Ambasadorul SUA, Hans Klemm: Lupta anticoruptie, un succes remarcabil. DNA, model regional

Tudor Despina | 09.12.2015

Recenta activitate a DNA si a Justitiei in ansamblul sau a facut din Romania un exemplu in Europa Centrala si de Est in ce priveste lupta impotriva coruptiei, a spus ambasadorul SUA cu ocazia zilei internationale de lupta impotriva coruptiei.

Pe aceeași temă

 

Prezent in cadrul uni eveniment dedicat zilei internationale de lupta impotriva coruptiei, organizat la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA), Hans Klemm a transmis un mesaj in acest context. „In ultimii ani, eforturile de a lupta impotriva coruptiei, in special in ce priveste urmarirea penala, au inregistrat un succes remarcabil”, a transmis inaltul reprezentant al Washingtonului la Bucuresti.

 

Ambasadorul a tinut sa faca referire si la recenta initiativa privind infiintarea agentiei care va coordona indisponibilizarea si sechestrarea bunurilor de la cei condamnati pentru coruptie. Si, desi tara noastra dispunea deja de o legislatie care permitea institutiilor judiciare sa indisponibilizeze bunurile dovedite furate din patrimoniul public, „gestionarea acelor bunuri nu a fost atat de eficienta si speram ca odata cu infiintarea noii agentii, cei condamnati pentru acte de coruptie nu se vor mai putea bucura de foloasele obtinute din infractiunile comise”.

 

Mesajul integral sustinut de ambasadorul Klemm, miercuri, la SNSPA:

 

Domnule rector dr. Remus Pricopie, excelenţa voastră, domnule ambasador Brummel, colegi, distinşi oaspeţi, doamnelor şi domnilor,

 

Sunt foarte onorat să fiu prezent aici, la SNSPA pentru a participa la celebrarea Zilei Internaţionale a Luptei împotriva Corupţiei. Cuvintele dumneavoastră au fost atât foarte puternice, cât şi pline de inspiraţie, domnule rector dr. Pricopie şi sunt complet de acord cu ceea ce aţi spus.

 

Ambasada Statelor Unite şi predecesorii mei, ambasadorii SUA în România, reprezentanţi ai SUA, susţin de mulţi, mulţi ani lupta împotriva corupţiei în România. În ultimii ani, eforturile de a lupta împotriva corupţiei, în special în ce priveşte urmărirea penală, au înregistrat un succes remarcabil. Folosesc intenţionat cuvântul „remarcabil” pentru că sunt de părere că trebuie să se acorde recunoaştere deciziei uneori curajoase a liderilor români de a înfiinţa instituţii puternice care să poată ancheta, să poată pune sub acuzare, să poată pune sub urmărire penală şi să-i judece pe acei români care au furat din resursele publice pentru folosul personal. În plus, România a făcut eforturi să se asigure că sistemul său judiciar are independenţa şi resursele necesare pentru a-i putea judeca în mod adecvat pe cei aduşi în faţa instanţelor din România pentru acuzaţii de corupţie. Activitatea din ultimii ani a Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a instanţelor româneşti a fost încununată de succes, într-o asemenea măsură încât România a început să fie recunoscută la nivel internaţional, şi în special în această regiune a Europei, drept modelul de urmat în ceea ce priveşte lupta împotriva corupţiei dusă de procurori şi judecători.

 

Îi felicit încă o dată viguros pe acei lideri români care au avut curajul, înţelepciunea şi viziunea de a înfiinţa aceste instituţii şi felicit puternic foarte clara declaraţie a noului guvern condus de prim-ministrul Dacian Cioloş, care a prezentat la începutul mandatului o declaraţie privind corupţia şi a exprimat intenţia guvernului de a continua lupta împotriva corupţiei şi de a furniza resursele necesare acestor eforturi. Cred că este o declaraţie cât se poate de clară.

 

Statele Unite vor continua să susţină ferm eforturile României de a lupta împotriva corupţiei. Vom continua să susţinem măsurile necesare în toate aspectele luptei anti-corupţie. Este foarte important ca sistemul judiciar să fie independent şi ca procurorii să aibă resursele necesare pentru a lupta împotriva corupţiei, însă cu siguranţă se mai pot face multe pentru a imuniza societatea, aşa cum aţi spus dumneavoastră, domnule rector, în faţa flagelului corupţiei. Se mai pot face multe în această privinţă, aşa cum instituţia dumneavoastră face deja în domeniul educaţiei.

