De același autor
Orice tentativă de „orbanizare“ a Poloniei ar putea duce la izolarea sa față de comunitatea euroatlantică, iar, dacă există vreo lecție a istoriei pe care Polonia a învățat-o cu adevărat, atunci aceasta este evitarea izolării față de Europa și Occident. Probabilitatea unui astfel de scenariu este de aceea foarte mică.
Pe 25 octombrie, Polonia a votat pentru a patra oară la capătul unui an și jumătate de campanii electorale pentru Parlamentul European, alegeri locale, prezidențiale și parlamentare. Dacă pentru unii, performanța PiS (Dreptate și Justiție) este fără precedent prin amploare (37,58%, convertiți în 235 de locuri în Parlament, din 460), atunci, pentru cunoscători, schimbarea și aparentul viraj spre dreapta nu este chiar o surpriză. În realitate, circa două treimi din electoratul polonez a fost și este de dreapta, într-o formă sau alta. De fapt, o altă formațiune de centru-dreapta, PO (Platforma Civică), a deținut puterea timp de două mandate consecutive, între 2007-2015, iar acum a obținut un foarte onorabil 24,1% și 138 de locuri în Parlament, o performanță unică în istoria postcomunistă a Poloniei. După cum este pentru prima oară după 1990 când o formațiune, PiS, obține singură majoritatea în Parlament.
Deși sub unele aspecte identitatea politică a PO este similară cu PiS, ambele partide situându-se pe dreapta spectrului politic, marea diferență a făcut-o de-a lungul anilor personalitatea liderilor fondatori și deschiderea PO pentru un dialog social mai amplu cu parteneri externi și prin transformarea sa într-un partid catch-all, cu timpul. Ca element suplimentar, abilitatea de a juca cartea populismului a contribuit de fiecare dată la performanța electorală a celor două mari partide, dar și la declinul lor, atunci când nu au știut să mențină un echilibru sănătos între promisiuni, posibilitățile reale și capacitatea cetățenilor de a tolera politici cu un cost social ridicat.
Practic, începând cu 2001, scena politică poloneză a fost modelată de lupta între cele două forțe de dreapta și centru dreapta, plus partide mici, de nișă, care au încercat să speculeze fie votul de protest (atât de dreapta, cât și de stânga), fie tot mai îngustul segment de centru stânga și stânga. Așadar, în acest răstimp, Polonia a trecut printr-un zig-zag indentitar politic, care încă reflectă marea dezbatere între secularizarea prin europenizare a valorilor fundamentale versus conservatorism religios și economic-social. Un element suplimentar l-a reprezentat populismul care, ajutat de marile teme apărute neașteptat pe agenda publică – de exemplu, refugiații din Orientul Apropiat sau drepturile minorităților sociale –, a contribuit la înclinarea balanței, de data aceasta în favoarea PiS.
Moștenirea Platformei
În prezent, fie că se bucură de popularitate sau nu, Platforma Civică își poate în mod legitim aroga schimbarea colosală a Poloniei în ultimii 8-9 ani. Schimbarea nu a fost nici de departe fără greșeli și lacune, pentru care, iată, Platforma a ajuns să plătească electoral. Cu toate acestea, Polonia este cel mai solid stat din Europa Centrală și de Est, cu un leadership politic incontestabil printre statele din Europa Centrala și de Est și la nivel UE, unicul stat care a avut creștere economică în UE în timp de criză și un exemplu elocvent de reformă constantă. Cifrele vobesc de la sine: PIB-ul acumulat al Poloniei între 2008-2014 a crescut cu 24 procente, cel mai ridicat în UE, care în medie s-a mărit cu doar 0,6 procente în timpul crizei. Rata șomajului în Polonia este de 9 procente, ușor sub media UE, iar deficitul și îndatorarea publică sunt în limitele stabilite de Pactul pentru stabilitate și creștere al UE. În politica externă, Polonia a devenit un jucător greu de evitat pe orice dosar legat de Europa Centrală și de Est. Chiar dacă jocul vechilor mari puteri din UE legat de Ucraina a încercat marginalizarea Poloniei în 2014-2015, când principalii interlocutori în relația cu Rusia au fost Germania și Franța, în prezent, Polonia devine una dintre plăcile turnante ale dezbaterii pe securitate și apărare în NATO și UE. Statul polonez devenind cel mai consecvent reformator în domeniul apărării și unul dintre puținele care mențin cota de 2 procente din PIB pentru apărare.
Plecarea lui Donald Tusk la Bruxelles și încercarea de a-și menține influența prin cultivarea unor noi lideri competenți, dar cu un capital politic minor, precum Ewa Kopacz, premierul încă în funcție, a costat partidul în ultimele alegeri prezidențiale și parlamentare. Polonia rămâne încă tributară modelului liderului carismatic, după cum a demonstrat-o ultimul ciclu electoral din 2014-2015. Văduvirea partidului de un lider energic având capacitatea de a vorbi pe limba oamenilor de rând (un antiexemplu fiind chiar Radosław Sikorski), în urma plecării lui Donald Tusk la Bruxelles, a contribuit la erodarea PO. De cealaltă parte, PiS și-a învățat treptat lecțiile, pe măsură ce PO a intrat într-o stare de complezență și anumită aroganță, în relație cu așteptările polonezilor de rând. Nepopularul și uneori nevroticul Kaczyński s-a retras în umbră, promovând lideri din generația mai tânără, energici și capabili să speculeze gafele PO, precum scandalul ascultărilor secrete din restaurante ale liderilor PO (mai-iunie 2014) sau starea de complezență autosuficientă din timpul campaniei ex-președintelui Komorowski.
