De același autor
Theodor Stolojan crede ca are calitatile necesare pentru a fi presedintele tarii
In 1991-'92 am facut cu dvs. doua interviuri. La sfarsitul mandatului dvs. de premier, ati trimis o scrisoare revistei 22 prin care ii multumeati, spunand ca cele doua interviuri au fost printre cele mai solide analize ale guvernarii Stolojan. Veti face la fel si dupa terminarea mandatului de presedinte? Pe ocolite va intreb: veti fi presedintele Romaniei?
Da.
Vorba lui Moromete: pe ce va bazati?
Pe cunoasterea si echilibrul pe care le-am aratat intotdeauna - calitati pe care un presedinte al Romaniei trebuie sa le aiba. Sunt o persoana care a invatat foarte mult, am avut ocazia, din plin, sa aflu ce inseamna economie de piata si democratie occidentala, am avut prilejul sa lucrez intr-o serie de tari aflate in tranzitie, ca si Romania, in timpul contractului pe care l-am avut ca senior economist la Banca Mondiala. Am avut prilejul sa fac comparatie cu ce s-a intamplat in Romania fata de alte tari in tranzitie, sa inteleg de ce Romania a ramas in urma tuturor. De asemenea, voi deveni presedinte pentru ca sunt un om care reuseste sa rezolve probleme de criza. Iata, sa ne amintim in ce conditii s-a format guvernul, din 1991, in octombrie, intr-o Romanie prabusita in care lumea - si din interiorul, si din afara Romaniei - isi punea problema daca mai sunt posibile democratia si continuarea reformelor intr-o asemenea situatie. Eu am fost cel care am primit responsabilitatea sa alcatuiesc un guvern si sa restabilesc increderea in Romania. Apoi, in august 2002, cand Partidul National Liberal trecea printr-o criza interna, mi s-a incredintat responsabilitatea de a restabili increderea oamenilor in PNL, in capacitatea acestuia de a se afirma ca o alternativa politica la actualul PSD. Acestea sunt calitati. Si mai sunt: integritatea, corectitudinea, cinstea. Am lucrat 22 de ani in administratia publica, 19 ani inainte de '89 si trei ani dupa '89, am lucrat sase ani in Banca Mondiala, doi ani in sectorul privat si niciodata nu am facut vreo fapta nelegala sau nu mi-am insusit un fond public. Eu cred ca oamenii care lupta astazi pentru dreptate, pentru adevar, pentru reducerea coruptiei au in mine un simbol.
O intoarcere in trecut
Intrebarea care imi vine imediat in minte este: de ce ati intrat atat de tarziu in politica? Calitatile astea le aveati si inainte, situatia de care vorbiti era si inainte de decizia dvs. de a intra in politica.
Da. Exista o istorie a fiecaruia. Mie imi devenise clar, la inceputul anului 1991, ca economist, ca problema nu era de a ramane sau nu in zona responsabilitatii politice sau sociale, chiar daca eu nu am facut parte nici din FSN, nici din alt partid. Problema era de a te uita la tine si de a raspunde foarte cinstit, dandu-ti seama de drumul pe care a intrat in Romania, daca nu trebuie cumva sa inveti mai mult. Eu sunt economist format in timpul socialismului si mi-am dat seama ca trebuie sa invat totul de la inceput. Atunci aveam de ales intre o viata, sa zic, confortabila, ramanand mai departe aici - mi s-a si propus sa raman mai departe in sfera activitatii guvernamentale, sau sa-mi reinnoiesc pur si simplu cunostintele, sa vad in mod real cum functioneaza aceste sisteme ale economiei de piata, ale democratiei. Am putut sa fac asta, participand, in cadrul Bancii Mondiale, la programe pentru multe tari in tranzitie. In al doilea rand, urmarind problemele de coruptie, de neintelegere a fenomenelor economice, sociale, politice si lipsa vointei politice de a depasi odata tranzitia de la socialism la capitalism, am simtit un fel de retinere in a intra in viata politica. Dar cand am vazut ca Romania se afunda intr-o coruptie fara margini...