 

Ar merita probabil să fie examinat întregul arsenal de instrumente judiciare care ar putea fi utilizate pentru a combate în mod eficient corupţia. Foarte recent, Parlamentul României a votat o lege care înfiinţează o nouă agenţie ce va coordona indisponibilizarea şi sechestrarea bunurilor. România avea deja legislaţie în acest domeniu, care să permită procurorilor şi instituţiilor judiciare să indisponibilizeze bunurile furate de actori privaţi din resursele publice. Însă gestionarea acelor bunuri nu a fost atât de eficientă şi sperăm că odată cu înfiinţarea noii agenţii, cei condamnaţi pentru acte de corupţie nu se vor mai putea bucura de foloasele obţinute din infracţiunile comise, că la ieşirea din închisoare nu vor mai avea acces la conturile bancare şi la proprietăţile furate de la cetăţenii români.

 

Un alt aspect care merită cercetat, cred eu, este existenţa legislaţiei adecvate care să prevină sau, cel puţin, să descurajeze mita. În Statele Unite, în urmă cu câteva decenii, am luat iniţiativa de a adopta Legea privind practicile de corupţie în străinătate (Foreign Corrupt Practices Act).

 

În 1977, aşadar cu aproape 40 de ani în urmă, Congresul SUA a adopat o lege care interzice companiilor americane şi celor cotate pe bursele americane să plătească sau să promită că vor oferi bunuri de valoare funcţionarilor străini, partidelor politice străine sau reprezentanţilor acestora, ori candidaţilor pentru posturi în instituţii străine, în schimbul influenţării acţiunilor unui demnitar străin în exercitarea atribuţiilor sale. Această lege se numeşte Legea privind practicile de corupţie în străinătate (Foreign Corrupt Practices Act - FCPA).

 

FCPA a fost adoptată în urma unei anchete desfăşurate la mijlocul anilor 1970, care a evidenţiat faptul că peste 400 de companii americane de top au plătit demnitarilor străini mită în valoare de milioane de dolari şi că s-au folosit „fonduri negre” pentru contribuţiile la campaniile politice din SUA. După ce rezultatele anchetei au fost făcute publice, cetăţenii au pus sub semnul întrebării încrederea lor în piaţă, în sectorul privat şi chiar în capitalism, dar şi în instituţia de bază a democraţiei: alegerile. FCPA a fost adoptată pentru a restabili acea încredere şi a crea un mediu concurenţial echitabil. Într-o mare măsură, FCPA a funcţionat foarte bine şi ştiu că colegii mei de la Camera de Comerţ Americană în România vor atesta faptul că firmele americane care îşi desfăşoară activitatea peste hotare conştientizează obligaţiile impuse de FCPA şi, prin urmare, sunt destul de reţinute în a întreprinde acţiuni care ar putea semăna cu mituirea unui funcţionar stăin. Totodată, FCPA a creat un cadru preventiv ce poate oferi companiilor principii de orientare care să le împiedice să încalce limitele etice şi legale.

 

Sancţiunile prevăzute pentru încălcarea Legii sunt suficient de severe şi au determinat companiile americane să-şi schimbe modul de funcţionare. În prezent, publicul american se aşteaptă ca firmele americane să dea dovadă de transparenţă în activitatea lor şi să respecte în totalitate atât legislaţia americană, cât şi pe cea străină. 

 

Spunând acestea, aş vrea să închei, domnule rector, mulţumindu-vă dumneavoastră şi instituţiei dumneavoastră pentru găzduirea evenimentului de astăzi, pentru că aţi făcut posibilă această conversaţie de Ziua Internaţională a Luptei împotriva Corupţiei pentru a menţiona ceea ce a realizat România în lupta împotriva corupţiei, ce sprijin mai poate ea primi de la partenerii internaţionali care o susţin atât de puternic în această luptă şi ce alte instrumente pot fi create şi folosite în această luptă pentru a imuniza complet societatea românească de acest pericol la adresa democraţiei,  aşa cum sugeraţi dumneavoastră, domnule rector doctor Pricopie.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22