Jarosław Kaczyński şi Beata Szydło
În mod îngrijorător, Jarosław Kaczyński – adevăratul lider din umbră - a reînviat teme problematice pentru publicul larg. Cu șanse mari de a ajunge la un moment dat prim-ministru, chiar dacă în campanie premierul desemnat a fost Beata Szydło, Jarosław Kaczyński, un catolic devotat, promovează un discurs aprins, cultivând un populism care alunecă uneori într-o retorică conspiraționistă. Ca atunci când discută circumstanțele accidentului aviatic de la Smolensk care a dus la moartea fratelui său geamăn, Lech Kaczyński, sau sursa valului de refugiați din ultimele luni. Cu toate acestea, ceea ce îi aseamănă pe Kaczyński și Tusk este dificultatea lor de a întoarce pagina și a cultiva o nouă generație de lideri autentici, cu o viziune critică chiar față de generația liderilor seniori, aflată acum în retragere. Finalmente, ceea ce se poate reproșa Platformei a fost incapacitatea de a mobiliza electoral generația mai în vârstă și alegătorii din provincii în dezbaterea pe teme așa-numit liberale (libertățile de exprimare ale minorităților, fertilizare în vitro, emanciparea femeilor). Rezultatul? Marginalizarea Poloniei conservatoare a înclinat balanța în favoarea PiS.
De la prescripții electorale la realitate
Președintele Duda a semnalat că rămâne consecvent promisiunilor din campania proprie. La numai două zile de la alegerile parlamentare, Andrzej Duda și-a exprimat veto-ul pe Protocolul de la Kyoto asupra plafonării emisiilor de gaze cu efect de seră. Ținându-și una dintre promisiuni, Duda a alimentat scenariul celor care afirmă că Polonia va reintra în clubul preponderent eurosceptic al celorlalte state din Vișegrad 4 sau va face front comun cu Marea Britanie. Acest lucru este foarte puțin probabil. Chiar dacă discursul polonez pe problema refugiaților a deranjat și Bruxellesul, și Berlinul, Polonia s-a retras, totuși, la timp, atunci când s-a pus problema solidarizării cu poziția acestora legată de criza refugiaților din Orientul Mijlociu. Practic, în cazul celor două mari teme, divergențele Varșoviei față de linia dominantă din UE se încheie, iar cea mai clară dovadă a fost traseul președintelui Duda și discursurile acestuia din marile capitale vizitate, cum ar fi Berlinul sau Washingtonul.
Unii observatori, în special din zona stângă a spectrului politic, au comparat PiS și pe liderii săi cu Orbán și Fidesz. Este fals. Mai întâi de toate, PiS nu se bucură de majoritate constituțională în Parlament, ci doar de o simplă majoritate. Modificarea Constituției după modelul Orbán ar fi un exercițiu foarte costisitor și nerealist. În același timp, Polonia nu suferă de aceleași frustrări istorice și nu se confruntă cu un fals imaginar al victimizării după modelul „cetății asediate“. În politica externă, cel mai probabil va exista mai degrabă continuitate, cu accent pe o mai strânsă colaborare cu vecinătatea imediată a Poloniei și dezvoltarea parteneriatelor strategice regionale. O atitudine greu de observat la Budapesta. În egală măsură, PiS are, prin prezența PO și a liberalilor din partidul Modern (Nowoczesna), o opoziție puternică care se va opune oricărei tentative de împingere a Poloniei spre un model „iliberal“ (neliberal). În final, în mod cât se poate de evident, orice tentativă de „orbanizare“ a Poloniei ar putea duce la izolarea sa față de comunitatea euroatlantică, iar, dacă există vreo lecție a istoriei pe care Polonia a învățat-o cu adevărat, atunci aceasta este evitarea izolării față de Europa și Occident. Probabilitatea unui astfel de scenariu este de aceea foarte mică.
Spectrul politic polonez a fost dominat în ultimii 25 de ani de partide și idei de dreapta, care au avut diferite nuanțe și formatori. Prin alegerile din 25 octombrie, Polonia a intrat în ultima fază a unui ciclu al generației posttranziție, la capătul căreia cel mai probabil se va produce predarea ștafetei către noua generație de politicieni și administratori. Este greu de prezis cum va arăta următoarea generație, însă potențialul acesteia a început să se manifeste la nivelul celor două partide nou apărute pe scena politică, care au acumulat fiecare câte 7-8%. Unul este Mișcarea „Kukiz“, un model de partid centrat pe personalitatea unui singur lider populist, și partidul Nowoczesna, care își poate revendica drept exemple corespondente modele de lideri din noua generație, ca Justin Trudeau (Canada) sau Albert Rivera (Spania). Rămâne de văzut dacă potențialul electoral al acestor partide nou apărute va crește suficient pentru a produce o schimbare de generație politică în anii următori. O schimbare care a început deja în 2015.
* Octavian Milewski este doctorand în cadrul Graduate School of Social Research, Academia Poloneză de Științe.