Coruptia nu incepuse din '92, de cand erati dvs. la guvern?
Nu. Atunci era mult idealism.
Din partea cui era idealism?
De exemplu, din partea mea. Dar cred ca foarte multi gandeam la fel ca si foarte multi oameni simpli.
Eu cred ca cei care sunt bogati acum nu aveau nici o treaba cu idealismul.
E posibil. Dar eu discut de mine, de oameni ca mine si de oameni simpli. Am crezut ca, dupa revolutia din decembrie '89, incepe o viata complet noua in Romania si ca practic fiecare este animat de dorinta de a parcurge drumul, de la ce a fost la ce doream sa fie cat mai repede si cat mai curat. Fac o paranteza: eu am lucrat 19 ani de zile - in socialism si ulterior- si am avut posturi in care, la un moment dat, depindeau de mine niste lucruri simple, dar importante pentru oameni. De exemplu, aprobam niste amarate de schimburi valutare in socialism, de pana in 500 de lei - erau o nimica toata, dar, pentru un om care avea nevoie, era ceva important. Si as fi putut cadea repede in viciul de a lua ceva, nu mita neaparat. Stiti cum era, "domne, iti dau un pachet de Kent sau un pachet de cafea daca imi aprobi 500 de lei ca sa ma duc in...". Erau tari socialiste.
N-ati primit niciodata un pachet de Kent. Nu fumati, vad.
Nu fumez, nu beau cafea. Dar nu asta m-a facut sa nu primesc.
Poate beti whisky.
Nu. Nu am acceptat din principiu o asemenea practica.
Niciodata?
Nu. S-a intamplat de cateva ori sa mi se ofere si sa primesc carti sau materiale de informare. De exemplu in Ministerul Finantelor - in '72 -, cand Romania fusese admisa ca membra a Fondului Monetar International si a Bancii Mondiale -, se intampla ca destui salariati din Finante sa mearga la niste training-uri de scurta durata - o luna, trei luni. Unii din ei veneau la mine: "Ce vreti sa va aducem, ca ne-ati sustinut?". Si spuneam "Domnule, nu imi trebuie nimic". Si pentru ca nu scapam de ei, la un moment dat le spuneam: "Uite, stiu ca acolo vi se dau niste carti, cand participati la training. Ma intereseaza o carte despre impozite..." In felul asta reuseam sa scap de astfel de intrebari. Deci, ce incerc sa va spun? Aceasta alunecare spre coruptie, pe care eu am vazut-o in Romania de pe vremea cand lucram la Banca Mondiala, a devenit alarmanta. Pana in '92 - eu nu m-am izbit de ea. Ea incepuse, evident, dar nu era agresiva, nu era masiva, nu era nerusinata, nu era acoperita de putere. Era un fenomen care se producea mai mult din cauza inadvertentelor in reforma. In perioada in care s-a rupt vechiul sistem si a inceput sa se croiasca noul sistem, au fost oameni care au folosit acest prilej in avantaj personal. Mi-am dat seama ca sunt milioane, sute, zeci de mii de intreprinzatori care sesizeaza mult mai rapid decat guvernantii unde au aparut oportunitatile generate de incoerenta sistemului. Si sigur incercam sa corectez. Aduceti-va aminte de importul de zahar din China, de marele scandal.
Da, imi aduc aminte. Dupa cum imi aduc aminte, ati confiscat valuta. Sunt oameni care va poarta pica si in ziua de astazi.
Da. Dar din pacate sunt putini care cunosc datele problemei. Voi face o mica paralela cu ce se intampla in prezent. In iarna lui 2003 spre 2004, guvernul a trebuit sa dea garantii la credite externe, pentru aprovizionarea cu combustibil. Dupa 14 ani de tranzitie, in mod normal guvernul nu trebuie sa dea asemenea credite garantate. Firesc ar fi, daca am o societate comerciala care produce energie termica, sa vanda populatiei, incaseaza lei si se aprovizioneaza cu energie, combustibil. La noi insa nu functioneaza asa. De ce? Pentru ca populatia nu plateste, societatea comerciala de energie termica acumuleaza datorii si sigur ca nimeni nu-i da pe credit nimic. Atunci trebuie sa intervina statul sa garanteze. In perioada aia, lucrurile erau mult mai severe, pentru ca statul se ocupa de aprovizionarea cu energie. Dupa invazia minerilor si debarcarea guvernului Petre Roman, nimeni nu mai discuta cu noi. Au fost cateva luni in care nu mai aveam dialog international in materie financiara. Si atunci, in acele conditii, alternativa pentru Romania care era? Prabusirea in plina iarna, lasand populatia in frig, si cu toate celelalte consecinte. Amintiti-va de mineri.
