20 de ONG-uri din Romania critica pasivitatea Occidentului fata de abuzurile puterii comuniste din Republica Moldova

Fara Autor | 10.04.2009

"Escaladarea violentei din ultimele zile din Republica Moldova, reprimarea in forta a manifestantilor impotriva puterii de la Chisinau, arestarile in randul protestatarilor (multi dintre ei, minori), limitarea accesului publicului la informatii, arata incalcarea grava a drepturilor omului intr-o tara la granita Uniunii Europene. Indiferenta noastra, a celor ce pretindem ca sustinem principiile democratice si drepturile fundamentale ale omului, e un cec in alb dat autoritatilor sa incalce in continuare in mod flagrant drepturile si libertatile cetatenesti. Cerem o reactie imediata si responsabila pentru oprirea violentelor.

Moldovenii au iesit in strada pentru ca alegerile din Republica Moldova nu au fost corecte. Ele nu pot fi corecte acolo unde mass-media este controlata de putere, iar legile electorale favorizeaza partidele mari si nu permit aliantele preelectorale. Coalitia civica pentru alegeri libere si corecte din Republica Moldova (“Coalitia 2009”), a reclamat de asemenea fraudarea alegerilor, prin presiuni asupra candidatilor opozitiei, asupra alegatorilor, restrangerea dreptului de vot pentru cetatenii moldoveni din afara granitelor, limitarea libertatii presei (www.alegeliber.md).

Corectitudinea alegerilor a fost pusa la indoiala si de observatori internationali. Baroneasa Emma Nicholson a semnalat “excluderea de la urne a sute de cetateni moldoveni” si faptul ca o numarare intermediara a voturilor indica un rezultat de 40% pentru comunisti si intre 40-45% pentru partidele de opozitie luate impreuna.

Prin indiferenta sa, Occidentul poarta o parte din vina pentru ce se intampla in Moldova acum. Pentru oprirea violentei si respectarea libertatii moldovenilor, solicitam: 1. Recunoasterea oficiala a realitatii ca principiile democratice nu sunt respectate in Moldova, si cerem sprijin occidental neconditionat pentru aplicarea acestora, ca in cazul tarilor Baltice la inceputul anilor ’90. 2. Presiuni diplomatice asupra autoritatilor de la Chisinau pentru incetarea reprimarii manifestatiilor si eliberarea imediata a protestatarilor arestati. 3. Organizarea de urgenta a unei mese rotunde, ca formula de negociere politica, coordonata de Uniunea Europeana, cu participarea tuturor partidelor din Republica Moldova, pentru a se asigura aplicarea regulilor democratice si pentru asigurarea unor alegeri corecte si a libertatii presei."

Semnatari: Societatea Academica din Romania (SAR), APADOR-CH, Academia de Advocacy, Agentia de Monitorizare a Presei (AMP), Alianta Civica, Asociatia pentru Tranzitie Urbana (ATU), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Edu Cer, Grupul pentru Dialog Social (GDS), Institutul de Politici Publice (IPP), Societatea „Timisoara”, Solidaritatea Universitara, Centrul de Resurse pentru Participare Publica (CeRE), Asociatia Tineri pentru Comunitate Teleorman, CENTRAS, Centrul Roman de Politici Europene (CRPE), FNS Alma Mater, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), Grupul pentru Dezvoltare Locala (GDL), Asociatia "Salvati Bucurestiul".