiecare data, "bucuria" si "surpriza" evanescenta a talentului Lor "literal" si a vastei Lor, "culturalnice" culturi, laturalnice. De ne vom "apleca" mai atent asupra textului Dlui. Teodor Baconschi, si vom analiza ceva mai "subtil" miezul Lui, citind "vigilent" pasajul cel incepind cu "Informatiile pe care.......Au dezorganizat ireversibil......Ceausescu...Ucenicul cizmar.....Nu degeaba.....nu s-a putu face......la care au contribuit si lichidatorii tiranului". Din pacate este imposibil aici de SUBLINIAT (prin "italice" ) Aberatiile, Manipularile, Dezinformarile, NeAdevarurile, Schimonoselile, Cacealmalele si alte Bazaconii ale Stilului si Termenilor folositi CU care Dl. Post-Ministru Baconschi incearca intelectualiceste sa ne faca sa le inghitim, denaturind Grav nuante si Cele mai Evidente si Simple Concrete Adevaruri ale Istoriei mai vechi si mai recente. Asa se strecoara in mintea oamenilor "adevaratele valori" asa se caleste "otzetul".

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22