Lasati ca minerii nu veneau de capul lor.
Nu, dar putea fi o revolta sociala. Problema era ca ar fi putut ramane, pur si simplu, fara nici un fel de caldura orase intregi, aglomerari mari urbane. Pericolul era exterm de mare. Atunci, la propunerea Bancii Nationale, noi am luat acea masura care era de fapt un schimb valutar obligatoriu. Sigur ca, depreciindu-se leul in continuare, cei care au primit lei si au vrut sa cumpere ulterior valuta au trebuit sa dea mai multi lei si au suferit o pierdere, dar de multe ori, intr-o guvernare, esti pus sa alegi intre o masura care produce o pierdere mai mica si un dezastru. Dar revin, tot ce se intampla in Romania imi spunea ca nu am ce cauta in politica. Cand am venit de la Banca Mondiala si am lucrat doi ani in sectorul privat, foarte multi prieteni mi-au spus: "Daca tu nu te implici, daca altii ca tine nu se implica in politica, politica va fi facuta de o anumita oligarhie care-si vede doar propriile interese, dand pomeni electorale, care sa mentina o populatie la limita saraciei". Si atunci, sigur ca mi-am asumat aceasta raspundere de a intra in politica.
Ati intrat cand oligarhia de care vorbiti s-a instalat solid. Nu vi se pare tarziu ca sa mai demontati acest sistem? Oamenii s-au invatat cu pomeni, il regreta pe Ceausescu. Muncitorii de la Republica taie si vand bucati din fabrica.
Situatia aceasta si mentalitatea de care vorbiti se vor schimba categoric, pentru ca vin din urma alte generatii. Progresul Romaniei va fi un progres care sa cuprinda majoritatea populatiei, nu numai aceasta oligarhie, asa cum se intampla astazi. Dar pentru ca acest lucru sa se intample trebuie mutata de la putere aceasta oligarhie PSD-ista. Daca guvernul Adrian Nastase continua sa ramana la putere, viitorul Romaniei e foarte limpede: o oligarhie de acest tip va ajunge treptat sa detina 80-85% din avutia tarii, iar restul populatiei va ramane tot timpul in zona saraciei sau putin deasupra ei. Revin la intrebarea pusa de dvs., si anume, daca nu e prea tarziu. Problema care se ridica este daca o tara ar mai avea sau nu speranta. Or, niciodata speranta nu trebuie nimicita, ea trebuie sa existe si poate ca acesta este si unul dintre motivele pentru care am intrat in politica. Am intrat pentru ca eu cred ca Romania este o tara care se poate dezvolta, o tara care poate asigura un standard de viata ridicat cetatenilor ei, dar nu in conditiile de mediu de afaceri agresiv, nu in conditiile de coruptie agresiva si nerusinata. Ceea ce e mai rau in Romania este ca s-a creat un mecanism de propagare a coruptiei si a lipsei de respect fata de cetatean. Se scot ordonante de urgenta care pur si simplu dau legalitate unor fapte care ar fi ridicat semne de intrebare in orice tara civilizata. Iata, zilele astea, pagina mass-media e tinuta de reprivatizarea societatii nationale Tutunul romanesc, in conditii extrem de dubioase.
Filtrul TVR de care nu se poate trece
Exista reprosul din partea foarte multor oameni ca sunteti vazut foarte putin. Unii mi-au spus chiar asa: "Domnule, parca nu vrea sa castige. De ce nu are interventii mai dese, de ce nu apare mai des, de ce nu auzim, de ce DA nu creeaza evenimente?". Le dati dreptate acestor oameni, care spun ca nu vreti sa castigati?
