Abia adoptata, OUG privind managementul spitalelor le da frisoane rectorilor de la Medicina

Dora Vulcan | 16.11.2016

Rectorii Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România s-au si declarat impotriva OUG care modifica radical sistemul de selectie a managerilor de spitale. Ei pretind ca ordonanta ar perturba procesul didactic universitar şi postuniversitar medical, dar si activitatea de îngrijire a pacienţilor.

Pe aceeași temă

 

 

 

Intruniti miercuri la Tg.Mures, la sedinta Consiliului National al rectorilor de la facultatile de Medicina din toata tara, rectorii au spus ca modificarea legii in vigoare nu se justifica. 

 

În spitalele clinice, aflate în contract instituţional cu o Universitate de Medicină şi Farmacie (sau cu o Facultate de Medicină / Medicină Dentară), Directorul Medical trebuie să fie cadru didactic, recomandat de Senatul Universitar, pentru asigurarea învăţământului universitar cu studenţii, a celui postuniversitar (rezidenţi, formare de medici specialişti), a cercetării ştiinţifice biomedicale, a educaţiei medicale continue, în raport cu curriculele de pregătire şi cu strategia universităţii, mai spun rectorii, arata News.ro.

 

Ei susţin că şefii de Secţii Clinice şi de Laboratoare Clinice trebuie să fie cadre didactice de predare (profesor/conferenţiar) pentru asigurarea procesului didactic şi a procesului de îngrijire medicală a pacienţilor şi arată că medicul specialist nu poate avea experienţă clinică şi profesională mai mare decât profesorul şi nu poate fi şeful acestuia.

 

Şefii de Secţii Clinice şi de Laboratoare Clinice vor fi numiţi de către Senatul Universitar deoarece spitalul, prin personalul medical propriu, nu poate avea atribuţii de educaţie medicală, acestea revenindu-le, exclusiv, cadrelor didactice şi instituţiilor de învăţământ medical superior, mai arată rectorii.

 

"Nerespectarea acestor reguli, ce fiinţează în toate sistemele medico-universitare din Europa, ar perturba grav atât procesul didactic universitar şi postuniversitar medical, cât şi activitatea de îngrijire a pacienţilor (în clinicile universitare sunt internate toate cazurile complexe ce nu pot fi tratate în reţeaua medicală a Ministerului Sănătăţii)", mai spun rectorii Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România.

 

Potrivit rectorilor, dacă autorităţile vor să modifice legea sănătăţii prin Ordonanţă de Urgenţă, atunci trebuie să ţină cont să nu afecteze activitatea didactică a clinicilor universitare.

 

"În concluzie, dacă se va proceda la modificarea Legii 95 / 2006 prin Hotărâre de Urgenţă a Guvernului (fără justificare, după aprecierea Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România), Directorul Medical al Spitalului Clinic trebuie să fie cadru didactic, recomandat de Senatul Universităţii de Medicină şi Farmacie (după caz, a Facultăţii de Medicină). Cadrele didactice recomandate de Senatul universitar pentru poziţia de Director Medical vor susţine concurs potrivit metodologiei elaborate de Ministerul Sănătăţii. De asemenea, în spitalele clinice, secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale clinice, funcţiile de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical se ocupă de cadrele didactice universitare numite de Senatul universităţii de Medicină şi Farmacie (după caz, a Facultăţii de Medicină). Şefii de secţie clinică, de laborator clinic sau de serviciu medical clinic, numiţi de Senatul universitar, nu vor susţine examen pentru ocuparea poziţiilor respective", mai spun rectorii Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România. 

 

 

***

 

 

Managerii de spital nu vor mai avea nevoie de titluri universitare si de gradul de medic primar pentru a avea acces la postul de conducere, vor fi selectati prin concurs si vor avea un program fix cu atributii strict manageriale carora vor trebui sa li se consacre integral.  ​Doar in afara acestui program vor putea presta activitati didactice sau vor putea opera si, nu in ultimul rand, nu vor mai avea voie sa se afle in conducerea vreunui partid - sunt doar cateva dintre prevederile Ordonantei adoptate miercuri de guvernul Ciolos prin care va fi sparta casta de baroni care stapaneste la ora actuala sistemul de sanatate din Romania.

 

 Prin ordonanta amintita, care modifica legea in vigoare, managementul din spitale va putea fi profesionalizat, debirocratizat si, mai ales, depolitizat si eliberat de nepotisme.

 

 

Potrivit textului ordonantei:

 

  • managerii de spitale vor avea program în unităţile medicale de la orele 8.00 la 16.00
  • pot fi implicaţi în alte activităţi medicale sau ştiinţifice doar după acest program,  
  • rudele managerilor până la gradul IV nu pot avea funcţii de conducere în aceeaşi instituţie,
  • managerul nu poate face parte din structurile de conducere ale unui partid
  • funcţia de manager poate fi ocupată şi de persoane fără grade didactice universitare 

 

 

Eliminate, restrictiile care consolidau baroniada din Sanatate

 

Potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă, vor fi eliminate restricţiile nejustificate pentru participarea la concursul pentru funcţia de manager de spital: 

 

  • restricţia conform căreia managerul unui spital clinic trebuie să fie cadru universitar
  • restrictia conforma careia managerul unui spital clinic trebuie sa fie medic primar 

 

 

Conflictul de interese, mai bine definit

 

Proiectul defineşte mai clar şi situaţiile în care managerii de spitale sunt în conflict de interese. Astfel, rudele până la gradul IV ale managerului nu pot deţine părţi sociale la societăţi comerciale sau alte organizaţii care au legături patrimoniale cu spitalul sau cu serviciile de ambulanţă. În acest sens, este interzisă desfăşurarea activităţii didactice sau de cercetare ştiintifică finanţate de furnizori ai spitalului. De asemenea, este interzisă exercitarea funcţiei de membru în organele de conducere, administrare şi control în societăţi comerciale.

 

 

Până la ocuparea prin concurs a funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director, conducerea interimară a serviciilor de ambulanţă judeţene şi a Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov se numeşte prin ordin al ministrului Sănătăţii, cu avizul consultativ al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Pot fi numite în aceste funcţii persoane angajate în cadrul serviciilor de ambulanţă care îndeplinesc condiţiile legale pentru participarea la concursul de selecţie pentru ocuparea respectivei funcţii. Numirea într-o funcţie de conducere interimară la nivelul serviciilor de ambulanţă judeţene şi a Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov este pentru o perioadă de maximum 6 luni, fără posibilitate de prelungire.

 

 

Depolitizare maxima. Interzis, nepotismul

 

  • O altă modificare vizează depolitizarea managementului spitalelor, iar în acest sens este interzisă exercitarea funcţiei de membru în organele de conducere, administrare şi control ale unui partid politic.
  • O altă modificare vizează, potrivit conducerii Ministerului Sănătăţii, combaterea nepotismului. Astfel, rudele până la gradul IV ale managerului de spital sau managerului serviciului de ambulanţă nu vor putea deţine funcţii de conducere în aceeaşi unitate.

 

De asemenea, managerul va avea un program fix, în care nu îşi poate părăsi postul. Astfel, programul managerului se desfăşoară între orele 8.00 şi 16.00, iar "orice activitate medicală, didactică, de cercetare ştiinţifică şi de creaţie literar-artistică poate fi exercitată doar în afara acestui interval". 

 

Potrivit documentului, orice funcţie de conducere în sectorul public se ocupă prin concurs, inclusiv cele de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical.

 

În clinicile universitare, managerii trebuie să fie cadre didactice universitare, pentru a asigura o bună înţelegere şi colaborare cu universitatea, mai prevede proiectul.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22