Nu. Intrebarile lor dezvaluie partial o problema grava pe care o are Romania astazi. Daca luam TVR-ul, postul care se vede cel mai mult in Romania, in zona rurala in special, in ani de zile, eu am aparut la televizor de doua ori, cand a fost domnul Stelian Tanase cu emisiunea sa - acum aceasta emisiune s-a desfiintat, tocmai pentru ca reprezentantii opozitiei democratiei parlamentare au aparut prea des. In rest, dintr-un motiv sau altul, TVR aplica un filtru si nu ne lasa sa iesim. Sigur, mai aparem pe la jurnalele de stiri asa, cateva secunde, cate o secventa, dar si atunci intr-o forma deformata, manipulatoare. In schimb, sunt prezentate pe larg sedinte de guvern, in care domnul Adrian Nastase ne arata cum lupta tot guvernul impotriva zapezii s.a.m.d.
Totusi, care sunt aliatii dvs. in mass-media? In campania trecuta ati avut parte de colaborarea cu Mircea Dinescu. O mai aveti inca?
In prezent, lucram la o strategie de campanie si in scurt timp vom putea furniza informatii referitoare la modalitatile de apropiere de mass-media si de populatie.
Veti reusi?
Vom reusi.
Vad ca ramane un secret.
Da.
La un moment dat, ati spus ca veti face in asa fel incat sa conduceti PNL-ul spre 20%. Afirmatia era valabila inainte de crearea Aliantei DA. Acum ce previziuni aveti pentru Alianta?
Da, noi credem cu tarie ca Alianta va castiga alegerile.
Veti castiga pe toate fronturile, si la Parlament, si la prezidentiale?
Credem acest lucru. Sa lamurim insa ce este cu acel 20%. La congresul din august 2002, eu am spus urmatorul lucru: indiferent daca, tu conduci un partid politic sau o institutie, trebuie sa ai un indicator de performanta pe care trebuie sa-l indeplinesti. Sigur, orice partid politic trebuie sa tinteasca sa castige alegerile, pentru a exercita puterea si a-si pune in practica programul. Dar totusi trebuie sa existe o minima performanta, in functie de care sa-ti asumi responsabilitatea foarte clar. Parametrul meu de performanta, ca presedinte al PNL, este de 20%, totusi, in conditiile in care atunci PNL-ul se afla undeva in jur de 7%. Atunci parea mult, parea foarte mult. Suntem la 17-18-20% si nu ni se mai pare deloc foarte mult. Prin urmare, in cadrul Aliantei, PNL este un partener serios, puternic si noi credem ca Alianta poate castiga alegerile.
Criterii pentru titularii posturilor intr-o viitoare administratie
Exista inca probleme. Si in interiorul PNL sunt probleme, si in interiorul PD. In PNL, Dinu Patriciu, in PD, fuga spre PSD. In plus, ajung rumori ca deja va impartiti posturile. Inca nu se stie clar daca Basescu va candida la primarie sau tinteste postul de premier care ar apartine de drept PD-ului.
Probleme pot sa existe. Important este sa existe mecanisme clare de functionare si solutionare a conflictelor. De asemenea, este obligatoriu ca atunci cand se ia o decizie, aceasta sa fie respectata de toti membrii partidului, indiferent de pozitia lor initiala. Noi avem aceste mecanisme si de aceea, indiferent de tensiunile care apar in anumite situatii, determinate de puncte de vedere, personalitati si optiuni diferite, Alianta PNL-PD, PNL si PD separat sunt solide, iar integritatea si competenta sunt criterii definitorii pentru activitatea noastra politica.
Inteleg ca aveti pregatit tot personalul pentru formarea unui cabinet si pentru cei care vor lucra cu presedintele.
Noi am invatat foarte mult din ce s-a intamplat in decursul anilor in Romania si, plecand de aici, va pot spune ca avem circa 25 de comisii de specialitate, in Partidul National Liberal, pe diferite domenii - mediu de afaceri, sanatate, invatamant etc. Acesti oameni deja sunt constituiti, de peste un an de zile, in echipe. Datoria lor este sa analizeze ce probleme are Romania, ce solutii exista, sa discute aceste solutii cu societatea civila, cu specialisti care nu au poate nici o legatura, unii dintre ei, cu Partidul National Liberal. Iata, la Brasov a fost recent un seminar organizat de o asemenea comisie pe probleme de integrare, unde a fost discutata conceptia noastra despre procesul de integrare. Vom organiza cat de curand un seminar pe problemele sistemului de pensii, pentru ca ceea ce se intampla in sistemul de pensii astazi este, cred, o problema nationala. Vom prezenta nu numai punctul nostru de vedere, pentru ca noi colaboram acum cu Partidul Democrat, cu departamentele lor. Deci stim care sunt oamenii de care e nevoie. In cadrul Aliantei, ministrii nu vor fi persoane de care nu a auzit nimeni. Vor fi oameni care astazi dezbat aceste probleme, se confrunta cu opinii, oameni care au experienta in domeniu.
Dvs. ce credeti de afirmatiile pe care le-au facut si premierul Nastase si mai multi oameni din PDS, ca, daca echipa lor nu o sa ramana la putere, este pusa in cauza integrarea noastra in 2007?
Este o afirmatie care sfideaza democratia.
Aceasta denota aroganta PSD-ului, aroganta actualului guvern, aroganta primului ministru. E foarte trist pentru o tara daca apar unii care spun ca numai ei pot face anumite lucruri, in timp ce altii nu. Ar fi foarte trist pentru Romania daca asta ar fi situatia. Si apoi ar fi contrara principiului pe care functioneaza democratia, care contine in sine alternanta la putere.
Nu exista pedeapsa mai mare pentru baronii locali decat sa-i faci sa respecte legea
Sa admitem ca veti castiga alegerile, pe toate fronturile, asa cum spuneti acum. Odata instalat acolo, ce veti face cu baronii locali?
Raspunsul meu este foarte simplu. Ii voi face sa respecte legea si, daca au incalcat-o, vor trebui sa suporte consecintele acestei incalcari, conform regulilor unui stat de drept.
Adica o sa anulati ordonantele alea de urgenta care le justifica afacerile?
Da, sunt blindati legal. Dar noi nu putem incepe un razboi in Romania, o vendeta. Nu acesta e scopul nostru. Constructia Romaniei trebuie sa mearga inainte. Insa vreau sa va spun un lucru: pentru acesti baroni, nu exista o pedeapsa mai severa decat sa-i faci sa respecte legile. In momentul in care ii obligi sa respecte legile, atunci toate aceste izvoare, care i-au facut sa devina ceea ce azi se cheama baroni, seaca, pentru ca puterea lor provine din licitatii trucate, din contracte incheiate cu statul in general, fara competitie, la preturi umflate s.a.m.d.
Se spune ca cine are puterea economica o are si pe cea politica, pentru ca Romania este un loc in care totul se poate cumpara. Observ uneori chiar si oameni veniti din Occident, care, odata picati in mediul nostru toxic, incep sa aiba derapaje incredibile.
Exista aceste fenomene si ne ingrijoreaza. Impotriva unui asemenea fenomen dorim sa luptam. De aceea Alianta se si cheama Dreptate si Adevar. As vrea sa fac o paralela: sa nu uitam ca o tara ca Italia, unde puterea economica apartinea mafiei, unde coruptia devenise o plaga, a avut puterea, la un moment dat, sa scape sau sa reduca nocivitatea unui asemenea sistem. Solutii exista. Si exista, din pacate, putine tari care au demonstrat ca un asemenea drum pe care se afla azi Romania poate fi si corectat. Sigur, va depinde si de cetatenii Romaniei, in ce masura ei doresc acest lucru.
O ipoteza: pierdeti alegerile. Ce faceti?
Nu discutam o asemenea ipoteza.
Nici macar ca exercitiu intelectual?
Nici macar ca exercitiu.
Succes.
Multumesc.
Inteviu realizat de Rodica Palade